Toon posts:

Word tekst in puur zwart voor drukker

Pagina: 1
Acties:
  • 469 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand of het mogelijk is om in word de tekst puur zwart te maken, in plaats van samengesteld zwart uit CMYK? Ben geen adobe held en werk dus liever vanuit word, maar de drukker heeft dan moeite met het zwart. De kwaliteit is minder strak als hij zwart moet maken uit CMYK, in plaats van wat hij "puur" zwart noemt.

er schijnen ook programmatjes te zijn die op die manier exporteren....

wie kan me helpen? _/-\o_

Verwijderd

Word heeft niet zoiets als kleurbeheer, dus in Word zelf gaat het je niet lukken. De beste optie is waarschijnlijk een PDF te maken en daarvan vervolgens de kleuren (na ja, de zwart) te bewerken in een ander Adobe-programma.

/edit
En het zou kunnen dat je bij een goede 'publish to pdf'-functie wel wat aan kleurbeheer kunt doen. /me strangeloop gaat even checken

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2003 10:44 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

CMYK = toch Cyan Magenta Yellow Key(zwart)?
dus C=0, M=0, Y=0, K=maximum (255?)
dat zou dus puur zwart moeten produceren, toch?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-12 08:07
Mja, als je in Word gewoon zwart selecteert is dat net zo zwart als de K in CMYK. :)

Anders in Adobe Illustrator een donkere PMS uitkiezen.

[ Voor 29% gewijzigd door Willem op 11-12-2003 10:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
FireWurX schreef op 11 december 2003 @ 10:43:
CMYK = toch Cyan Magenta Yellow Key(zwart)?
dat zou dus puur zwart moeten produceren, toch?
Ehmmm... klinkt logisch, maar hoe stel ik cmyk in in word?

• Willem
Niet want Word heeft geen kleur management zoals strangleloop al zei. Je kunt beter iets in Photoshop of liever Illustrator opmaken zodat je wel kunt aangeven wat de "druk"-kleur moet worden.

• Willem
FireWurX:
Nee CMYK is niet hexadecimaal ;)

De intensiteit wordt in % uitgedrukt ;)

Verwijderd

Topicstarter
willem169 schreef op 11 december 2003 @ 10:58:
Niet want Word heeft geen kleur management zoals strangleloop al zei. Je kunt beter iets in Photoshop of liever Illustrator opmaken zodat je wel kunt aangeven wat de "druk"-kleur moet worden.
Kan je wordfiles daarmee dan zomaar importeren en het zwart omzetten in drukkers zwart dan?

Verwijderd

Fyrewurx en Willem169 bedoelen dat Word dat zelf kiest. Ik gaf al aan dat je er in ieder geval verder totaal geen controle over hebt. Dus als de drukker niet tevreden is als jij gewoon zwart kiest, moet er iets anders gebeuren.

/edit
hmm was wat laat

Ja, je kunt exporteren naar PDF. Als je in het bezit van van Adobe Acrobat, of als je een PDFwriter installeert. Als je opmaak niet heel erg kritiek op Word-leest geschoeid is, kun je ook even proberen je Word-document op te slaan als RTF en dat in bv. Illustrator te importeren (of importeert alleen Indesign RTF?).

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2003 11:03 ]

• Willem
Oopman:
Kan je wordfiles daarmee dan zomaar importeren en het zwart omzetten in drukkers zwart dan?
Mja wat heet importeren... er bestaat zoiets als copy-paste (in tekstbox) ;)

Als 't een niet al te groot document is zou ik het doen in Illustrator, luistert het nogal nauw voor wat betreft de opmaak heb je denk ik pech en zou ik het opnieuw opmaken in Quark of InDesign. :)

• edwinistrator
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-03-2022
Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 10:40:
... De kwaliteit is minder strak als hij zwart moet maken uit CMYK, in plaats van wat hij "puur" zwart noemt....
Normaal gesproken wordt CMYK zwart juist mooier hoor, maar ik denk dat de drukker het een beetje overdreven vind om 4 drukgangen te betalen inplaats van 1 keer zwart.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Als de drukker vanuit Word (zal ie leuk vinden) gewoon een zwart-filmpje draait lijkt het me vreemd als de belichter daar ineens een raster in gooit.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 12:04

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

operation3 schreef op 11 december 2003 @ 11:45:
Normaal gesproken wordt CMYK zwart juist mooier hoor, maar ik denk dat de drukker het een beetje overdreven vind om 4 drukgangen te betalen inplaats van 1 keer zwart.
Juist niet, de kleur zwart moet dan opgebouwd worden, dat betekend dat er ten eerste gerasterizeerd word dus letters worden minder scherp en ten tweede dat de drukker 3 platen zeer precies moet positioneren, wat vrijwel nooit perfect lukt.
OzBoz schreef op 11 december 2003 @ 13:05:
Als de drukker vanuit Word (zal ie leuk vinden) gewoon een zwart-filmpje draait lijkt het me vreemd als de belichter daar ineens een raster in gooit.
Word tekst is opgebouwd uit RGB dus er zullen 3 films uit de belichter rollen (ook als je er vanuit word een pdf van maakt) En omdat de kleur is opgebouwd uit meerdere kleuren zal de belichter voor het combineren een raster erin gooien.

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

• notgib
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-10 12:26

notgib

ach, wat zal ik zeggen

Als je perse vanuit Word wil werken zit er niks anders op dan een PDF ervan draaien. Deze openen in Illustrator. Alle tekst selecteren en deze omzetten naar:
C=0
M=0
Y=0
K-100

Voor de veiligheid kun je de tekst ook nog ff omzetten naar lettercontouren. Dan bewaren als .eps bestand. Een rare drukker als hij daar niks mee kan. ;)

• Willem
Een PDF openen en dan de tekst selecteren :?
Dat is me nog nooit gelukt :D

Verwijderd

Wordt een PDF dan gerasterd als je 'm importeer in Illu? (Want dat is wat notgib zegt). Dat kan ik me niet voorstellen.

Verwijderd

Moet die 1 kleur drukken en de kleur is zwart?
Als het al offset is ipv flexo dan gaat de drukker echt wel 1 plaat maken om zwart te drukken. Word is niet echt het bestand om aan te leveren, zoals al is aangegeven. PDF zou je voor kunnen gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2003 16:30 . Reden: Ik las niet goed. ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

willem169 schreef op 11 december 2003 @ 16:19:
Een PDF openen en dan de tekst selecteren :?
Dat is me nog nooit gelukt :D
wedden dat dat je lukt als je Acrobat hebt? (NIET Acrobat Reader dus)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Willem
Klopt :D

Man krijg niks gewoon.... aparrt :P
Sorry, dan heb ik mij vergist.

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-09 19:55

GraasGast

Analogue Heaven

Mischien is het een digitale drukpers, die alles automatisch doet? (en in dit geval niet goed)

Ik inderdaad proberen het als pdf te exporteren en zo aan te leveren.

[ Voor 28% gewijzigd door GraasGast op 11-12-2003 16:32 ]

Verwijderd

[quote]NijntjeRocks schreef op 11 december 2003 @ 14:06:
[...]

Juist niet, de kleur zwart moet dan opgebouwd worden, dat betekend dat er ten eerste gerasterizeerd word dus letters worden minder scherp en ten tweede dat de drukker 3 platen zeer precies moet positioneren, wat vrijwel nooit perfect lukt.

[...]

Als meerkleuren drukwerk niet perfect gepositioneerd gedrukt kan worden dan kan elke drukkerij er wel mee ophouden.
Ik heb zelf jaren aan een 5 kleuren pers gewerkt en het is geen enkel punt om dat perfect passend te drukken.

• NijntjeRocks

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 16:24:
Wordt een PDF dan gerasterd als je 'm importeer in Illu? (Want dat is wat notgib zegt). Dat kan ik me niet voorstellen.
Nee, de kleur waaruit de tekst bestaat wordt opgebouwd uit meerdere kleuren. In dit geval RGB, in Illustrator kun je geavanceerd kleurbeheer toepassen dus kun je de tekst omzetten naar CMYK en dus ook alleen K zoals notgib voorsteld.
Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 16:43:
Als meerkleuren drukwerk niet perfect gepositioneerd gedrukt kan worden dan kan elke drukkerij er wel mee ophouden.
Ik heb zelf jaren aan een 5 kleuren pers gewerkt en het is geen enkel punt om dat perfect passend te drukken.
Daar is trapping voor bedacht, maar probeer jij maar eens 4 platen met 10 pt tekst in schreefletter perfect sluitend te drukken ;)
Daarbij komt dat samengesteld zwart er niet uit ziet.

Ik zie een aantal roepen dat aanleveren als pdf de ultieme oplossing is, let er dan wel op dat die pdf aan bepaalde eisen moet voldoen wil je die ook kunnen drukken, bij veel drukkers moet de pdf bijvoorbeeld voldoen aan de eisen die worden gesteld aan een 'Certified PDF' die in de benelux een standaard eisenpakket heeft opgesteld om waaraan een pdf moet voldoen wil je hem kunnen drukken.

Verwijderd

NijntjeRocks schreef op 11 december 2003 @ 19:24:
Nee, de kleur waaruit de tekst bestaat wordt opgebouwd uit meerdere kleuren. In dit geval RGB, in Illustrator kun je geavanceerd kleurbeheer toepassen dus kun je de tekst omzetten naar CMYK en dus ook alleen K zoals notgib voorsteld.
Nee, dat snap ik. Ik reageerde op Willem169 die geen tekst kon selecteren als hij een PDF opende (dacht dat hij het over Illustrator en het daarin importeren van een PDF had).

• OzBoz

OzBoz

NijntjeRocks schreef op 11 december 2003 @ 14:06:
[...]
Word tekst is opgebouwd uit RGB dus er zullen 3 films uit de belichter rollen (ook als je er vanuit word een pdf van maakt) En omdat de kleur is opgebouwd uit meerdere kleuren zal de belichter voor het combineren een raster erin gooien.
Gewoon uidraaien als zw/w op de belichter. Moet echt geen probleem zijn. 3 films zijn makkelijk te voorkomen en als iemand normaal RGB visuals in een document bv in Quark heeft zitten komt er juist alleen wat op de zwartplaat. Belichters herkennen RGB niet. En de meeste rips rippen het als zw/w dus alleen zwart-plaat.

• NijntjeRocks

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

OzBoz schreef op 11 december 2003 @ 19:32:
Gewoon uidraaien als zw/w op de belichter. Moet echt geen probleem zijn. 3 films zijn makkelijk te voorkomen en als iemand normaal RGB visuals in een document bv in Quark heeft zitten komt er juist alleen wat op de zwartplaat. Belichters herkennen RGB niet. En de meeste rips rippen het als zw/w dus alleen zwart-plaat.
Hmm, dit is nieuw voor mij, bij ons gebeurd het regelmatig als er weer eens studenten zelf vanalles in elkaar hebben gekneuterd dat er drie kleuren worden herkend en er alleen de zwarte film uitkomt in raster.

Verwijderd

[quote]NijntjeRocks schreef op 11 december 2003 @ 19:24:

Daar is trapping voor bedacht, maar probeer jij maar eens 4 platen met 10 pt tekst in schreefletter perfect sluitend te drukken ;)
Daarbij komt dat samengesteld zwart er niet uit ziet.

Ik zal het je nog sterker vertellen, om die 10 pt schreefletter wil ik ook nog wel een sluitend gekleurd kadertje drukken met een lijndikte van 1 pt. :)
Ik heb het idee dat je niet helemaal weet waartoe een drukker en zijn pers in staat zijn.
En het is precies zoals OzBoz zegt, je hoeft maar 1 film te laten uitdraaien.
Elke film wordt negatief uitgedraaid en dan op de plaat belicht, het is aan de drukker om de juiste inktkleur in de inktbak te gooien. :)
Ik zou zo zeggen loop eens de drukkerij in en zie hoe gewoon het is om perfect passend te drukken.

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:13

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Je kan gewoon zwart selecteren, ik krijg op werk soms ook word aangeleverd, gewoon het zwart van word gebruiken, werkt gewoon normaal. Meestal pakt word de kleur auto, maarre doe de mensen van de prepress een plezier en maak het in xpress, indesign of illustrator ofzo, dan is iedereen blij.

• OzBoz

OzBoz

NijntjeRocks schreef op 11 december 2003 @ 20:12:
[...]

Hmm, dit is nieuw voor mij, bij ons gebeurd het regelmatig als er weer eens studenten zelf vanalles in elkaar hebben gekneuterd dat er drie kleuren worden herkend en er alleen de zwarte film uitkomt in raster.
Ik zit tegenwoordig niet meer in de buurt bij een belichter.. maar zou wel interessant testje zijn. Gewoon vanuit word naar de rip. Ben wel benieuwd. Maar denk dat het wel gaat.

• NijntjeRocks

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 21:18:
Ik zal het je nog sterker vertellen, om die 10 pt schreefletter wil ik ook nog wel een sluitend gekleurd kadertje drukken met een lijndikte van 1 pt. :)
knap, wat voor pers?
Ik heb het idee dat je niet helemaal weet waartoe een drukker en zijn pers in staat zijn.
Klopt maar ik krijg wel feedback van onze drukkers, en die zijn over het algemeen niet al te blij met dergelijke acties.

btw: het is misschien handig als je de sluit-tag laat staan als je quoot, NOFI ofcourse ;)

• OzBoz

OzBoz

[quote]Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 21:18:
NijntjeRocks schreef op 11 december 2003 @ 19:24:
En het is precies zoals OzBoz zegt, je hoeft maar 1 film te laten uitdraaien.
Elke film wordt negatief uitgedraaid en dan op de plaat belicht, het is aan de drukker om de juiste inktkleur in de inktbak te gooien. :)
Ik zou zo zeggen loop eens de drukkerij in en zie hoe gewoon het is om perfect passend te drukken.
Nou nou nou.. dat mag je wel een beetje nuanceren. Als ik je een diap tekst geef die uit vier kleuren is uitgespaard dan ben ik al benieuwd hoe dat de pers uit komt. Kijk drukwerk met een beetje kwaliteit is meestal aardig pas gedrukt. Maar pak je de krant erbij of het gemiddelde huis-aan-huis krantje dan mag je al blij zijn dat er 1 pagina bij zit die echt netjes pas gedrukt is.

Volgens mij zijn trouwens onleesbaar positief films het meest gebruikelijk voor offset en gebruik je negatieve films weer eerder voor kranten etc. Maar tis alweer jaartje of 6.5 geleden dat ik daar dagelijks mee bezig was.

Pagina: 1