[XP] SoundBlaster Live 5.1 schokt...

Pagina: 1
Acties:

• Ventrance
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-03-2022
In ieder geval bij het opstarten en ook vaak bij het afspelen van muziek, spelen van games en kijken van films, stotterd mijn geluid. Ik heb hier al veel op gezocht, maar kon niet veel vinden.

Waarschijnlijk is het of een IRQ/geheugen-adres conflict, maar ik kan die dingen niet veranderen in Windows en ook niet in de BIOS. Ook niet na het op "Standaard PC" instellen van de ACPI(+IRQ besturing uitgezet).
Wat ik ook soms heb is dat bij een bepaald volume het geluid gaat "schommelen". Oftewel het gaat harder en zachter. (Dit is een normaal volume, niet echt hard of zacht.)

Mijn systeem:

ASUS A7N8X Deluxe rev 1.06 (BIOS 1007)
[Onboard - 3COM Netwerkkaart 10/100]
[Onboard - NVidia Netwerkkaart 10/100]
AMD Athlon XP 3200+
2x 512 Infinion DDR PC3200 geheugen (op dual channel)
HDD1: Western Digital Raptor 36GB 10000rpm SATA
HDD2: Western Digital 250GB 7200rpm SATA
Creative SoundBlaster Live! 5.1
Creative Inspire 5300 5.1 Speakerset
Leadtek Geforce 4 Ti4400 128MB

Ook na nieuwe installatie van XP is het niet gelukt om het probleem op te lossen.
Dit zijn de conflicten:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~kuik0191/pictures/irq_conflicten.JPG

Het gaat waarschijnlijk om een conflict met in iedergeval de 3COM netwerkkaart (ook al staat dat niet aangegeven) Als ik namelijk de 3COM uitschakel, heb ik er volgens mij geen last meer van. Schakel ik hem vervolgens weer aan, gaat het geluid stotteren tijdens het inschakelen. Ik heb overigens beide netwerkkaarten in gebruik en zijn onmisbaar.

Please help...

[ Voor 3% gewijzigd door Ventrance op 10-12-2003 19:57 ]

Dell XPS 13 9343

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Ook al de nieuwste drivers voor je chipset/moederbord gedownload van de website van de fabrikant ?

Het probleem zit hem meestal in de Live. Als je met Google of Got zoekt dan kan je wel wat mogelijke oplossingen vinden. En soms is het enkel de Live vervangen door een beter merk.

Je zou ook de 3Com kaarten kunnen vervangen door een ander merk. Misschien dat dat ook een werkbare oplossing geeft. Op een consumenten PC maakt het weinig uit of je nu een 3Com of Realtek netwerkkaart gebruikt, je zal er niets van merken qua verschil in stabiliteit of performance.

Senile! Senile Oekaki

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:41
_bas_ schreef op 11 december 2003 @ 09:44:
En soms is het enkel de Live vervangen door een beter merk.
Het is niet zo zeer vervangen door een BETER merk.. maar door een ander type.. die Live is een prachtkaart ALS hij werkt in jouw pc.. ik heb er al geruime tijd plezier van! Dus kijk eens wat voor gelijksoortige oplossingen er zijn.... zoals ee n leuke audigy, of terratec...

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

• Ventrance
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-03-2022
_bas_ schreef op 11 december 2003 @ 09:44:
Ook al de nieuwste drivers voor je chipset/moederbord gedownload van de website van de fabrikant ?

Het probleem zit hem meestal in de Live. Als je met Google of Got zoekt dan kan je wel wat mogelijke oplossingen vinden. En soms is het enkel de Live vervangen door een beter merk.

Je zou ook de 3Com kaarten kunnen vervangen door een ander merk. Misschien dat dat ook een werkbare oplossing geeft. Op een consumenten PC maakt het weinig uit of je nu een 3Com of Realtek netwerkkaart gebruikt, je zal er niets van merken qua verschil in stabiliteit of performance.
Dit is nu juist het probleem... Ik heb de nieuwe drivers al uitgeprobeert, en de 3com+nvidia zijn onboard.
Zoals ik het zie is het alleen op te lossen door of een nieuwe geluidskaart (wat hierboven al werd vermeld), of de IRQ's veranderen.
De conflicten liggen volgens mijn bij de volgende dingen:
USB Controllers (Onboard)
Netwerkkaarten (Onboard)
Geluidskaart (PCI)
De Onboard apparaten zijn iets moeilijker te vervangen.
(Alleen door uit te schakelen in de bios en nieuwe PCI erbij te kopen, wat ik zelf erg overdreven vind).

Dell XPS 13 9343