[Linux]Netwerkprinter werkt niet helemaal

Pagina: 1
Acties:

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Hallo allemaal,

weer een vraag, nu een totaal andere.

Ik heb een Novell server met NDPS print services, een Windows 2000AS en een linux machine.

De printer zit op de Novell Server aangesloten. De printer is te bereiken via NDPS onder W2kAS, maar niet onder Linux omdat Linux dat bij mijn weten niet ondersteunt. Dus heb ik onder W2kAS de printer via Unix Print Services gedeeld. Onder Linux heb ik de printer geinstalleerd met een LPD queue. De printer is een Star LC-20 :+

De testpagina onder Linux drukt keurig af (voor een matrix). Als ik echter een document van een willekeurig programma probeer te printen krijg ik alleen een lege pagina en meer niet. Ik heb een aantal programma's gebruik waaronder OpenOffice en gedit, maar iedere keer alleen een lege pagina.

Search lost m'n probleem niet op en ook op linuxprinting.org vind ik geen oplossing....

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Verwijderd

Een Novell printer kun je via het NCP protocol in bv. CUPS installeren. Mijn CUPS entry voor een Novell printer ziet er zo uit (/etc/cups/printers.conf):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<DefaultPrinter hp4000>
Info hp4000
Location ncp://login:password@server/printer
DeviceURI ncp://login:password@server/printer
State Idle
Accepting Yes
JobSheets none none
QuotaPeriod 0
PageLimit 0
KLimit 0
</Printer>

edit:
%#&#@^#@ :X Zet ik daar per ongeluk mijn echte entries (inclusief passwords e.d.) neer. :'(. |:(.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2003 16:10 ]

• RvL
  • Nu online
Hey dat ga ik eens proberen! En je wachtwoord heb ik niet gezien hoor ;)

Nu de dekens nog...

• RvL
  • Nu online
Goed, ik heb het eens geprobeerd, maar het blijkt dat printen over ncp gebruikt maakt van nprint, wat bedoeld is voor IPX. Maar mijn netwerk draait TCP/IP...

Dus ben ik weer eens gaan denken en kwam op het volgende uit. In de NDPS kan ik instellen dat het mogelijk moet zijn om via LPD te printen, de Unix services dus.

Als test eens even een simpel bestandje in gedit gemaakt met daarin 'dit is tekst' en op afdrukken geklikt. Linux zegt in Print Manager wel dat alle data succesvol is verstuurd, maar er wordt niets uit geprint. Is er een manier om te kijken of er daadwerkelijk iets verstuurd wordt, waar naartoe en of het aankomt op de novell bak? Netstat --protocol=ip geeft niets wat op printeropdrachten lijkt weer.

Wat kan er eventueel fout zitten in de queue? In plaats van de server naam heb ik ook al het IP-adres ingevuld, maar dat maakt geen verschil. Overigens doet hij over de CUPS test page nogal een flinke tijd om deze te spoolen, en meestal blijft hij op 21% ook hangen (niet het systeem, maar het percentage).

En ondertussen staat de printer lekker te idlen op z'n oude dag (Star LC-20)...

Nu de dekens nog...