Thuisnetwerk en school laptop met domein koppelen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Eagle666
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-03 17:55
Ik heb het volgende probleem:

Ik heb een laptop voor school (TU/e) en om op het schoolnetwerk te kunnen heb ik een domein naam moeten opgeven op deze laptop (en alle andere instellingen op automatisch).

Nu wil ik deze laptop thuis aan mijn desktop computer aansluiten. In deze computer heb ik 2 NIC's:
1 - die samen met andere computers in huis in verbinding staat met een router voor chello internet en
1 - die ik voor de laptop verbinding wil gebruiken.

Het probleem is nu dat ik op de laptop een domein naam heb opgegeven voor school en dus niet een workgroup kan opgeven (want dan kan ik er op school niet meer op). :| Ik kan nu ongeacht gekozen TCP/IP instellingen de andere computer niet vinden. :'( Ik ben bang dat de laptop naar het domein loopt te zoeken en dus nooit iets anders kan vinden. :| Zoeken vanuit de desktop computer loopt ook op niets uit. Weet iemand een oplossing (ik heb al rond lopen snuffelen in FAQ's maar het wordt allemaal niet echt duidelijk 8)7 ).

Daarnaast heb ik geinformeerd in een pc zaak die zei dat het niet mogelijk is maar dat er software is, een klein programma dat bij het afsluiten van de laptop de instellingen van het netwerk veranderd voor thuis gebruik en bij weer afsluiten de instellingen weer veranderd voor school gebruikt. En zo dus om en om, telkens vlak voor het uitschakelen. Alleen is niet bekend wat de naam van het programma is. In iedere geval zou ik een betere oplossing willen en dit alleen als laatste redmiddel willen gebruiken. Je zou toch de laptop zo moeten kunnen instellen dat ik het thuis aan mijn desktop kan hangen dmv inpluggen en op school ook? :?

Ik draai op beide WINXP Pro SP1.

Verwijderd

Kan je ons iets meer vertellen? Bijvoorbeeld of je uberhaupt in kan loggen? Krijgt je laptop een IP adres (ipconfig)? zo ja kan je dan je desktop pingen?

Edit:
Uit je verhaal begrijp ik dat je wel kan inloggen, gebruik je wel een crosscable als je hem rechtsstreeks in die andere pc steekt? Neem aan dat je op je workstation geen DHCP server hebt draaien? Dan moet je ze dus een IP in dezelfde range geven.

Waarom prik je hem eigenlijk niet in je router/switch?

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 23:17 ]

Verwijderd

http://www.tue.nl/icts/ns...verbinding_tussen_twe.htm

ik moet je eerlijk bekennen dat ik het bovenstaande verhaal niet heb doorgelezen, maar volgens een figuur van het NSC moet het werken.

inmiddels doorgelezen: dat gaat niet werken, krijg je idd een conflict met het domein :X

hier al gekeken:?
[rml][ TU/e notebook 2003] NEC P520 (Deel 2)[/rml]
[rml][ TU/e notebook 2003] NEC P520[/rml]

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 23:20 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:35

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Lijkt me niet zo heel moeilijk..

Op school log je in op je domein.

Thuis log je lokaal in, dus waar je je domein kan kiezen bij aanmelden schuif je even uit en meld je je lokaal aan.

Werkgroep niet veranderen, op zich moet je nu wel gewoon op ip kunnen connecte naar de laptop.

Tweakers Discord

Verwijderd

Eagle666 schreef op 09 december 2003 @ 22:52:
Daarnaast heb ik geinformeerd in een pc zaak die zei dat het niet mogelijk is maar dat er software is, een klein programma dat bij het afsluiten van de laptop ....
Hiervoor kan je het programma 'SwitchIP' gebruiken.

http://www.google.nl/sear...nl&btnG=Google+zoeken&lr=

• the_master
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:12
Een vriend van mij zit ook op TU/e en die deelt zijn internet via een router werkt perfect. Kan gewoon inloggen maar wel lokaal.

Maar wat voor kabel heb jij tussen je desktop en je laptop??

Verwijderd

Als het even kan, wil ik hier graag op inhaken. Ik zit met een soortgelijk probleem... Ook ik heb zo'n Tu/e lappie en wil hiermee graag ook thuis kunnen internetten. Thuis heb ik een hubje met een desktop eraan gekoppeld en deze hub gaat naar de router die ligt in de kruipruimte van de buren. :X :X :X
Ik wil dus ook mijn laptop aansluiten zodat ik het internet op kan met mijn laptop. Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 december 2003 @ 14:54:
Als het even kan, wil ik hier graag op inhaken. Ik zit met een soortgelijk probleem... Ook ik heb zo'n Tu/e lappie en wil hiermee graag ook thuis kunnen internetten. Thuis heb ik een hubje met een desktop eraan gekoppeld en deze hub gaat naar de router die ligt in de kruipruimte van de buren. :X :X :X
Ik wil dus ook mijn laptop aansluiten zodat ik het internet op kan met mijn laptop. Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
alleen internet? gewoon kabeltje erin prikken en dan moettie het doen
/me gaat er wel ff vanuit dat je met DHCP werkt...

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

tweakduke schreef op 09 december 2003 @ 23:21:
Lijkt me niet zo heel moeilijk..

Op school log je in op je domein.

Thuis log je lokaal in, dus waar je je domein kan kiezen bij aanmelden schuif je even uit en meld je je lokaal aan.

Werkgroep niet veranderen, op zich moet je nu wel gewoon op ip kunnen connecte naar de laptop.
das idd de oplossing, alleen kan dat niet met dezelfde user helaas (imho), maar je kunt wel bijv. met administrator inloggen zodat je lokaal inlogt, en dan zou internet delen gewoon moeten werken idd.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Eagle666
Even een beetje bijkletsen:
Ja ik gebruik een crosslink cable, ik heb de IP ranges gelijkgehouden, ik wil trouwens kunnen netwerken en hoef niet perse internet te delen. Ik log trouwens altijd lokaal in ook op school, volgens mij maakt het inloggen niet uit want het domeinnaam staat altijd ingesteld ongeacht je inlog (toch? zal nog even kijken).
Trouwens nog iets, ik heb al een tijdje met mijn laptop gewerkt voordat ik 'em voor school ging gebruiken. Bij het instellen kreeg ik inderdaad andere inlog mogelijkheden maar als ik het goed herinner kreeg ik bij het inloggen op het school domein (dus niet lokaal) een kompleet nieuwe user instellingen. Dus alles wat ik aan winxp had veranderd kan ik weer overnieuw veranderen, ik wil gewoon mijn eigen userinstellingen behouden, kan ik die van de administrator account transferren naar andere accounts op mijn laptop?

PS. Ik moet nog de links bekijken die jullie geplaatst hebben, ga ik nu doen. thanx

• Eagle666
Ok, het probleem is nu grotendeels opgelost :) .
Ik kon op school mijn laptop niet meer terugzetten op het domein :? , oftewel ik had een workgroup name ingesteld in windows en kon het vervolgens niet meer veranderen en een workgroup name opgeven. Wat bleek, stom stom stom, mijn virusscanner had zijn firewall omhoog |:( .
Firewall uit, probleem opgelost :) .

Thuis aan mijn desktop aangesloten, met de laptop ingesteld op het domein van school, ip ranges gelijk gehouden, et voila! ik had netwerk, kon files sharen tussen beide pc's. Alleen kan ik op de 1 of andere manier niet internetten op mijn laptop via de desktop pc :? . En dat terwijl jullie zeiden dat internetten op z'n minst kon. Maar goed dat was ook niet echt waar ik naar zocht, is maar bijzaak. 8)

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-03 22:21
hoewel dit een heeeeeel oud draadje is kom ik toch vaak mensen tegen die klagen dat ze op hun thuisnetwerk de andere computers niet kunnen zien.. terwijl de oplossing toch niet zo heel lastig is..

wat je moet doen is twee registry settings aanpassen:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\NetBT\Parameters]
"NodeType"=dword:00000008

dit zorgt ervoor dat je nodetype op hybrid komt te staan (check ipconfig /all -> nodetype)

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\lanmanworkstation\parameters]
"OtherDomains"
aanmaken als reg_multi_sz en daar de naam van je werkgroep invullen.

de eerste waarde zorgt ervoor dat je naast de name lookup van de domain server ook een name lookup bij de master browser kan doen (in een werkgroep)
de tweede zorgt ervoor dat windows een browse list van meerdere domeinen bij kan houden (dus van je werkgroep en van het tue domein)

al deze instellingen moet je dus doen terwijl je ingelogd bent met je tue account.

even restarten en voila: je kan andere computers in de werkgroep op naam benaderen.

het opstarten duurt vrij lang omdat hij wel eerst naar het domein moet zoeken, als iemand daar een oplossing voor heeft hoor ik het graag (en dus niet: lokaal inloggen, want dan kan ik alle instellingen opnieuw gaan doen)

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 09:18

Duinkonijn

Huh?

donzz schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 13:15:
hoewel dit een heeeeeel oud draadje is kom ik toch vaak mensen tegen die klagen dat ze op hun thuisnetwerk de andere computers niet kunnen zien.. terwijl de oplossing toch niet zo heel lastig is..

wat je moet doen is twee registry settings aanpassen:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\NetBT\Parameters]
"NodeType"=dword:00000008

dit zorgt ervoor dat je nodetype op hybrid komt te staan (check ipconfig /all -> nodetype)

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\lanmanworkstation\parameters]
"OtherDomains"
aanmaken als reg_multi_sz en daar de naam van je werkgroep invullen.

de eerste waarde zorgt ervoor dat je naast de name lookup van de domain server ook een name lookup bij de master browser kan doen (in een werkgroep)
de tweede zorgt ervoor dat windows een browse list van meerdere domeinen bij kan houden (dus van je werkgroep en van het tue domein)

al deze instellingen moet je dus doen terwijl je ingelogd bent met je tue account.

even restarten en voila: je kan andere computers in de werkgroep op naam benaderen.

het opstarten duurt vrij lang omdat hij wel eerst naar het domein moet zoeken, als iemand daar een oplossing voor heeft hoor ik het graag (en dus niet: lokaal inloggen, want dan kan ik alle instellingen opnieuw gaan doen)
dns hard inkloppen van tue?

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Pagina: 1