Toon posts:

Audigy 2 platinum optical out stuurt geen DD naar versterker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Na een uitstapje te hebben gemaakt naar Hercules, heb ik toch weer besloten over te gaan tot aankoop van Creative.

Dit is de situatie:
Pioneer versterker met ondersteuning voor DTS DD5.1 hangt aan pc via de bracket aan voorzijde middels een optisch kabel. Heb power dvd xp en power dvd 5 beide gebruikt met de audio instelling op spdif

Het probleem is dat wanneer ik een dvd afspeel, het lampje van mijn decoder op Prologic blijft staan. Zelfs bij de Hercules ging dit goed. Wat doe ik fout, of is wat ik wil helemaal niet mogelijk via de optical out? Heb power dvd xp en power dvd 5 beide gebruikt met de audio instelling op spdif.

Wie weet het?

Gr. The Carnifex

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
SPDIF is enkel de digitale in/uitgang. Met SPDIF kan je allerlei soorten streams versturen naar een ander apparaat.
Je moet ook nog aangeven dat je DolbyDigital 5.1 wilt hebben geloof ik want anders mixt PowerDVD er weer een stereo signaal van (voor de mensen die geen DD hebben).
Het zit ergens weggestopt in een optie-menu. :)

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu idd voor elkaar dat hij onbewerkt de stream naar de decoder verstuurd en heb nu de dts en 5.1 lampjes branden.

Het gekke blijft dat de wdm 5.1 mogelijkheid bij bijvoorbeeld Delta Force: Black Hawk Down sterk in gebreke blijft. De Center en de surround speaker worden niet aangestuurd(gewoon stereo dus) Heel apart vind ik dat. Ik vraag me dan af of zoiets met een spdif coax beter gaat. Logischerwijs niet natuurlijk.

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het probleem met games is dat het geen Dobly Digital signaal is wat de geluidskaart aanmaakt, de geluidskaart genereert vier kanalen geluid (of 5) maar zet die niet om naar een DD/AC3 signaal. Het signaal wat op de SPDIF komt is gewoon stereo, echter op de (analoge) uitgangen op de geluidskaart zelf komen wel de extra achterkanalen. Daardoor kun je niet direct gebruik maken van je DD receiver/installatie als surround luidsprekers voor je games. Hiervoor zul je de analoge kanalen ook naar de receiver moeten voeren.

Zal ook wel in de faq staan en waarschijnlijk nog duidelijker uitgelegd ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dit is duidelijk genoeg. Dank je wel in elk geval.
Dan gaan we het maar doen met ProLogic

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-08 16:13
Verwijderd schreef op 10 december 2003 @ 14:25:
Heb nu idd voor elkaar dat hij onbewerkt de stream naar de decoder verstuurd en heb nu de dts en 5.1 lampjes branden.

Het gekke blijft dat de wdm 5.1 mogelijkheid bij bijvoorbeeld Delta Force: Black Hawk Down sterk in gebreke blijft. De Center en de surround speaker worden niet aangestuurd(gewoon stereo dus) Heel apart vind ik dat. Ik vraag me dan af of zoiets met een spdif coax beter gaat. Logischerwijs niet natuurlijk.
Kan je vertellen hoe je dat gedaan hebt, ik ben al een paar maanden aan het kloten om m'n SoundBlaster Live! 5.1 Platinum een onbewerkte stream uit te laten spugen. Het lukt me niet met coax en ook niet met een optische kabel.

Ik zit er hard over na te denken om een andere geluidskaart te kopen.

Verwijderd

Hier idem dito met een Audigy Player... dat is nog nooit gelukt om een AC3-stream naar m'n Yamaha DDP-2 te sturen, behalve dan de voorbeeld .ac3-files van Creative zelf met hun eigen player... Het zou toch mogelijk moeten zijn om AC3 van bijvoorbeeld DivX onbewerkt naar de decoder te sturen of zie ik dat verkeerd?

Trouwens, misschien dat iemand dat hier weet, is er naast de Nforce2-chipset nog een andere mogelijkheid(geluidskaart) om realtime Dolby Digital te encoden? En heeft iemand ervaring hiermee? Naief als ik was ging ik er anderhalf jaar geleden vanuit met die Audigy dat ik dan alles wel in true Dolby Digital naar m'n processor kon sturen, maar niet dus...

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-08 22:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik ben op het ogenblik ook opzoek naar een geluidskaart en zit te twijfelen tussen een Sound Blaster® Audigy™ 2 ZS en een Terratec Aureon 7.1 Space, Retail.

Alleen ben ik er nog niet helemaal achter of beide kaarten ook exact het zelfde ondersteunen. Maar ik wil wel in de toekomst gebruik kunnen maken van een Digitale uitgang naar een DTS versterker, zodat ik het geluid van DVD-film, MP3, Games, etc. via de DTS versterker kan weergeven.

Over de Digitale uitgang van de Audigy 2 ZS schrijft Creative het volgende :

"Digital Out for 5.1 support (6-channel SPDIF output to Creative digital speakers)"

Wat ik hieruit opmaak is dat de kaart 7.1" ondersteund als je de afzonderlijke uitgangen gebruikt, maar als je het signaal uitstuurd via de Digitale uitgang naar een versterker heb je maar 5.1" en in princiepe alleen geschikt voor Creative digital speakers. :?

Verder wordt er niets over digitale uitgangen vermeld.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-08 11:08

star-saber

Ryzen

hee even een vraag offtopic

die zs platinum

is dat de zs platinum pro ?

want ze zijn beide even duur op internet
of zijn het dezelfde

ik snap er zelf niks meer van 8)7
en ben bang dat als ik straks een zs platinum bestel dat ik de interne krijg ;(