[Access] OLE pics opgeslagen, gekoppeld, toch enorme db

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:57
Ik heb een DB waar gebruikers wat plaatjes in kunnen opslaan, maar ondanks dat ik de gebruikers default (en niet te kiezen) "gekoppeld" plaatjes laat plaatsen neemt de database na 10 plaatjes toe van 50mb naar 125mb :X

Het zijn dan ook wel 4Mp JPEGS, maar ze zijn toch gekoppeld? (en zelfs dan snap ik die 75mb niet :| )

Afbeeldingslocatie: http://membres.lycos.fr/zakraket01/accessole.jpg
Het veldtype is OLE-object

Of heb ik alleen maar een zgn. bijwerkkoppeling gemaakt? Waar kies je dán om een plaatje echt alleen maar te koppelen?

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 09-12-2003 23:53 ]

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-05 18:29
Lijkt erop dat ze toch in je database komen.
Toch eens goed kijken naar je koppeling. Je screenshot zegt object invoegen Ik lees daar niks over een koppeling.

Probeer dat Als pictogram vinkje eens

Access slaat ze niet op als JPG maar BMP (achtig) geloof ik.

Dat zou dit wel verklaren.

[ Voor 18% gewijzigd door Bud_s op 10-12-2003 00:21 ]

• Stefke
Zie de optie "koppelen", ik heb in het OLE-veld op het formulier aangegeven dat de gebruiker niet kan kiezen of de afbeelding gekoppeld kan worden of niet, maar dat default gekoppeld wordt, zo te zien staat dat nu default op aan (nl. grijs zodat niet gewijzigd kan worden, en gechecked zodat het aanstaat)

"Als pictogram" heeft tot gevolg dat je geen plaatje ziet maar een icon voor het soort plaatje

[ Voor 16% gewijzigd door Stefke op 10-12-2003 00:37 ]

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-05 18:29
Als ik de omcirkelde tekst lees, word je afbeelding ingevoegd, niet gekoppeld.

De verandering in groote van de database verklaart dit, test het even door een plaatje in te voegen (koppelen) en vervolgens het origineel te vewijderen. Als je hem nog steeds via de database kan bekijken weet je dus zeker dat hij in je DB staat.

Kijk ook eens hier : http://www.mvps.org/access

en met name http://www.mvps.org/access/forms/frm0030.htm

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 23:44
Het zal wel aan mij liggen maar als ik de tekst van het dialoogvenster lees begrijp ik eruit dat Access zowel een koppeling naar het oorspronkelijke document maakt én het kopieert een versie van de afbeelding naar de eigen tabel. Dat jouw .mdb bestand snel groeit is dus duidelijk.
Als je de afbeeldingen zelf niet in je database wilt hebben dan kun je gebruik maken van het hyperlink veldtype. In dat geval kun je de bestandslocatie van de afbeelding in jouw database opnemen. Dit is minder flexibel omdat de afbeelding zelf niet op een formulier in Access getoond wordt. Het kost daardoor wel minder opslagruimte.

Hans van Zijl

• Stefke
Ik snap hoe het principe werkt, dat wil ik nou juist bereiken, maar blijkbaar maak ik dat verkeerd. Zal met de gegeven tips aan de gang gaan, dank u :)

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 23:44
Ahh, Bud_s you hit a goldmine......... De site van Dev Avish is al jaren een zéér gewaardeerde bron van info voor Access programmeurs.
http://www.mvps.org/access/forms/frm0030.htm
Stefijn kijk eens naar dit artikel. Hier wordt haarfijn uit de doeken gedaan hoe jij het gewenste resultaat kunt bereiken:
http://support.microsoft....aspx?scid=KB;en-us;148463

Hans van Zijl

• Stefke
Ja dat werkt. Die oplossing had ik al eerder gevonden, alleen kan ik de gebruikers niet een pad in de tabel laten plakken, dat zijn digibeten.

Dan zou ik code moeten hebben waarmee ze met het windows "open"-venster naar de juiste afbeelding browsen waarna het pad opgepikt wordt...

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 13:46

ATS

Dat is toch niet zo ingewikkeld? Op die Access Dev site staat vast wel hoe je een standaard bestand-open dialoogje maakt. Het pad wat oplevert zet je in de database, en klaar!
Als je wil dat je eenvoudiger je spullen kan verplaatsen is het een goed idee om eerst het bestand te copieren naar een standaard folder, en alleen de naam van het bestand zelf op te slaan. Op deze manier is duidelijk dat het bestand bij de database hoort en heb je minder kans dat een gebruiker per ongeluk een zo'n bestand verwijderd.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

stefijn schreef op 10 december 2003 @ 02:35:
....Dan zou ik code moeten hebben waarmee ze met het windows "open"-venster naar de juiste afbeelding browsen waarna het pad opgepikt wordt...
Staat een hele goede op Accessweb, beetje strippen en aanpassen en voila! Je kan aangeven welke extensies geopend kunnen worden, en daarna browsen met "het" windows bladerengebeuren.

Weet niet precies waar ie staat, maar dat moet niet moeilijk zijn (G00gle).
Pagina: 1