[RAID] Uitval Channel 1 of 2 Promise FastTrack

Pagina: 1
Acties:

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Topicstarter
Eens in de zoveel tijd komt het voor dat er een van de twee kanalen zomaar uitvalt. Meestal is een restart voldoende om de uitgevallen schijf weer te laten herkennen en een rebuild (RAID 1) te doen starten.

Welk schijf er uitvalt is wisselend. De ene keer is het de schijf op kanaal 2 en enkele weken later die op kanaal 1.

Wat heb ik tot nu toe gedaan om het probleempje op te lossen:

* 2 x 120 GB Western Digital 2 mb cache vervangen door de 8 mb cache versie.
* de, rounded, IDE-kabels vervangen
* de voeding vervangen

De BIOS-versie van de controller is de laatste die op de site van Promise te vinden is.

Nu laat ik me niet snel uit het veld slaan door een technisch probleem maar hier snap ik nu totaal niets meer van. Het enige wat nog zou kunnen is een mogelijk los IDE-kontaktje op de Promisekaart zelf wat er voor zorgt dat de datastroom niet gelijktijdig op de schijven wordt geplaatst.

Is dit te testen? Heeft iemand nog een ander idee of een suggestie?

Relevante informatie:
Chieftec Dragon Servertower
Voeding NEXUS 350SE
Moederbord ASUS A7M266
Promise Fastrak TX2 met 2 x Western Digital 120GB (WD1200JB, 7200rpm, 8MB) in RAID1 (mirrored)
2 x Western Digital 120GB (WD1200BB, 7200rpm, 2MB) als backup op IDE 1 en 2
Processor AMD Ahtlon XP 2000+
Geheugen 512 MB
Videokaart Gainward Geforce 2 MX Golden Sample ViVo
Brander(s) LiteOn 52x20x52
CD/DVD-Drive(s) Pioneer DVD Player

ARME AOW’er

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-03 14:28
Je vindt het vast niet erg dat ik 'm van PMG naar OM & I/O Controllers move :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Abbadon schreef op 10 december 2003 @ 18:24:
Je vindt het vast niet erg dat ik 'm van PMG naar OM & I/O Controllers move :P
Nee hoor :) maar alleen als het probleem daar kan worden opgelost want anders kan dit topic met mijn PC mee de vuilnisbak in.

ARME AOW’er

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Zijn beide Harddisks wel opgestart op het moment dat de RAID-controller ze aan wil sturen ?
M.a.w. is het "opspinnen" voltooid ? En kun je de RAID dan vertraagd opstarten (net zoals bij SCSI) ?

eagle

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Ja, beide HD's spinnen 'goed' op. Zouden ze dit niet doen dan komt er direct een melding voordat ik het systeem verder (dan van 1 HD) kan opstarten.

Er is, voor zover ik weet, geen mogelijkheid om een delay te bewerkstelligen. Lijkt me echter ook niet nodig omdat de controller na het doorlopen van het BIOS en de controle van aanwezige HD's in principe door kan starten.

ARME AOW’er

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het klinkt inderdaad als een gare Promise controller. Je zou verder nog een ander PCI slot kunnen proberen, de beide schijven op één kanaal hangen of de mirror afbreken en toekijken of een der afzonderlijke schijven zal uitvallen :)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Mooi, > € 325 kwijt en geen oplossing (behalve de verkregen extra HD-ruimte en een uitstekende voeding.

Denk nu maar over te stappen op een SX4000 die hardwarematige ondersteuning biedt én 256 mb geheugen erop geprikt kan krijgen. Iemand een ander (goedkoper) alternatief? Ik zie ook een TX4000 en een SX4000 lite maar kan niet de verschillen vinden (of ik lees er voor de 80e keer overheen)

Zit er ook meteen aan te denken om 0+1 te gaan draaien maar dan vraag ik me af welke combinatie het snelst/betrouwbaar is. Ik heb 4 identieke schijven op de cache na :(
2 x 2 mb en 2 x 8 mb cache. Ik heb dan 4 kanalen tot mijn beschikking.

ARME AOW’er

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

SX4000 lite kan ten opzichte van TX4000 ook RAID5 aan :)

Het snelst is om twee identieke RAID0 arrays te mirroren, dus: 2MB + 8MB in array 1 en de andere 2MB + 8MB in array 2 en dan deze mirroren :Y)
Pagina: 1