[Samba] Struikelt over niet-aangesloten netwerkkaart?

Pagina: 1
Acties:

• DumbAss
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08-2025
Beste mensen, ik heb een probleempje met Samba onder gentoo linux.
Ik gebruiks samba 2.2.8 , de stable versie dus. Ik dual boot, windows XP staat er ook nog op. Het is een klein netwerkje waar die computer in hangt. Als ik Windows XP gebruik kan ik iedereen benaderen via "my network" of hoe het ook mag heten.
Maar met LinNeighbourhood in Linux lukt het niet om de andere computers in het netwerk te benaderen.
Maarrrr... het lukt wel om ze bijvoorbeeld te pingen bij naam. Dus "ping client-gijs" lukt wel. Erg raarrrrr dus. Nu kwam ik er overlaatst toevallig achter dat mijn huisgenoot twee netwerkkaarten in zijn computer heeft hangen. Die tweede gebruikt hij nooit. Toen ik hem vroeg om die uit te schakelen kon ik wel over het netwerk "browsen" met LinNeighbourhood. Toen hij hem weer inschakelde niet meer. Samba gaat dus op zijn bek als die kaart ingeschakeld staat.
Die kaart is niet met het netwerk verbonden en krijgt van windows dan zo 'n 169.xxx.xxx.xxx adres.

Kan iemand me vertellen of het mogelijk is dat ik met LinNeighbourhood kan browsen zonder dat mijn huisgenoot zijn netwerkkaart persé moet uitzetten.

Als het nodig is kan ik ook nog mijn smb.conf hier plaatsen maar dan wordt het zo onoverzichtelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door DumbAss op 11-12-2003 09:39 ]

Vanutsteen.nl => nerds only | iRacing

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-02 20:52

igmar

ISO20022

DumbAss schreef op 11 december 2003 @ 09:22:
Als het nodig is kan ik ook nog mijn smb.conf hier plaatsen maar dan wordt het zo onoverzichtelijk.
interfaces
bind interfaces only

Da's genoeg leervoer voor even lijkt me :)

• DumbAss
Als ik het goed begrepen heb moet ik dus zo'n range aangeven bij die interfaces en daarna zou ik gewoon kunnen browsen? Als dat zo is: bedankt :) Ik zal het vanmiddag eens gaan proberen.

Is dit niet alleen voor de interfaces op mijn machine?

[ Voor 17% gewijzigd door DumbAss op 11-12-2003 09:41 ]

• DumbAss
Goed. Nieuwe informatie. Dit maakt het misschien wat duidelijker:

$ smbclient -L client-gijs
added interface ip=148.99.217.146 bcast=148.99.217.151 nmask=255.255.255.248
Got a positive name query response from 148.99.217.147 ( 169.254.10.154 148.99.217.147 )
timeout connecting to 169.254.10.154:139
Error connecting to 169.254.10.154 (Operation already in progress)
Connection to client-gijs failed

Maar, als ik het IP adres invoer:

$ smbclient -L 148.99.217.147
added interface ip=148.99.217.146 bcast=148.99.217.151 nmask=255.255.255.248
session request to 148.99.217.147 failed (Called name not present)
session request to 148 failed (Called name not present)
Password:
Anonymous login successful

• DumbAss
Kom op... Er moet toch wel iemand zijn die hier meer over weet?

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Zo te zien heb je dat probleem alleen met die ene dual-nic pc?
Die geeft volgens mij gewoon het verkeerde adres terug als antwoord op een WINS query. Dat is dus geen probleem op jouw machine, maar op de zijne. Hij moet óf zorgen dat z'n machine goed antwoord, óf gewoon File&Print sharing uitzetten op die 'nutteloze' interface.

Wat je ook nog kan proberen is client-gijs in je /etc/hosts zetten met het juiste adres, ik weet alleen niet zeker of samba daar wel naar kijkt (denk het wel).

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• DumbAss
Pinball schreef op 14 december 2003 @ 00:22:
Zo te zien heb je dat probleem alleen met die ene dual-nic pc?
Die geeft volgens mij gewoon het verkeerde adres terug als antwoord op een WINS query. Dat is dus geen probleem op jouw machine, maar op de zijne. Hij moet óf zorgen dat z'n machine goed antwoord, óf gewoon File&Print sharing uitzetten op die 'nutteloze' interface.

Wat je ook nog kan proberen is client-gijs in je /etc/hosts zetten met het juiste adres, ik weet alleen niet zeker of samba daar wel naar kijkt (denk het wel).
Het ligt idd aan hem. Ik zal eens proberen om hem (client-gijs) erin te zetten. Maar ik vind het wel raar, dat als er iets niet klopt in het netwerk dat SAMBA het meteen dan niet meer kan volgen.
Zou ik dit als bug op kunnen geven bij SAMBA denken jullie? Of zou dit niet serieus worden genomen?

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Zou ik dit als bug op kunnen geven bij SAMBA denken jullie? Of zou dit niet serieus worden genomen?
Wat denk je zelf? Lijkt een beetje op klagen bij de maker van ping dat sommige machines niet antwoorden.

offtopic:
de maker van ping is natuurlijk overleden, het is dan ook maar een voorbeeld

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• DumbAss
Pinball schreef op 14 december 2003 @ 19:44:
[...]

[...]

Wat denk je zelf? Lijkt een beetje op klagen bij de maker van ping dat sommige machines niet antwoorden.
Ja, maar het gaat er maar om dat Samba al niet meer werkt omdat hij een tweede, niet aangesloten netwerkkaart probeert te bereiken.

Maar afijn. Ik heb die logfunctie gebruikt van LinNeighbourhood en met dit commando probeert hij (denk ik) te zien welke computers er in het netwerk zitten. Bij het "looking up status" blijft hij dus hangen.

$ nmblookup -M WORKGROUP -S -d1
querying WORKGROUP on 145.99.217.189
169.254.10.154 WORKGROUP<1d>
145.99.217.189 WORKGROUP<1d>
Looking up status of 169.254.10.154

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
nee, het is geen bug in samba, het is een bug in de windows versie van je huisgenoot... die geeft nl het verkeerde ip adres terug, zoals Pinball ook al zei... dus als je dit meld als bug, verwijzen ze je terecht terug, want het probleem ligt dus bij windows en niet bij samba.... Wat je als laatste post daar zie je exact wat er gebeurd... Hij probeerd dat onzin windows ip adres te vinden, maar die bestaat niet. Je zal zien dat als je die kaart op een switch aansluit met dat ipadres en deze zo koppeld aan het 145.x.x.x netwerk dat samba hem wel kan vinden. Het probleem treed dus duidelijk op bij de windows pc

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• DumbAss
:) Dat is dan opzich wel cool. Ik zal hem wel aanraden om Gentoo te gaan gebruiken.
Is er geen optie in samba die ervoor zorgt dat samba dat ip adres negeert? In smb.conf zetten helpt niet. Dan kan hij alleen niet met dat ipadres die shares benaderen.

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:57
Ik zit hier met een zeflde situatie (vmware virtual interfaces met 192.168 adressen), maar smbclient struikelt er toch niet over (nmblookup wel, want die is puur voor broadcast/wins).

Geef de output van testparm bij jou eens. Waarschijnljik staat bij 'name resolve order' bcast voor host.

Als je nl in je DNS of /etc/hosts de naam van de pc hebt staan, gebruikt samba het IP wat daar aangetroffen wordt.

Als je nou dus in /etc/hosts client-gijs erbij zet en in je smb.conf
code:
1
name resolve order = lmhosts host wins bcast

Zou je zonder problemen met zijn pc moeten kunnen connecten via smbclient.

[ Voor 6% gewijzigd door Jelmer op 14-12-2003 23:18 ]

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09

MadEgg

Tux is lievvv

Heel leuk dat het dus aan Windows ligt, maar waarom heb je zo'n probleem dan niet in Windows XP? Die zal daar wel een workaround voor hebben ofzo.

Zou toch wel handig zijn als zoiets ook in Samba zou zitten...

Tja

• [NUT]
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 12:34

[NUT]

Heppiedepeppie

create a bug -> create a workaround... hmmja, beschrijft wel de werkwijze van microsoft denk ik zo... :P

WINS is een wazig protocol, en kan vreemde dingen doen... windows XP zelf heeft er ook wel eens last van, net van het weekend m'n vaders pc (van zijn eigen zaak) onderhanden kunnen nemen omdat deze geheel het netwerk niet zag! ... oplossing? Wins uitschakellen in de netwerk instellingen. Misschien ook de oplossing voor het probleem van de client-gijs bak... een andere oplossing is het disablen van de kaart/driver van de kaart/de verbinding. dwz gewoon het apperaat uit zetten in windows. zou het ook moeten oplossen, want iets wat uit staat kan ook geen storing opleveren (normaal gesproken).

Suc6 iig, ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

• DumbAss
Jelmer schreef op 14 december 2003 @ 23:18:
Ik zit hier met een zeflde situatie (vmware virtual interfaces met 192.168 adressen), maar smbclient struikelt er toch niet over (nmblookup wel, want die is puur voor broadcast/wins).

Geef de output van testparm bij jou eens. Waarschijnljik staat bij 'name resolve order' bcast voor host.

Als je nl in je DNS of /etc/hosts de naam van de pc hebt staan, gebruikt samba het IP wat daar aangetroffen wordt.

Als je nou dus in /etc/hosts client-gijs erbij zet en in je smb.conf
code:
1
name resolve order = lmhosts host wins bcast

Zou je zonder problemen met zijn pc moeten kunnen connecten via smbclient.
Ik heb het gedaan zoals je zei en nu doet smbclient het idd gewoon goed. Alleen dat nmblookup doet ie nog steeds niet. Hij komt nog steeds terug met dat tweede netwerkadres.
Ik kan ook aan mijn huisgenoot vragen of hij dat tweede ding wil disablen maar dat is te makkelijk hè :) En dan ben je ook afhankelijk van een ander of die zijn pc wel goed op orde heeft. Dus vandaar dat ik het nu zo probeer op te lossen.

• Rudoli
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04-2025
De reden waarom het fout gaat is dat de PC van je huisgenoot master browser meent te moeten spelen.

Eenvoudige oplossing:

Zorg dat je eigen Samba machine Master Browser voor het netwerk gaat spelen... geef 'm dus een hoger nummer (zit egens in Samba, ik geloof dat het iets te maken had met: preferred master = Yes en os level = nn (een nummer dat hoe hoger het is hoe eerder het de Master Browser mag zijn...)

• DumbAss
Rudoli schreef op 15 december 2003 @ 16:49:
De reden waarom het fout gaat is dat de PC van je huisgenoot master browser meent te moeten spelen.

Eenvoudige oplossing:

Zorg dat je eigen Samba machine Master Browser voor het netwerk gaat spelen... geef 'm dus een hoger nummer (zit egens in Samba, ik geloof dat het iets te maken had met: preferred master = Yes en os level = nn (een nummer dat hoe hoger het is hoe eerder het de Master Browser mag zijn...)
Hee bedankt! Ik zal het morgen eens proberen.

Pagina: 1