Toon posts:

(ook) beelduitval

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een tijdje heeft mijn systeem kuren, af en toe valt het beeld gewoon naar zwart! Voor een kleine seconde.. en dan weer terug naar normaal.
Gek genoeg gaat mn monitor lampje niet naar standby modus in die korte periode!
Om het nog waziger te maken.. dit gebeurt alleen maar bij desktop werk, niet bij games.
Dus internet explorer, mail, videoediting, etc..

Ik heb het volgende aan hardware :

AMD XP 2000+
ECS-K7S6A
512MB Samsung DDR
300W Aopen voeding
Powercolor GF4200 64MB
Iiyama E431S-S TFT, analoog aangestuurd
WinXP PRO

- De voeding is reeds vervangen.
- Stresstest met wat diagnostic tools op cpu/mem/mobo leveren geen crashes/fouten op
- Eventlog laat niets zien
- Ik ben overgeschakeld van detonator 43.23 naar Forceware 53.03 drivers, helpt niets (ik draaide overigens al even met 43.23 voordat probleem zich voordeed)

Waar denken jullie aan? Nogmaals.. het gekke is is dat enkel met 2D applicaties naar voren komt 8)7
Zal mn videokaart zn beste tijd gehad hebben?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2003 11:15 ]

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:27
Al een nieuwe monitor-kabel geprobeerd ?

I can see clearly now, the brain is gone...

Verwijderd

Topicstarter
_Arnie_ schreef op 11 december 2003 @ 09:59:
Al een nieuwe monitor-kabel geprobeerd ?
Euh.. nee ? Deze zat bij de Iiyama, tis een hele dikke.
Waarom twijfel je aan die kabel als ik vragen mag ?

Verwijderd

Ik denk dat hij de kabel aanwijst omdat hij niet goed heeft gelezen.

Maar het lijkt me inderdaad makkelijker als je er ff bij vermeld of pc monitor wel een signaal krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 10:13:
Ik denk dat hij de kabel aanwijst omdat hij niet goed heeft gelezen.

Maar het lijkt me inderdaad makkelijker als je er ff bij vermeld of pc monitor wel een signaal krijgt.
Done :)
Het is maar voor 1 seconde.. en dan schakeld het beeld weer terug..

Verwijderd

Topicstarter
/subtiel schopje 8)

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Geen grote/oude koelkast die aan en uitschakelt? Dat geeft soms ook een flinke storing op het net waardoor m'n beeld ff een tik krijgt.

Als je nog garantie hebt is dat misschien toch wel een optie. :)
Soms gaan dingen gewoon kapot en dit is misschien toch zo'n teken.

[ Voor 3% gewijzigd door -=bas=- op 12-12-2003 15:15 ]

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
Goeie!
Ik heb een klein koelkastje staan (tafelmodel) en die is nog geen maand oud..
Ik twijfel idd ook aan mn videokaart, mogelijk kan ik dit weekend een ander lenen om eens te zien of het hier aan te wijten is.
Gewoon ff en paar dagen mee laten draaien..

• Kristof
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-04 17:34

Kristof

is een Belgisch product

Blij dat het hier ook ter sprake komt.
Sinds enkele dagen heb ik soortgelijk probleem...
Even een beschrijving:
* Mijn pc draait 24/24, wanneer ik niet actief ben, schakel ik mijn scherm uit.
* Na een tijdje werken, begint mijn scherm te flikkeren, zoals Munch in zijn OP vermeldt. Meestal gaat mijn scherm dan naar stand-by mode, en krijg het enkel terug in orde, door een reboot te doen. Wanneer die flikkering begint, lijkt het alsof mijn pc freest, maar dat is het niet, daar hij via netwerk nog wel toegankelijk is.
* Daar het qua simptomen lijkt, alsof de GPU te warm wordt, heb ik het nagekeken, en die is niet overdreven warm. Heb ook geprobeerd om de heatsink en fan uit te kuisen, en stofvrij te maken... Leverde niets op!
* Het is van de ene dag op de andere gekomen, dus niet door een detonator of ander programma te installeren, of door hardware te installeren.
* Het (her)installeren van drivers helpt niet, ik heb ook geprobeerd om nieuwste detonator te installeren, maar zelfde resultaat.
* Een kennis van mij, heeft hetzelfde probleem voor.

=> Waar we stillaan beginnen aan te denken:
(eventuele denkpiste?)
Een conflict tussen een windows patch en videokaart driver!

Munch,
Kan je (en andere mensen die soortgelijk probleem hebben, misschien eens op volgende vragen reageren?

1) Welke videokaart heb je?
2) Welk OS heb je?
3) Update je regelmatig je OS?
4) Detonator drivers?

Om maar onmiddellijk te beginnen:
1) Aopen GF4 TI 4200
2) Windows XP SP1
3) tot laatste updates gedaan
4) 53.03

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

Verwijderd

Topicstarter
Kristof schreef op 12 december 2003 @ 18:56:
Munch,
Kan je (en andere mensen die soortgelijk probleem hebben, misschien eens op volgende vragen reageren?
1) Powercolor Geforce 4 TI 4200 64 MB DDR
2) WinXP SP1
3) Altijd up-to-date
4) 53.03

Maar zoals gezegd.. probleem deed zich al voor met detonator 43.23.
In games blijft het scherm stabiel, probleem doet zich alleen voor in desktopwerk.
Vanmiddag krijg ik een Geforce 2 GTS, eens zien of storing verholpen is.. :?

• Kristof

Kristof

is een Belgisch product

Er zijn dus sterke gelijkenissen...
Ik had ook tot enkele dagen geleden de 52.16 geinstalleerd staan, en heb de 53.03 geinstalleerd, om te testen of dit het probleem oploste...

Momenteel loopt alles weer goed tot hiertoe... Vanaf het moment dat het probleem zich weer stelt, vervang ik ook de videokaart, door nog een GF2 die ik hier ergens liggen heb.

Als je iets meer weet, hou me ook op de hoogte...

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

Verwijderd

Topicstarter
Prima!
Geforce 2 ligt nu te gloeien in mn AGP slotje :)
Na het weekend plaats ik mn bevindingen.

Welke monitor heb je eraan hangen overigens ?
Ik een IIyama Prolite E431S-S via D-sub, driver is geinstalleerd.
Mocht die uitval zich nog voordoen ga ik die driver de-installen en draaien op de plu&play driver..
*je weet het maar nooit*

Zou l*llig zijn als het aan de kaart ligt.. en mogelijk dat die zelfs bijna overleden is.. maja.. dat zien we tegen die tijd wel.

• Kristof

Kristof

is een Belgisch product

Iiyama Vision Master Pro 454
zowel met standaard P&P drivers getest, als met drivers van iiyama. Ook zowel D-Sub aansluiting als DVI (met een DVI->D-sub connector)

Verwijderd

Topicstarter
Nou.. kleine maar foute update..

Na verwisseling videokaart : beeld viel 4 x weg binnen een uur..
Driver TFT uninstalled (dus verder met PnP driver) : beeld is al 2 x weggevallen..

...damn.. niet verwacht, zal mn TFT nu al gaar zijn ?? Zit nog wel garantie op..

• Kristof

Kristof

is een Belgisch product

Ik denk niet dat het aan je scherm zal liggen...
Kan je niet testen met een ander scherm, of jouw TFT aan een andere pc testen?

Ik blijf bij mijn eerste stelling => Moet iets te maken hebben met een conflict tussen een windows patch van de laatste week/weken en driver...

Momenteel zit ik te wachten tot het probleem zich hier nog eens stelt, maar nu na enkele uren, nog geen enkel probleem ...

Verwijderd

Topicstarter
Kristof schreef op 13 december 2003 @ 13:02:
Ik denk niet dat het aan je scherm zal liggen...
Kan je niet testen met een ander scherm, of jouw TFT aan een andere pc testen?

Ik blijf bij mijn eerste stelling => Moet iets te maken hebben met een conflict tussen een windows patch van de laatste week/weken en driver...

Momenteel zit ik te wachten tot het probleem zich hier nog eens stelt, maar nu na enkele uren, nog geen enkel probleem ...
Ik heb een oude 850Mhz bak aangesloten, Geforce 2 GTS zit daar nu in.
Die is nu aangesloten op mn TFT.. eens afwachten..
Dan weten we het gauw genoeg.. hoop ik.

Verwijderd

Topicstarter
Zowat 2 uur later.. en raad eens? Geen 1 uitval..

• Kristof

Kristof

is een Belgisch product

Het rare is, dat ik hier nu ook al enkele uren zit te werken,
en het probleem is ook niet meer voorgevallen, daar waar het gisteren max een half uur duurde...
Dit zonder ook maar iets te veranderen. Begrijpe wie begrijpen kan... :?

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Meestal zijn dit driver problemen. De videokaart krijgt heel eventjes geen signaal. Deze stuurt vervolgens geen RGB meer naar monitor. Waardoor je zwart beeld krijgt. Het ligt niet aan je videokaart. Ik heb het ook ooit eens gehad. Bepaalde kaarten schijnen er last van te hebben. Ik zou zeggen gewoon ff andere drivers checken. VGA kabel kan het niet zijn als tie het gewoon tijden doet en dan ineens flikkerd. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dan blijft mijn probleem nog steeds open :+
Deze 850Mhz knipperd niet, de pc uit de openingspost blijft kuren hebben.

En sja.. ik draaide al heel wat maanden op 45.23 voordat het probleem zich voordeed :/ Lijkt meer iets in een storing in die hardware te zitten.

• Kristof

Kristof

is een Belgisch product

Stinger666, heb je de rest van de thread gelezen? We zijn begonnen met oudere drivers (ik 52.16, Munch 43.23) en hebben nooit problemen gehad. Zonder enige reden (updaten van hardware, of drivers) werd het probleem vastgesteld. Beiden hebben we verschillende oorzaken onderzocht, en testen uitgevoerd (waaronder updaten van drivers.

Dat het een driver probleem kan zijn, of dat de GPU te warm wordt etc zijn allemaal mogelijke oorzken van de symptomen die we hebben. Echter de testen die we gedaan hebben, sluiten deze uit, denk ik...

Het rare is, dat ik gisteren mijn scherm bijna niet kon aanzetten, of ik had het probleem, vandaag probeer ik het probleem terug te krijgen, zodat ik kan testen (zie hierboven), maar sinds vanmorgen 10u staat mijn scherm aan, en heb ik het niet meer....

Langs de ene kant kan je zeggen: prima, zeer goed, problem solved
maar het rare is dat ik niets veranderd heb, en ik dus nog steeds niet weet wat het is/was...

Verwijderd

Topicstarter
Kristof schreef op 13 december 2003 @ 18:30:
Het rare is, dat ik gisteren mijn scherm bijna niet kon aanzetten, of ik had het probleem, vandaag probeer ik het probleem terug te krijgen, zodat ik kan testen (zie hierboven), maar sinds vanmorgen 10u staat mijn scherm aan, en heb ik het niet meer....
Onze klachten verschillen wel enigszins, bij jou gebeurd(e) het sporadisch (net als bij mij) maar bleef je scherm uit en kwam pas bij een reset terug..
Bij mij gebeurd het ook sporadisch, maar naast dat het vaker voorkomt duren die uitvallen ook niet langer als een seconde.

Kortom.. wel wat verschillen... maar het heeft wel veel gemeen.
Kristof schreef op 13 december 2003 @ 18:30:
Langs de ene kant kan je zeggen: prima, zeer goed, problem solved
maar het rare is dat ik niets veranderd heb, en ik dus nog steeds niet weet wat het is/was...
Jij blij :*)
Nu ik nog... maar ik heb er geen vertrouwen in dat het vanzelf oplost..

• Kristof

Kristof

is een Belgisch product

ik blij ... eigenlijk niet!
Goed dat ik *vandaag* dat probleem niet meer voorgehad heb, maar de vorige dagen...
en dan geen oorzaak en/f oplossing vinden, blijft me toch een gevoel geven van 'het kan morgen weer terug komen'...

anyway: als ik iets meer weet, laat ik het je weten!
Moest jij nog iets ontdekken...

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 17:35
misschien detonator 44.03 eens proberen (is icm geforce 4 kaarten sowieso sneller dan de 5x.xx drivers)

Leave only footprints, take only memories

Verwijderd

Ik heb dit probleem sinds de installatie van de 53.04 drivers van Nvidia ook. Ik heb verder een AMD Athlon 800mhz, Geforce 4MX 440 (AGP 4x) en een K7tpro moederbord. Ik heb er ook alleen last van in windows en niet in spellen enz.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben benieuwd of er enkelen al vooruitgang hadden..
Het is nl. al even geleden.

Mijn probleem bestaat nog steeds..

• Kristof

Kristof

is een Belgisch product

Na het probleem in mijn pc, heb ik alles geprobeerd zoals hierboven beschreven was: andere drivers etc ... Niks hielp.
Daarna heb ik de videokaart gewisseld met een oude GeForce2 uit een oudere pc.
Je kan het al raden, de eerste pc draaide hierna weer terug stabiel, en die oudere pc vertoonde +- dezelfde kenmerken.
Ook de artifact test van omega leverde artifacten op.

Hiermee ben ik naar mijn hardwareleverancier gegaan, daar deze kaart een 10à11 maand oud was, en ik heb mijn garantie aangesproken...
Deze heeft ze vervangen door een nieuwe, en deze draait weer zoals het hoort.

Dus mijn conclusie was, dat mijn probleem kwam door een defecte geheugenplaats in het videogeheugen.

Pagina: 1