Toon posts:

installatie extra rambus geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ik weet niet zoveel van computers maar een vriend van mij heeft net een Dell computer gekocht met 128mb PC800 (rambus) gekocht.
Hij vraagt zich af of je er probleemloos 256 mb of 512 mb extra bij kan pluggen.
Hoe zit het met de performance en kun je een 128mb en een 512mb module naast elkaar hebben? maakt het uit in welke volgorde etc. etc.
ik hoop dat iemand me verder kan helpen, de pc heeft slechts twee geheugen sloten.

groetjes,

Chris.

Verwijderd

PC 800 gaat per 2

dus of 2x 256 of 2x 512mb (vraag me af of je 512mb ergens te koop kan vinden).

Verwijderd

Als je vriend die PC net nieuw heeft gekocht, dan kan hij hem beter gaan ruilen.

Rambus PC800 MHz => duur
2 geheugensloten => Lastig. Nu moet je al beide latjes vervangen (Hij heeft nu 2x64MB = 128MB, die moet je vervangen door 2x256MB), en later kun je niet meer uitbreiden.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

In tegenstelling tot wat hier boven beweerd wordt hoeft PC800 RAMBUS niet altijd per twee geplaatst te worden. Als het gaat op een Pentium 3 systeem met een i820 chipset worden de modules gewoon per stuk geplaatst. Meerdere grotes naast elkaar is dan geen probleem.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Topicstarter
he jongens bedankt voor jullie reacties
het gaat om een

Dell Optiplex G300 (volgens mij DUAL CPU systeem)
er zit echter één PIII 800 in momenteel
Intel 820 mobo weet ik dus niet
verder zit er momenteel één pc800 128 mb reepje in
en één leeg slot waar nu dus een dummy inzit.

kan deze dummy probleemloos vervangen worden door
een 256mb of 512 mb reepje?

verder is er geen mogelijkheid om het systeem terug te doen

aangeschaft op de HCC beurs

bedankt voor de hulp.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Draai anders even Aida32 om te checken wat voor een chipset er gebruikt wordt. Maar een Pentium!!! met Rambus geheugen, dat is vrijwel zeker i820.

edit:
Hmm, Optiplex G300 kan ik niet vinden op de Dell site, wel een Optiplex GX300. Die gebruikt idd Rambus geheugen. De geheugenkiezer geeft aan:

KTD-XPSB8N/256 256MB 800MHz Module
KTD-XPSB8/256 256MB 800MHz ECC Module
KTD-XPSB8/512 512MB 800MHz ECC Module

Zie: http://dellware.euro.dell...n/default.asp?s=nldhs&v=d

[ Voor 51% gewijzigd door EXX op 10-12-2003 12:24 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:16
Pentium 3 met Rambus is de "gevreesde" 820 chipset, die trouwens soms ook met sdram werkt door middel van een provosorische intel oplossing (soort van translator). Dit laatstgenoemde is door een slechte performane snel gestopt en de pc's met rambus zijn op uitzonderingen te na gelaten uit de handel gehaald of werken gewoon nog op het dure rambus in meestal exotische systemen als workstations.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jantje112 schreef op 11 december 2003 @ 11:20:
Pentium 3 met Rambus is de "gevreesde" 820 chipset, die trouwens soms ook met sdram werkt door middel van een provosorische intel oplossing (soort van translator). Dit laatstgenoemde is door een slechte performane snel gestopt en de pc's met rambus zijn op uitzonderingen te na gelaten uit de handel gehaald of werken gewoon nog op het dure rambus in meestal exotische systemen als workstations.
Zo erg is de Camino (i820) ook weer niet, althans als je hem met RDRAM gebruikt en maximaal 2 RIMMs per bord gebruikt.

Het heeft zo'n erbarmelijk slechte naam gekregen door de twee 'schandalen' eromheen (het feit dat een evt derde RIMM slot niet stabiel te krijgen was en dat de performance van de MTH (die SDRAM-RDRAM) werkelijk te janken is), en natuurlijk door het feit dat RDRAM toen zeker niet te betalen was. Bovendien was de meerwaarde tov de i440BX minimaal- de enige meerwaarde was AGP 4X (en dus een dual-voltage AGP slot), maar die was anno 1999 totaal irrelevant.

Maarja, even goed is de prestatie van de i820 ook niet slechter dan de BX- niets mee dus voor P3 :z

Oslik blyat! Oslik!

• jantje112
Zei ook niet dat die slecht was :) Alleen dat door de problemen erom heen die niet echt verhandeld is. Ik zou er trouwens graag nog eens 1 willen hebben, zolang met rdram werkt is er inderdaad geen probleem. Waar geld niet zo'n rol speelde, in de niet consumentenwereld is die gewoon blijven bestaan. Maar in een niet A merk ben ik hem nooit tegengekomen, wel in veel dell pc's.

[ Voor 30% gewijzigd door jantje112 op 11-12-2003 20:36 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jantje112 schreef op 11 december 2003 @ 20:35:
Zei ook niet dat die slecht was :) Alleen dat door de problemen erom heen die niet echt verhandeld is. Ik zou er trouwens graag nog eens 1 willen hebben, zolang met rdram werkt is er inderdaad geen probleem. Waar geld niet zo'n rol speelde, in de niet consumentenwereld is die gewoon blijven bestaan. Maar in een niet A merk ben ik hem nooit tegengekomen, wel in veel dell pc's.
* dion_b heeft een Asus P3C-D met 2x P2-350, maar nog geen RDRAM (als het goed is krijg ik 64MB ECC PC800 binnen een week binnen via eBay aankoop) ;)

Oslik blyat! Oslik!

• jantje112
Ja en de laatste 3 mailtjes van jou heb ik geen reactie meer op gehad.. ;)
Pagina: 1