Toon posts:

fans resoneren :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi

Ik heb mijn fans nu op 7V of op 12V draaien. Op 12V maken ze herrie, op 7 volt beginnen die dingen te resoneren met de kast wat eigenlijk nog veel hindelijker is :(

Hoe kan ik dit oplossen ?

Verwijderd

7volt??? bedoel je niet 5 volt?

eehm maar eeehm tje resonantie.....ik neem aan dat je zijdeksel van je kast gaat meerammelen?

of gewoon door het geshake van je koeler (lijkt me niet) je hele kast gaat daveren..?

Verwijderd

je kunt proberen om ergens een anti resonantie kit te scoren of zelf dat ding proberen in te pakken met rubber zooi of andere schok absorberend materiaal.

misschien resoneert hij minder bij 5 volt dan bij 7 volt. (als hij dan nog wel hard genoeg blaast)

Verwijderd

Topicstarter
nee, ik bedoel echt 7 volt (www.fanbus.com). Das als je de gnd van je fan op de 5V aansluit en de + op 12, dan krijg je 7V en is volkomen geoorloofd. Veel fans draaien niet op 5, wel op 7..

Verwijderd

Topicstarter
ik denk niet dat ie op 5V draait (draaien)
--
Jup, ze draaien op 5V, ff kijken op dat fanbus schema makkelijk aan te passen is. Ben niet zo'n techneut (meer neut dan tech)
Maar die hinderlijke brom is dan wel weg..

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 december 2000 11:59 schreef igor het volgende:

of gewoon door het geshake van je koeler (lijkt me niet) je hele kast gaat daveren..?
nou niet daveren en trillen maar gewoon een vette bromtoon die nogal hinderlijk is..

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Resonantie-frequentie van de PC aanpassen. Verander de massa van de PC op verschillende plaatsen (leg er een boek op of zo) zodat deze een andere eigenfequentie aanneemt. Dan ben je je resonantie kwijt.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 december 2000 14:24 schreef ecteinascidin het volgende:
Mmm. minder mooie oplossing. Ik even geprobeert om ze op 5V te laten draaien en dat werkt ook, en dan blazen ze nog genoeg (als mijn pc nix staat te doen is dat i.i.g genoeg) dus ik ga mn fanbus ff ombouwen...

Verwijderd

Ik heb 3 fans 2xmaal 80mm 1xmaal 120mm

Hoor alleen het blazen van de lucht, geen brom of iets anders.

Ten 1ste heb ik een stevige kast.
Ten tweede rubbers geplaatst achter elke schroef.
Zie er als volgt uit:

---[]||--
---[]||--

--- schroef
[] rubber ring
|| kast

Tegen de rubbers zit de fan

• Rocco
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-05 22:00

Rocco

nightlife

Met schroefjes of boutjes blijf je resonantie houden. Ik heb mijn fans als volgt gemonteerd : eerst tochtstrip in een vierkant op de kast plakken, dan dubbelzijdig klevende tape erop (cartape) en dan fan erop plakken. Werkt perfect, geen irritante geluiden meer.

Verwijderd

Topicstarter
ja, das ook iets maar als de fan net iest harder of zachter draaien ben je het probleem kwijt.. (als ik 140 rij dan trilt mijn stuur, rij ik 135 op 145 dan is het weg :) ik zet ze dus op 5V, kost me ook geen cartape enzo...
Pagina: 1