SCSI RAID Seagate 15k.3 icm Compaq OEM

Pagina: 1
Acties:

• tinker23
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-12-2025
Situatieschetsje:

Ik had 6 maanden geleden een Compaq OEM Seagate Cheetah 15k.3 36 GB SCA uit 4302 voor €175 op de kop getikt, en een paar weken geleden voor €50 een Mylex eXtremeRAID 1100 (DAC1164P) http://www.lsilogic.com/products/stor_prod/raid/er1100.html, een HW RAID kaart met een 233 MHz RISC StrongARM processor, twee U2W channels en 32 MB non-BBU cache. Nu heb ik inmiddels een 2e schijf bijgekocht, een retail Seagate Cheetah 15k.3 36 GB 68 pins uit 2303, in principe dus dezelfde schijf als ik al had, op de naam, aansluiting en productiedatum na.

Volgens de Mylex Global Array Manager is de totale schijfruimte van de Seagate 35.003 MB en van de Compaq OEM 34.732 MB, terwijl het toch wat uiterlijk betreft identieke schijven zijn. Zou er behalve dit verschil in schijfruimte nu ook nog verschil in firmware zitten, en dan dus niet alleen de naam van de schijf maar ook de cachingalgoritmes ed? Zou het de moeite zijn om de Compaq OEM drive te vervangen door een echt identieke Seagate retail drive, zodat beide schijven optimaal benut worden in een raid 0 opstelling?

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Tinker schreef op 10 december 2003 @ 16:56:
Situatieschetsje:

Ik had 6 maanden geleden een Compaq OEM Seagate Cheetah 15k.3 36 GB SCA uit 4302 voor €175 op de kop getikt, en een paar weken geleden voor €50 een Mylex eXtremeRAID 1100 (DAC1164P) http://www.lsilogic.com/products/stor_prod/raid/er1100.html, een HW RAID kaart met een 233 MHz RISC StrongARM processor, twee U2W channels en 32 MB non-BBU cache. Nu heb ik inmiddels een 2e schijf bijgekocht, een retail Seagate Cheetah 15k.3 36 GB 68 pins uit 2303, in principe dus dezelfde schijf als ik al had, op de naam, aansluiting en productiedatum na.

Volgens de Mylex Global Array Manager is de totale schijfruimte van de Seagate 35.003 MB en van de Compaq OEM 34.732 MB, terwijl het toch wat uiterlijk betreft identieke schijven zijn. Zou er behalve dit verschil in schijfruimte nu ook nog verschil in firmware zitten, en dan dus niet alleen de naam van de schijf maar ook de cachingalgoritmes ed? Zou het de moeite zijn om de Compaq OEM drive te vervangen door een echt identieke Seagate retail drive, zodat beide schijven optimaal benut worden in een raid 0 opstelling?
Op die compaq schijf zit compaq firmware die je van de HP site kan downloaden.
Nu heb ik ooit ergens (ben ff kwijt waar) een topic gezien wat ging over het terug zetten naar de "orginele" seagate firmware, maar volgens mij was dat toen niet gelukt.

Anyway, er zullen zeker verschillen in de firmware zitten. Ik heb nu een compaq scsi raid kaartje (U160) en daar staat ook in dat je de firmware van de schijven eerst moet upgrade, dan de controller. Zal er niet voor jan-met-een-korte-achternaam staan lijkt me.

Maar zet ze eens in RAID0 en expirimenteer wat. Benchmark ze eerst ff los, dan in raid0 en check de verschillen.

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
probeer het eerst gewoon eens uit inderdaad

Een retail 15kIII heeft zijn caching instellingen op "server" staan, die zou je met seatools enterprise op "workstation" kunnen zetten. Dit houd in dat bij de server instelling de cache segmentatie zelf dynamisch bepaald word, bij workstation zet je deze vast, bijvoorbeeld op 16. Weinig grote segmenten kunnen baat hebben bij bijvoorbeeld videobewerking, zoals 4. Zelf heb ik mijn 15kIII op 16 gezet dacht ik.

De kans is groot dat die compaq schijf uit een server komt. Soms wordt dan zelfs de cache op de schijf helemaal uitgezet, omdat ze vaak aan een raid kaart hangen met een hele grote cache, of soms wordt ie dus speciaal ingesteld.

Dus je heb inderdaad kans dat de performance wat achter blijft.

Kun je met seatools enterprise die compaq schijf zien? Want ik heb 2 compaq seagate cheetah's met compaq firmware, en die ziet seatools enterprise ook, en hij laat me ook de cache segmentatie veranderen op deze schijven.

Firmware flashen zou ik niet aan beginnen.

specs

• tinker23
Hmm damn, ik heb de schijven inmiddels al in raid 0 gehangen en nu ziet seatools (en windows) ze niet meer als Seagate/Compaq maar als "MYLEX DAC1164P SCSI Disk Device". Ik heb ook nog even gekeken in de bios van de raid kaart en daar kan je per schijf instellen of de read/write cache ingeschakeld moet worden. Die staat bij de Compaq OEM schijf standaard uit, en ik krijg m ook niet aan?! Bij de Seagate retail schijf staat het wel standaard aan. Ik ga even op zoek naar een firmware :D

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Tinker schreef op 10 december 2003 @ 20:51:
Hmm damn, ik heb de schijven inmiddels al in raid 0 gehangen en nu ziet seatools (en windows) ze niet meer als Seagate/Compaq maar als "MYLEX DAC1164P SCSI Disk Device". Ik heb ook nog even gekeken in de bios van de raid kaart en daar kan je per schijf instellen of de read/write cache ingeschakeld moet worden. Die staat bij de Compaq OEM schijf standaard uit, en ik krijg m ook niet aan?! Bij de Seagate retail schijf staat het wel standaard aan. Ik ga even op zoek naar een firmware :D
Dat windows ze zo ziet ligt natuurlijk aan het feit dat je ze in RAID0 hebt gezet dude!

Mijn HDD heet iets van Compaq Logical Volume Scsi Disk Device.
Je kan zelf ook niet meer met 3rd party tools b.v. je smart uitlezen, dat doet je controller wel voor je als je het aan hem vraagt.

Als je met de firmware aan de gang gaat en het lukt, post dan ff hoe je dat hebt gedaan.

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• maratropa
  • Niet online
Ja suxes, want ik durf dat niet, ik ken eigenlijk geen verhalen van mensen die dat gedaan hebben. Maarja als iedereen dat zegt gebeurt er nooit wat :)

Je moet de schijven inderdaad aan een normale scsi controller hangen, wil je seatools kunnen runnen en smart uitlezen etc.

specs

• tinker23
Liam_xi schreef op 10 december 2003 @ 21:02:
[...]

Dat windows ze zo ziet ligt natuurlijk aan het feit dat je ze in RAID0 hebt gezet dude!
Jep snap ik... Ik heb net even op de Seagate site rondgeneust maar als je een nieuwe firmware wilt hebben moet je dus die gasten mailen met je verzoek, incl redenen waarom enzo.. Ik denk niet dat ze mijn reden een geldige reden vinden :) Er wordt ook verteld dat er voor OEM drives aparte firmwares bestaan die bij de OEM zullen moeten gehaald,wat verder ook wel logisch is. Het flashen van mn drive lijkt dus niet te gaan werken, en al zou ik de benodigde bestanden hebben, dan is het waarschijnlijk niet erg verstandig. Ik heb ook geen tool gevonden om de huidige firmware uit mn schijven te kunnen trekken om zo eventuele verschillen tussen de drives op te kunnen sporen.
Ik ken gelukkig nog iemand met een exact dezelfde Seagate Cheetah 15k.3 schijf als ik heb, dus met een beetje geluk wil hij die wel ruilen tegen mijn Compaq OEM ;) Weet iemand trouwens hoe je garantie kunt claimen bij zo'n Compaq OEM drive?

• maratropa
  • Niet online
Die schijven hebben garantie via de server waar ze uit komen. Dus als je niet in het bezit bent van de server (en de serienummers die daar op staan) dan kun je het vergeten. :)

Je kan seagate support toch proberen te mailen, met uitleg, wie weet heb je een relaxed persoon. En er bij zeggen dat het compleet jouw verantwoordelijkheid is etc etc.

specs

Pagina: 1