internet beperkt delen in een groot netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Greeg
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-03 19:06
Beste tweakers.

Ik zit met de volgende vraagstelling:
Ik heb een groot netwerk hier (studentenhuis),
nu bestaat het netwerk eignelijk uit meerdere aan elkaar geknoopte lans
zo heeft iedere gang zij eigen gateway naar het internet (de een met een simpel hardware routertje, de ander met een server en deelt het internet met zijn gang.

Nu ist de bedoeling dat het heel studentenhuis files kan sharen, naar niet van elkaars internet-bandbreedte kan snoepen (de ene heeft meer (internet-)bandtbreedte dan de ander). Iedereen werkt hier met een windows-bak

is het ook mogelijk om alle gangen op die manier te ordenen met en werkgroepnaam?
Het gebruik van het netwerk moet wel simpel blijven zitten veel leken tussen

zijn er misschien zelfs programma's die zo files kunnen ordenen van het hele netwerk, zodat je uiteindelijk een nette lijst met software krijgt

Ik ben al een tijdje aant stoeien met werkgroepen enz.. maar ik krijg het maar niet zoals ik wil
het idee erachter is dat anders alle files misschien wel 10 keer gedownload wordt, das een beetje zonde aangezien sommige gangen met datalimiet.. (jah ik weer het 8)7 ) werken.

Is somebody not editing what I'm saying here???

Verwijderd

In je hardware router instellen waar je tweede router zich bevindt in dit geval dus je server die je internet verbinding deelt. Ik zou alleen even niet 100% zeker kunnen zeggen of hij dan ook niet je internet verkeer via de tweede router gooit (via server). Oja, dit hangt er van af of je een goede router hebt waar je ook nog IP ranges in kunt opgeven... zou het moeten gaan werken!

Je hebt dus geen programmatjes nodig!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2003 13:32 ]

Verwijderd

Wat wil je nou eigenlijk? Je wilt ordenen, dit doe je op werkgroepnaam. Ok, dat doe je dus al :?

• Greeg
ja maar is het niet zo dat als je bestanden van elkaar wilt sharen je allemaal op dezelfde ip moet zitten? bv. 192.168.0.x of mag die 0 ook nog varieren?
Is het nut van werkgroepen alleen maar om delen van het netwerk te ordenen?
het idee is dat ze niet op mijn internet verbinding kunen komen door hun gateway te veranderen ofzo.

iig bedankt voor reacties!!

Verwijderd

Greeg schreef op 10 december 2003 @ 23:02:
ja maar is het niet zo dat als je bestanden van elkaar wilt sharen je allemaal op dezelfde ip moet zitten? bv. 192.168.0.x of mag die 0 ook nog varieren?
PC's zullen in zelfde subnet moeten zitten voor het interne netw.
Is het nut van werkgroepen alleen maar om delen van het netwerk te ordenen?
het idee is dat ze niet op mijn internet verbinding kunen komen door hun gateway te veranderen ofzo.
Je zou per gang een sub-subnet kunnen definieren:
gang 1: 192.168.1.255
gang 2: 192.168.2.255
gang x: 192.168.x.255

overall subnet is dan 192.168.255.255

routers komen bv op 192.168.1.1, 192.168.1.2 ... 192.168.x.1

op router laat je alleen je eigen sub-subnet toe, je blokt de rest.
gateway adres veranderen werkt dan niet. Wil je serieus voorkomen dat iemand misbruik maakt van je internet verbinding moet je eens kijken hoe men Wireless netwerken beveiligd via VPN bv, jullie interne LAN is 'onveilig' en alleen met VPN-account kom je via router op internet, wellicht een beetje overkill.

Wel even oppassen met meerdere dhcp-servers, die op de diverse routers kunnen zitten, zorg ervoor dat een pc slechts 1 ip nr terug krijgt van 1 server, je kunt hiervoor de MAC-adressen ingeven in de diverse dhcp servers, of 1 centrale dhcp server hebben.

• Greeg
Het verhaal over subnets en subsubnets is me nog niet geheel duidelijk, ik ga ff wat research doen wat dat betreft.
Het hoeft niet zo veilig te zijn als VPN, er zitten meer leken dan tweakers ;).
Wat DHCP dat wil ik graag wel aanzetten per lan, maar daar moet ik nog ff een beetje mee klooien (idd beperken tot bepaalde macadressen, ik weer niet of dat op alle routers mogelijk is). (ik wil graag dat iedere gang voor zichzelf verantwoordelijk blijft wat zij internet & netwerk betreft.. als dat mogelijk is tenminste
op dit moment bevind iedereen zit op 192.168.0.x, subnet 255.255.255.0
wel in verschillende werkgroepen per gang.
nog een probleem. ip adressen beginnen schaars te worden aangezien sommige mensen waaronder ik :) meerdere computers hebben duz meerdere ipadressen gebruiken

plan Z is dat iedere client een stencil krijgt met instellingen, maar dit wil ik zoveel mogelijk voorkomen..vandaar dat ik graag gebruik van DHCP wil maken. en zoveel mogelijk automatisch doen

[ Voor 12% gewijzigd door Greeg op 11-12-2003 12:35 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:37

leuk_he

1. Controleer de kabel!

http://www.ipwnet.de/knowhow/ip-reserved.htm

Je kunt ip adressen toewijzen in de range 192.168.0.0 - 192.168.255.255

Maar of je dhcp goed aan de gang krijgt ligt eraan:
-kunnen alle routers DHCP op MAC adress toewijzen?
-Heb je ook betere routers? zodat je alles op verschillende segmenten kunt hangen ipv alleen routen tussen internet en je netwerk.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Bekijk deze post eens Load Balancing per ip-range
http://gathering.tweakers...1///load,balance,internet
en deze
http://gathering.tweakers.../526839///internet,shaper

Het is beter om 1 of 2 goede internet verbindingen te hebben en deze netjes te verdelen over de IP ranges wat jij nodig hebt is een traffic shaper!
Pagina: 1