Geen Dolby Digital 5.1 bij PAL DVD's

Pagina: 1
Acties:

• Vincent Meijer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:21

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
Ik krijg het niet voor elkaar om Dolby Digital 5.1 geluid uit m'n speakers te krijgen als ik een PAL DVD afspeel. Ik gebruik om DVD's af te spelen op m'n pc WinDVD 5.1 Platinum. Als ik een NTSC DVD afspeel dan komt er keurig 5.1 geluid uit zowel de analoge uitgangen als via de digitale uitgang van m'n SB Audigy 2. Ik heb een Logitech Z680 speakerset en daar zit een ingebouwde Dolby Digital decoder in. Als ik dus een NTSC DVD afspeel geeft het display ook aan dat een 5.1 stream uit de geluidskaart komt. Bovendien is het verschil tussen een NTSC en een PAL DVD duidelijk te horen. Als DD 5.1 goed werkt, dan hoor je duidelijk de dialogen uit de center speaker komen. In het geval van een PAL DVD is dit dus niet zo. De dialogen komen dan uit de voorste 2 speakers. Ik vind dit dus een raar fenomeen en snap dus ook echt niet dat dit bij NTSC DVD's wel goed gaat en bij PAL DVD's niet. Ik heb dit overigens getest met 10 verschillende DVD's, 5 PAL DVD's en 5 NTSC DVD's. Wie kan mij hiermee helpen.

Systeem specs

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Stel je bij de DVD ook in dat je DD5.1 geluid wil hebben? Sommige spelers zetten default het geluid op stereo en je moet dit dan handmatig even omzetten in het DVD menu. Misschien dat WinDVD dit ook automatisch voor een bepaalde regio doet.

Anders zou ik even PowerDVD proberen, misschien dat het een hik in winDVD is. :)

Senile! Senile Oekaki

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:12

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Dat is vreemd, want met mijn computer (zie specs) schakelt mijn receiver wel keurig naar Dolby Digital 5.1 of DTS :) (Optisch aangesloten via TOS Link). Ik gebruik ook WinDVD 5.1 Platinum :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
_bas_ schreef op 10 december 2003 @ 14:14:
Stel je bij de DVD ook in dat je DD5.1 geluid wil hebben? Sommige spelers zetten default het geluid op stereo en je moet dit dan handmatig even omzetten in het DVD menu. Misschien dat WinDVD dit ook automatisch voor een bepaalde regio doet.

Anders zou ik even PowerDVD proberen, misschien dat het een hik in winDVD is. :)
Dit dacht ik in het begin ook, maar je kan bij 'instellen' opvragen wat voor geluidsspoor ie afspeelt en dan staat er DD 5.1 of DTS als ik dit gebruik.

Systeem specs

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
Ik ben er inmiddels achter gekomen wat het probleem was. Het niet af willen spelen van DD 5.1 PAL DVD's heeft te maken met een optie die PAL TrueSpeed heet en te vinden is in de instellingen van WinDVD. Deze functie zorgt er voor dat films die origineel als NTSC op de markt komen in de VS, en later worden geconverteerd naar PAL voor de europese markt, op de correcte snelheid wordt afgespeeld. Het schijnt dat DVD's die oorspronkelijk in NTSC zijn opgenomen en dan worden geconverteerd naar PAL 4% te snel worden afgespeeld. De optie PAL TrueSpeed moet dit verhelpen. Het is alleen vaag dat deze optie er ook voor zorgt dat DD 5.1 niet meer correct werkt voor PAL DVD's op mijn systeem.

Systeem specs