[Bootprobleem] XP2800+ valt uit op 2083mhz

Pagina: 1
Acties:

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:33

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Topicstarter
Ok, dit is het geval:

Ik heb vandaag een Spire Whisperrock IV in mn pc gebouwd, alles prima verlopen, maar de pc startte niet meer op na installatie. Toen heb ik het CMOS gecleared door middel van een jumper op mn moederbord en voor de zekerheid voor opnieuw opstarten de CPU FSB Frequency Jumper op 'safe mode (100mhz)' gezet. De computer opnieuw opgestart, alle instellingen van het BIOS goed gezet en fsb op 166, multiplier op 12,5. Computer uit gezet, CPU FSB Frequency Jumper weer op 'user mode' gezet en computer weer aangezet. Alles start voorspoedig op, maar na mn password in mn Windows XP loginscherm ingetypt te hebben en op Enter gedrukt te hebben valt mn computer uit. :(
Dus. Jumper weer op 'safe mode' gezet en zo opgestart. Nu werkt alles wel goed, helemaal geen problemen! (Loopt nu op ~1666MHz)
Nog een keer herhaald met jumper op 'user mode', nog een keer CMOS gecleared, zonder resultaat.
Heb gezocht op '2800+ op 1666 mhz max', 'pc valt uit na login-scherm xp' en 'msi k7n2 boot alleen in safe mode', maar geen oplossing gevonden... Iemand een idee?

Specs:
Mobo: MSI K7N2-Delta ILSR
CPU: AMD Athlon XP2800+
Mem: TwinMOS 512MB DDR
Cooler: Spire Whisperrock IV (was Glacialtech Igloo 2510)
Voeding: 300Watt (weet niet wat voor merk; zat standaard in de kast)
Verder: 120gb Western Digital hd, Club3d Radeon 9200, 52speed cd-brander, 16speed dvd, en een drietal case-fans

Temps op moment van schrijven:
(volgens mbm)
Mobo: 37 graden
CPU: 39 graden

Rail Away!

Verwijderd

Het is duidelijk dat je CPU niet te warm wordt, dus dat kan de oorzaak niet zijn. Misschien heb je de CPU beschadigd bij het monteren van de koeler?

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik denk dat de koeler op een bepaald punt geen goed contact maakt met de core waardoor de PC steeds uit valt, heb je wel koelpasta gebruikt en zo ja niet te veel?

• Mad Marty

Mad Marty

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties!

Core beschadigd vraag ik me af, ben behoorlijk voorzichtig geweest, maar het kan natuurlijk gebeurd zijn...
Ik zal later (moet straks werken...) de koeler er nog eens afhalen en opnieuw opzetten en dan minder koelpasta gebruiken. Dacht dat ik al vrij weinig gebruikt had, maar misschien toch iets te veel. Dat wordt dan later vanavond en dan laat ik weten of het opgelost is daarmee.

Nogmaals bedankt!

Rail Away!

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Ja goed, je temperaturen zien d'r goed uit, lijkt me het probleem niet. Meer waarschijnlijk is dat je voeding het niet trekt, of eventueel zelfs een defect moederbord. Ik zou zeggen: bekijk je spanningen eens, in je bios, of als het ff wil lukken in windows zelf (gebruik hiervoor bv Speedfan, zie meuktracker daarvoor).

Verwijderd

Mad Marty schreef op 10 december 2003 @ 15:21:

Mobo: 37 graden
CPU: 39 graden
Tsjah, dat lijkt niet te kloppen. 37 Graden voor het mobo is veel te hoog, 39 voor de CPU kan wel op 1666 Mhz.
Vermoedelijk staan de sensors in MBM verkeerd ingesteld.

Wat zijn de temperaturen in de BIOS ?
Als de CPU dan ook op zoiets uitkomt is een gekraakte core niet waarschijnlijk. Geef ook eens de spanningswaardes in de BIOS als de CPU als een XP2800+ loopt.
(En toch maar het merk van de voeding als dat kan ... ;) )

Ondertussen kun je ook de safe defaults van de BIOS + een tikje hogere spanning (Vsb geloof ik) voor het geheugen proberen.

-------------------

PS
Volgens mij is de FSB nu 133 Mhz ?
1666/12,5 = 133

-------------------

PS2 ;)
Misschien moet je eigenlijk beginnen met het geheugen zo rustig mogelijk in te stellen. Stel dat de case temp echt zo hoog is, en de airflow in de kast is door de andere koeler veranderd.

Dan kan het best zo uit komen dat 166 Mhz voor het geheugen nu wat veel gevraagd is door de hogere temperatuur.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2003 16:45 ]

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:47
Erik1 schreef op 10 december 2003 @ 15:26:
Ik denk dat de koeler op een bepaald punt geen goed contact maakt met de core waardoor de PC steeds uit valt, heb je wel koelpasta gebruikt en zo ja niet te veel?
Dat zou best wel eens kunnen, ik heb laatst ook een spire whisperrock gemonteerd en het is mogelijk om deze zo te plaatsen dat deze geen (goed) contact maakt met de processor.

Koelpasta kan geen probleem zijn aangezien deze processor standaard met koelpasta erop wordt geleverd

Verwijderd

je hebt 2 jumpers op het moederbord.
je hebt 1 met 3 pootjes en 1 met 2 pootjes. die jumper die op de onderste zit (2 pootjes) eraf halen, en dan in de bios de fsb op 166 zetten.
moet ie het weer doen.

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-08 12:22

LyP0

it is I , you worst nightmare

had ook zo'n probleem , ik kwam gewoon niet in windows na een over klok , eits meer stroom en alles liep weer , probeer het voltage iets hoger te zetten , bijvoorbeeld 0,0250 volt hoger , werkte bij mij in ieder geval , verder nog succes en hoop voor je dat t lukt

ik voel me lekkaah !!!

Verwijderd

ik zit alles es te lezen, maar mijn temps moederbord zijn 40 graden en cpu 53.....is dit dan zo'n groot probleem? weet wel, dat mijn temps met mijn nforce bord vele graden lager lagen. (heb nu msi kt6 en xp 3200+)

Verwijderd

offtopic, heeft iemand die naam voor dat proggie om je temps te meten ?

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:05
Is je geheugen PC2100, PC2700 of PC3200?

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• Mad Marty

Mad Marty

Topicstarter
Hooi schreef op 10 december 2003 @ 16:32:
[...]
Wat zijn de temperaturen in de BIOS ?
Als de CPU dan ook op zoiets uitkomt is een gekraakte core niet waarschijnlijk. Geef ook eens de spanningswaardes in de BIOS als de CPU als een XP2800+ loopt.
(En toch maar het merk van de voeding als dat kan ... ;) )
Temperaturen in het BIOS:
Sytem Temperature: 32
CPU Temperature: 40
Lijkt me ok.

Spanningswaardes als-ie op 2800+ loopt:
VCore: 1.62Volt
+3.3V: 3.23Volt
+5V: 5.02Volt
+12V: 11.49Volt
Merk voeding is "Frontier".
[...]
Ondertussen kun je ook de safe defaults van de BIOS + een tikje hogere spanning (Vsb geloof ik) voor het geheugen proberen.
Heb het DRAM-Voltage in het BIOS van 2.6 naar 2.7 verhoogd, maar geen resultaat.
5VSB kan ik wel checken in het BIOS maar niet veranderen, deze is 4.89Volt.
[...]Misschien moet je eigenlijk beginnen met het geheugen zo rustig mogelijk in te stellen. Stel dat de case temp echt zo hoog is, en de airflow in de kast is door de andere koeler veranderd.

Dan kan het best zo uit komen dat 166 Mhz voor het geheugen nu wat veel gevraagd is door de hogere temperatuur.
N00b-mode: hoe stel ik het geheugen rustiger in? B) (Nog nooit met geheugen-instellingen in het BIOS gekloot :)
laan0206 schreef op 10 december 2003 @ 20:28:
je hebt 2 jumpers op het moederbord.
je hebt 1 met 3 pootjes en 1 met 2 pootjes. die jumper die op de onderste zit (2 pootjes) eraf halen, en dan in de bios de fsb op 166 zetten.
moet ie het weer doen.
Gedaan, maar geen resultaat.
LyP0 schreef op 10 december 2003 @ 20:31:
[...]
probeer het voltage iets hoger te zetten , bijvoorbeeld 0,0250 volt hoger , werkte bij mij in ieder geval
CPU VCore in BIOS gevarieerd tussen 1.625 en 1.700, maar ook hier geen resultaat
RAILGUNNER schreef op 10 december 2003 @ 22:28:
Is je geheugen PC2100, PC2700 of PC3200?
Sorry, inderdaad niet in mn startpost gezet. Het is PC2700.

Ik heb nog niet de koeler opnieuw geïnstalleerd, dat wil ik zo nog proberen, maar daar heb ik nog een vraagje over: ik heb andere koelpasta (Antec Silver Thermal Compound) gebruikt dan de standaard bijgeleverde, heb de bijgeleverde van de koeler afgehaald, nieuwe aangebracht. Ook een beetje koelpasta op de cpu zelf, is dit nodig, of kan ik hierdoor een teveel aan koelpasta aangebracht hebben??

Rail Away!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:47
Mad Marty schreef op 11 december 2003 @ 12:59:
[...]

Ik heb nog niet de koeler opnieuw geïnstalleerd, dat wil ik zo nog proberen, maar daar heb ik nog een vraagje over: ik heb andere koelpasta (Antec Silver Thermal Compound) gebruikt dan de standaard bijgeleverde, heb de bijgeleverde van de koeler afgehaald, nieuwe aangebracht. Ook een beetje koelpasta op de cpu zelf, is dit nodig, of kan ik hierdoor een teveel aan koelpasta aangebracht hebben??
Het kan best dat je teveel koelpasta hebt aangebracht, het lijkt mij het beste dat je alleen een heel dun laagje koelpasta op de core aanbrengt, dan weet in ieder geval dat het op de goede plek zit, als je het op het koelblok aanbrengt is het een beetje gokken waar de koelpasta moet komen.

Verwijderd

Misschien heb je, toen je je cmos gecleared hebt, de cpu shutdown temp. of de system shutdown temp. gewijzigd. En wordt ie op 2800 te warm zodat hij wordt uitgezet.
Kijk even op welke temp hij staat, misschien kun je m verhogen naar 70 graden?? moet genoeg zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2003 14:40 ]

• Mad Marty

Mad Marty

Topicstarter
OKee, het lijkt nu allemaal goed te werken. Draait nu zoals-ie hoort op 2083MHz, zit dit in windows te typen met een cpu-temp van 34 graden.

Wat heb ik gedaan? Ik heb de koeler er weer afgehaald, schoongemaakt, core schoongemaakt, opnieuw een heeeeeeeel klein beetje koelpasta op de core, koeler er op gezet, aan... Viel meteen weer uit :|
Dus, weer er af gehaald, schoongemaakt, heeeeeel klein beetje pasta op de core, ook een klein beetje op de koeler zelf (kon zien waar-ie contact maakt met de core, dus alleen daar een klein beetje), koeler dr weer op en alles werkt!

Was dus blijkbaar een kwestie van te veel koelpasta gebruikt, misschien dat de koeler ook niet helemaal goed op de processor zat, maar het werkt nu in ieder geval weer goed!

Ik zal alles nog even weer netjes in mn kast terug stoppen (de voeding hangt er nu buiten... :P ) en een paar testjes met Sisoft Sandra draaien. In ieder geval een ieder hartelijk bedankt voor de suggesties, help en medeleven :*)

edit:

Nee dus! :(
Voeding weer in de kast geschroefd, kast dicht, opstarten, valt-ie WEER uit! :? 8)7
Hij doet t nu dus wel goed als ik de voeding UIT de kast heb, zodra die dr weer in zit, valt-ie weer uit... :?

[ Voor 11% gewijzigd door Mad Marty op 11-12-2003 18:22 ]

Rail Away!

Verwijderd

dat is duidelijk een geval van sluiting. Heb je je pc aan een geaard stopcontact zitten? heb het gevoel aan je verhaal te horen dat dat niet het geval is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2003 18:39 ]

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het is een nieuwe cooler, trekt de fan van je cooler misschien teveel, probeer die is direct op een molex aansluiting, of misschien gooit z'n rpm signal je mobo in de war? Misschien tijdelijk andere fan erop proberen mogelijk? Anders je CPU misschien eens re-seaten in je socket. Loop alle connectoren na, ook je mobo voedings stekker. Maar ook je power en reset switches.

[ Voor 42% gewijzigd door _XipHiaS_ op 11-12-2003 19:52 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-08 17:12

Exigence

dnkroz

Ik heb een keer met m'n voeding gehad dat de PS-ON draad (de groene) niet goed contact maakte, zodat hij soms uitviel.
Die draad zorgt ervoor dat je voeding aangaat en aan blijft. Beweeg je atx kabel eens heen en weer.

• SaddieN
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-07 12:18
Heb hetzelfde probleem als Marty. Temp. is het probleem echt niet. Kabeltjes zitten (helaas) ook allemaal goed.
Standaard koeler er weer in en alles draait (maar helaas met meer geluid....).

Heb inderdaad geen geaard stopcontact, maar dat verklaart niet waarom alles buiten de kast van Marty het doet, en eenmaal ingebouwd niet. Toch? Sluiting is toch echt, heu, zeg maar, foute boel?

Was eigenlijk vooral benieuwd of Marty het probleem al heeft opgelost. (Hopelijk niet met de aankoop van een andere koeler)....

[ Voor 11% gewijzigd door SaddieN op 11-02-2004 23:21 ]

• Mad Marty

Mad Marty

Topicstarter
Ik heb mn oude koeler er weer in gezet... Die gebruik ik nu nog steeds. Op een andere manier heb ik het dus niet op kunnen lossen. Alles nog eens er helemaal uit gehaald en opnieuw in gezet, maar hij doet t gewoon niet. Echt heel raar... :-(

Rail Away!

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-08 04:43
Ook al een keer je BIOS gereset door het batterijtje eruit te halen en dan kortsluiting (bij het batterijtje) te maken en dan de batterij er 10 minuten uit te laten?
Heeft bij mij wel gewerkt! ;)

• Mad Marty

Mad Marty

Topicstarter
Jep, gedaan, maar niet gewerkt

Rail Away!

Verwijderd

Had het zelfde probleem alleen bij mij lag het aan de vcore voltage die stond op 1.65 en nu 1.85
Weet niet of dit het zelfde probleem kan zijn???

• Mad Marty

Mad Marty

Topicstarter
Lees het topic, dan had je gelezen dat ik het voltage al veranderd had, maar geen resultaat.

Rail Away!

Verwijderd

LoL niemand let op :P
Hij heeft zijn voltagelijn al gepost,
en de +12 ligt @ bios @ opstarten al op +11.49

Dit is 100% IDLE, en als je in windows komt en opstart, wordt er veel meer van je pc gevergt.
Als die lijn nog meer af gaat wijken (zit nu al boven de max 5% afwijking) heb je kans dat je systeem uitvalt.

Mja, dat hij et buiten de kast wel doet is vreemd...
Maar khad ook pcecies etzelfde met noname 300W (buitenkast kon ik meer OC' dan als de voeding erin zat, en temps waren goed)...andere voeding ingebouwd en alles is weer 100% in orde.

• Mad Marty

Mad Marty

Topicstarter
Was ook al bang dat het aan de voeding zou liggen...
Heb zelf nooit nagedacht bij de 12v-lijn |:(
Ben een beetje heel erg blut, maar ik was al van plan om nog eens die Huntkey (350 of 400 watt, weet ik nog niet) te kopen, meer ook om de geluidsproductie, maar ik hoop dat ik dan ook die andere koeling kan installeren!

Rail Away!

Pagina: 1