[CSS]Pseudo element in form

Pagina: 1
Acties:

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2025
Korte vraag... Ja ik heb al op w3schools en search gekeken)

Om alle form velden een style te geven gebruik je in de css:
INPUT, TEXTAREA { blablabla; }

Is het mogelijk om hier een pseudoclass aan te hangen?

Input type="text" moet een andere waarde krijgen als input type="button".
Ik kan wel apparte classes maken, maar wil dit liever niet. Is dit mogelijk?

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

jazeker:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
input[type=text] {
  /* style */
}
input[type=button] {
  /* andere style */
}

Dat heet trouwens een attribute selector

1 nadeel: het werkt niet in IE

[ Voor 29% gewijzigd door crisp op 11-12-2003 10:16 ]

Intentionally left blank

• Roeligan
jammer van IE... het is voor een applicatie voor een klant die onder IE moet draaien. Iig bedankt voor de toelichting, ik kan op W3C nooit vinden wat ik zoek 8)7 zoveel info en slecht geordend (zeker als je niet zeker bent waarnaar je op zoek bent :X)

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:58

DizzyWeb

Ondertiteld

Enige optie die je dan hebt is er een classje aanhangen.
Tis niet netjes maar zolang MS zijn CSS support niet verbetert de enige manier, helaas.

Verwijderd

DizzyWeb schreef op 11 december 2003 @ 10:27:
Tis niet netjes maar zolang MS zijn CSS support niet verbetert de enige manier, helaas.
Er zijn nog andere opties: je kunt verschillende inputs ook in elementen met verschillende classes hangen:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
<div class="textinput">
    <input type="text" />
</div>
<div class="submitinput">
    <input type="submit" />
</div>
<!-- etc -->

Ik raad het niet aan, maar het is een mogelijkheid. Waarom wil je eigenlijk geen classes aan je inputs hangen?

• Roeligan
Omdat meerdere proggers aan verschillende delen werken. Styles worden pas later gedefineerd. Wordt dus kaal opgeleverd door proggers, dan wordt in de stylesheet bepaald bgcolor, font etc.

De proggers weten dus nog niet welke styles er zijn/komen.

RatPack #814

Verwijderd

Maar proggers kunnen wel een standaard class aan bepaalde elementen meegeven, omdat dat door stijlers aangegeven is.

Terzijde: het W3C heeft een uitstekende zoekmachine (Google) op de site. De specificaties van na 2000 (of is die vast stijl er al eerder) zijn m.i. gewoon duidelijk om door te nemen, en dat zijn toch meestal diegene die je moet hebben.

Verwijderd

je kan ook met een scriptje even alle classes definieren als de pagina geladen is, maar wat annevankesteren zegt lijkt me logischer

• Roeligan
Het is ook om zoveel mogelijk de site crossbrowser te houden. Classes zijn nog niet bekent en de ene progger zet zijn clas definitie dan de ander (eg. de een zet in de td een class terwijl de ander dat in de tr doet enz)

Ik begrijp wel dat dit een kwestie is van persoonlijke ingeving/smaak.

RatPack #814

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:13

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

DizzyWeb schreef op 11 december 2003 @ 10:27:
Zou je ook kunnen uitleggen waarom dit niet netjes is :? Je bent nl. de eerste die me dat weet te vertellen :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Een class wordt overbodig als het met een andere selector kan (denk aan XML, wat geen classes heeft).

Roeligan (sp?),
Dat soort dingen specificieer je en overhandig je aan de 'proggers' zodat er geen misverstanden over kunnen bestaan. Zoals je het nu verteld lijkt het net op een slecht georganiseerd project.

• Roeligan
lol, dat valt ook wel mee...

Wij werken via Fusebox3 methode (www.fusebox.org) die ervan uitgaat dat een applicatie uit circuits bestaat. Elk circuit kan onafhankelijk van de root app gebouwd worden, alles wordt dus generiek opgebouwd. Mooie hiervan is code re-use. Ik kan dus als ik (laten we zeggen) ooit een gastenboek heb gebouwd, dit circuit gewoon in de root van elke willekeurige app gooien, in een menu een link ernaar maken et voila, werken.

Maar stylesheets willen nog wel eens veranderen dan. Als ik op de manier hoe ik in eerste instantie bedoelde een stylesheet kan opmaken heb ik maar 1 file die ik ooit aan moet passen in elke app. Misschien ook niet best-practise eigenlijk... maar was gewoon benieuwd.

RatPack #814

Pagina: 1