Toon posts:

linux vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik wil linux gaan draaien maar ik ben daarin een newbie dus welke linux is dan het beste en kan ik dit samen draaien met win me

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:06

Petuhr

FreeBSD

Beste => Eigen keus/smaak...

RedHat is wel leuk om mee te beginnen...

Heb ik ook gedaan, en ben daarna op Slackware overgestapt...

Verwijderd

Topicstarter
dit leek mij wel goed voor een beginner:
Corel Linux OS 1.2
It's Linux distribution from Corel, featuring easy installation and easy system maintenance.

Verwijderd

Ik zou toch kiezen voor Red Hat 7. Aangezien dit verreweg de grootste distro is. Op het moment dat je verder wilt gaan graven in het linuxSystem, dan ontkom je er niet aan om boeken erover aan te schaffen. Aangezien deze boeken veelal voorbeelden geven m.b.t. redHat, zou ik hier de voorkeur aangeven. En als je dieper in het linuxSysteem graaft dan zijn er wel degelijk verschillen in de distro's.
Dus puur voor de documentatie zou ik voor redHat gaan. Ik zeg dus niets over welke technisch het beste is.
Banderas 8-)

Verwijderd

Topicstarter
en kan ik dit samen draaien met win me ?

Verwijderd

Tuurlijk kan win-me draaien naast linux. Maar wel eerst win-me installeren, want windhoos:r is zo dom om niet uit te kijken of er al iets op het systeem aanwezig is.
Daarna pas linux:) installeren.

Verwijderd

Topicstarter
thnx voor jullie info ;)

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 11:41
ik zou niet eerst win installeren... gwoon eerst linux installen, en GOED partitioneren... anders kun je later problemen krijgen met je mbr (gevalletje van eerste 1024 cylinders, die problemen had ik ook... kun je later weer lilo enzow opnieuw installen)

• TheMrH
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-08 12:18
Ik zou toch kiezen voor Red Hat 7. Aangezien dit verreweg de grootste distro is
Dit is zeker niet waar!!! SuSE is al vanaf het begin de grootste. Bestaat uit 6 cd's!
Zelf ben ik hier mee begonnen, werkt heel makkelijk die Yast, en met die Yast 2 (de grafische variant) is het tegenwoordig helemaal easy voor newbies. Aanrader dus!

The box said 'requires Windows 95 or better', so I installed Linux...

• rjeggens
  • Laatst online: 06-02-2025
Oei.. Misschien werd er wel met grootste, meest gebruikte distro bedoelt, en dan heeft ie toch weer gelijk, want Red Hat is de grootste.. eehm.. meest gebruikte :) Suse word voornamelijk in Europa gebruikt.

Verwijderd

ff duidelijkheid: met de grootste distro bedoel ik het grootste installed based: redHat dus.

• Platel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-08 02:10

Platel

Trogdor the Burninator!

Gaan we weer, altijd dat gezeur over welke distributie *zucht* :r

Tegenwoordig gaat de installatie van bijna alle distributies zo gemakkelijk dat iedereen het kan installeren. De problemen volgen pas later, als je bijvoorbeeld wat exotische hardware hebt, of wat andere dingen moet configureren.

Het nadeel van SuSE 7 is dat KDE2 niet geintegreerd is, daarvoor moet je een update downloaden, die heel gemakkelijk te installeren is, maar wel zo rond de 50mb groot is.

De installatieprocedure van Mandrake 7.2 liet zelfs mij haast :9~, maar ik kreeg wat problemen met configureren van de systeem hardware, daarom gebruik ik nogsteeds SuSE...

Met andere distributies heb ik minder ervaring.

Remember there are no stupid questions, just stupid people...

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ik gebruik al een tijdje mandrake 7.2 (daarvoor 7.1), en dat bevalt mij erg goed. dit was ook mijn eerste linux-distributie, en ik vind 'm erg 'newbie-proof'.
daarnaast loopt 'ie erg lekker en als het moet kan je er genoeg mee doen.

als je eenmaal gewend bent aan linux kan je denk ik steeds door naar een 'moeilijkere' distro...

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 22:18

Servowire

prutser:~#

in een woord:

DEBIAN

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

mandrake is toch precies hetzelfde als redhat? ik heb ze beide gezien en tis sterk gelijk volgens mij. nou ja, boeie.

redhat is gewoon een 'commercieel pakket dat gratis is'. sinds versie 4 is dr niks meer aan verbeterd, behalve dat kde erbij zit. plus dat de basisinstallatie minimaal 700 mb nodig heeft. Daar hou ik dus niet van. linux moet perfekt kunnen draaien op een 386 met 200 mb harde schijf.

freebsd is wel enorm makkelijk in gebruik, daarom noemen sommigen die ik ken en ik zelf het een 'mietjes-OS'. ik heb een tijdje freebsd gebruikt, maar daar leerde ik geen ruk van dus ik ben op debian overgstapt. met debian is de (de)installatie van rpms vet goed geregeld. updaten van rpms is ingebouwd (net als bij suse toch?) wat belangrijk kan zijn. misschien is dit pakket een van de moeilijkste, het is wat mij betreft de beste.

Verwijderd

RPM staat voor RedHat Package manager :))))) dus die rpm zooi zit ook in redhat.. verder vind ik slakware het beste.. (draait heel erg snel)

• vlabakje
  • Laatst online: 11-07 00:41
Op zaterdag 09 december 2000 20:07 schreef Servowire het volgende:
in een woord:

DEBIAN
lijkt me niet helemaal strak voor een beginner, ik zou gaan voor mandrake

als dit hier staat heb ik een php-generated sig :)

Verwijderd

FreeBSD = "mietjes OS"
Nou stoere kerel, dan mag jij uitleggen wat dan het grote verschil is tussen FreeBSD en jouw stoere moeilijk te gebruiken Linux distribution. :?

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De beste Linux is IMO 2.4

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
ik ben bezig met Mandrake 7.2 te downen, die werd mij eerder al aangeraden, ow, hij is al op 22%

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-08 23:25
Mandrake 7.2
lekker makelijk voor een Newbie

• thunderbird2k
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 05:55
TheMrH RedHat heeft het grootste marktaandeel en is het grootstte.

Standaard 5cd's
Deluxe 10cd's
Proffesional 15cd's.
Pagina: 1