Tempratuur Pentium 2 400mhz

Pagina: 1
Acties:

• X-Rey
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-07 15:47
Ik heb sinds 4 weken een webservertje op mijn kamer staan. Na 4 weken redelijk slecht te hebben geslapen en nu veel hoofdpijn te hebben van het lawaai heb ik besloten om hem wat te silencen...

Nu heb ik als eerst gewoon een fanmate van zalman aan de power kabel van de cpufan gehangen en hem op "silent" (:P) gezet. Gevolg: Heerlijk stil, voeding maakte al geen lawaai. Opgestart alles werkt nog.

Dacht een half uurtje later opeens eraan om een te kijken of dat mobo misschien ook tempsensors zou hebben... Ik speedfan installen, jah hoor!! 6 sensors detected.. minder nieuws was dus de cpu 73 graden was... Ik dat ding dus meteen maar weer naar full gedraaid. Laat hem nog een 15 minuten staan, om hem beetje de kans te geven om te koelen. Kom terug, 71 graden :/ niet echt een dendert verschil in temp, wel weer in lawaai :/

Toen geprobeerd om de cpu koeler gewoon niet te gebruiken maar een zalman 90 cm fan ervoor te zetten > 71 graden, geen verschil dus...

Toen maar geprobeerd om gewoon geen koeler te gebruiken, passief dus > 75 graden...

foto van aansluitingen 1
foto van aansluitingen 2

zijn dat nu normale tempraturen voor pentium's 2, of is het wat aan de hoge kant?

[heb de search gebruikt, maar nergens tempraturen gevonden van pentium 2's]

[ Voor 6% gewijzigd door X-Rey op 09-12-2003 22:09 ]

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dit soort programmatjes zijn enorm onbetrouwbaar, dus ik zou er maar niet vanuit gaan dat deze waarden kloppen. Voel gewoon eens aan je heatsink of die warm is - zo warm is je processor ook ongeveer. Maak je in ieder geval niet zo snel zorgen: die dingen kunnen heel wat hebben (al is 72 graden wel wat aan de hoge kant). Maargoed, is je heatsink handwarm of iets warmer, dan is er niets aan de hand. Zelfs op mijn "moderne" moederbord geeft een van de temp sensors in MBM5 aan dat mijn mem-temp -5 graden is... rrrrrrrrite :P

Verwijderd

Bij bijna alle processoren is de maximum temperatuur zo'n 75 á 80 graden.
Het advies luidt dan ook: Houdt je processor op ong. 50 graden, dat is een 'normale' temperatuur.
Ik denk dat dat hetzelfde is voor jouw processortje.

Veel suc6

edit: misschien een koelblok van een amd op monteren oid, als het écht een té hoge temperatuur betreft...

offtopic:
100e post, t is een begin... :P

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 22:17 ]

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:46
mmmmm......
raar ik heb zelf een p3 550 koeler niet aangesloten werkt perfect :) .
nooit naar de temperatuur gekeken maar zal wel niet zo hoog zijn :/ .
voel de processor eens aan kun je zelf wel merken of het 71 graden is lijkt me stug mischien kapotte temperatuursensor |:( .

succes :)

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

• X-Rey
Plague schreef op 09 december 2003 @ 21:50:
Dit soort programmatjes zijn enorm onbetrouwbaar, dus ik zou er maar niet vanuit gaan dat deze waarden kloppen. Voel gewoon eens aan je heatsink of die warm is - zo warm is je processor ook ongeveer. Maak je in ieder geval niet zo snel zorgen: die dingen kunnen heel wat hebben (al is 72 graden wel wat aan de hoge kant). Maargoed, is je heatsink handwarm of iets warmer, dan is er niets aan de hand. Zelfs op mijn "moderne" moederbord geeft een van de temp sensors in MBM5 aan dat mijn mem-temp -5 graden is... rrrrrrrrite :P
op mijn "moderne" pc is de word de temp gewoon correct aangegeven door speedfan (zelfde waardes als in het bios), maar het kan natuurlijk aan de oudere hardware liggen die niet goed word uitglezen...

net ff gevoeld, ik kan de heatsink gewoon blijven vast houden zonder ook maar een branderig gevoel te krijgen :/ klopt dus iets niet aan de meeting idd...

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:24
Maakt de heatsink wel goed contact?

Een P2-400 kan zo iig makkelijk gekoelt worden. Ik heb zelf ook een P2-400 met een 80mm fan erop @ 5v en die wordt niet veel warmer dan 45C (zonder enige airflow, op een Asus P2B-S).

tvw

• X-Rey
ShotGun schreef op 09 december 2003 @ 21:57:
Maakt de heatsink wel goed contact?

Een P2-400 kan zo iig makkelijk gekoelt worden. Ik heb zelf ook een P2-400 met een 80mm fan erop @ 5v en die wordt niet veel warmer dan 45C (zonder enige airflow, op een Asus P2B-S).
zeker, pc gekregen van een maat, ding draaide bij hem al een paar jaar zonder problemen, maar nu pas zag ik hoe warm hij werd...

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:24
Wat voor moederbord heb je? En kijk ook eens in het bios voor temperaturen.

En check dan ook meteen of het voltage wel op 2.0V staat :).

[ Voor 30% gewijzigd door iets op 09-12-2003 22:09 ]

tvw

• X-Rey
ShotGun schreef op 09 december 2003 @ 22:02:
Wat voor moederbord heb je? En kijk ook eens in het bios voor temperaturen.
een Gigabyte GA-BX2000, kan momenteel niet in bios kijken aangezien ik dat ding via Remote Administrator bestuur en alleen een power- en netwerkkabel eraan heb hangen..., zal ff een monitor enzow zoeken...

[ Voor 5% gewijzigd door X-Rey op 09-12-2003 22:07 ]

Verwijderd

Ik heb hier een oude P2-350 op een GA-BX2000 Rev 1.0, en die CPU wordt onder full load niet warmer dan 34 graden, en hij is heel erg stil. Nu, na 5 jaar, zit er nog steeds de standaard Intel heatsink op. Alleen de fan is kapot gegaan, en vervangen door een Papst. Er zit echt iets fout met jouw koeler.

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als ik speedfan een P3 zet die wij nog hebben staan, is de temp ook constand 71 graden, misschien is het wel een bug in het meetprogrammatje.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-08 15:07
Ik eb een celeron mendocino 333 MHz serverke, en er zitten geen temperatuursensoren op (is niet voorzien in een slot celeron, en op dat moederbord staat geen temperatuursensor op enorme poten om tegen die proc te zitten), en speedfan zegt ook iets van 71°. Is niet de temperatuur dus, is gewoon zomaar een waarde. Op slot processors zitten er geen temp sensoren! (heb al massa's info doorworsteld om mijn mb om te solderen fsb 66==>100MHz, niets gevonden, ook geen tempsensoren)
En die oude procjes kunnen tegen veel hoor, als ze al zolang hebben gewerkt blijven ze nog wel een eindje werken, de slechte zijn allang kapot gegaan.

[ Voor 28% gewijzigd door naftebakje op 09-12-2003 22:22 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 23:29
Ik heb een P4 2400 @ 3,2 ghz met een zalman 7000cu als ik de fanmate op zijn langzaamste zet wordt hij maar 58 graden.
Welke zakman heb je gekocht?
Zo'n waaier coolt namelijk lang niet zo goed als een 7000cu.

nog een paar oplossingen

1
Mischien is de airflow wel erg slecht, je zou kunnen probeeren om een papst met een fanmate in te zetten, dan is hij alsnog stil.

2
Stop je server in de meterkast, dat heb ik ook heb je geen last van het lawaai.

• X-Rey
hmm, lijkt er idd op dat speedfan hier gewoon het probleem is...

foto'tje van bios

26/78 graden... maar 26 dus :p... Had er ook ff beter over moeten nadenken om ook ff in het bios te kijken 8)7. Loos alarm dus, toch allemaal bedankt!

//edit
MoNo79 schreef op 09 december 2003 @ 22:23:
Ik heb een P4 2400 @ 3,2 ghz met een zalman 7000cu als ik de fanmate op zijn langzaamste zet wordt hij maar 58 graden.
Welke zakman heb je gekocht?
Zo'n waaier coolt namelijk lang niet zo goed als een 7000cu.

nog een paar oplossingen
heb er geen gekocht voor die webserver hoor... Heb die van mij (6000cu) op een amd 2400+ (@2700+) zitten met een andere koeler ervoor, daardoor had ik deze nog liggen omdat hij geen standaard maat heeft waardoor ik heb niet zogoed kwijt kon ergens... nu heb ik deze alleen maar gebruikt om te kijken of dat iets zou uitmaken kwa temp, wat dus nergens voor nodig bleek te zijn....
MoNo79 schreef op 09 december 2003 @ 22:23:

2
Stop je server in de meterkast, dat heb ik ook heb je geen last van het lawaai.
is idd ook een oplossing, maar omdat mijn pa & ma het onzin vinden dat een computer dag en nacht aan moet staan heb ik er de printer maar opaangesloten zodat hij ook print server is, ook ff een netwerkdrive bij mijn zus aangemaakt zodat ze wat bestanden of dat ding kan zetten dus ook nog een fileserver. Een web/file/print-server dus :p. En toen was het wel goed |:(, maarja beter dan niets...

[ Voor 71% gewijzigd door X-Rey op 09-12-2003 22:29 ]

Pagina: 1