100 Mbit met 2 computers

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-08 14:36

Papillon

Spring 's in the Air...

Topicstarter
Ik heb hetvolgende probleem. 2 10/100 Mbit netwerkkaarten wil ik met elkaar laten praten. Ik heb een cross-cable en de netwerkkaarten zijn voorzien van 2 poorten:
10 Mbit poort en 100 Mbit poort.
Als ik de kabel bij beide op de 10 Mbit zet geven beide kaarten aan dat er een link is. OK.. werkt dus ook.
Als ik echter de 100 Mbit uitgangen gebruik weigeren de kaarten elkaar te "linken". Ligt dat nou aan mijn crosscable, of kan er niet met crosscables worden gewerkt op 100 Mbit?
Zijn er misschien verschillende crosscables voor 10 en 100 Mbit netwerken?
BTW.. Het gaat hier gewoon om 2 met elkaar verbonden computertjes he!!!!

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• vassago
  • Laatst online: 14:26
Tuurlijk werkt 100Mbit/s wel op een crosscable. (Heb het hier zelf)

Kan je bij de drivers niet aangeven welke snelheid/poort er gebruikt moet worden?
(b.v. forceren op 100Mbit)

• Zwaluw
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06-2003
Wat ik wel weet is dat 10Mbit maar een paar kabeltjes gebruikt... het is misschien logisch als 100Mbit meer kabels gebruikt. Dat zou het dus toch kunnen zijn dat je kabel niet goed is.

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

Topicstarter
Ik ben er al achter.

Een UTP kabel bevat 8 aders. Voor het 10 Mbit zooitje worden slecht 4 ervan gebruikt en die worden dan ge-crossed. Voor het 100 mbit netwerk zijn er kennelijk 2 standaarden:
1tje met 4 aders en tje met 8 aders. Mijn crosscable heb ik al doorgemeten en ik heb moeten constateren dat 4 aders inderdaad neit gecrossed zijn. Voor de eerste standaard hoeft het dan ook niet. De tweede standaard echter vereist wel dat de anbderse 4 aders ook ge-crossed zijn.

Ergo.. de kabel die ik nu heb is "nog" ongeschikt voor 100 Mbit tussen mijn machines.

Eh.. geinteresseerden kunnen hier een kijkje nemen :
http://sky.trigem.co.kr/CableSpec/ca_Ethernet100BaseT4Crossover.html

• vassago
  • Laatst online: 14:26
Zou kunnen.

Ik heb mijn crosscable gewoon bij Memo gekocht en deze werkt perfect.
Misschien kun je er hier eentje halen?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:24
T4 wordt nouwelijks gebruikt hoor
Je hebt 4 aderen nodig ja

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

Topicstarter
Waar werkt de HP 2585A mee dan ?

4 aders ? of 8 ?

Ik snap anders niet waarom bij de 100 Mbit aansluiting geen connectie kaan aangeven en bij 10 Mbot wel ~!

Verwijderd

voor een 100mbit tussen twee comps heb je, als je een UTP kabeltje gebruikt, kabel nodig van categorie 5 (bepaalde norm) Meeste kabeltjes zijn dat ook.

Ik vermoed eigenlijk dat OF een van die kaartjes stiekum niet 100 mbit is OF dat je tegen die netwerkkaart moet zeggen welke poort -ie moet gebruiken (als er zowel een UTP als een BNC uitgang op je netwerkkaart zit, wat niet zo vaak voorkomt bij 100mbit kaartjes)

suk6
Pagina: 1