Systeem specificaties:
Athlon 650 Slot1
Asus K7M 1.007 BIOS (geen recentere versie)
2x512 MB SDRAm PC133
Matrox G400
Sb Live PCI
2x Adaptec 29160 SCSI controllers
(aan de externe uitgang hangt de behuizing
met 2 schijven)
2x18 GB Seagate Barracuda Schijven
2x36 GB Seagate Barracuda Schijven in externe behuizing
2x72 GB Seagate Barracuda Schijven in externe behuizing
Plextor 40x CDRom drive (SCSI)
Softwarekant:
Windows Server 2003 zonder noemenswaardige poespas (AD en DFS).
Ik heb juist een verse installatie gedaan omdat op de vroegere Windows 2000 installatie wel eens wat experimenten zijn gedaan (ik had toen nog geen VMWare, vandaar, nu dus geen experimentele fratsen meer op de server). Onder Windows 2000 had ik last van hetzelfde probleem.
Het probleem:
Sinds enige tijd krijg ik parity errors op zowel 1 van de harde schijven
als (af en toe) 1 van de controllers (de bijbehorende controller).
Praktisch gezien krijg je te maken met het stotteren van de ene harde schijf (2e 72 GB harde schijf), ik zap met Winamp even door wat wavefiles heen en dan blijft winamp bij het lezen af en toe even "hangen".
Aanpak:
BIOS van mobo is up-to-date.
BIOS van SCSI controllers is ook up-to-date.
Geen rare software (harde schijf utilities of iets dergelijks of anti-virus software) aanwezig.
SCSI controller uitgewisseld, daar lag het kennelijk niet aan.
Andere harde schijven geven geen problemen.
Vraag:
Hoe kan ik nu het beste vaststellen dat er iets met of de controller of de harde schijf mis is en wat er precies aan de hand is? Ik heb de indruk dat het namelijk geen echt fysiek probleem van de harde schijf is en dat maakt het wel erg lastig.
Athlon 650 Slot1
Asus K7M 1.007 BIOS (geen recentere versie)
2x512 MB SDRAm PC133
Matrox G400
Sb Live PCI
2x Adaptec 29160 SCSI controllers
(aan de externe uitgang hangt de behuizing
met 2 schijven)
2x18 GB Seagate Barracuda Schijven
2x36 GB Seagate Barracuda Schijven in externe behuizing
2x72 GB Seagate Barracuda Schijven in externe behuizing
Plextor 40x CDRom drive (SCSI)
Softwarekant:
Windows Server 2003 zonder noemenswaardige poespas (AD en DFS).
Ik heb juist een verse installatie gedaan omdat op de vroegere Windows 2000 installatie wel eens wat experimenten zijn gedaan (ik had toen nog geen VMWare, vandaar, nu dus geen experimentele fratsen meer op de server). Onder Windows 2000 had ik last van hetzelfde probleem.
Het probleem:
Sinds enige tijd krijg ik parity errors op zowel 1 van de harde schijven
als (af en toe) 1 van de controllers (de bijbehorende controller).
Praktisch gezien krijg je te maken met het stotteren van de ene harde schijf (2e 72 GB harde schijf), ik zap met Winamp even door wat wavefiles heen en dan blijft winamp bij het lezen af en toe even "hangen".
Aanpak:
BIOS van mobo is up-to-date.
BIOS van SCSI controllers is ook up-to-date.
Geen rare software (harde schijf utilities of iets dergelijks of anti-virus software) aanwezig.
SCSI controller uitgewisseld, daar lag het kennelijk niet aan.
Andere harde schijven geven geen problemen.
Vraag:
Hoe kan ik nu het beste vaststellen dat er iets met of de controller of de harde schijf mis is en wat er precies aan de hand is? Ik heb de indruk dat het namelijk geen echt fysiek probleem van de harde schijf is en dat maakt het wel erg lastig.