Geheugen <=> Moederbord batterij

Pagina: 1
Acties:

• AartNicolai
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08-2023
Goedemorgen,

Ik zit al geruime tijd met een vervelend probleem op m'n PC. Ik heb in de loop der tijd wat geheugen bijgekocht waardoor ik nu in het bezit ben van 2 x 128 en 1 x 256 van 3 verschillende merken. Nu is het zo, als ik alles erin heb zitten, dat hij zo nu en dan spontaan volledig vastloopt. Dus heb ik wat geexpirementeerd met verschillende geheugen configuratie's. Bv. 1 x 128 of 2 x 128 of 1 x 128 + 1 x 256 maar alleen in het geval van 1 x 128 blijft hij het goed doen. Zelfs als ik 1 x 256 erin stop loopt hij na verloop van tijd vast.
Mijn vraag is nu: bestaan er overizichten of andere trucs waarmee ik kan zien welk geheugen van welk merk etc.. Met elkaar kan samenwerken of blijft gewoon een questie van proberen. Verder vraag ik mij af of het misschien iets te maken heeft met een lege batterij op het moederbord ?

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom.

Alvast bedankt,

Aart

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
bestaan er overizichten of andere trucs waarmee ik kan zien welk geheugen van welk merk etc.. Met elkaar kan samenwerken of blijft gewoon een questie van proberen.
Het beste IMO is verschillende combinaties testen met MemTest86
Verder vraag ik mij af of het misschien iets te maken heeft met een lege batterij op het moederbord ?
Nee, een leeg batterijtje geeft alleen CMOS errors tijdens het opstarten, bij mijn weten en in mijn ervaring heeft het nog nooit vastlopers veroorzaakt als de machine eenmaal draait.

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 22:08
1. Lege bios batterij veroorzaakt geen sys crashes/freeze.

Welke merken geheugen en welk merk mobo heb je? Wat is de voeding en zit er veel andere hw in?

Welk type crashes zijn het bsod? Ik lees dat het sys freezed maar kijk eens of je een fout melding bijelkaar kan toveren. Probeer anders eens een mem tester.

edit: darn net te traag ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Grijns op 10-12-2003 10:55 ]

Verwijderd

Werkt je geheugen wel op dezelfde kloksnelheid?, is het van het zelfde merk? wat staat er op de geheugenmodules zelf en komt dat overeen? Misschien is 1 van je geheugenbankjes wel defect, of heb je ook dat al geprobeerd? Vertel iets meer zou ik zo zeggen. Je hoeft hier trouwens niet te groeten naar medetweakers...

• AartNicolai
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08-2023
Hier wat informatie over het systeem.

Moederbord: Chaintech k7 AJA mainboard
Geheugen:
- IRL DEM PC133 - 128 MB (Dan Elec)
- AOpen PC133 - 128 MB KO-9026
- PC133 - 256 MB (merk: A'ssy in Sin of Hyundai, iets vaags)

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 22:08
AartNicolai schreef op 10 december 2003 @ 11:03:
Hier wat informatie over het systeem.

Moederbord: Chaintech k7 AJA mainboard
Geheugen:
- IRL DEM PC133 - 128 MB (Dan Elec)
- AOpen PC133 - 128 MB KO-9026
- PC133 - 256 MB (merk: A'ssy in Sin of Hyundai, iets vaags)
suc6 met metest86 !

Verwijderd

hij bedoelt memtest86, test hiermee gewoon je geheugen en je wordt een stuk wijzer waarschijnlijk...
Pagina: 1