[Ixus 400] Stil houden op vakantie?

Pagina: 1
Acties:

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 07:36
Ik ben dus sinds een aantal maanden in t bezit van een Canon Digital Ixus 400, en hij bevalt me allemaal prima, gewoon voor het huis en tuin gebruik!

Maar nu ga ik 19 december een weekend naar Brussel, en dat is een zeer mooie stad met een hoop aantal bouwerken dat ik graag wil vastleggen! Maar nu heb ik een probleem, als ik gewoon uit de losse hand een foto maak, tril ik vaak redelijk. En dan is zo'n foto dus al gauw mislukt omdat het wazig wordt.

Dit is ook zo wanneer ik naar de LCD enkel kijk en richt, alsmede als ik via de lens kijk. En om nou een standaard onder mun arm door heel Brussel mee te gaan slepen is niet echt een goed id, ik heb wel een kleine tripd van Hama, maar die is 20 cm hoog oid, dus kom je ook geen stap mee verder!

Iemand die tips heeft om het trillen tegen te gaan :? Of zijn t instellingen van de camera die erg gevoelig zijn voor trillingen :?

En nee, heb geen Parkinson! ;)

..::System Specs::..

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
iso hoger zetten ;)
iso200 of desnoods 400 (hoger kan ie niet ;)) dan gebruikt de camera een kortere sluitertijd en heb je minder kans op bewogen foto's

wel zal er meer ruis in je foto's zitten

[ Voor 5% gewijzigd door Luuk op 10-12-2003 15:25 ]

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-02 07:45
Instellingen hebben ook te maken met de evt bewegingsonscherpte. Je sluitertijd is dan gewoon te lang, dus probeer de sluitertijd wat omlaag te halen. Nadeel is wel dat je een donkere foto krijgt als je diafragma niet groter kan, en als de diafragma groter kan dan heb je minder scheptediepte..

Jawel; handig dat fotograferen..

Waar je ook op moet letten is je houding; zet je voeten uit elkaar, armen stevig langs je lichaam.. evt een monopod, dat help ook wel...
Zoek ook dingen waar je tegenaan kunt gaan staan; een muur, zuil whatever.. dan zul je ook een stuk steviger staan. Maar een tripod meenemen is natuurlijk het beste.

En als je een tripod koopt,koop er dan geen met telescoop poten; die zijn zo onstabiel als de pest..

Pvouput live

• Ibidem
ISO staat nu op 50, want ik houd nie van ruis :D En tegen een muur staan heb k ook al geprobeerd e.d. en dat levert wel ietwat betere resultaten op!

Verder is een Tripod niet echt een optie middenin de stad :( Verder ben ik nog een n00b op t gebied van fotografie dus moet nog met de sluitertijd e.d. spelen! Nu geen tijd, want allebei mun accu's zijn leeg op t moment :+

• Luuk
  • Niet online
Tekn0z schreef op 10 december 2003 @ 15:30:
ISO staat nu op 50, want ik houd nie van ruis :D En tegen een muur staan heb k ook al geprobeerd e.d. en dat levert wel ietwat betere resultaten op!

Verder is een Tripod niet echt een optie middenin de stad :( Verder ben ik nog een n00b op t gebied van fotografie dus moet nog met de sluitertijd e.d. spelen! Nu geen tijd, want allebei mun accu's zijn leeg op t moment :+
iso 50 is zowiezo te weinig als het iets donkerder wordt in je omgeving

gebruik flits of zet iso hoger, andere oplossingen zijn er niet (afgezien van tripod ofzo, maar dat is zwaar onhandig)

mijn Ixus V3 is op ISO200 nog zeer ruisarm trouwens ..

Verwijderd

Een vergissing die veel mensen maken is te denken dat de opname gemaakt is als je op het knopje gedrukt hebt en 'trekken' dan de camera weg; gevolg onscherpe foto.
Het moment van opname komt net iets later (de duur hiervan is afhankelijk van de snelheid van de camera).
Het is dus van belang de camera op het juiste moment 'stil' te houden.
Dit 'gevoel' moet je zelf in de vingers krijgen, even mee experimenteren dus.
Ik heb zelf een IXus gehad, die was ook vrij traag, maar ik kon er toch uit de hand sluitertijden van 1/15 redelijk scherp mee krijgen.
Overigens is het wel handig om de Exif info steeds te bekijken, dan krijg je een goed beeld van wat er precies aan instellingen per foto gemaakt zijn en daarmee ook een verklaring te vinden van waarom een foto nu juist wel of niet goed gelukt is.

• Luuk
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 december 2003 @ 15:48:
Een vergissing die veel mensen maken is te denken dat de opname gemaakt is als je op het knopje gedrukt hebt en 'trekken' dan de camera weg; gevolg onscherpe foto.
Het moment van opname komt net iets later (de duur hiervan is afhankelijk van de snelheid van de camera).
Het is dus van belang de camera op het juiste moment 'stil' te houden.
Dit 'gevoel' moet je zelf in de vingers krijgen, even mee experimenteren dus.
Ik heb zelf een IXus gehad, die was ook vrij traag, maar ik kon er toch uit de hand sluitertijden van 1/15 redelijk scherp mee krijgen.
Overigens is het wel handig om de Exif info steeds te bekijken, dan krijg je een goed beeld van wat er precies aan instellingen per foto gemaakt zijn en daarmee ook een verklaring te vinden van waarom een foto nu juist wel of niet goed gelukt is.
de nieuwe generatie Ixusjes (:P) die zijn uitgerust met de DIGIC processor (de V3, i, II en de S400) reageren bijna meteen bij het indrukken van de shutter :) dus daar zal het probleem niet liggen denk ik

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 15:53

Acid_Burn

uhuh

Zit er een oculair op die dingen? Zo ja, gebruik die dan ipv het schermpje. Druk de camera tegen je hoofd aan, dit scheelt al een hele hoop trillingen.

Dit is tevens de reden waarom ik liever een grote SLR heb :) Zwaarder en groter dus minder gevoelig voor trillingen.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Ibidem
Acid_Burn schreef op 10 december 2003 @ 19:22:
Zit er een oculair op die dingen? Zo ja, gebruik die dan ipv het schermpje. Druk de camera tegen je hoofd aan, dit scheelt al een hele hoop trillingen.

Dit is tevens de reden waarom ik liever een grote SLR heb :) Zwaarder en groter dus minder gevoelig voor trillingen.
ja die zit erop, zo gebruik k m ook! Ga nu ff experimenteren met de ISO waardes en met sluitertijden!

Verwijderd

Die opmerking over de flits gebruiken gaat niet helemaal op bij het fotograferen van gebouwen volgens mij. Je kan natuurlijk ook gewoon het toestel zelf op een muurtje zetten en dan afdrukken. Dan kan hij bijna onmogelijk nog bewogen foto's produceren. Of gewoon oefenen, na een tijdje gaat het veel makkelijker om scherpe foto's te maken, maarja met die ixus heb je natuurlijk wel maar een klein apparaatje en is het wat lastiger om hem stabiel te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2003 19:28 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Er zijn ministatiefjes, misschien dat dat wat is in de stad? Een heel statief of monopod voor een Ixus is natuurlijk wat overdreven :D

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 09:02
Tekn0z schreef op 10 december 2003 @ 15:30:

Probeer toch de iso wat hoger te zetten, denk toch dat je na een vakantie beter wat foto's met ietsie meer ruis kan hebben dan foto's die onscherp zijn.

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

• Ibidem
Grrrrrene schreef op 10 december 2003 @ 20:16:
Er zijn ministatiefjes, misschien dat dat wat is in de stad? Een heel statief of monopod voor een Ixus is natuurlijk wat overdreven :D
ik heb een klein ministatief van Hama, werkt opzich ook wel goed hoor!

Verwijderd

Ik ben zelf ook in bezit van een IXUS 400. Je kan er prima foto's mee maken, maar idd ook wel 'bewogen' foto's. De foto's varieren van een paar echte onscherpe tot een aantal net-niet-helemaal-scherp en natuurlijk gewoon scherpe foto's :)

De vakantiefoto kiekjes (landschap, plein, vijver e.d.) gaan vaak wel goed als je maar op je houding let en even de tijd neemt om een foto te nemen. Probeer niet te veel in te zoomen, zeker als je digitaal zoomt (mocht je dit uberhaubt gebruiken) dan krijg je al snel(ler) bewogen foto's.

Die 20cm hoge tripod van hama (heb ik trouwens ook :9) is wel handig, maar niet in elke situatie te gebruiken, want soms is er gewoon geen muurtje oid in de buurt. Als het goed is kan je alles draaien van die tripod. Je kan hem dan ook als monopod gebruiken door hem te laten rusten op je borstkas. Geeft geen garantie maar helpt wel een beetje.

Wat ik zelf meestal doe ik gewoon een paar foto's maken van hetzelfde onderwerp en de mooiste hou ik dan en de rest gaat gewoon de prullenbak in...handig toch digitaal :)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:47

Garyu

WW

Wat je kan doen is zelf een soort van 'statiefje' knutselen: een washandje met kraaltjes, zand, of iets soortgelijks doet wonderen. Dat ding kan je ook op oneven ondergronden leggen, plof je camera erop, even netjes horizontaal zetten en 'knip', scherpe foto!

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• AlterEgo
  • Niet online
Wat ook kan helpen: de zelfontspanner.
Je drukt op het knopje, en vervolgens wacht je tot er wordt afgedrukt.
De beweging die je introduceert door op het knopje te drukken ben je dus kwijt.
Mijn A70 heeft een 2 sec. zelfontspannerstand die hiervoor erg geschikt is.

Wat ook helpt (echt waar): stevig inademen voor je afdrukt en je adem vasthouden tot na de klik.

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 15:53

Acid_Burn

uhuh

Garyu schreef op 10 december 2003 @ 22:39:
Wat je kan doen is zelf een soort van 'statiefje' knutselen: een washandje met kraaltjes, zand, of iets soortgelijks doet wonderen. Dat ding kan je ook op oneven ondergronden leggen, plof je camera erop, even netjes horizontaal zetten en 'knip', scherpe foto!
oftwel een "beanbag" ;)

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

[quote]
Dit is ook zo wanneer ik naar de LCD enkel kijk en richt, alsmede als ik via de lens kijk.
[quote]

Je kan niet via de lens kijken..........

Verwijderd

Tekn0z schreef op 10 december 2003 @ 19:27:
[...]

ja die zit erop, zo gebruik k m ook! Ga nu ff experimenteren met de ISO waardes en met sluitertijden!
Met deze camera heb je geen invloed op de sluitertijd, alleen met de ISO waarde kan je iets doen.........

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:19

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik heb hetzelfde probleem als de TS als ik foto's maak d.m.v. het LCD. Daarom schiet ik nu alle foto's door de zoeker, dat wil zeggen tegen mijn gezicht aan (die trilt niet zo als mijn handen :) ). Een tripod meeslepen vind ik persoonlijk geen optie voor mijzelf..

Hier staat tekst

Verwijderd

Sjaak_Afhaak schreef op 12 december 2003 @ 19:08:
Ik heb hetzelfde probleem als de TS als ik foto's maak d.m.v. het LCD. Daarom schiet ik nu alle foto's door de zoeker, dat wil zeggen tegen mijn gezicht aan (die trilt niet zo als mijn handen :) ). Een tripod meeslepen vind ik persoonlijk geen optie voor mijzelf..
Kan inderdaad het verschil uitmaken tussen bewogen en strak..........

Verwijderd

hou de camera tegen je buik :)
gegarandeert scherp!

• Ibidem
Bedankt allemaal voor de tips, een aantal dingen had ik al geprobeerd die hier genoemd werden. Maar het is idd lastig om goede foto's te maken! En zeker van bewegende beelden, lees: vriendin van dichtbij! ;)

Maar landschappen en het Atomium zou geen probleem moeten zijn. Ik heb in totaal 768 mb aan CF dus dat zal wel goed moeten zitten :P

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik heb er zelf ook last van, ben geen roker of sterk van caffeïne afhankelijk :P maar ik hou gewoon van foto's zonder flitser (dat maakt een grote mooie ruimte vaak zo lelijk bedompt en grot-achtig)

En ik wil dus ook geen bewogen foto's.
• Zet de camera met zn zijkant tegen een muurtje
• op een stopcontact (binnen :+ )
• ga zitten met één knie opgetrokken, tegen een muurtje op een plastic zak of zitje, en fotografeer vanaf je knie (kan ook weer met beanbag op je knie)
• fotograferen van iemand anders' schouder af kan goed, maar vaker misgaan
• kijk uit dat je bij het plaatsen van je cam tegen een muurtje niet een knopje indrukt of een kras op je camera maakt
• bewegende personen krijg je slechts met hele korte sluitertijd stil op de foto.
Heeft je camera geen 'freeze' voorinstelling? Mijn Powershot heeft dat wel.. ander type, oké. En werkt ook niet altijd.
• Ook wel handig, maar ik weet niet of dat kan met een Ixus: een band om je nek. Op het moment van de foto hou je je armen gestrekt en de band strak.

[ Voor 4% gewijzigd door Dark Blue op 15-12-2003 21:14 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1