[mysql] query geen 2 keer hetzelfde resultaat laten zien

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

• mr_star
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-04 11:42
Ik heb een tabel in een mysql database die ik aanspreek met php.
In mijn tabel staan verschillende artikels, met telkens een leveranciersnummer (1 leveranciersnummer komt dus meerdere keren voor).

Nu wil ik een query maken zodat ik de leveranciersnummers te zien krijg die in die tabel staan. Maar ik wil dus geen 2 keer bv leverancier 001 krijgen in mijn resultaat.

vb: ik wil niet dat mijn resultaat van mijn query er zo uit ziet
001
001
001
002
004
004
...
Maar zo:
001
002
004

Hoe krijg ik dit opgelost in men query?

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10-2025
Volgens mij moet je gebruik maken van DISTINCT... mag je zelf zoeken hoe precies ;)

Verwijderd

Hmz... naar mijn weten (maar Cristal geen kweery-man) is dit mogelijk maar kweet geen functie, kun je niet de leverancier nummer uit hun tabel pakker?

Anders even in je source code alles uitpluizen.
Maar ik ga er vanuit dat je een table 'leveranciers' heb.. ze hebbe niet voor niet een id. En die heeft waarschijnlijk als prim-key de id's. Dus kun je hem daar niet van plukken?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 19:28 ]

• mr_star
Verwijderd schreef op 09 december 2003 @ 19:27:
Hmz... naar mijn weten (maar Cristal geen kweery-man) is dit mogelijk maar kweet geen functie, kun je niet de leverancier nummer uit hun tabel pakker?

Anders even in je source code alles uitpluizen.
Maar ik ga er vanuit dat je een table 'leveranciers' heb.. ze hebbe niet voor niet een id. En die heeft waarschijnlijk als prim-key de id's. Dus kun je hem daar niet van plukken?
Ik was een oplossing aan het zoeken een ander probleem.

ik heb een aantal pagina's (gitaren.php, boxen.php...) waar telkens de verschillende artikels per leverancier gesorteerd staan. Daarom wil ik helemaal in het begin van mijn pagina een lijstje zetten met al mijn verschillende leveranciers die bv gitaren verkopen aan ons. Maar dus niet alle leveranciers in mijn tabel leveranciers verkopen gitaren. Daarom wilde ik op die manier kijken welke leveranciers er bv gitaren leveren.

Ik kan natuurlijk ook een aparte tabel maken waar ik in vermeld welke leveranciers welke soorten artikels leveren, maar dan heb ik weer een aparte tabel die ik telkens moet aanpassen als er een leverancier bijkomt.

(hoop dat dit een beetje duidelijk is, het is niet echt simpel om uit te leggen)

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10-2025
select distinct(id) from tabel

Verwijderd

Je zult wel een tabel moeten hebben met je leveranciers.. dan kun je die beter kweerie'n. Dat lijkt me beter dan de items een kweerie geven.

Sorry, ik las verkeerd... tja, dan moet je idd je artikels kweerie'en... maar hier boven mij is dus de oplossing :9

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 19:44 ]

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10-2025
mr_star schreef op 09 december 2003 @ 19:38:
[...]

Ik was een oplossing aan het zoeken een ander probleem.

ik heb een aantal pagina's (gitaren.php, boxen.php...) waar telkens de verschillende artikels per leverancier gesorteerd staan. Daarom wil ik helemaal in het begin van mijn pagina een lijstje zetten met al mijn verschillende leveranciers die bv gitaren verkopen aan ons. Maar dus niet alle leveranciers in mijn tabel leveranciers verkopen gitaren. Daarom wilde ik op die manier kijken welke leveranciers er bv gitaren leveren.

Ik kan natuurlijk ook een aparte tabel maken waar ik in vermeld welke leveranciers welke soorten artikels leveren, maar dan heb ik weer een aparte tabel die ik telkens moet aanpassen als er een leverancier bijkomt.

(hoop dat dit een beetje duidelijk is, het is niet echt simpel om uit te leggen)
Misschien eerst eens een cursusje SQL doen, want dit is toch vrij basic. Gewoon een join van de tabellen Artikelen en Leveranciers met als restrictie dat het artikel een gitaar moet zijn.

Kijk hier bijvoorbeeld even:

http://www.w3schools.com/sql/default.asp

Succes ;)

• mr_star
Bedankt allemaal! kga eens het 1 en het ander uitproberen.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:32

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

bliep, dit kun je natuurlijk ook gewoon vinden in de eerste de beste SQL manual :{

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.