Toon posts:

Problemen met ECS-K7S5A Pro + Duron 1400

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik d8, laat ik mijn oude PCtje die al lange tijd in een hoekje stond ombouwen tot een leuk internet servertje. (was dus een PIII-733 Mhz. met MSI-6949 mobo, die het begeven had..). Ik zette mijn (weinig) geld dus in op deze ideale combi; een ECS-K7S5A Pro mobo met Duron 1400 proc. en een arctic koeling.. De voeding was ontussen ook al vervangen van een 200 watt naar 300 watt.. Had op zijn minst drie verschillende bankjes geheugen (1x DDR, 2 x SDRAM) die ik eventueel kon testen op het mooie mobootje.. Dus woppa, lekker plankje eringeschroefd (processor & heatsink ervoor gemonteerd natuurlijk, en neeh, geen gebrokkel van core..), voedingskabeltjes gemonteerd, IDE kabeltjes aangesloten, eerst getest met 1 x 256 mb. SD-RAM... Maar, tot mijn grote spijt werdt het helemaal niets.. Er komt helemaal geen BIOS of boot-up screen naar boven, schermpje blijft lekker dood.. Moet wel zeggen, de kabeltjes die in tegenwoordige ATX-kastjes zitten voor het connecten van je power-knop, HD & power leds, waren bij mij in een zo'n knoerd van zwart geheel geworven, ben dus wel eventjes druk bezig geweest omdat een beetje te modden, en op zijn minst de power-knop draadjes eruit te vissen en die op de juiste plek te zetten (voorlopig nog ff niet veel meer nodig).. Maar goed, systeem boot niet, lijkt zelfs alsof het steeds na 3 of 4 seconden opnieuw boot.. (het lichtje van biede CD-ROMs gaat steeds aan, en je hoort die opstart-ratel van de harde schijf om de drie sec.) Netwerk-kaartje weghalen helpt niet.. Andere grafische kaart erin helpt niet (heb er twee getest nVidia GeForce 2 MX en Diamond Stealth 3D met 32 Mb.) Twee types geheugen getest (twee verschillende bankjes van 256 mb. sd-ram en een 512 ddr bankje <--jah, moederbord ondersteund beide maar natuurlijk niet beide tegelijk)... CD-ROM spelers unplugged, floppy eruit getiefd, HD ook geprobeerd te ignoren, zonder effect vooralsnog.. Ik kreeg er aan het einde van de avond een beetje koppijn van, dus voorlopig moet ik het server-idee nog maar eventjes vergeten.. Of weten jullie nog iets wat ik wellicht over het hoofd gezien kan hebben?? :*) :*)

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Heb je het system geprobeerd zo kaal mogelijk op te starten? Dus alleen met geheugen, processor en videokaart?
Heb je ook al een andere videokaart geprobeerd? Deze ook goed genoeg aangedrukt, evenals het geheugen?
Heb je ook al ander geheugen geprobeerd?
Misschien zelfs een andere voeding?

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Verwijderd

Topicstarter
Zoals vermeld, heb ik mijn systeempje met meerdere geheugentypes getest... Ik had 2 x 256 mb. sdram tot mijn beschikking... Maakt geen verschil... 1 x DDR 512 mb. ook niet.. Heb het zo kaal mogelijk geprobeerd op te starten, met alleen CPU, geheugen en videoplank.. Maakt geen verschil.. Andere videoplanken beïnvloed het ook niet (heb er twee mogen proberen).. Ik betwijfel dat het de voeding is, omdat deze nieuw is en ik de kans heb gehad om deze op bijv. mijn oudere PIII mobo + CPU te testen, en dit werkte verder zonder problemen.

• Thuggy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-08 22:52

Thuggy

high

Naar mijn ervaring is de K7S5A kieskeurig als 't aankomt op PSU en RAM. (geen ervaring met de Pro hier...)

Je hebt dus 1 reepje DDR 512 , ook al een ander reepje DDR geprobeerd van een ander merk ?
Zoals Tatsu eerder al zei zou 't dus ook de PSU (NoName?) kunnen zijn.

Verder omdat je zelf aangeeft dat je een MSI plank uit de case gehaald hebt zou je 't ESC plankje uit de case kunnen demonteren en afstandhouders (nogmaals) na te gaan, of eventueel op een stuk karton oid te plaatsen en dan te testen om kortsluiting uit te sluiten.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

BIOS al gereset? Piept het moederbord als je haar zonder geheugen opstart? Zo ja, dan zou ik de CPU verdenken, anders het moederbord itself. Dat wordt dus inruilen :)

Verwijderd

Topicstarter
Thuggy schreef op 11 december 2003 @ 07:18:
Naar mijn ervaring is de K7S5A kieskeurig als 't aankomt op PSU en RAM. (geen ervaring met de Pro hier...)

Je hebt dus 1 reepje DDR 512 , ook al een ander reepje DDR geprobeerd van een ander merk ?
Heb gebruikt, 1x DDR 512 MB (van het merk DanElec, dus niet noname)
1 x SD-RAM 256 MB (van het merk TwinMos, ook niet noname)
1 x SD-RAM 256 MB (van het merk KingSton, ...)

Dat met die kortsluiting daar zat ik ook al aan te denken.. Ze zeggen nl. dat je je mobo niet te vast moet draaien, anders gaat ie onder "stress" lijden, en tsja, dan heb ik strax helemaal niets meer.. B) Naar mijn mening zijn de schroefjes nu niet te los, en niet te vast, moet ik ze misschien wat vaster draaien?? (laat ik het zo zeggen, momenteel ervaart het mobootje geen enkele speling, dus heeft dat wel zin??) Anders ga ik hem inderdaad op een stukje karton leggen, gewoon uit de doos.. Kijken wat er dan gebeurd..

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:41
toen ik laatst mn ECS K7S5APro kreeg stond er op de bon van Gistron: "Bij plaatsen van 512MB geheugen DIMM in slot 2 zetten". Vond het nergens op slaan, want ik stouw ze altijd in slot 1 zonder problemen, maar misschien dat de jouwe er wel last van heeft :P

Wat nog zou kunnen is dat je een nieuwer type duron te pakken hebt met een behoorlijk oud BIOS die geen microcode support heeft voor dit type Duron. Een BIOS upgrade biedt dan uitkomst, zal je alleen wel ff een ouwe duron of athlon van iemand mogen lenen.

Wat betreft piepen over geheugen: de K7S5A piept niet als het om slecht geheugen gaat, die fout heb ik al es eerder gemaakt, bleek dat dat bord geen piepjes geeft zonder DIMM erin, en ook geen piepjes geeft met een brakke no-name DIMM erin.

Geheugen zou trouwens goed moeten zijn, ik stop altijd Kingston en Infineon geheugen in die dingen.

Verwijderd

Topicstarter
Lieve mensen,

Bedankt voor al jullie hulp, maar heb het zelf al opgelost.. Heb simpelweg het mobootje eruit geschroefd, eventjes de CPU nagekeken (kijken of ik hem niet verbrokkeld had).. Koelpasta zag er ook goed uit.. Heatsinkje enz. er weer opgemonteerd, en alles er weer in geschroefd, en woppa, alles werkt nu op en top!! (tsja, de oorzaak dat blijft alleen nog een raadsel..) Nu nog alleen die vervelende RPCs in Windows 2003 Server oplossen (zal wel een of andere worm binnengehaald hebben, ik krijg nl. ook errors bij het opstarten i.v.m. met Win32s??)

In ieder geval bedankt!!
Pagina: 1