Heatsink hoe ver lappen?

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-02 17:25
Ik heb eens wat gesearcht enzo, en hier ook het grote heatsink-lap-topic gevonden, maar dat houdt eigenlijk op waar mijn vraag begint...
Ik wil echt het maximale uit m'n huidige setup krijgen voordat ik een nieuw koelblok ofzo ga kopen :P
Nu is mijn vraag dus: Tot hoever moet ik mijn heatsink lappen, 't is een Zalman CNPS6000AlCu, die is op zich al vrij netjes gefinisht, maar d'r loopt een grote groef over die mij niet bevalt, en't kan natuurlijk altijd beter he ;)
Verder: 'T lappen van mijn cpu-core, is dat aan te raden, en zo ja, hoe? 'T leek mij haast dat schuurpapier 2000 en daarna met tandpasta toch wel afdoende zou moeten zijn, maar kan het nog verder, en hoe? :P
Verder heb ik gehoord dat soms door het lappen juist een averechts effect wordt bereikt doordat de heatsink zeg maar een beetje krom geschuurd wordt waardoor'ie juist nog amper contact maakt.
'T zijn veel vragen, maar ik wil wel graag alles zeker weten voordat ik m'n heatsink straks verpruts ofzo :| (of nog erger: m'n core :P)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
bij zo'n hoge korrel haal je er niks meer vanaf het is meer boenen dan.

Ik heb allemaal mijn eigen zelfgemaakte blokken zo gedaan.

korrel 80
heel vlakke ondergrond pakken. En dan schuren totdat het volledig vlak is.
dan 160 watervast. Beetje watererop met zeepsop. En rustig schuren. liefst in rondes, achtjes ofzo.

zo opwerken heb ik gedaan naar 400, 600, 1600.

Zorg ervoor dat alles watervast is. en doe alles met water en zeepsop.

Om te testen of ie vlak is een heel klein druppeltje water in het midden van het blok, dan flink tegen een raam aan duwen en hij blijft beina plakken. Eraftrekken kan alleen met draaien en scheef houden. Rechteraftrekken is dan eigenlijk onmogelijk.

Verwijderd

denk niet dat het veel zin heeft bij jou. Als een WC blokje was dan was het een andere verhaal geweest :). Maar als je toch wilt doen dan moet je van grof schuurpapier naar fijnste schuurpapier.
Bijvoorbeeld

800 korrels
1000korrels
1200 korrels
1500 korrels
1800 korrels
2000 korrels

dan moet je nog polijsten dan klaar:D Gebruikt waterproof schuurpapier ook is het handig om glasplaat te nemen want de ondergrond moet 100% vlak zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2003 18:21 ]

• Wormaap
Die ondergrond om op te schuren, moet dat echt spiegelglad zijn, of gewoon plat? 'K kan 't hier boven op mijn bureau doen (da's écht glad) maar dan moet ik elke keer heen en weer rennen om nieuw water enzo te halen, of ik kan't beneden in de keuken op't aanrecht op een snijplankje doen (dat ding is dus wel plat, maar ruw)

Verwijderd

Anders ff bij de bouwmarkt een geglazuurd tegeltje kopen.
Gewoon zon wit porceleinen gevalletje , niks met relief erin of zo
Daarmee heb ik het gedaan en dat werkt perfect.

• Wormaap
Kijk, dá's nou eens een idee waar ik wat aan heb :P Thx
Dan nog: De core lappen, hoe gaat dat in z'n werk? 'K neem aan dat dat iets lastiger is dan een heatsinkje...

Edit: 'K moet btw voornamelijk lappen om de oude pruts-koelpasta uit m'n blok (en liefst ook core) te krijgen :(

[ Voor 30% gewijzigd door Wormaap op 10-12-2003 18:24 ]

Verwijderd

koelpasta kun je ook goed weghalen met een alcohol oplossing, denk hierbij aan wasbenzine of zoiets dergelijks. Wat ik zelf altijd gebruik is brandstof van me MSX3 >:) dat bestaat uit 85% alcohol en is echt rete goed spul, ook al stinkt het wel heel eventjes als je wat morst.

• Wormaap
'K heb het geprobeerd met 85% brandspiritus van de AH :P
D'r is dus nog steeds verkleuring in m'n heatsink van waar die oude prut heeft gezeten (werkte volgens hetzelfde principe als AS, alleen dan slechter)
Verder vind ik een mirrorfinish wel leuk :P

Verwijderd

Je kan ook gewoon de speigel van de muur nemen en daarop werken

Tenzij je in een spiegelpaleis woont is die perfect plat

• Wormaap
'K woon niet in een spiegelpaleis, maar we hebben alleen een paar oude pruts-spiegels hier... 'K ga eens kijken voor zo'n tegeltje :P

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Wormaap schreef op 10 december 2003 @ 19:18:
'K woon niet in een spiegelpaleis, maar we hebben alleen een paar oude pruts-spiegels hier... 'K ga eens kijken voor zo'n tegeltje :P
Haal een oud stukkie glas uit een container dit is echt beter dan een tegeltje
deze is immers ook gebakken en ook een beetje krom

• Wormaap
Hm... Got a point there... Maar wat dat betreft vind ik wel wat...
'K heb echter nog steeds geen antwoord op de vraag over m'n core... Die zit ook helemaal vol met pruts-pasta die ik er met spiritus niet uit krijg, en die mag toch echt wel een beetje schoon als ik lijpe temps wil halen :P

Verwijderd

Ik ben zelf werkzaam in de metaal bewerking en heb er wel wat ervaring mee.
Begin met niet te grof watervast schuur papier dat je op een vlakke glasplaat legt..
Begin met bijvoorbeeld:
240
400
600
800
1200
Je kunt evt verder gaan maar veel zal dat niet opleveren.
Je kunt bijvoorbeels als allerlaatst polijstpasta nemen waarvan de korrel uiteraard fijner moet zijn als het laatste schuurpapier dat je genomen hebt.

Draai je heatsink elke keer 90 graden als je nieuw schuurpapier neemt en schuur zolang totdat de schuursporen overdwars weg zijn.

Het is ook heel belangrijk dat je heatsink niet bol wordt door al dat schuren. Doe het dan ook met beleid.

Uiteraard moet je bij montage van heatsink HEEL spaarzaam de koelprut aanbrengen. Ik doe altijd superweinig op het midden van de core en verdeel dat met mijn pinpasje. Verder smeer ik iets op de heatsink en verdeeel dat zo dun mogelijk met mijn vingertop. Evt. resten verwijderen met een doekje.

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
ik gebruik spiegels, lekker groot.
verder dikke ducktape om de verschillende soorten waterproof schuurpapier te bevestingen
zelf ga ik tot een 1600 ofzo
daarna een polijstje doen zodanig dat je geen verschil tussen de spiegel en het gelapte objekt :)
kost je wel flink wat tijd

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik vond hier laatst een stukje over het lappen van je CPU heatspreader. Is wel duidelijk
En ik raad je aan om een echte polijst pasta te kopen ipv tandpasta, is toch ietsjes beter

MetkuMods

Even niet aan gedacht dat het een AMD CPU is 8)7
Ik raad het af om je AMD te lappen, daar zijn nog veel meer risico's mee verbonden

[ Voor 42% gewijzigd door Kawaii op 11-12-2003 16:45 ]

• Wormaap
Ej, da's leuk die page, die was ik al een jaar kwijt ofzo :P
Maarum... Daar heb ik dus vrij weinig aan... Een AMD'tje heeft geen heatspreader, dus ik vrees dat ik daar iets voorzichtiger mee moet zijn ofzo... Heeft hier nog nooit iemand z'n core gelapt?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

denk ook niet dat je core lappen wat uit zal maken, dat ding is heel precies gefabriceerd, en als je toch al luchtkoeling hebt is het effect toch al niet zo groot. , maar voor de die-hards... :P

• Wormaap
Nou.. Diehard zou ik mezelf niet echt willen noemen... Maar iemand die z'n prutspasta uit de core wil krijgen wel :|

Verwijderd

er was iemand die had een P4 wel gelapt via een machine. Er was een filmpje erover effe zoeken... :)

Verwijderd

Een P4 zijn heatspreader lappen kan je doen
Een amd xp zijn core gaan lappen raad ik zeker weten af!

Gewoon met wat bijtend spul op een papierdoekje doen en over je core wrijven is meer dan goed genoeg

Ik heb al gelezen over mensen die hun proc wassen met dreft en die dan goed laten drogen ... dat noem ik beetje 8)7 maar zolang de proc goedgedroogd is voor je er weer elektriciteit doorjaagt kan er niets misgaan

Laat maar weten hoe het afloopt indien je het uitprobeerd :P

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 21:52
Je kan je core lappen door de package in te pakken, en dan met een heel fijn schuurmiddel (tandpasta of nog fijner) rechtstreeks op een glazen plaat langzaam rondjes te draaien.

Ik had op de aluminium heatsink van mijn Athlon Thunderbird na een jaar zo'n duidelijke afdruk, dat je gewoon kon lezen wat op de core stond! Ook voelde de verf die erop zat wat dik aan.
Gelukkig zit er op mijn Duron nu wat minder zooi. (maakt weinig uit, mijn homemade waterblok is aan de onderkant al erg toegetakeld, ik dacht dat ik op de deksel timmerde :X )

• Wormaap
'K denk dat ik de core dan maar veilig doe... Met tandpasta of polijstmiddel ofzo, heel misschien nog met wat 2000 schuurpapier ofzo, maar iig niet te grof :P
Hoe veel ruimte koper heb ik voordat ik in de core zelf hang te schuren en alle mooie microtechnologie godsgruwelijk verkracht? :P

Verwijderd

Ik vind je al gek dat je je xp zijn core wilt lappen!
een gf of northbridgde dat zou ik bij het mijne ook willen lappen sinds deze hol zijn en dus geen perfect contact maakt met het koelingselement.

Tandpasta is nu idd zeer fijn schuurpapier maar ga dus niet als een gek of je schuurt je proc dood.

Hierbij heb ik je gewaarschuwd...

• Wormaap
Maarum... Hoe dik is dat koperlaagje nou? :o

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-11-2025
waarom zou je het risico lopen je core te slopen voor die paar graden.
kom op mensen...het max eruit halen ok maar wel veilig :)
just my opinion

• mrb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

mrb

mikevanrooijen schreef op 11 december 2003 @ 10:05:
waarom zou je het risico lopen je core te slopen voor die paar graden.
kom op mensen...het max eruit halen ok maar wel veilig :)
just my opinion
Maar je zit hier wel in Die hard overclocking & cooling

;)

• Wormaap
Dat bedoel ik maar net :D 'K wil de 2400Mhz@air toch wel minimaal halen, en ik heb het idee dat dat best te doen moet zijn ('k haal nu al 2305, en'k heb nog steeds niet het idee dat m'n koeler er goed op zit :|)
Daarbij... Als ik weet hoe dik die koperlaag is, kan ik ervoor zorgen da'k m'n core juist NIET sloop en tóch die paar graden extra haal :P

[ Voor 29% gewijzigd door Wormaap op 11-12-2003 12:33 ]

• SetsunaKaede
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

HEEL voorzichtig te werk gaan, zowiezo ga je met tandpasta of polijstmiddel (ik raad het laatste aan) geen mm verwijderen.., eerder micrometers.

• NaZGuLL
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

Nog even een tip. Smeer het te bewerken oppervlak tussen de bewerkingen
regelmatig in met een inkt op alcohol basis, of gebruik een edding permanent
marker, b.v. edding 800. Dit laat dan een zeer dun laagje achter op het opper-
vlak. Je kunt nu het aangrijpingspunt van de bewerking controleren. Wordt het
oppervlak bol, hol of wordt er teveel aan de randen weggehaald. Elke onregel-
matigheid valt zo te controleren. Probeer het aangrijpingspunt zoveel mogelijk
in het midden te houden en van daaruit wordt het aangrijpingspunt groter tot-
dat het het hele oppervlak beslaat. Dan weer opnieuw insmeren of zo vaak als
je raadzaam acht. Indien je niet veel ervaring hebt met polijsten en vlakken is
het verstandig deze handeling frequenter uit te voeren.

[ Voor 12% gewijzigd door NaZGuLL op 11-12-2003 17:22 ]

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

• Wormaap
Dus je bedoelt dat ik zo kan zien waar er weggeschuurd wordt? Dus als de inkt/marker in't midden weggaat, was'ie óf bol, of ik ben hem hol aan het schuren, en als de inkt/marker aan de buitenkant weggaat was'ie óf hol of ik ben'm bol aan het schuren? En als 'ie overal gelijkmatig weggaat ben ik't goed aan het doen en issie mooi vlak?

• NaZGuLL
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

Ja, dat klopt. Let vooral op dat je het voorwerp niet scheef aanzet. Je zal dan
zien dat de inkt aan één zijde weg is. Probeer het aangrijppunt dus in het
midden te houden. Schuurpapier op een stukje glas strak opspannen of ge-
bruik zoals RommelD aangeeft een professionele opstelling hiervoor, ik ga er
even vanuit dat je die niet hebt.

Nog even voor de duidelijkheid als een voorwerp glanst wil dat niet zeggen dat
het vlak is!

Voor ik het vergeet, maak ook een inschatting hoe vlak het voorwerp is dat je
wil bewerken. Hoe groot zijn de oneffenheden. Het heeft geen nut om te grof
te beginnen, het kost je dan alleen maar heel veel tijd die krassen er weer uit
te halen.

[ Voor 147% gewijzigd door NaZGuLL op 11-12-2003 16:15 ]

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

• Wormaap
Azo, daar zal ik dan idd rekening mee houden...
Als ik de core doe, hoe moet ik dan precies te werk gaan? Ik neem aan het hele procje inpakken in een antistatisch zakje met een gat, en dan tape d'romheen zodat echt alleen de core zelf uitsteekt, maar kan ik die dan ook gewoon over het schuurpapier halen?

• RommelD
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05-2022

RommelD

Stargate overheerscht!

Ik gebruik normaal gesproken:

100
180
240
340
400
600
800
1200
2500
4000 _/-\o_

Met een mooie draaibare schijf/schuurmachine op de faculteit })

X2 3800+@2700@1.67 volt@WC, 2*512 mb G-Skill PC3500 @ 245 2-2-2-5, Sparkle 7800 GTX@515-1400

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
korrel 100 is wel erg grof om een CPU te lappen. Als je pech hebt ga je gelijk te ver en is je CPU overleden

Je kan beter beginnen bij 600 of 800, een stuk veiliger

• Wormaap
Dat dacht ik zelf idd ook al... 'T ding moet glimmen, maar niet opeens een halve centimeter dunner zijn :P

• Wormaap
'K krijg morgen m'n schuurpapier, dus van het weekend ga ik eens aan de slag :)
Als't gedaan is post ik wel wat fotootjes ofzo :P (en specs natuurlijk)

Pagina: 1