Labelen van patch panel en kabels

Pagina: 1
Acties:
  • 1.261 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-Alph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-12-2024
Ik moet binnekort beginnen met het labelen van de patchpanel en contactdozen en netwerkkabels. Maar ik heb dit nog nooit gedaan en ik weet dus ook geen goed systeem om hiermee te beginnen. Bestaan er programma's om alles te documenteren? En wat zijn makkelijke tips bij het labelen en documenteren van een patchpanel, netwerkkabel en contactdoos.

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-04 11:16
Dat is natuurlijk geheel afhankelijk van de grote van je netwerk; de spreiding van je patchkasten etc. Er zijn natuurlijk meerde wegen die naar Rome leiden.
Sommige verwerken verdieping en kamernummer in hun patchlabels; andere gaan meer uit van vanuit welke patchruimte de kabel komt. Het is maar net wat je zelf makelijk vindt werken.

welkom op GOT trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door PeetR op 10-12-2003 11:55 ]

Your time as a student is the best time of your life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 21:04

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Wat ik vaak zie op patchaansluitingen en/of variaties ervan
Patchkast-Rack-Nummer. Dus 12-03-12 is patchkast 12 3e rij patch 12.
En deze is dat gepatched naar de switch en/of telefooncentrale.

De variaties erop zijn meestal dat sommige bedrijven ook letters gebruiken om het duidelijker te maken. Zoals patchkast A1 A2 A3 waar het letter de kast is en het nummer de verdieping. Maar dit kan je ook omdraaien.

Hou zoizo alles bij. Je bent veel werk later kwijt als je moet gaan zoeken waar ook alweer een patch van en naar moest gaan.

Ook een idee zijn die patches waar een klijn plasticdraadje is in verwerkt. Dan kan je mt een lamp op de patch zelf schijnen en licht het andere eind op (zeer energie besparend).

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93315

gebruik de search want hier zijn al TIG topics over geweest....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35648

Ten eerste: Pffff, succes! (maar dit is niet het antwoord waar je op zit te wachten ;) ).

Het belangrijkste is om een logisch systeem met groeimogelijkheden te gebruiken. Bijvoorbeeld een letter of cijfer per etage gebruiken, en dan het kamernummer, gevolgd door een volgnummer. Dan is een aansluitingnummer direct snel te traceren bij problemen (nummer 1.012.3 is dus etage 1, kamer 012, aansluting 3).

Nadat dat is gebeurd moet het patchpanel onder handen worden genomen, zodat daar ook alles op volgorde staat (als dit al niet het geval is), ander zoek je je bij het paneel telkens het apenlazarus.

En dan de kabels....er zijn vele leuke spullen te koop om te labelen, ikzelf doe het bij gebrek aan dat soort spul altijd gewoon met een dunne watervaste stift op de pluggen (beide zijden van de kabel!), maar ik zie niet altijd het nut van kabel-labelen als je alles netjes geordend hebt (bijvoorbeeld: het patchpaneel is in volgorde, en in de zelfde vorgorde doorgekabeld naar de switch).

Zomaar wat ideeën....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 21:04

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Anoniem: 35648 schreef op 10 december 2003 @ 11:55:
Ten eerste: Pffff, succes! (maar dit is niet het antwoord waar je op zit te wachten ;) ).
Zeker succes ja.
En dan de kabels....er zijn vele leuke spullen te koop om te labelen, ikzelf doe het bij gebrek aan dat soort spul altijd gewoon met een dunne watervaste stift op de pluggen (beide zijden van de kabel!), maar ik zie niet altijd het nut van kabel-labelen als je alles netjes geordend hebt (bijvoorbeeld: het patchpaneel is in volgorde, en in de zelfde vorgorde doorgekabeld naar de switch).
Omdat je dan sneller kan achterhalen welk patchaansluiting op welke poort op de switch zit.

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-Alph
Anoniem: 35648 schreef op 10 december 2003 @ 11:55:

Het belangrijkste is om een logisch systeem met groeimogelijkheden te gebruiken. Bijvoorbeeld een letter of cijfer per etage gebruiken, en dan het kamernummer, gevolgd door een volgnummer. Dan is een aansluitingnummer direct snel te traceren bij problemen (nummer 1.012.3 is dus etage 1, kamer 012, aansluting 3).

Nadat dat is gebeurd moet het patchpanel onder handen worden genomen, zodat daar ook alles op volgorde staat (als dit al niet het geval is), ander zoek je je bij het paneel telkens het apenlazarus.

Zomaar wat ideeën....
Ik had al gekeken voor een labeler. Ben toen bij dymo uitgekomen. Even de link plaatsen: http://www.dymoindustrial...=ILP219_nl_NL&navCount=-1
Het dingetje kost 195 euro. Het probleem is alleen dat de kans groot is dat ze het niet aanschaffen. Want ik heb begrepen dat we een beetje krap bij kas zitten.

Ik weet dat het veel tijd in beslag neemt daarom ga ik ook meer werken volgend jaar. Ik moet namelijk ook nog mijn dagelijkse dingen uitvoeren zoals gebruikers helpen met problemen enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeetR
Gelukkig zijn er ook goedkopere dymo's die best kunne volstaan; Vanaf ongeveer een euro of 70 zijn er hele mooi dymo's die goed genoeg zijn voor dit werk :)

Pff. Het wordt inderdaad wel een karweitje. Had gehoopd dat het netwerk nog aangelegd ging worden. Moet je nu echt alles gaan uitzoeken? Dan wens ik je alvast veel succes en hoop ik dat het netwerk niet al te groot is. Anders ben je echt maanden bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-04 02:03
PeetR schreef op 10 december 2003 @ 12:18:
Gelukkig zijn er ook goedkopere dymo's die best kunne volstaan; Vanaf ongeveer een euro of 70 zijn er hele mooi dymo's die goed genoeg zijn voor dit werk :)
21 euro, onder andere te koop bij Office Centre ;)

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-Alph
PeetR schreef op 10 december 2003 @ 12:18:

Pff. Het wordt inderdaad wel een karweitje. Had gehoopd dat het netwerk nog aangelegd ging worden. Moet je nu echt alles gaan uitzoeken? Dan wens ik je alvast veel succes en hoop ik dat het netwerk niet al te groot is. Anders ben je echt maanden bezig.
Netwerk ligt er al maar het bedrijf wat het heeft aangelegd heeft niets geordend of gelabeld. De patchkast kan nog niet eens dicht :P Dan weet je al hoe erg het er uit ziet. We hebben hier 18 werkplekken. Dus tel maar uit. Het is best te doen... maar het kost tijd. Daarom wil ik ook goed materiaal hebben, anders duurt het nog langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeetR
offtopic:
dat is toch geen dymo, dat is een brother :P

@TS:
Dat valt dan inderdaad nog wel mee. Was ff bang dat je 100+ patches uit kon gaan zoeken; maar 18 is nog wel te doen

[ Voor 16% gewijzigd door PeetR op 10-12-2003 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-Alph
Ik moet trouwens ook alles op plattegrond zetten. Daar is een programma voor om een plattegrond te maken, maar ik ben weer eens de naam kwijt 8)7 8)7 8)7
Weet iemand wat ik bedoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeetR
Visio :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-Alph
:*) Precies :*) Is dat een beetje een fatsoendelijk programmatje?

R-Adioactive is vandaag maar druk aan het posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeetR
R-Adioactive schreef op 10 december 2003 @ 13:15:
[...]

:*) Precies :*) Is dat een beetje een fatsoendelijk programmatje?

R-Adioactive is vandaag maar druk aan het posten
Vroeger wel, je moet er ff mee leren werken maar voor de rest prima. Nu het is overgekocht door MS weet ik niet of het nog steeds zo lekker werkt. Heb het al een tijdje niet gebruikt eigenlijk.

PeetR is ook best wel hulpvaardig vandaag :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-Alph
Jammer dat ze bij GOT geen * R-Alph functie hebben zoals bij FOK.

Jaaaaaaa!!!! R-Adioactive is ook al actief bij fok, een echte die hard poster 8)7

edit:
Ze hebben het wel :D

* R-Alph blij :D

[ Voor 24% gewijzigd door R-Alph op 10-12-2003 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91341

Vergeet de dymo's maar.

Ik heb veel ervaring met labelen, zowel tcp/ip als fibers.

Om dat de straal van cat-5 kabel en fiber erg kort is laten de labels na verloop van tijd los en vallen op de grond. Zeker om dat het bij patch kasten wel een wat warmer kan zijn omdat daar ook nog de nodige apparatuur staat.

De enige die goed te gebruiken zijn, zijn brady labels. Daar dit een text vlak en een doorzichtig vlak. het zijn a4 vellen met labels

op het text vlak kun je gewoon met de laser printer je text drukken, of met een viltstift. vervolgens draai je de label om je kabel heen waarna het text vlak word beschermd door het doorzichte stuk.

De labels zijn zelf vulkaniseerend en gaan dus nooit meer los.

Hier is een link helaas staan er geen plaatjes
http://www.bradyeurope.co...ropecom/BrEurHomePage.nsf

Verder zou ik voor elk vertrek ruimte overlaten op je patch pannel

Niks is vervelender als je later moet uit bereiden en een vertrek is ver deeld tussen andere vertrekken. B.v. elk pacht panel is op gebouw uit groepen van 8.

kamer 1 heeft 5 aansl.
kamer 2 heeft 4 aansl.
kamer 3 heeft 6 aansl

k staat voor kamer en rest is gereserveerd.

k1, k1, k1, k1, k1,k1, r1, r1 k2, k2, k2, k2, r2, r2, r2, r2 k3,k3,k3,k3,k3,k3,r2,r2

zou je dit niet doe dan kan in de toekomst dit gebeuren:

k1, k1, k1, k1, k1, k2, k2, k2 k2, k3, k3, k3, k3, k3 ,k3 ,r r, r, r, r, r, r,

nu moet kamer 1 uit breiden met 1 aansl.

k1, k1, k1, k1, k1, k2, k2, k2 k2, k3, k3, k3, k3, k3 ,k3 ,k1 r, r, r, r, r, r,

Ik hoop dat dit het een en ander verduidelijkt.

Veel succes.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 91341 op 10-12-2003 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 19:46
Ik vind het een duidelijke uitleg, al kun je natuurlijk tijdelijk het patchen zoals in het onderste schema, en na 17:00uur even de boel weer netjes op volgorde patchen.

Wat ik weleens gezien heb zijn plastic plaatjes van 0.5 bij 4 cm waarin een labeltje zit, of wat je er op kunt plakken. Die plastic kaarthoudertjes bevestig je dan op de kabel, dat is ook erg stevig.

Voor 18 werkplekken en een krap bij kas zittend bedrijf is Vision waarschijnlijk niet echt interesant. Ik zou eerder eens gaan kijken naar bestaande software zoals excel of acces. Daar kun je ook hele mooie en vooral structurele oplossingen mee maken.

[ Voor 64% gewijzigd door djluc op 10-12-2003 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:00

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Pagina: 1