[upgrade] Versterker, CD-speler of Speakers vervangen?

Pagina: 1
Acties:
  • 497 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 14:34
Nu verdien ik de laatste tijd redelijk wat geld met bijbaantjes, en heb ik iets van 500/600 euro nu om te besteden aan verbetering aan mijn audioset. Eventueel kan ik ook in de toekomst meer geld uitgeven. Maar dat kan dus pas later.

Op dit moment ziet mijn set er zo uit:

- 2x Mordaunt-Short 902 Declaration boekenplankspeakers
- Sony TA FE 530 R (2x 90 watt versterker)
- Sony XE220 cd-speler

Ik kan dus verschillende dingen upgraden; Versterker, CD-speler of Speakers, of een combinatie ervan.

De versterker en cd-speler zijn gewoon goedkope sony troep. En mijn speakers zijn wel prima. Nu wilde ik weten wat nu het beste is om te vervangen.

Nu heb ik geluisterd naar versterkers en Speakers
Bij de versterkers vond ik de NAD C-350 (+/- 400 Euro) erg goed, en bij de speakers de Quad 11L (2x 250 Euro).

Wanneer boek ik nu de meeste vooruitgang?
- Als ik nou mijn versterker vervang door die Nad?
- Als ik mijn speakers vervang door die Quads? (gaat dat lukken icm mijn huidige versterker? of klinken die Quads dan voor geen meter?)
- Of moet ik even sparen en die NAD C-350 én een NAD 521i CD-speler kopen en de MS 902 speakers houden.

Uiteindelijk wil ik wel een set met allemaal goede componenten. Maar wat is nu voor een voorlopige periode (waarna ik verder kan upgraden) van een paar maanden de beste keuze.
Zelf dacht ik aan de speakers te vervangen (en evt die 902's verkopen voor 100 Euro ofzo) en dan sparen voor een versterker en dan een cd-speler.

Naja wat zouden jullie doen. Ik zelf vind dit namelijk een moeilijke situatie, en bij Staffhorst/RAF kwamen ze niet met overweldigend advies (eerder met suggesties dat ik het allemaal moest vervangen).

(btw ik kan alleen boekenplankspeakers kwijt, dat is nu eenmaal zo)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, als het bij mij thuis zou staan zou ik inderdaad eerst de versterker vervangen door een fatsoenlijke versterker... Maar dat komt meer door mijn afkeer van sony... Die speakers zijn (naar mening van vele mensen op dit forum) van goede kwaliteit, zeker voor het geld. Denk dat je er meer aan hebt om eerst je versterker te vervangen (eventueel surround receiver ofzow?), dan naar de speakers te kijken (of je het nog nodig vind om ze te vervangen...) en vervolgens naar de cdspeler/dvdspeler...

suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Over het algemeen bepalen de speakers het geluid voor het grootste deel, zelf zat ik een tijd terug in een nog wat "miserabelere beginsituatie", ik had een versterker+speakers uit 1980. Toen heb ik de speaker vervangen door een stel Quad 11l's (goede keus trouwens ;) Waar heb je die voor 250 euro gevonden trouwens? Ik kon ze in Augustus in Den Haag voor 475 voor het paar krijgen en kreeg er nog korting overheen).

Maar ik had dus eerst de speakers en sloot ze aan op de oude versterker, dat was een veel grotere verbetering dan de marantz sr4300-receiver die ik er daarna nog bijkocht en bij aansloot. Ik hoorde daarbij nauwelijks verschil met de vorige versterker, magoed dat zal ook schelen dat het een paar uur kostte om de opstelling te verbouwen en dus het geluid al weer niet perfect in herinnering gebracht kon worden bij mij :)

Owja, dat was dus een 2x30w versterker, dus jouw 2x90 kan het wat dat betreft sowieso aan. En de sound? Sja, als het nu niet heel erg tegenvalt zal ik me daar niet te druk om maken, de versterker kan je later altijd nog vervangen zou ik denken :)

Owja, samengevat, wat ik zou doen:
- Eerst de speakers
- Dan de versterker of cdspeler (cdspeler als ie feature-wise tegenvalt, anders de versterker)
- Dan het andere overgebleven apparaat.

Of een maandje langer wachten en de speakers + versterker in 1x kopen ;)

[ Voor 26% gewijzigd door ACM op 10-12-2003 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
ACM: Die Quads zijn helaas 250 per stuk. Maar dat is dus nog zonder afdingen he. Maar ik ga wel kijken nog of ze ergens goedkoper zijn.

Maar op dit moment denk ik er dus aan om eerst de Speakers te vervangen, maar die MS 902's zijn ook zo slecht niet.
Maar zoals ik al zei, ga ik sowieso alles wel vervangen, het gaat er nu om wat ik als eerste ga doen :)

EDIT:
Wat ik zelf ook zat te denken was dat die NAD misschien ook een beetje overkill was voor die 902's, bij die Quads zal dat minder het geval zijn denk ik.

[ Voor 20% gewijzigd door StarTAC op 10-12-2003 10:45 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

StarTAC schreef op 10 december 2003 @ 10:42:
ACM: Die Quads zijn helaas 250 per stuk. Maar dat is dus nog zonder afdingen he. Maar ik ga wel kijken nog of ze ergens goedkoper zijn.
Ah, magoed, ik had ze dus bij Stuut en Bruin in Den Haag gekocht, mocht je nog een goedkopere zaak willen bekijken (helaas worden ze niet heel veel verkocht). En nu je weet dat ze daar 475 voor 2 kosten (iig in augustus), kan je dat voor "laagste prijsgarantie" gebruiken bij deze winkel van je :P
Maar zoals ik al zei, ga ik sowieso alles wel vervangen, het gaat er nu om wat ik als eerste ga doen :)
Dan zou ik de speakers doen of wachten tot je de speakers en de versterker tegelijk kan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:25
Ik zou eerst dan NAD kopen, daarna de speakers vervangen en als laatste (wanneer je de oude speakers+cd speler verkocht hebt) voor de NAD cdspeler gaan.

NAD met je huidige speakers moeten een klasse geluid leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 07-07 18:04

voodooless

Sound is no voodoo!

StarTAC schreef op 10 december 2003 @ 10:42:
EDIT:
Wat ik zelf ook zat te denken was dat die NAD misschien ook een beetje overkill was voor die 902's, bij die Quads zal dat minder het geval zijn denk ik.
Als je alles gaat vervangen moet je natuurlijk niet zo gaan denken. Je moet gaan bedenken wat uiteindelijk de beste combo is.

Als je nog tevreden bent met je speakers dan zou ik de versterker (heb ook Sony afkeer trouwens >:) ) vervangen. Als je er niet tevreden mee bent, eerst de speakers. CD-speler kan altijd nog, tenzij die natuurlijk echt crap is ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
Nou die cd-speler is zo'n ding van een euro of 100, dus die moet ook echt wel een keer vervangen worden. De vraag is wat in welke volgorde :D

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

euh... misschien een stomme vraag hoor... Maar ik vraag me eigenlijk de zin van dit topic af, nu ik er zo over nadenk...
wat vind jij een goed argument van één van ons om bijvoorbeeld eerst je versterker te kopen... Ik bedoel, je hebt er vast zelf allemaal ook al aan gedacht... En als je het toch allemaal wil gaan vervangen, is het hoe dan ook altijd een compromis, omdat je niet tevreden zult zijn tot je al je spulletjes hebt staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
MikeyMan schreef op 10 december 2003 @ 11:01:
euh... misschien een stomme vraag hoor... Maar ik vraag me eigenlijk de zin van dit topic af, nu ik er zo over nadenk...
wat vind jij een goed argument van één van ons om bijvoorbeeld eerst je versterker te kopen... Ik bedoel, je hebt er vast zelf allemaal ook al aan gedacht... En als je het toch allemaal wil gaan vervangen, is het hoe dan ook altijd een compromis, omdat je niet tevreden zult zijn tot je al je spulletjes hebt staan...
Hier heb je wel een punt eigenlijk.

Naja omdat ik zelf zo twijfelde, en ook de verschillende verkopers niet met een goed onderbouwt voorstel kwamen, dacht ik dat jullie misschien mij uit de brand konden helpen.
Maarja na deze reply's met verschillende adviezen wordt het er ook niet makkelijker op.

Maar verder toch bedankt!

EDIT:
Nog geen echte beslissing gemaakt.

[ Voor 16% gewijzigd door StarTAC op 10-12-2003 13:47 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_J
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Speedy_J

...........

ACM schreef op 10 december 2003 @ 10:47:
Ah, magoed, ik had ze dus bij Stuut en Bruin in Den Haag gekocht, mocht je nog een goedkopere zaak willen bekijken (helaas worden ze niet heel veel verkocht). En nu je weet dat ze daar 475 voor 2 kosten (iig in augustus), kan je dat voor "laagste prijsgarantie" gebruiken bij deze winkel van je :P
Denk niet dat dat gaat werken, Stuut en Bruin is namelijk een maand geleden compleet afgebrand.

Ik wilde ze zelf bij studio107 gaan halen, stond een 2e hands stel voor 379,-
Ze waren echter weg voor ik tijd had om een kijkje te nemen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

"Inclusief multifunctionele (voor meerder apparaten zoals cd-speler/tuner etc te gebruiken)"
... en toen???

Ow, en je vermogen is de afgelopen paar uur gestegen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Graag ontopic over z'n upgrade punt, en laat die martkplaats advertentie voor wat het is.

Het is best een interessante discussie, wat je het eerste aan wil pakken. In mijn ogen kun je veel beter lekker eerst die speakers vervangen, dan maak je de grootste sprong. Je versterker komt later wel, en laat je alsjeblieft niet zo beinvloeden door mensen die een afkeer hebben van een bepaald merk, jij moet er naar luisteren, en wat iemand voor indruk heeft van Sony is echt totaal irrelevant. ;)

Mijn volgorde zou dus zijn: Speakers-Versterker-Bron, omdat je zo het snelst de meest voorruitgang boekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 22:10

Boekster

Naimoholic

Ik zou zelf voor de NAD 320BEE gaan als het om de versterker ging. Die schijnt een heel stuk aangenamer te klinken. Qua stabiliteit zit ie ook wel prima. En ga wel luisteren naar de combinatie, want NAD heeft nogal een eigen karakter wat betreft het hoog. Als dat je niet bevalt zou je even wat anders moeten proberen.

Maar eerst luidsprekers, dan de CD-speler+versterker doen. Alleen een CD-speler versterker heeft dan nog geen zin. Dan klinkt je CD-speler suf of je hoort het verschil tussen beide vrijwel niet ;) .

De prijs voor de Quads klopt overigens, prijzen gaan namelijk wel eens omhoog, helaas. Maar 500E is de standaardprijs, niets op aan te merken :) .

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

Als het geluid van de NAD350 je aan staat raad ik je aan ook eens de 320BEE te proberen. Dat is weliswaar een iets lichtere versterker, maar met boekenplankspeakers is dat geen enkel probleem en bovendien is hij een stukje goedkoper en met dergelijke speakers misschien wel beter dan de 350.

Waarom neem je je speakers niet mee naar een winkel, bijvoorbeeld Rik Stoet (in Den Haag)? Dan kun je het beste vergelijken en kijken wat jij het mooiste vindt.

Great minds think alike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61284

Het is al gezegt maar ook ik zou je aanraden om de NAD C320BEE in overweging te nemen. Electrisch gezien een stuk beter en (volgens kenners...?) klinkt minder schel in het hoog. Kijk eens op de site van NAD voor de spec's.

Voor derest sluit ik me aan bij het advies van Play op een klein detail na. Je zei dat je je speakers nu eigenlijk prima vind klinken. Als dit echt zo is zou het jammer zijn om die te vervangen voor iets nog beters en de rest onder de maat te laten. Misschien is het dan toch beter om toch eerst de versterker te vervangen en daarna speakers en daarna bron. Als je je afvraagt of een andere versterker echt merkbaar is kun je misschien je aetup mee nemen naar je leverancier en daar een vergelijking maken tussen "je eigen versterker en speakers" en "je eigen speakers en andere versterker". Wat volgens jouw mening d meeste vooruitgang geeft neem je dan ;).

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28259

Moet het een fabrieksproduct zijn? Anders is zelfbouw ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
Zelfbouw is geen optie, daar heb ik echt de handigheid en tijd niet voor.

Maar ik ga in iedergeval nog een paar keer luisteren naar die Quads. Ook wil ik nog naar die C-320BEE gaan luisteren. Weet iemand waar ik die kan gaan beluisteren in de buurt van Utrecht of Hilversum?

Verder is die advertentie die ik op marktplaats heb gezet, meer een peiling wat mensen ervoor willen betalen.

Naja het is niet makkelijk inderdaad. Maar volgens mij is die sony versterker niet zo enorm slecht als mensen hier graag willen geloven. Maar ik weet wel dat ik het een keer wil gaan veranderen. Voorlopig denk ik toch dat ik eerst nieuwe speakers wil.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint

Verbal Kint

The man with the plan

Via de HiFind van Hifi.nl kun je heel makkelijk dealers zoeken met de spullen die je wilt beluisteren. Neem je eigen versterker, speakers en, heel belangrijk, CD's mee en een paar uurtjes later weet je heel wat meer!

Great minds think alike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
Ik ben net nog even naar Staffhorst in Utrecht geweest.
Eerst zelf veel geluisterd naar versterkers en luidsprekers. Mijn conclusie daaruit is dat de Quad 11L erg goed zijn, maar dat mijn huidige MS 902's icm met een goede versterker ook zeer goed klinken (en dat voor 99 euro p/s!!!)
Verder vond ik de NAD versterkers erg goed klinken. Het verschil tussen de C-350 en C-320 vond ik trouwens niet zo enorm, eigenlijk vond ik er niet een beter of slechter.

Na de kwestie uitgelegd te hebben aan een nu redelijk deskundig overkomende verkoper, werd mij aangeraden om mijn huidige set uit te breiden met de NAD C-320BEE versterker en de NAD C-521BEE cd-speler, ipv het kiezen voor nieuwe speakers en die aansluiten op mn sony set.

Ik ga dan waarschijnlijk toch voor deze NAD C-320BEE en NAD C-521BEE. Deze zijn bij Staffhorst allebei 399 Euro. Weet iemand toevallig of dit ergens goedkoper kan? En bestellen in het buitenland, is dat aan te raden? Hoe zit het dan met dingen als garantie etc?

[ Voor 10% gewijzigd door StarTAC op 10-12-2003 18:06 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Het geluidsbeeld wordt slechts voor 80% bepaald door je speakers dus ga vooral je overige componenten vervangen :)

Natuurlijk zit er verschil tussen verschillende versterkers en cd-spelers maar het is te verwaarlozen als je kijkt wat voor invloed je speakers hebben.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
Ik lees net een leuke recensie van hifi.nl waarbij de MS 902's ook in voor komen. De recensist vind een combinatie van een 'mindere' versterker met goede speakers duidelijk minder klinken dan een goede versterker op MS 902's. (http://www.hifi.nl/recensies3.php?id=1443 de laatste kolom).
Dat weerlegt jou standpunt wel een beetje m.m. Nu weet ik zelf ook wel dat luidsprekers erg een belangrijke schakel zijn, maar met de NAD elektronica die ik wil kopen, kan ik wel enorm uitbreiden op gebied van speakers. Iets dat ik met die sony set niet kan.

Verder heb ik bij HoBo een NAD C521 CD speler voor 199 euro gezien. Dat scheelt toch weer 200 euro tov die C-521BEE. Ik denk dat ik dat maar doe.

[ Voor 4% gewijzigd door StarTAC op 10-12-2003 18:46 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

m.m schreef op 10 december 2003 @ 18:21:
Het geluidsbeeld wordt slechts voor 80% bepaald door je speakers dus ga vooral je overige componenten vervangen :)

Natuurlijk zit er verschil tussen verschillende versterkers en cd-spelers maar het is te verwaarlozen als je kijkt wat voor invloed je speakers hebben.
Dat is helemaal waar, maar als de speakers die je hebt, je goed bevallen en je andere niet mooier vindt, dan is het de beurt aan de andere componenten.

Wil je nu al zoveel mogelijk voordeel als je de hele set uiteindelijk gaat upgraden, en het gaat er alleen maar om welke je als eerste gaat vervangen, dan is er geen twijfel mogelijk: De speakers vervangen gaat verreweg het meeste invloed hebben op je geluid.. Die moet je dan dus als eerste vervangen.
maar met de NAD elektronica die ik wil kopen, kan ik wel enorm uitbreiden op gebied van speakers. Iets dat ik met die sony set niet kan.
Je kan met die sony _prima_ enorm uitbreiden hoor. Vertel me eens waarom dat niet zo is?

Als je het niet gelooft, dan moet je het zelf eens testen. Die mooiere speakers op jouw huidige versterker of jouw huidige speakers op een mooiere versterker. Alletwee gaat het een verbetering opleveren, alleen de verschillen bij het vervangen van de speakers zullen echt bijzonder veel groter zijn.

Maareh als je dat niet gelooft, dan moet je eens gaan zoeken in interlinks enzo, misschien dat je daar dan ook voordeel bij hebt ;).
en een helder klinkende interlink
uit die review die jij aanhaalt :o. Neem je versterker eens mee naar Staffhorst en ga eens luisteren, eerst die NAD op je MS en dan jouw versterke op de MS... En dan het verschil eens bepalen.. En dan ga je op jouw versterker die MS en die Quad speakers beluisteren.. En dan het verschil horen. En dan wel eerlijk vertellen welk verschil er nou significanter was he? :)

[ Voor 43% gewijzigd door JvS op 10-12-2003 18:54 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
Waarom wordt HiFi kopen nou zo ingewikkeld gemaakt door iedereen. Ik wilde dat het allemaal wat duidelijker was... :)

Altijd van die audiofielen die je op het verkeerde pad leiden ;) (helder klinkende interlink vond ik ook wat ver gaan idd)

Maar toch denk ik dat eerst voor de NAD versterker en cd-speler ga. Ik heb de MS 902's namelijk nog maar een paar maanden, ik wil er toch wat langer van genieten dan een paar maandjes.
Ook speelt er een wat subjectievere kwestie mee. Ik vind het namelijk wel leuker om naar een NAD set te kijken, dan naar mn huidige Sony set, daar wil ik eigenlijk wel van af. Een paar maanden langer naar mn MS 902's kijken (en vooral luisteren) vind ik echter absoluut niet erg :)

Naja mn huidige plan:
- Nu NAD C320BEE (399 E) en NAD C521 (199 E) kopen (600 Euro)
- Over iets van 3 maanden Quad 11L's, of misschien wel 22L's kopen.

EDIT:
Je kan met die sony _prima_ enorm uitbreiden hoor. Vertel me eens waarom dat niet zo is?
Ik bedoelde hiermee dat ik denk dat je de slechte kwaliteit van de Sony versterker snel gaat horen als je er kwalitatief veel betere speakers op aansluit. En dat die NAD dat probleem pas heeft bij speakers uit de prijsklasse die ik de komende 10 jaar toch nooit zou kunnen betalen.

^
Of ben ik nu te veel beïnvloed door andersmans audiofiele praatjes?

[ Voor 24% gewijzigd door StarTAC op 10-12-2003 19:18 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

als die sony inderdaad 'slecht' zou zijn, dan klopt dat. Punt is dat die sony helemaal niet slecht is. Versterkers en cd spelers zijn apparaten die onderling niet zo heel sterk verschillen en die technisch meestal bijna perfect zijn. Je hebt soms wel een versterker die het laag iets strakker neerzet, of die wat feller hoog weergeeft of net een beetje een scherp randje heeft (sony wordt dan ook wel eens zwaar overdreven ffffffffony genoemd (overigens heb ik zelf naar goede tevredenheid een sony ES versterker ;))), er zijn zelfs mensen die beweren dat een versterker geen invloed heeft (de AMP=AMP mensen :P), dat is weer een ander uitterste. Bij cd spelers is dat net zo. Ik heb bij RAF H'sum gewerkt als audio verkoper, de verschillen tussen versterkers waren er zeker wel, maar niet zo overdreven als sommige mensen hier aangeven (ook niet met de sony's van 400 piek, die klonken ook prima met mooie speakers van 800 piek per stuk).

Speakers daarentegen zijn eigenlijk gewoonweg ondingen. Ze vervormen geluid zo extreem en drukken er een hele eigen stempel op (switch eens tussen 4 paar speakers en verbaas je over die enorme verschillen, dat is dus allemaal vervorming, maar bij elke speaker weer anders), de speaker is dus eigenlijk het onderdeel dat in z'n eentje het hele geluidsbeeld bepaalt (nou ok, niet helemaal maar wel voor het over overgrote deel). Vandaar dat een speaker vervangen ook het meeste directe invloed zal hebben...

Maar neem die sony bak van je nou eens mee naar een audio zaak en ga er eens naar luisteren :). Switch eens tussen jouw versterker en een NAD en nog een versterker en dan eens tussen jouw speakers, andere speakers en die Quads :). Dan zal je zelf horen welk onderdeel wel en welk geen grote invloed heeft :).

Ik proef in dit topic dat je een beetje neigt naar toch die NAD als eerste kopen, dat is natuurlijk ook prima, want je kan later altijd je speakers erbij vervangen :). Alleen open dan geen topic met de vraag "welk onderdeel vervangen heeft het meeste zin", als je voor jezelf toch al had vastgesteld dat die "paupere" sony's eigenlijk het meest aan vervanging toewaren :P.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

StarTAC schreef op 10 december 2003 @ 19:11:
- Over iets van 3 maanden Quad 11L's, of misschien wel 22L's kopen.
*kuch* das nogal een verschil, 22L's of 11L's of bedoel je de 12L ? :)
De 22L's kosten iig 700 euro per stuk... (dat zijn die grootste floorstanders uit de serie)
Ik bedoelde hiermee dat ik denk dat je de slechte kwaliteit van de Sony versterker snel gaat horen als je er kwalitatief veel betere speakers op aansluit. En dat die NAD dat probleem pas heeft bij speakers uit de prijsklasse die ik de komende 10 jaar toch nooit zou kunnen betalen.

^
Of ben ik nu te veel beïnvloed door andersmans audiofiele praatjes?
Zoals JvS zegt: Je zult wellicht verschil horen tussen de sony en de nad, je zult verschil horen tussen de quad en je ms. Als de nad-sound je beter bevalt zal die waarsch wel met beide speakers beter gaan klinken dan die sony.
Maar die quads (als je ze beter vindt klinken) gaan zeker ook op die sony beter klinken dan die MSs lijkt mij :)

Een betere reden om ze nog niet te kopen is dat je verwacht dat ze goedkoper worden of dat je nog niet zeker bent of je wilt doorsparen voor de 12L's (of de 22L's als dat geen tikfout was ;) ), imho :)

Magoed, je hebt een volgorde nodig als je ze niet tegelijk kan kopen en eigenlijk maakt het niet zoveel uit, over drie maanden is het sowieso beter dan wat je nu hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Zelf heb ik ook de NAD 521 en de NAD 350 combi gekocht (op B&W 603 speakers) Ik was echt onmiddelijk weg van het geluid van NAD, heb vergelijken met een Denon combi en een Marantz combi uit dezelfde prijsklasse en ik vond de NAD combi er toch echt bovenuit stijgen, er zit dus zeker nog een verschil in amps en CD spelers, dus ga het ff luisteren.

NAD gaf naar mijn gevoel het geluid met gemak weer, daar waar denon wat detail miste / een beetje moest krabben om het erdoor te krijgen. Denon's hadden wel meer features maja je kan niet alles hebben :p

[ Voor 13% gewijzigd door Yalopa op 10-12-2003 20:15 ]

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
Ja ik bedoelde natuurlijk de 12L's.

En ik geef toe dat ik misschien te overhaast die NAD's wilde gaan kopen. Maar goed dat ik toch dit topic heb geopend. Want ik nu neig ik eigenlijk om toch maar eerst die Quads te gaan kopen. (ja ik ben door dit topic heen nogal twijfelachtig ja :) )

Naja morgen maar weer even naar RAF Hilversum (hey JvS, als ik jou naam laat vallen daar, heb ik dan meer kans op een leuke studenten-korting :) )

iRacing Profiel

• Verbal Kint

Verbal Kint

The man with the plan

StarTAC schreef op 10 december 2003 @ 20:15:
En ik geef toe dat ik misschien te overhaast die NAD's wilde gaan kopen. Maar goed dat ik toch dit topic heb geopend. Want ik nu neig ik eigenlijk om toch maar eerst die Quads te gaan kopen. (ja ik ben door dit topic heen nogal twijfelachtig ja :) )
Nogal twijfelachtig? Jij veranderdt nog sneller van gedachte dan een politicus die net gekozen is ;).

Maar goed, ik denk (net zoals wel meer mensen hier geloof ik) dat je het beste zowel je versterker als je speakers onder je arm mee moet nemen naar een zaak met Quad en NAD. Luister wat jij het mooiste vindt: Quad + Sony of NAD + MS en koop vervolgens de winnaar.

Het leven kan zo simpel zijn! :)

Great minds think alike!

• StarTAC
Ik ben net gaan luisteren bij RAF.
De verkoper daar adviseerde (net als alle andere verkopers) om toch eerst mijn versterker te vervangen.

Ik heb naar de Quad 11L en MS 902 geluisterd op de volgende versterkers: NAD C-320, een heel dure Rotel (weet type niet meer) en een met mijn Sony vergelijkbare andere Sony.

Ik ben er nu dus echt achter dat de versterker een nog véél minder belangrijk component is dan de speakers dan dat ik dacht!
De Quad 11L klonk op die Sony versterker gewoon ook prachtig. Het verschil tussen die Sony en de Rotel was nog wel te horen, maar ook niet heel erg. Het verschil tussen de Sony en NAD was echt nauwelijks hoorbaar.

De MS 902's op de NAD (die ik dus eerst van plan was te gaan kopen) klonk ook niet zoveel beter, volgens mij was de 'verbetering' ook alleen denkbeeldig. Je gaat namelijk snel denken van: 'Tja zo'n NAD MOET toch wel beter klinken'. Maar niets is minder waar (in mijn oren dan).

Maarja ik ben er dus uit, het worden de Quads. Nu alleen nog de kleur uitkiezen:

Afbeeldingslocatie: http://www.hifi4less.com/shopimages/quad11lpjfaaa.jpg

Ik denk dat ik de maple neem...

EDIT:
Trouwens ik vroeg me nog af waarom al die verkopers zo graag een versterker wilde verkopen aan mij, terwijl iedereen toch zou moeten horen dat die speaker upgrade veel meer effect heeft.
Zitten er op versterkers een grotere marge ofzo?

[ Voor 12% gewijzigd door StarTAC op 11-12-2003 15:39 ]

iRacing Profiel

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

heb je ook verschillende CD spelers gehoord? Een speaker maakt het meeste verschil idd, dan komt de bron (cd/platenspeler/deck) en dan de amp. Sommige mensen plaatsen kabels ook in dat rijtje maar dat is iets wat ik niet meer hoor

You don't need eyes to see, you need vision

• andriess
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik zou het niet weten hoe dat met die versterkers zit, maar mijn ervaring is precies hetzelfde als die van jou. Toen ik vorig weekend Speakers ging beluisteren, was de verkoper ook de hele tijd aan het zeggen dat ik bij deze boxen (magneplan MG .5) een Rotel versterker moest kopen. Ik heb uiteindelijk de magneplan boxen gekocht en gezegd, dat als ik weer geld had wel weer kwam kijken voor een versterker (voor een 17 jarige is een Rotel versterker VEEL geld). Ik heb nu trouwens een Kenwood Receiver, Met een Nad 902 eindtrap (die mij Uitstekend bevalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
Nou ik heb ze gekocht hoor! Hier zijn pics:

Nog mooi in de doos:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~smi01728/Quad2.jpg

Zak erom, zodat de lak niet bekrast wordt.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~smi01728/Quad3.jpg

Tadaa:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~smi01728/Quad4.jpg

De opstelling
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~smi01728/Quad7.jpg

Deze Sony set blijft dus nog wat langer zn werk doen:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~smi01728/Quad1.jpg

De akoestiek in mijn kamer is helaas door die schuine wanden niet zo optimaal. Maarja ik moet er maar mee leven.

De speakers klinken wel enorm goed. Heel helder, vooral het midden wordt veel beter weergeven dan bij de MS 902's en de bass is minder 'BOOMerig'.

Ik ben weer blij :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

misschien een rare vraag hoor... Maar wat is dat "smalle ding" bovenop je torentje...?
Verders zien ze er mooi uit... Kun je ook eens een foto maken zonder de frontjes erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
MikeyMan schreef op 12 december 2003 @ 16:12:
misschien een rare vraag hoor... Maar wat is dat "smalle ding" bovenop je torentje...?
Verders zien ze er mooi uit... Kun je ook eens een foto maken zonder de frontjes erop?
Dat is een kleine platenspeler, eigenlijk gemaakt voor van die mini setjes.

Maar ik ga even foto's maken.

Edit: hier foto's zonder kap:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~smi01728/Quad8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~smi01728/Quad9.jpg

Ik zie nu pas dat het Quad tekentje er bij beide een beetje scheef erop zit!?!

Naja misschien hoort dat wel? Maar ik vind ze met stofkap toch mooier eruit zien, dus het maakt ook niet zoveel uit.

Edit 2:
Ook op de stofkap zit het Quad merkje een beetje scheef... naja het zal wel zo horen :?

[ Voor 41% gewijzigd door StarTAC op 12-12-2003 16:59 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

tsjah, ik vind het er persoonlijk strakker uitzien zonder die kappen ;) Hoop dat je er veel plezier van hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

Wat zijn die Quad's toch heel erg mooi gemaakt zeg. Dat noem ik pas waar voor je geld :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

StarTAC schreef op 12 december 2003 @ 16:07:
Zak erom, zodat de lak niet bekrast wordt.
[afbeelding]
Dat vond ik idd ook wel een kewl detail :)
De akoestiek in mijn kamer is helaas door die schuine wanden niet zo optimaal. Maarja ik moet er maar mee leven.

De speakers klinken wel enorm goed. Heel helder, vooral het midden wordt veel beter weergeven dan bij de MS 902's en de bass is minder 'BOOMerig'.

Ik ben weer blij :)
Je zou kunnen proberen of het iets meer naar het midden/van de schuine en achterwand afhalen nog wat beter is?
StarTAC schreef op 12 december 2003 @ 16:43:
Ik zie nu pas dat het Quad tekentje er bij beide een beetje scheef erop zit!?!

Naja misschien hoort dat wel? Maar ik vind ze met stofkap toch mooier eruit zien, dus het maakt ook niet zoveel uit.

Edit 2:
Ook op de stofkap zit het Quad merkje een beetje scheef... naja het zal wel zo horen :?
Hier ook, je ziet het bijna niet, magoed, zelfs als het niet zo hoort valt het me niet op. 't Is dat jij het nu zegt :P
Pagina: 1