Toon posts:

[adsl] welke kabel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ga adsl aanleggen maar ik weet neit zeker of ik utp of een gewone telefoonkabel ga gebruiken voor de splitters naar de modem (ethernet)

scheelt het in prestaties als ik utp gebruik ipv gewone?
afstand is ongeveer 10 meter.

kon het zo ff niet in de search vinden.

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Zoals ik je verhaal lees, wil je de kabel tussen de splitter en het modem 10 meter maken. Is het een USB of een Ethernet modem? Als het een Ethernet modem is, zou ik zelf dat stuk flink korter maken (oftewel het modem vlakbij de splitter zetten) En dan de UTP kabel naar de PC wat langer.

Type kabel tussen splitter en modem maakt niet uit. Bij zo'n doe-het-zelf ADSL pakker zit ook altijd een telefoonkabeltje, geen CAT5. Als het een USB modem is, zul je het gewoon even moeten proberen hoe het draait. Zou in principe geen noemenswaardige problemen op mogen leveren. :)

Verwijderd

Topicstarter
ja ik wilde gewoon ong 10 meter telefoonkbale van mijn modem naar splitter laten gaan. maar kan ik dus beter hem zo dicht mogelijk bij de splitter zetten?
want ik dacht hij moet zo dicht mogelijk bij de pc staan..

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-05 00:29
Het is idd het nuttigst om de afstand "buitenshuis" zo kort mogelijk te houden. Je interne netwerk is namelijk wat robuuster op die korte afstanden dan een telefoonkabel, soms zit die een beetje aan het einde van z'n bereik en dat wil je dus zoveel mogelijk voorkomen.

Verwijderd

je kan het beste een twisted pair kabel gebruiken

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-05 11:26
ik heb ook een best eind (ca. 15 meter) tussen mijn splitter en het modem zitten en ik heb daar (op advies van zo'n KPN ventje) een ISDN kabel tussen gelegd. Werkt perfect! Dus: ISDN kabel kopen, RJ-11 plugje eraan hangen en klaar!

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
isdn kabel is niets meer als een normale tel kabel alleen heeft ie 4 draden meer dus zijn dat er 6 teveel en heeft totaal geen voordeel.
tel mag je gerust verlengen maakt geen bal uit die paar meter extra maakt echt niets uit de centrale staat ook niet in je achtertuin.

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 21:35
een UTP kabel kun je zonder problemen 100 meter lang maken doorgaans (binnenshuis). Het is ook niet waar dat de modem zo dicht mogelijk bij de PC moet staan. Het is juist aan te raden de kabel tussen de splitter en modem zo kort mogelijk te houden, hierin zitten nml maar 2 aders (niet getwist) en die zijn veel gevoeliger voor invloeden van buitenaf (er zitten er vier in maar worden maar 2 gebruikt)

dus: kabel splitter-modem heel kort en kabel modem-computer zo lang als nodig (UTP).

tenzij je natuurlijk een USB modem hebt, dan wordt het een ander verhaal aangezien USB kabel maar een meter of 3 mag zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door BuG2FiX op 10-12-2003 09:24 ]

• speedhaste
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-01 17:51
Verwijderd schreef op 09 december 2003 @ 22:36:
ja ik wilde gewoon ong 10 meter telefoonkbale van mijn modem naar splitter laten gaan. maar kan ik dus beter hem zo dicht mogelijk bij de splitter zetten?
want ik dacht hij moet zo dicht mogelijk bij de pc staan..
Je kunt hem iid beter zo dicht mogelijk bij de splitter zetten (hiervoor kun je gewoon telefoon kabel gebruiken).
Van het modem naar je Pc mag 100 meter zijn (UTP kabel).

BuG2FiX was me voor, wel in dezelfde minuut :)

[ Voor 6% gewijzigd door speedhaste op 10-12-2003 09:25 ]

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 19:30

EXX

EXtended eXchange

Omdat bij mij de splitter in de kelder hangt, en de modem op de 1ste verdieping staat, zit bij mij tussen de modem en de splitter tig-meter kabel (iets van 25 meter schat ik). Ik heb daarvoor dan geen gewone telefoonkabel genomen, maar een datakabel met afscherming. De draden in de kabel zijn niet echt paarwijze getwist, maar wel gedraaid. Er zitten nogal wat aders te veel in (IIRC is de kabel 8 aderig ofzo), maar dat maakt niet uit. Loopt prima op 1024/320 kbps.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 09:17
ik hoorde ooit eens van kpn max 20meter telefoondraad. een maat van me heeft ongeveer 20-25 meter er tussen hangen en dat draait supers op fast adsl (2mbit)

no problemo lijkt me.
hoop btw dat je een ethernet modem heb ;)

• BTB
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-05 18:01

BTB

De `gewone' ronde telefoonkabel die je gewoon bij de Praxis/Gamma/.. kunt halen is niet zo getwist als een (cat5/6) UTP-kabel, maar er zitten wel degelijk twists in. Als gevolg krijg je daar ook zo'n uitdemping van storingen, en mag je daarvan gerust een metertje of 10 tussen splitter en modem hebben zitten (zelf ook gedaan). Dit geldt misschien niet voor de platte (`modulaire') telefoonkabel, die is immer niet getwist.
Die kilometers tussen je huis en de wijkcentrale zijn ook geen UTP, maar vermoedelijk wel getwist.

Bram Bouwens

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Zou me niet zo druk maken, heb hier ook ruim 20 meter telefoon snoer van splitter(beneden) naar modem (zolder). Laatst met zo'n tooltje de lijn kwaliteit nog gecheckt en kan ruim 8 Mbit over de lijn.....(zit wel maar 700 meter van de centale, maar die laatste 20 m zullen echt niet het verschil gaan maken)

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Verwijderd

ik hoorde ooit eens van kpn max 20meter telefoondraad. een maat van me heeft ongeveer 20-25 meter er tussen hangen en dat draait supers op fast adsl (2mbit)
Dat is gewoon de afstand waarvan je zeker weet dat het perfect werkt. Je kan altijd verder maar de vraag is in welke mate ;)
Pagina: 1