Toon posts:

uitleg verschillende types DVD

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om mij een dvd recorder aan te schaffen maar zit nog wat verveeld met de de benaming van de soorten dvd's.Bij een dvd recorder van sony wordt er meegegeven dat men kan opnemen op DVD-R(W) en DVD+R(W).Bij panasonic lees ik dan opname op DVD-R en DVD RAM.De soorten DVD's die ik kan kopen zijn :DVD+R,DVD-R,DVD+RW,DVD-RW en DVD-RAM.Kan iemand mij nu uitleggen wat dit allemaal betekent en kan ik bvb een dvd ram disk gebruiken bij die dvd recorder van sony.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 december 2003 @ 19:59:
Ik ben van plan om mij een dvd recorder aan te schaffen maar zit nog wat verveeld met de de benaming van de soorten dvd's.Bij een dvd recorder van sony wordt er meegegeven dat men kan opnemen op DVD-R(W) en DVD+R(W).Bij panasonic lees ik dan opname op DVD-R en DVD RAM.De soorten DVD's die ik kan kopen zijn :DVD+R,DVD-R,DVD+RW,DVD-RW en DVD-RAM.Kan iemand mij nu uitleggen wat dit allemaal betekent en kan ik bvb een dvd ram disk gebruiken bij die dvd recorder van sony.
Volgens mij is DVD-RW --> DVD Rewriteable en de de andere normaal branden :?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:28

voodooless

Sound is no voodoo!

google?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09-2025

Yngwie-

Murphy was an optimist

Hier staat een beetje uitgelegd wat de verschillen zijn. In het kort: Er zijn een hoop fabrikanten die niet samen willen werken en denken het beste systeem te hebben. De consument wordt hier compleet gestoord van aangezien al deze varianten uitgebracht worden.

DVD-R/RW en DVD+R/W zijn vergelijkbaar qua functionaliteit, maar NIET compatible. Dit is belangrijk als je een zelfgemaakte DVD bijvoorbeeld bij een familielid af wilt spelen. Als deze persoon een speler heeft, die alleen DVD+R/RW aan kan, en jij hebt 'em op een - schijfje gebrandt, werkt dat dus niet.

DVD-RAM is al wat langer op de markt, is een herschrijfbaar formaat, maar hendentendage meestal een stuk duurder, zowel qua brander als media en wordt ook niet zo veel ondersteund. (Ook niet compatible met DVD-R/RW of +R/RW) Mijn advies zou zijn, zoek een brander die zowel - als + kan branden, dan zit je altijd safe :)

Verwijderd

Je vraag is echt heel goed te beantwoorden met wat zoekwerk en voldoet niet aan het niveau van wat hier toelaatbaar is.

Maar omdat ik de slechtste niet ben: DVD-Ram kun je vergeten, DVD + en - zijn over, het verschil is niet echt van belang, maar een DVD - brander kan geen DVD + branden en andersom, lezen kunnen ze wel alle standaarden. Er zijn ook DVD + én - branders, deze kunnen beide standaarden schrijven.

RW staat voor rewriteble en houdt in dat de disk ook weer gewist kan worden, dat is bij R en - hetzelfde.

Dit topic is gesloten.