Waarom is TeleTekst zo basic?

Pagina: 1
Acties:
  • 344 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90443

Topicstarter
Wat ik me afvroeg, waarom ziet Teletekst er nog steeds uit alsof het uit het Stenen Tijdperk komt? Waarom wordt er niet gebruik gemaakt van echt lettertype en evt. zelfs foto's?

Zij zullen vast niet gek zijn, dus zal er wel een technische beperking zijn. Weten jullie wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:03

-ET-

Phone Home

Snelheid van het versturen van pagina's. Nu duurt het soms al een eeuwigheid. Laat staan met lettertype en plaatjes e.d.

Plus je moet een hele nieuwe standaard dan ontwikkelen want de huidige teletekst chips in TV's zullen het ook niet aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2024

Hazuki

On my Suzuki

Compatibiliteit. 15 jaar geleden waren dergelijke dingen nog niet mogelijk. Als je het nu gaat toepassen kunnen oudere tv's dus geen gebruik van teletekst meer maken.
Sim-pel ;)

Lijkt me trouwens wel interessant als er een opvolger van teletekst in z'n huidige vorm ontwikkeld zou worden. Of er vraag naar is, is echter de vraag (rare zin :9). Tegenwoordig heeft toch bijna iedereen internet. Kun je veel meer mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Hazuki op 10-12-2003 13:19 ]

Koekie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45379

ik erger me er ook aan, maar aan teletekst zoals hij nu is valt niets te verbeteren. dan zal er een compleet nieuw systeem moeten komen.
maar ik denk eerder dat integratie van internet in de huiskamer voor de hand liggender is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koli-man
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-05 10:27

koli-man

Bartender!!!!

Misschien zou het mogelijk zijn om al te gaan werken met Teletekst 2.0 of zoiets. Ik neem aan dat de gegevens toch uit een centrale database gaan komen.

En dan de nieuwere tv's die versie en de oudere versie 1.0

[ Voor 17% gewijzigd door koli-man op 10-12-2003 13:21 ]

Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Dat komt omdat het signaal van teletekst in het televisie signaal zit. Elke zoveelste seconde worden een paar pagina's verzonden. Daarom duurt het ook soms 5 sec of meer om een pagina te vinden. Gewoon omdat hij simpelweg nog niet verzonden is.
Zouden de letters en alles dus mooier zijn kost het meer bandbreedte. Die er niet is. Dus zou het veel langer duren voordat je je gewenste pagina krijgt.
Dus gelukkig is het maar oud en lelijk, want ik ga echt geen 2 min op 1 pagina wachten!!!

>Systeemspecs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:52
Dat met die 4 kleurtjes kiezen is er toch ook pas later bij gekomen?
Soort versie 1.1 van teletekst :)

Was er aan het begin volgens mij nog niet met teletekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57381

.

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 31-10-2023 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:30

M.I.G.

[like an alien]

Hazuki schreef op 10 december 2003 @ 13:18:
Compatibiliteit. 15 jaar geleden waren dergelijke dingen nog niet mogelijk. Als je het nu gaat toepassen kunnen oudere tv's dus geen gebruik van teletekst meer maken.
Sim-pel ;)

Lijkt me trouwens wel interessant als er een opvolger van teletekst in z'n huidige vorm ontwikkeld zou worden. Of er vraag naar is, is echter de vraag (rare zin :9). Tegenwoordig heeft toch bijna iedereen internet. Kun je veel meer mee.
Dus mooie stap: internet via de televisie. Dus eigenlijk gewoon de vervanger van teletekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 16:02

megaleo

Special member

M.I.G. schreef op 10 december 2003 @ 13:25:
[...]

Dus mooie stap: internet via de televisie. Dus eigenlijk gewoon de vervanger van teletekst.
Ja en dat bestaat ook al. Alleen het wordt voor geen meter verkocht. En waarom zou je ook?? Als je toch al een pc hebt met inet. Waarom dan op je tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

koli-man schreef op 10 december 2003 @ 13:21:
Misschien zou het mogelijk zijn om al te gaan werken met Teletekst 2.0 of zoiets. Ik neem aan dat de gegevens toch uit een centrale database gaan komen.

En dan de nieuwere tv's die versie en de oudere versie 1.0
Makkelijk gezegd, maar moelijk gedaan. Het nadeel is de bandbreedte van het kanaal en de totale bandbreedte van de ether voor televisie kanelen. Zoals je weet kunnen er maar een maximaal aantal zenders vaak over de ether.
Daarom hebben we nu deels digitale kanalen. Gewoon om de bandbreedte per kanaal te verminderen.
Het geluidsdeel van een kanaal en het video deel zitten op andere delen van de bandbreedte. Dit alles bevindt zich op vastgelegde afstanden. Daarom doet JOU tv het niet in frankrijk. gewoon omdat ze daar het video en het geluidsdeel op een andere afstand zitten. America is anders. Daar komt nog het frequentie- en het schermoppervlakteprobleem bij.

Dus je kan het veranderen ja, maar je blijft met je downwaardse compatibiliteit zitten.

>Systeemspecs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3747

Wisten jullie dat het teletekst signaal in de onderste 4 beeldlijnen van je tv zit gecodeerd? Soms heb je (oudere) tv's waar die beeldlijnen net zichtbaar zijn en dan zie je daar allemaal verspringende stipjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kijk eens op pagina 495 en 809 van teletekst, daar staat een stukje over Level 2,5.
Als je de duitse zender SWF hebt en een een televisie die level 2,5 ondersteunt zie je hoe dat er uit ziet.

Simpel gezegd: teletekst wordt nu in het zenderkanaal meegestuurd en heeft daardoor maar een beperkte capaciteit. Dat zie je aan de oude TV's zonder teletekstgeheugen, als je daar een pagina ingeeft dan loopt de teller alle pagina's langs, dat is de snelheid waarmee de gegevens binnenkomen.

Meer informatie (lees: fancy lettertypes, kleuren, tekeningen) kost meer bandbreedte en daardoor meer tijd om over te sturen. Het kost nu al gauw een minuut om alle pagina's langs te lopen. Wil jij 5 minuten wachten totdat je een pagina ziet?

Het heet ook niet voor niets teletekst

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-06 01:50
Er bestaat ook teletekst level 2.5 (zie pagina 809 van NOS teletekst)
ZDF of WRD oid hebben ook al een complete teletekst in leven 2.5(alleen ff wachten tot ie ingeladen is)

Natuurlijk heb je hiervoor wel een tv nodig die leven 2.5 ondersteunt:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:48
Op teletekst pagina 809 zie je wel een paar plaatjes in de een vorm van teletekst level 2, 5. Uitleg hierover is op pagina 495 te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:22

samo

yo/wassup

http://teletekst.nos.nl/gif/809-01.html

Maar helaas doet deze het niet...
Iemand met een tv kaart die een screenshotje wil plaatsen van de plaatjes?

Trouwens TT is ook zo basic omdat de text gewoon groter en leesbaarder moet zijn dan op een pc. Niet iedereen zit namelijk op 30 cm van de tv af, en daarom moet de text ook wat groter...

[ Voor 100% gewijzigd door samo op 10-12-2003 13:38 ]

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaZGuLL
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

M.I.G. schreef op 10 december 2003 @ 13:25:
[...]

Dan kan je mooi op je televisie de door, de NOS "enhanced" teletekst pagina's via internet bekijken ;)

http://teletekst.nos.nl/gif/100-01.html

[ Voor 7% gewijzigd door NaZGuLL op 10-12-2003 13:51 ]

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G F0rce 1
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-03-2015
Mijn sony tv heeft iets als nexTView. Dit is een soort teletext met foto's enzovoort maar ik weet niet of dit ergens gebruikt wordt. In Nederland krijg ik overal de melding nexTView niet beschikbaar... :?

I feel absolutely clean inside, and there is nothing but pure euphoria. - Alexander Shulgin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaZGuLL
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

samo-arne schreef op 10 december 2003 @ 13:35:

Boven de tekst verschijnt een gele balk met daarin vijf gedetaileerde blauwe sport tafereeltjes.

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:10
Er is een nieuwere versie beschikbaar, maar niet in belgie of nederland.

Enkel en alleen in Engeland , kijk maar eens op de teletekst van BBC1 en BBC2, deze zijn nu digitaal en hebben de mogelijkheid voor een "web" look

voila!

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Elke videolijn met teletekst draagt 45 bytes data (360 bits). De eerste 2 bytes van elke lijn zijn zogenoemde clock run-in bytes ter synchronisatie van de teletext decoder in de ontvanger. Deze bytes worden gevolgd door een 'framing byte' om de start van data te markeren, 2 bytes met de pagina rijnummer en uiteindelijk 40 data bytes.

In een normale teletext pagina zitten maar 24 tekstrijen met 40 karakters elk.
Elke videolijn bevat data voor 1 enkele tekstrij, dus het verzenden van een complete pagina neemt 24 videolijnen in. De toprij van elke pagina bevat 32 weergegeven karakters, de overige 8 bytes worden gebruikt om de pagina/sub te nummeren meer pagina specifieke informatie. Zie verder: Enhanced Teletext Specifications, ETS 300 706, EBU/ETSI

Overigens is de bovengenoemde specificatie een erfenis uit de jaren 70, tegenwoordig zijn er al verschillende implementaties en uitbreidingen: level 1, level 1.5, level 2.5 en level 3.5. Op pagina 819 van NLD1 vind je een voorbeeld van een level 2.5 pagina.

Kortom, waarom basic? Omdat door het analoge karakter van een TVsignaal de hoeveelheid data dat getransporteerd word laag is (40 byte/frame oftewel 1000 bytes/sec effectief), en daardoor de mogelijkheden beperkt blijven. Met de invoering van digitale TV is gelijk een hoop meer mogelijk omdat dan ook de hoeveelheid dataverkeer toeneemt :)

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 10-12-2003 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69608

Er is al een ander systeem, alleen deze is nog niet in gebruik in Nederland.
Maar mijn TV ondersteund het wel (Ook mijn tv daarvoor)...

NextView

Afbeeldingslocatie: http://www.mascom.cz/prezenta/images/19_next.gif
Op een van de franse zenders werkt het overigens wel.... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaZGuLL
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

Nederland innovatieland, lang leve philips & co. Ik vraag me niet af waarom onze economie zo slecht draait.

[ Voor 3% gewijzigd door NaZGuLL op 10-12-2003 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
OpenTV is een andere standaard die op bepaalde satelliet zenders wordt aangeboden.

Afbeeldingslocatie: http://www.opentv.com/images/solutions/complete-itv-solutions.gif

Zien http://www.opentv.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Dat Nextview (EPG) boeit imo niet echt, het is een wijze om programma info te brengen via de TeleTekst bytes.
http://www.tara-systems.de/files/nextview.pdf
http://home.tiscalinet.ch/hahn/nv.html
http://www.tara-systems.de/files/norms/epg/707__e1.pdf
http://www.tara-systems.de/files/norms/epg/708__e1.pdf
http://www.tara-systems.de/files/norms/epg/288__r1.pdf
Nederland innovatieland, lang leve philips & co. Ik vraag me niet af waarom onze economie zo slecht draait.
Nextview is oa een Philips ontwikkeling wat nu wereldwijd implementatie kent, dus zeg nu niet dat ons land zo achterloopt.

[ Voor 82% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 10-12-2003 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G F0rce 1
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-03-2015
Anoniem: 69608 schreef op 10 december 2003 @ 13:54:
Er is al een ander systeem, alleen deze is nog niet in gebruik in Nederland.
Maar mijn TV ondersteund het wel (Ook mijn tv daarvoor)...

NextView

[afbeelding]
Op een van de franse zenders werkt het overigens wel.... :(
Hmm een zender die wij kunnen ontvagen ? :) Wil het namelijk wel is proberen!

I feel absolutely clean inside, and there is nothing but pure euphoria. - Alexander Shulgin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51220

G F0rce 1 schreef op 10 december 2003 @ 14:11:
[...]

Hmm een zender die wij kunnen ontvagen ? :) Wil het namelijk wel is proberen!
bij ons werkt het wel gewoon, heb je hetzelfde scherm. Je klikt er op en video wordt direct ingesteld of wanneer je dat wil gaat de tv op de juiste tijdstip op de juiste zender. Dus ook gewoon in nederland is dit mogelijk hoor.

(gaat trouwens om een philips breedbeeld tv.. type weet ik niet maar komt uit de matchline familie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Force
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-07-2023

Force

Kan iemand ff me neus afvegen?

Nextview is in nederland al een aantal jaren geleden getest, maar (nog) niet ingevoerd. Ik heb hier na gezocht toen ik 3 jaar geleden mijn TV gekocht had. Dus kan helaas geen link naar bron geven. Was bij nos of omroep.

Ik snap ook niet waarom we niet hebben in nederland, in elke winkel staat bij de specs van de TV nextview vermeld, maar je hebt er dus niets aan.

Leven is als een pijpkaneel, iedereen zuigt eraan en krijgt zijn deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

samo-arne schreef op 10 december 2003 @ 13:35:

Trouwens TT is ook zo basic omdat de text gewoon groter en leesbaarder moet zijn dan op een pc. Niet iedereen zit namelijk op 30 cm van de tv af, en daarom moet de text ook wat groter...
DScaler @ PCTV pakt het hier iig niet. De plaatjes verschijnen niet. :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60866

Wij zijn laatst overgegaan op een andere tv (van 13 jaar oude B&O naar Philips breedbeeld) en op die nieuwe gaat teletekst niet meer al die pagina's af, maar de pagina staat meteen in beeld. Daarbij worden de pagina's ook nog een ingebufferd, waardoor je binnen een paar seconden alle subpagina's van de desbetreffende pagina hebt. (bijv. van de aandelenpagina's ed).

Dus opzich is het helemaal geen gek id om teletekst eens wat moderner te laten worden. Dan kunnen mooiere pagina's nog altijd op een redelijke snelheid binnengehaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Die beperktheid is juist het grootste voordeel van Teletekst.
Je wordt NIET afgeleid door nieuwslezers, geluid of foto's.
Al het relevante nieuws staat in een paar regels op je scherm.
Als je weinig tijd hebt en toch bij wilt blijven is Teletekst juist ideaal, niet veranderen dus....

Overigens kun je bij de NOS een browser downloaden zodat je supersnel de teletekst pagina's op je PC hebt. Perfect !!!!

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-06 20:01
Ehmm...

PAL is 625 lijnen

576 om weer te geven en de overige lijnen voor teletekst enzo

Dus teletekst bestaat uit slechts 49 lijnen maximaal

vandaar de blokkerigheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zie hier p100 van de SWF teletekst in level 2.5

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mdeen/temp/SWFTeletekst.jpg

Met excuses voor de kwaliteit, dit is een foto van mijn TV.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

Hoe zit dat nou met dat nextview. Dat zit ook op onze philips tv, maar als je dat opent dan krijg je zegmaar de gewone 201 pagina met aan de linkerkant wat extra opties zoals het instellen van je videorecorder. Maar het blijft dezelfde pagina die weergegeven wordt. En op de ab zitten ook rode en groene knoppen enz met daarboven; movies en series enz, maar als je daarop drukt krijg je ook een menuutje, maar daar staat ook helemaal niks in :?

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dEATHfLOWEr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-01 18:05

dEATHfLOWEr

Tweak Fiber 1GBit symetrical

Repeat schreef op 10 december 2003 @ 20:56:
Hoe zit dat nou met dat nextview. Dat zit ook op onze philips tv, maar als je dat opent dan krijg je zegmaar de gewone 201 pagina met aan de linkerkant wat extra opties zoals het instellen van je videorecorder.
Wat die Philips TV doet is inderdaad de gewone teletekst pagina openen. Daar zitten PDC codes in verstopt waar video's ook mee te programmeren zijn.

Een ander systeem wat (blijkbaar) nog in de peuter fase verkeerd is GuidePlus, een gratis systeem van Gemstar (Makers van ShowView). Er zijn een aantal kabelaars in Nederland die het aanbieden op het kabelnet maar ik kan het in Almere (helaas, heb een DVD Recorder met GuidePlus) niet ontvangen. Dit systeem zou gratis moeten voorzien in een soort tv gids. Heeft natuurlijk niets meer met teletekst van doen maar het lijkt eigenlijk wel een beetje op nexTView.

https://www.avl.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intrepidity
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06-2024
AvK schreef op 10 december 2003 @ 20:06:
Die beperktheid is juist het grootste voordeel van Teletekst.
Je wordt NIET afgeleid door nieuwslezers, geluid of foto's.
Al het relevante nieuws staat in een paar regels op je scherm.
Als je weinig tijd hebt en toch bij wilt blijven is Teletekst juist ideaal, niet veranderen dus....

Overigens kun je bij de NOS een browser downloaden zodat je supersnel de teletekst pagina's op je PC hebt. Perfect !!!!
bot@clubr.nl toevoegen aan MSN werkt ook, heb je teletekst in MSN :D het is jammergenoeg alleen maar zwart/wit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:55
Hmm een zender die wij kunnen ontvagen ? Wil het namelijk wel is proberen!
TV5 ondersteunt NextView, en EuroNews volgens mij ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Dr. Strangelove op 10-12-2003 21:22 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

BartXP schreef op 10 december 2003 @ 21:10:
[...]

bot@clubr.nl toevoegen aan MSN werkt ook, heb je teletekst in MSN :D het is jammergenoeg alleen maar zwart/wit :(
Dan toch maar op de PC dus :)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Pagina: 1