Toon posts:

Mandrake 9.0 mailserver backup

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Op mijn werk draaid een Linux Mandrake 9.0 mailserver die niet geback-upped wordt.

Zelf heb ik bijna geen verstand van linux, dus ik mijn vraag aan jullie hoe zo'n systeem gebackupped kan worden..

Kan daar op een of andere manier een image van gemaakt worden? kan dit gewoon met ghost? of moet dit met een ander programma??

bij voorbaat dank

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:23

SambalBij

We're all MAD here

Misschien kun je, voordat er mensen allerlei dingen gaan roepen waar je niets aan hebt, even aangeven wat je allemaal al geprobeert hebt, en tegen welke problemen je bent aangelopen.

Ook is het handig om te weten welke software je gebruikt, en waarheen je wilt backuppen (netwerk, harddisk, tapedrive)

Op de gangbare linux documentatie sites (waar je al door de faq heen bent gestuurd) staan vast wel bruikbare howto's waar je mee aan de slag kunt.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Topicstarter
Het is zo dat ik bezig ben om een nieuw calamiteiten plan te schrijven, en nu kom ik er achter dat de mailserver niet gebackupped wordt.

Maar als ik een voorstel wil doen dat de server wel gebackupped moet worden, moet ik aan kunnen geven op welke manier dit zou kunnen. Vandaar dat ik de vraag had hoe ik dit zou kunnen doen.

Zelf zat ik er aan te denken om 1 keer per week/maand een image te maken..

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Misschien wel de belangrijkste vraag: wat is er voor budget?
Omdat te weten moet je eerst weten hoe belangrijk die server voor jullie is.
Als de hele tent er op draait zou ik er ook voldoende budget voor uittrekken om goeie backups te maken.
Er zijn een boel manieren om backups te maken. Mijn advies is om een tapedrive (en een stapel tapes) te kopen en iedere nacht een full backup te maken.
Dit is goed en niet al te duur.
Ik gebruik altijd de programma's dump en restore, die zitten standaard bij iedere linux distributie.
Het voordeel van een tapedrive in combinatie met dump/restore en een bootable rescueCD (knoppix bv) is dat je het HELE systeem vanaf scratch terug kan zetten in geval van nood.
En dan bedoel ik dus echt de situatie van een gecrashte schijf/server.
Naderhand kun je dan alleen in de logfiles nog zien dat ie gerestored was.
Een fijn gevoel hoor als je naar huis gaat met een DAT-tape in je tas 8)

Verwijderd

Backuppen kan op vele manieren.

Je kan je eerst afvragen wat er gebackupt moet worden.

Als de mailserver bv. een pop3 server is zal er niet veel data op de server blijven staan omdat pop3 naar je lokale pc gaat (mits je geen kopie achterlaat.)

Met imap blijft er natuurlijk wel veel mail data op de server staan.

Linux heeft oa TAR of DUMP bv. als backup prog. Deze werken prima samen met een tape drive. Ook zijn er commerciele pakketten als Veritas, Tapeware, Arkeia.

En hoe snel is een server terug te plaatsen in zijn werkende situatie? Moet er veel geconfigureerd worden en bijv. 300 gebruikers aangemaakt worden, dan wil je graag je hele systeem in een keer kunnen restoren. Bij een simpele configuratie die met een half uurtje klaar is is dit niet perse nodig.

Je kan ook je data met nfs op een andere server plaatsen, of een mirror maken van een hdd in het geval dat er eentje stuk gaat.

Als je tapes gaat gebruiken is het handig die regelmatig te controleren of de data er ook echt op staat. En meenemen naar een andere plek dan het bedrijf. In geval van brand of andere schade heb je in ieder geval ergens nog een tape.