Toon posts:

raid controller ziet de schijven niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Moederbord van MSI, K7T Turbo met 4 IDE aansluitingen.
Heeft altijd gewerkt zónder maar moet nu mét RAID 0 gaan draaien.
Ik had alle bios en drivers al LIVE geupdate van de MSI site.
De nieuwe 80Gb schijf (identiek aan de ander) had ik met Partition Magic geformateerd en die waar windows XP opstond heb ik geformateerd dmv de installatie cd van XP.
Nu heb ik 2 lege schijven. De een zit op IDE3 en de ander op IDE4.
Als ik met CTRL-F (tijdens opstarten) in het progje van Promise terecht kom (Fastbuilt Utilitie 1.32) dan kan ik geen auto-setup kiezen. Dan krijg ik de melding NO AVAILABLE DISKS! PRESS ANY KEY TO CONTINUE. Volgens mij is dit de allereerste keer wel gelukt want ... voorheen kreeg ik alrijd de melding no-arrai-defined. En als ik nu kies voor " View drives assignment " dan ziet hij beide schijven als array 1 en Mode U5 en dat is naar mijn idee wel goed.

Als ik Xp wil installeren kan hij de harde schijven ook niet vinden.
Direct bij installeren van Xp op F6 gedrukt en de FastTrak100 Windows Drivers versie 2.00.025 eropgezet. Helpt ook niets.
moederbord bios is W6330VMS V3.6

Hopelijk ben ik duidelijk genoeg en wordt dit bericht niet direct naar de FAQ verwezen want ik kon daar niet het antwoord vinden voor mijn probleem.

Btw ik heb hier ook het IDE RAID user manual maar als ik dat opvolg kom ik er niet.
:(:(:( Help me out please...;)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik weet echt niet of dit gaat helpen, maar wie weet:
Je bent aan het proberen een RAID-0 array te maken van twee bestaande disks. De disks heb je geformatteerd, waaruit ik opmaak dat er dus partities op beide disks bestaan. Heb je al geprobeerd om de partities te verwijderen van de disks en dan de RAID array aan te maken?

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik gedaan ja.
een 3e harde schijf er bijgezet op IDE2
IDE1 - slave,1 cd en master,1 dvd station
IDE2 - 30 Gb met XP er op geinstalleerd en Partition Magic
IDE3 - 80 Gb master (CS ook geprobeerd)
IDE4 - 80 GB master (CS ook geprobeerd)

Met behulp van PartitionMagic (maar ook met schijfbeheer) zie je alle 3 de harde schijven.
schijf 0 = 30 Gb
schijf 1 = 1* 80 Gb en Nog een van 80Gb
totaal alle 3 dus

Waar het spaak loopt is als ik Xp wil installeren op die zogenaamde SCHIJF 1 (2* 80 Gb). windows geeft dan de melding dat hij niets kan met deze opslagconfiguratie oid. (ook als ik F6 doe en de juiste promise driver selecteer van de diskette)

Tijdens installatie van XP kan ik kiezen voor de 30 Gb, een 80 Gb die is toegewezen of een 2e 80 Gb maar die is dan opeens niet meer gepartitioneerd.

Wat ik vreemd vind is dat ik in de Promise Lite Bios de schijven netjes als Raid0 kan configureren maar dat hij daar niet het benodigde " * " bij plaatst welke aan zou geven dat het om een bootable area of disk zou gaan.

Heel irritante situatie en ik lees hier dat het eigenlijk ook een beetje hopeloos is.:

XP wil niet op RAID 0

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het opgegeven.
Ik denk dat het probleem zit in het feit dat de harde schijven ATA 133 zijn.
Volgens de handleiding van de softwarematige raid controller moet het Ultra ATA/100, Ultra ATA/66, Ultra ATA/33 and or FAst ATA2 compatible zijn in order to operate with the IDE RAID Controller.

Als iemand nog een goede tip heeft laat het dan even weten !

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als het probleem is dat je disks ATA133 zijn i.p.v. 33/66/100 (wat me overigens sterk lijkt), dan kun je ze altijd nog proberen geforceerd op een lagere snelheid te laten lopen. Maar ik vermoed dat je controller dat zelf al doet, of niet?

• Gondor
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:12
Ik had het zelfde fout melding (NO AVAILABLE DISKS! PRESS ANY KEY TO CONTINUE) met een onboard MBFastTrak133 en 2*ATA100 disks op een ander MB. Mijn disks waren als Master aangesloten op ide3 en ide4. Voor mij was de oplossing cableselect ipv Master. Misschien helpt dat.

edit:
Sorry niet goed gelezen. :D Heb je al geprobeerd.

[ Voor 12% gewijzigd door Gondor op 11-12-2003 12:28 ]

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

Pagina: 1