Toon posts:

Ronddwarrelende filosofische beschouwing mbt taal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In dit topic heb ik een wat uit de kluiten gegroeide uiteenzetting geplaatst die ik oorspronkelijk schreef naar aanleiding van een essay op de site van Christiaan over hoe hij zijn geloof verdedigt tegen "strong atheists" van het 16-jarige type :) Ik wilde het eerst hebben over de vraag: "bestaat god", maar aangezien deze vraag ten eerste veel te beladen is en een uitnodiging is voor rechtlijnigen om de discussie te verzieken, heb ik in de topictitel elke associatie hiermee gepoogd te vermijden. In dit topic wil ik het dan ook expliciet niet hebben over deze vraag, maar hem slechts gebruiken als kapstok om de rest aan op te hangen :) Gelieve er dus NIET over te discussieren.

Goed, de grote semantische problemen achter een ogenschijnlijk zo eenvoudige vraag als "bestaat god" (of vul elk niet gemakkelijk empirisch vast te stellen verschijnsel in):

Allereerst, wat bedoelt men met "bestaan" als het gaat over god? Als daarmee bedoeld wordt dat er iets bestaat dat door een zekere gelovige ervaard wordt als God, lijkt mij er weinig discussie over mogelijk: God bestaat. Over de bron van deze ervaring, over de meer rationale hypothese over de aard van God die wij beiden hebben, zullen mensen waarschijnlijk grondig van mening verschillen. Het gaat dan feitelijk al om de inhoud van iemands geloof, waarover de meningen zeer divers zijn. Maar aangezien ik, als iemand die geen god ervaart, niet alle gelovigen als leugenaar zie, moet ik concluderen dat zij tenminste een God ervaren en er dus iets bestaat dat God genoemd wordt. Het bestaan van die ervaring valt niet te bestrijden, niet binnen de wetenschap en op geen enkel ander niveau. En iedereen die vindt dat de ervaring van God een oorzaak heeft, moet erkennen dat deze oorzaak, dus een god, bestaat.

Maar rationele hypotheses over de aard van God zijn wel te bediscussieren! Of de God die de gelovige aanvaardt zijn oorsprong heeft in een buitenaards wezen, een onwaarneembare entiteit voor wie de natuurwetten niet opgaan, of de werking van een bepaalde hersenkwab, is een vraag waar men over kan discussieren, en feitelijk is dit de discussie die de kop op steekt als men het over het bestaan van God heeft.

De cruciale vraag is, op basis waarvan discussieren wij? Wat gebruiken wij om onze mening over te dragen aan anderen?

Je kunt hierop antwoorden dat dat "argumenten" zijn. We geven argumenten voor onze mening, redenen waarom we daarin geloven. Nu wordt er vaak door "wij modjes" onderscheid gemaakt tussen "foute" authoriteitsargumenten en andere argumenten, maar feitelijk is elk argument een authoriteitsargument: Je vindt iets, omdat het volgt uit iets wat beide gesprekspartners als waarheid beschouwen. De "foute" authoriteitsargumenten zijn bij nader inzien slechts diegenen, waarvoor geldt dat niet alle partijen hun bron als valide beschouwen.

Een argument is dus feitelijk een doorgevoerde, min of meer logische, redenatie vanuit een door beide partijen gedeelde waarheid. Als deze achterliggende waarheid niet door beide partijen gedeeld wordt, is elk beroep hierop zinloos en kan je het hoogstens hebben over deze achterliggende waarheid zelf, en daar argumenten voor aanvoeren vanuit een andere bron. Dit staat ook wel bekend als "offtopic gaan", maar is de reden dat zoveel discussies op W&L weer op dat eeuwige "bestaat god" puntje uitkomen.

Maar goed, ik raak offtopic :P Wat voor argumenten geldt, geldt ook voor taal zelf. Taal is een construct van afspraken. Zo is bijvoorbeeld ons woord "stoel" een begrip waarvan wij afgesproken hebben dat alle stoelvormige objecten eronder vallen. Uit deze nogal stuntelige omschrijving blijkt vrijwel meteen het probleem met spreektalen al, maar daarover later meer. Onze spreektalen voldoen aan deze omschrijving, maar ook bijvoorbeeld computertalen, communicatie tussen dieren, maar ook bijvoorbeeld wiskunde.

Voor argumentatie is het probleem dat wij deze vrijwel alleen in spreektalen kunnen uitdrukken. Ik zou mijn betoog hier niet in een volledig ondubbelzinnige taal kunnen schrijven, helaas. Niet elke taal is ondubbelzinnig, er is bijvoorbeeld wiskunde die volledig ondubbelzinnig is in de zin dat er uitsluitend zaken in uitgedrukt kunnen worden die voldoen aan regels vastgelegd in een vaste set axioma's.

Dit geldt echter niet voor onze spreektalen: Deze bevatten een zeer hoge mate van dubbelzinnigheid, wat betekent dat voor vele woorden geldt dat niet alle gesprekspartners die zich in die taal uitdrukken, dezelfde betekenis bij hetzelfde woord kennen. Dit leidt tot eindeloze discussies en miscommunicatie, maar het feit dat de betekenis van een woord niet vastligt, is ook de bron van vele vormen van poezie. Schrijf maar eens een gedicht in wiskunde dat, in die taal, je echt raakt...

De vraag is natuurlijk waar de afspraken die taal constitueren, vandaan komen. De meeste woorden die een min of meer eenduidige betekenis hebben, hebben een empirisch gemakkelijk vast te stellen betekenis. Een stoel is een stoel omdat het object waar het woord bij hoort, gezien kan worden met onze ogen en gevoeld met onze tastzin. Taal gaat meestal pas echt in de fout zodra het een begrip betreft dat niet empirisch is waar te nemen.

Om terug te komen op mijn voorbeeld van het begin van dit betoog, zowel "bestaan" als "god" zijn uiterst slecht empirisch waar te nemen begrippen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat discussies daarover eindeloos zijn, je komt er namelijk geen meter verder mee. Meer dan "ik ervaar geen god" kan ik er dan ook niet over zeggen, mocht men mij vragen of ik denk dat er een god bestaat. Zoals in mijn inleiding al uitgelegd, afhankelijk van de definitie van degene die die vraag stelt bestaat god volgens mij wel, niet, kan ik daar geen uitspraak over doen, geldt beide, of is de vraag ongedefinieerd. Afhankelijk van de voorveronderstellingen van diegene ben ik dus relatief ten opzichte van diegene respectievelijk theist, atheist, agnost, iets wat buiten onze logica valt, of noncognivist :)

Na dit hele betoog, dat ik hier meer neergezet heb om mijn eigen gedachten te ordenen dan om echt controversieel te zijn, het punt waar ik over wil discussieren. In hoeverre is het van belang dat taal gebaseerd is op empirie? In een taal die dat niet is, zoals vele vormen van wiskunde, valt bar weinig uit te drukken behalve die dingen die binnen de context van die taal zelf iets betekenen. Echter, geldt dat niet voor alle taal, ook voor die talen die wel op empirische waarnemingen gebaseerd zijn en daarom misschien wel uitspraken kunnen bevatten die iets te maken hebben met een werkelijkheid? En een taal die begrippen bevat die abstract zijn maar wel gerelateerd aan onwaarneembare maar volgens gangbare definities "bestaande" zaken als gevoel, emotie en dergelijke? En natuurlijk de veronderstelling die daaraan ten grondslag ligt, is er wel een "werkelijkheid", en zo nee, wat zorgt er dan wel voor dat waarnemingen reproduceerbaar lijken te zijn? :P

Nu zou ik hier een eigen mening neer moeten zetten, maar deze heb ik tot dusver niet weten te vormen. Ik kan slechts constateren dat de hele materie mij enigzins verwart :) Vandaar dat ik diegenen die dit betoog herkennen als iets waar zij bij hun filosofische ontwikkeling tegenaan gelopen zijn, zou willen vragen hierop te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Wel, dit is natuurlijk wel een probleem dat optreedt bij iedere round 4+ discussie waarbij genoeg diep ingegaan wordt op de argumenten. Op den duur blijkt in 3/4 van de gevallen dat je gewoon een andere definitie hanteerde van een of ander abstract begrip - bijvoorbeeld 'angst' of 'veel'. Lastig zeker.

Toch zie ik niet hoe je op een andere manier moet communiceren. Er zijn zoveel termen die in een niet-empirische taal (om het zo maar even te noemen) niet te benoemen zijn die wel heel belangrijk zijn. Zie de term 'filosofie', 'intelligent', 'opgelucht', enzovoorts. Volgens mij heeft meer dan de helft van het menselijke woordenarsenaal betrekking op termen die strikt genomen niet direct te koppelen zijn aan fysieke objecten. Neemt niet weg dat je dan aankomt bij de vraag waar die termen dan ooit vandaan zijn gekomen. Tijd voor een linguist of een cognitief taalpsycholoog op dit forum verdorie! Een kind leert in eerste instantie woorden op basis van 'point-and-ask' waarbij een kind een willekeurig object aanwijst en waarbij de ouder het benoemt. Andere woorden, die meer abstract zijn, worden in de context van wel bekende woorden geleerd. Filosofie is dan een hoger abstract begrip waarin objecten als boeken, rare mensen en nog meer onbegrijpelijke woorden voorkomen. Ik zou serieus niet weten hoe dit precies werkt en het leidt natuurlijk precies tot het 'probleem' wat jij aankaart en wat inherent is aan iedere menselijke taal die gebruikt wordt om te communiceren. Is dat ook niet precies waar het eigenlijk om gaat?

Of fiets ik nu hopeloos off-topic? Het is me een beetje onduidelijk welke kant je opwilt.

[edit]
Om nog een volstrekt onduidelijke term toe te voegen: "Dit is technologisch ontwikkeld". Ik snap niets van die zin....werkelijk. Wat is nou technologie en wat is ontwikkeld?

[ Voor 6% gewijzigd door Christiaan op 09-12-2003 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalanchez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-06-2012

Avalanchez

Phr34k

Verwijderd schreef op 09 december 2003 @ 18:42:
*knip knip knip*
Na dit hele betoog, dat ik hier meer neergezet heb om mijn eigen gedachten te ordenen dan om echt controversieel te zijn, het punt waar ik over wil discussieren. In hoeverre is het van belang dat taal gebaseerd is op empirie? In een taal die dat niet is, zoals vele vormen van wiskunde, valt bar weinig uit te drukken behalve die dingen die binnen de context van die taal zelf iets betekenen. Echter, geldt dat niet voor alle taal, ook voor die talen die wel op empirische waarnemingen gebaseerd zijn en daarom misschien wel uitspraken kunnen bevatten die iets te maken hebben met een werkelijkheid? En een taal die begrippen bevat die abstract zijn maar wel gerelateerd aan onwaarneembare maar volgens gangbare definities "bestaande" zaken als gevoel, emotie en dergelijke? En natuurlijk de veronderstelling die daaraan ten grondslag ligt, is er wel een "werkelijkheid", en zo nee, wat zorgt er dan wel voor dat waarnemingen reproduceerbaar lijken te zijn? :P
Dit hele betoog over ondubbelzinnigheden in spreektalen, en vergelijkenissen met wiskunde, doet mij heel sterk denken aan fuzzy logic; ofte: in hoeverre is iets nog iets. Voor de mensen die dit niet kennen, ga ik maar even twee voorbeelden geven, ten eerste: de zandhoop.
Stel, je hebt ergens een berg zand liggen, en je noemt het een 'berg' want je ziet, het is heel veel. Je verplaatst een korreltje zand naar een andere plek, maar, nog steeds, je hebt er een 'berg' zand liggen. Kan je een precies getal plakken op het aantal keer dat je dit moet doen vooraleer je de oorspronkelijke berg geen berg meer kunt noemen, en de pas gevormde 'hoop'?
Tweede voorbeeld: het stoelvoorbeeld. Stel, je stoel is gemaakt van hout. Dus, ergens in het grote bos stond ooit eens boom. Een houthakker heeft er stilletjesaan een stoel in gekerft. Waar ergens in dit proces zeg je van: stop, nu is het brouwsel geen boomstam meer, maar een stoel, of: wat maakt de stoel waarop ik zit meer stoel als degene waarop jij zit?

De vergelijking die jij maakt tussen de welbekende wiskunde en taal is dus gevaarlijk. Je vergeet dat de wiskunde gebaseerd is op een bivalente logica: iets is waar of iets is fout, 0 of 1, TRUE of FALSE (er zijn ook al polyvalente logische systemen gedefinieerd, maar of ze nog veel aanhang hebben weet ik niet) Misschien zit de natuur niet eens bivalent in elkaar, maar polyvalent. Dan is het redelijk logisch dat onze beschrijvende manier, onze wetenschap, gebaseerd op bivalente wiskunde, de natuur nooit perfect kan beschrijven. Men 'herleidt' alles tot waar of onwaar.
Ik weet niet of het helemaal correct is wat ik nu vertel, maar kom, uit de quantummechanica blijkt dat het heelal indeterministisch is. Je hebt bijvoorbeeld quanta in superposities, het is het één, noch het ander. Onze bivalente wiskunde 'dwingt' in haar beschrijvende manier om een positie volledig te kiezen, te nemen of te laten, of met een ander voorbeeld, volledig radioactief te vervallen of niet. Is het dan niet logisch dat de uitkomst volgens onze wiskunde exact 50% is?

Vergeet niet, wiskunde en wetenschap(pen) zijn slechts hulpmiddeltjes, die hun doeltreffendheid al zeker bewezen hebben, maar men mag ze ook niet absoluteren, en ze voor 'werkelijkheid' (wat een zwaar woord) aannemen. Dit moet empirie dan weer wel vaststellen.

Wat een taal dan wel precies is... een hulpmiddel om bedoelingen/gedachten/emoties van een mens uit te drukken...? Moi, je ne sais pas :)

[ Voor 7% gewijzigd door Avalanchez op 09-12-2003 20:26 ]

Computers are stupid, they can only give you answers. -Picasso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Avalanchez schreef op 09 december 2003 @ 20:21:
Vergeet niet, wiskunde en wetenschap(pen) zijn slechts hulpmiddeltjes, die hun doeltreffendheid al zeker bewezen hebben, maar men mag ze ook niet absoluteren, en ze voor 'werkelijkheid' (wat een zwaar woord) aannemen. Dit moet empirie dan weer wel vaststellen.
Waarom moet je wiskundige uitspraken empirisch bewijzen? Als men blijft binnen de opgestelde axioma's dan is iedere wiskundige uitspraak in diens doxastisch systeem ook altijd juist. Dat de optelling 1 + 1 2 wordt is geen empirisch feit maar het gevolg van de afspraken mbt axiomas die binnen de wiskunde gemaakt zijn. Wat bedoel je met de uitspraak 'Dit moet empirie dan weer wel vaststellen'. Indien ik de axiomas volg weet ik 100% zeker dat mijn conclusie juist is. (Beetje off-topic dit, maar ik wilde het toch even aankaarten).

[ Voor 4% gewijzigd door Christiaan op 09-12-2003 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalanchez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-06-2012

Avalanchez

Phr34k

Christiaan schreef op 09 december 2003 @ 20:30:
[...]

Waarom moet je wiskundige uitspraken empirisch bewijzen? Als men blijft binnen de opgestelde axioma's dan is iedere wiskundige uitspraak in diens doxastisch systeem ook altijd juist. Dat de optelling 1 + 1 2 wordt is geen empirisch feit maar het gevolg van de afspraken mbt axiomas die binnen de wiskunde gemaakt zijn. Wat bedoel je met de uitspraak 'Dit moet empirie dan weer wel vaststellen'. Indien ik de axiomas volg weet ik 100% zeker dat mijn conclusie juist is. (Beetje off-topic dit, maar ik wilde het toch even aankaarten).
Je hebt gelijk, maar dat is een andere discussie: is wiskunde empirisch of niet? Als ik een computer heb, en ik koop er nog een, kan ik er ook geen drie hebben?
Klinkt banaal, maar waarom is dit belachelijker dan een voorwerp dat evengoed naar boven kan vallen?

of: kunnen wiskundige axioma's empirisch bewezen worden?

[ Voor 7% gewijzigd door Avalanchez op 09-12-2003 21:09 ]

Computers are stupid, they can only give you answers. -Picasso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-09 09:09

Eelke Spaak

- Vlad -

(met knipjes hier en daar)

Allereerst, wat bedoelt men met "bestaan" als het gaat over god? Als daarmee bedoeld wordt dat er iets bestaat dat door een zekere gelovige ervaard wordt als God, lijkt mij er weinig discussie over mogelijk: God bestaat. Over de bron van deze ervaring, over de meer rationale hypothese over de aard van God die wij beiden hebben, zullen mensen waarschijnlijk grondig van mening verschillen. Het gaat dan feitelijk al om de inhoud van iemands geloof, waarover de meningen zeer divers zijn. Maar aangezien ik, als iemand die geen god ervaart, niet alle gelovigen als leugenaar zie, moet ik concluderen dat zij tenminste een God ervaren en er dus iets bestaat dat God genoemd wordt. Het bestaan van die ervaring valt niet te bestrijden, niet binnen de wetenschap en op geen enkel ander niveau. En iedereen die vindt dat de ervaring van God een oorzaak heeft, moet erkennen dat deze oorzaak, dus een god, bestaat.
Je stelt eerst de situatie waarin God gedefiniëerd wordt als "de ervaring die bepaalde mensen God noemen". Vervolgens zeg je "deze ervaring heeft een oorzaak, en die oorzaak bestaat, en daarom is die oorzaak God". Dat zijn twee stellingen die erg voor de hand liggen (wanneer we God niet als "Almachtig Opperwezen" definiëren), maar die wel inconsistent zijn! Je kan niet vanuit de premisse "God = de ervaring" de conclusie "God = de oorzaak van de ervaring" trekken.

Misschien een beetje off-topic, maar deze drogreden wilde ik even uit de weg hebben :) .
Maar rationele hypotheses over de aard van God zijn wel te bediscussieren! Of de God die de gelovige aanvaardt zijn oorsprong heeft in een buitenaards wezen, een onwaarneembare entiteit voor wie de natuurwetten niet opgaan, of de werking van een bepaalde hersenkwab, is een vraag waar men over kan discussieren, en feitelijk is dit de discussie die de kop op steekt als men het over het bestaan van God heeft.
Inderdaad, dit is het waar het over gaat als we het over het bestaan van God hebben. Je moet er echter wel op letten dat je nu een andere definitie van God gebruikt, namelijk die van Almachtig Opperwezen. De 'ervaringsdefinitie' is nu niet interessant meer, want de vraag "bestaat God?" is nu equivalent geworden met de vraag "is de oorzaak van de ervaring van een God daadwerkelijk een Almachtig Opperwezen?".
Je kunt hierop antwoorden dat dat "argumenten" zijn. We geven argumenten voor onze mening, redenen waarom we daarin geloven. Nu wordt er vaak door "wij modjes" onderscheid gemaakt tussen "foute" authoriteitsargumenten en andere argumenten, maar feitelijk is elk argument een authoriteitsargument: Je vindt iets, omdat het volgt uit iets wat beide gesprekspartners als waarheid beschouwen. De "foute" authoriteitsargumenten zijn bij nader inzien slechts diegenen, waarvoor geldt dat niet alle partijen hun bron als valide beschouwen.
Een authoriteitsargument is een argument waarbij iemand zich beroept op een derde partij, dus een ander persoon of een boek. Degene die een authoriteitsargument aanvoert zegt zoiets als: "hier staat het/hij zegt het en dus is het zo". Dit is wat anders dan argumenten op basis van redelijkheid en/of andere redeneringen aanhalen. Wanneer ik bijvoorbeeld zeg: "verkrachten is slecht, want daar berokken je mensen veel leed mee" beroep ik me niet op één of andere derde partij, maar gebruik ik het verzwegen argument "iemand veel leed berokkenen is slecht". Dat is wezenlijk verschillend van een authoriteitsargument.
Een argument is dus feitelijk een doorgevoerde, min of meer logische, redenatie vanuit een door beide partijen gedeelde waarheid. Als deze achterliggende waarheid niet door beide partijen gedeeld wordt, is elk beroep hierop zinloos en kan je het hoogstens hebben over deze achterliggende waarheid zelf, en daar argumenten voor aanvoeren vanuit een andere bron.
Hier ben ik het wel mee eens, zolang je maar erkent (ik ga ervan uit dat je dat wel doet) dat argumenten wel degelijk uit een andere bron kunnen komen dan een derde partij.
Maar goed, ik raak offtopic :P Wat voor argumenten geldt, geldt ook voor taal zelf. Taal is een construct van afspraken. Zo is bijvoorbeeld ons woord "stoel" een begrip waarvan wij afgesproken hebben dat alle stoelvormige objecten eronder vallen. Uit deze nogal stuntelige omschrijving blijkt vrijwel meteen het probleem met spreektalen al, maar daarover later meer. Onze spreektalen voldoen aan deze omschrijving, maar ook bijvoorbeeld computertalen, communicatie tussen dieren, maar ook bijvoorbeeld wiskunde.
De essentie van taal is niet een "construct van afspraken". Het primaire doel van taal is informatie overbrengen, en je kan best informatie overbrengen zonder strict gedefiniëerde afspraken te hebben. Zoals je zelf (iets verderop) erkent zijn er genoeg begrippen waarvan de betekenis niet 100% vastligt, en toch kunnen we daar zinvol over van woorden wisselen. Dat toont al aan dat taal niet per se uit een construct van afspraken bestaat.
Voor argumentatie is het probleem dat wij deze vrijwel alleen in spreektalen kunnen uitdrukken. Ik zou mijn betoog hier niet in een volledig ondubbelzinnige taal kunnen schrijven, helaas. Niet elke taal is ondubbelzinnig,
Ik neem aan dat je bedoelt: "niet elke taal is ondubbelzinnig. ;)
er is bijvoorbeeld wiskunde die volledig ondubbelzinnig is in de zin dat er uitsluitend zaken in uitgedrukt kunnen worden die voldoen aan regels vastgelegd in een vaste set axioma's.

Dit geldt echter niet voor onze spreektalen: Deze bevatten een zeer hoge mate van dubbelzinnigheid, wat betekent dat voor vele woorden geldt dat niet alle gesprekspartners die zich in die taal uitdrukken, dezelfde betekenis bij hetzelfde woord kennen. Dit leidt tot eindeloze discussies en miscommunicatie, maar het feit dat de betekenis van een woord niet vastligt, is ook de bron van vele vormen van poezie. Schrijf maar eens een gedicht in wiskunde dat, in die taal, je echt raakt...
Ik kan sommige wiskunde op precies dezelfde manier waarderen als een mooi gedicht. Laten we het hier maar niet over gaan hebben want dat mondt uit in "wat is kunst" en daar kom je nooit uit.

Nu zou ik hier een eigen mening neer moeten zetten, maar deze heb ik tot dusver niet weten te vormen. Ik kan slechts constateren dat de hele materie mij enigzins verwart :) Vandaar dat ik diegenen die dit betoog herkennen als iets waar zij bij hun filosofische ontwikkeling tegenaan gelopen zijn, zou willen vragen hierop te reageren.
Ik ken het probleem van taal en de subjectiviteit ervan. Het is bij mij zelfs al een aantal keer voorgekomen dat we bij een discussie die helemaal niet over taal ging gingen discussiëren over de definitie van het begrip "definitie"...

Wanneer je discussiëert met een ander, kom je (meestal pas na een tijdje) vaak tot de conclusie dat jullie net even een andere definitie hanteerden van een bepaald begrip. Meestal is dit het einde van de oorspronkelijke discussie, en moet je concluderen dat je elkaars standpunt vrijwel volledig begrijpt. De discussie kan echter verdergaan, maar dan nu over wat nu een goede definitie is van het begrip waar jullie het oneens over waren. Zoals ik hierboven al zei kan je dan uitkomen op een discussie over "wat zijn goede definities in het algemeen?" en dan is de kans groter geworden dat jullie het uiteindelijk eens worden.

Persoonlijk lijkt mij de vraag "wat zijn goede definities?" best een interessant vraagstuk, en misschien moet ik er maar een nieuw topic over gaan starten als men (vooral de TS) het hier te off-topic vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Eelke Spaak op 11-12-2003 11:20 . Reden: zinsconstructiefoutje ]

TheStreme - Share anything with anyone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In dit topic heb ik een wat uit de kluiten gegroeide uiteenzetting geplaatst die ik oorspronkelijk schreef naar aanleiding van een essay op de site van Christiaan over hoe hij zijn geloof verdedigt tegen "strong atheists" van het 16-jarige type :) Ik wilde het eerst hebben over de vraag: "bestaat god", maar aangezien deze vraag ten eerste veel te beladen is en een uitnodiging is voor rechtlijnigen om de discussie te verzieken, heb ik in de topictitel elke associatie hiermee gepoogd te vermijden. In dit topic wil ik het dan ook expliciet niet hebben over deze vraag, maar hem slechts gebruiken als kapstok om de rest aan op te hangen :) Gelieve er dus NIET over te discussieren.
.
.
.Nu zou ik hier een eigen mening neer moeten zetten, maar deze heb ik tot dusver niet weten te vormen. Ik kan slechts constateren dat de hele materie mij enigzins verwart :) Vandaar dat ik diegenen die dit betoog herkennen als iets waar zij bij hun filosofische ontwikkeling tegenaan gelopen zijn, zou willen vragen hierop te reageren.
Taal vormt een probleem. Zoals ik in mijn discussie met Q heb uitgelgd denken wij alleen maar dat wij dezelfde objecten onderscheiden. Het zijn echter alleen de labels die het zelfde zijn. Ik kijk naar een bepaalde persoon en zie een knappe, grapige persoon. Een ander ziet een lelijke arrogrante zak. Bij personen is dit voor iedereen duidelijk maar het geldt eigenlijk voor alles.

Ik heb dit al eens eerder uiteengezet. Taal gaat veel verder dan velen denken. De taal is een extensie van ons bewustzijn. Het zijn niet de woorden en begrippen die de taal maken. Het is de hele realiteit die de taal vormt.

De manier waarop wij onze realiteit onderverdelen in entiteiten is de taal. Het feit dat ik lijst zie en niet vier latjes. We vergeten namelijk maar al te gemakkelijk dat onze hersenen niet in woorden denken, maar eerder in beelden. Gelukkig maar, want anders zou het aanleren van andere talen zo goed als onmogelijk zijn. Nu hoeven we alleen maar onze beelden om te labelen.

Veel mensen zien de realiteit als datgene wat beschreven wordt met de taal. Ik zeg de realiteit is de taal waarmee verschillende bewustzijnen communiceren.

Overigens kunnen wij gelukkig redeneren en debateren zonder dat wij gelijke begripsvorming hebben. Bij redeneren gaat het er namelijk niet om of een uitspraak juist is, maar of hij juist afgeleid is. Ik hoef niets van jouw begrippen te weten om te kunnen vaststellen of jouw redenering kloppend is. Zodra je echter gaat praten over zaken die fundamenten raken, dan valt er niet meer te redeneren, want fundamenten zijn niet logisch afgeleid of af te leiden. Het is dan ook totaal zinloos om over het bestaan van God te redeneren met iemand die dat als uitgangspunt neemt. Zoals ik al vaker heb betoogd, wil men zinvol met een ander willen redeneren dan moet men 'for the sake of discussion' bereid zijn andermans uitgangspunten tijdelijk te accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 december 2003 @ 18:58:
Ik heb dit al eens eerder uiteengezet. Taal gaat veel verder dan velen denken. De taal is een extensie van ons bewustzijn. Het zijn niet de woorden en begrippen die de taal maken. Het is de hele realiteit die de taal vormt.
Kun je dit toelichten?
De manier waarop wij onze realiteit onderverdelen in entiteiten is de taal. Het feit dat ik lijst zie en niet vier latjes. We vergeten namelijk maar al te gemakkelijk dat onze hersenen niet in woorden denken, maar eerder in beelden. Gelukkig maar, want anders zou het aanleren van andere talen zo goed als onmogelijk zijn. Nu hoeven we alleen maar onze beelden om te labelen.
Ik zou graag op deze uitspraak reageren, maar wat bedoel je precies met 'beelden' in deze context?

Je noemt het feit dat je een lijst ziet en niet vier latjes, taal. Waarom zou dat taal zijn? Is het nodig dat die categorisatie die steeds in ons denken plaats vindt, met taal te maken heeft? Of hoeft taal in deze context niet per sé met woorden te maken te hebben?

Ik ben het met je eens dat taal niet het vehikel van ons denken is (hoewel gedeelten van ons denken natuurlijk duidelijk talig zijn).
Veel mensen zien de realiteit als datgene wat beschreven wordt met de taal. Ik zeg de realiteit is de taal waarmee verschillende bewustzijnen communiceren.
Moeilijke uitspraak. Ik denk dat de realiteit in sommige gevallen datgene is waaraan verschillende bewustzijnen zich samen (lijken te) kunnen vastklampen. In die zin zou de realiteit de 'taal' kunnen zijn die de verschillende bewustzijnen 'verenigt' en in staat stelt te communiceren.
Ik denk echter dat het moeilijk is realiteit te definiëren in termen van taal, zonder taal gedefinieerd te hebben. (Exemplarisch geval voor dit topic).

Ik vind het moeilijk taal te definiëren. Een poging: Taal is het voertuig van informatie tussen bewustzijnen.
Ik heb het nog niet helemaal doordacht, maar ik denk dat dat niet in tegenspraak hoeft te zijn met de observatie dat bepaalde gedeelten van ons denken ook talig zijn (waar het dus op het eerste gezicht duidelijk niet gaat om communicatie tussen meerdere bewustzijnen). Als ik bij mezelf bepaalde soorten van talig denken bespeur, gaat dat altijd om een soort 'in mezelf praten'. Je zou dat kunnen zien als communicatie tussen sub-entiteiten (verschillende modules? sub-bewustzijnen?) van mij. Daarom houd ik voor nu vast aan bovenstaande werkdefinitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 december 2003 @ 19:29:
[...]

Kun je dit toelichten?

[...]

Ik zou graag op deze uitspraak reageren, maar wat bedoel je precies met 'beelden' in deze context?

Je noemt het feit dat je een lijst ziet en niet vier latjes, taal. Waarom zou dat taal zijn? Is het nodig dat die categorisatie die steeds in ons denken plaats vindt, met taal te maken heeft? Of hoeft taal in deze context niet per sé met woorden te maken te hebben?

Ik ben het met je eens dat taal niet het vehikel van ons denken is (hoewel gedeelten van ons denken natuurlijk duidelijk talig zijn).

[...]

Moeilijke uitspraak. Ik denk dat de realiteit in sommige gevallen datgene is waaraan verschillende bewustzijnen zich samen (lijken te) kunnen vastklampen. In die zin zou de realiteit de 'taal' kunnen zijn die de verschillende bewustzijnen 'verenigt' en in staat stelt te communiceren.
Ik denk echter dat het moeilijk is realiteit te definiëren in termen van taal, zonder taal gedefinieerd te hebben. (Exemplarisch geval voor dit topic).

Ik vind het moeilijk taal te definiëren. Een poging: Taal is het voertuig van informatie tussen bewustzijnen.
Ik heb het nog niet helemaal doordacht, maar ik denk dat dat niet in tegenspraak hoeft te zijn met de observatie dat bepaalde gedeelten van ons denken ook talig zijn (waar het dus op het eerste gezicht duidelijk niet gaat om communicatie tussen meerdere bewustzijnen). Als ik bij mezelf bepaalde soorten van talig denken bespeur, gaat dat altijd om een soort 'in mezelf praten'. Je zou dat kunnen zien als communicatie tussen sub-entiteiten (verschillende modules? sub-bewustzijnen?) van mij. Daarom houd ik voor nu vast aan bovenstaande werkdefinitie.
Taal in enge zin is het begrippenapparaat we gebruiken, dit om te kunnen redeneren. Taal in brede zin is ons begrip van de realiteit. Het leerproces van een mens bestaat voor een groot deel uit het convergeren van de kijk op de realiteit. Het is de ouder die het kind leert hoe de realitiet er uitziet. Door dit leren onderscheidt het kind de tafel en de stoelen, het kopje en de schotel als op zich zelf staande entiteiten in de realiteit. Dat wordt bezegeld door er een label op te plakken. De labels orderen en bepalen daarmee de realiteit zoals wij die ervaren. Dit gaat zo vanzelfsprekend dat wij daar nooit meer stil bij staan.

Een voorbeeld: Het is bekend dat chinese kinderen tot twee jaar een R-klank kunnen horen. Na twee jaar is het leerproces zover voltooid, dat ze deze klank niet meer horen. Hij valt letterlijk weg uit de realiteit. Vandaar dat Chinezen "Lemia Flitesause de lekkelste vinden"

Dat is ook een van de redenen dat wij ons eigenlijk niet goed meer kunnen verplaatsen in de realiteit van onze voorvaderen. Hun realiteit was gewoon een andere en dat gaat veel verder mensen denken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2003 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor argumenten geldt, geldt ook voor taal zelf. Taal is een construct van afspraken. Zo is bijvoorbeeld ons woord "stoel" een begrip waarvan wij afgesproken hebben dat alle stoelvormige objecten eronder vallen. Uit deze nogal stuntelige omschrijving blijkt vrijwel meteen het probleem met spreektalen al, maar daarover later meer. Onze spreektalen voldoen aan deze omschrijving, maar ook bijvoorbeeld computertalen, communicatie tussen dieren, maar ook bijvoorbeeld wiskunde.
Even mierenneuken: ik denk niet dat wij afgesproken hebben dat onder 'stoel' alle stoelvormige objecten vallen, maar dat wij afgesproken hebben om alle 'stoel-like'-objecten 'stoel' te noemen.
In die zin is taal inderdaad een construct. Het is zo dat wij samen afgesproken hebben de arbitraire klanken die 'stoel' vormen, te gebruiken om 'stoel-like objecten' aan te duiden.
Met Vladimir G ben ik van mening dat er wel wiskundige schoonheden bestaan die raken aan de schoonheid van een goed gedicht. Maar het is zo dat een belangrijk deel van de schoonheid van een goed gedicht te danken is aan de uitzonderlijke flexibiliteit van de taal waarin het geschreven is.
De vraag is natuurlijk waar de afspraken die taal constitueren, vandaan komen. De meeste woorden die een min of meer eenduidige betekenis hebben, hebben een empirisch gemakkelijk vast te stellen betekenis. Een stoel is een stoel omdat het object waar het woord bij hoort, gezien kan worden met onze ogen en gevoeld met onze tastzin. Taal gaat meestal pas echt in de fout zodra het een begrip betreft dat niet empirisch is waar te nemen.
Ik denk dat dat laatste een veel te ruime generalisatie is. Er zijn genoeg abstracte begrippen die realiteit zijn voor elk mens (en alle mensen gezamenlijk), maar die gewoon een houvast missen voor empirische waarneming. Neem pi. Of een gedachte, een idee of een wens. Maar zoiets zeg je hieronder ook al.
Na dit hele betoog, dat ik hier meer neergezet heb om mijn eigen gedachten te ordenen dan om echt controversieel te zijn, het punt waar ik over wil discussieren. In hoeverre is het van belang dat taal gebaseerd is op empirie? In een taal die dat niet is, zoals vele vormen van wiskunde, valt bar weinig uit te drukken behalve die dingen die binnen de context van die taal zelf iets betekenen.
Echter, geldt dat niet voor alle taal, ook voor die talen die wel op empirische waarnemingen gebaseerd zijn en daarom misschien wel uitspraken kunnen bevatten die iets te maken hebben met een werkelijkheid?
Ik heb inderdaad de indruk dat in onze spreektaal ook niet veel meer valt uit te drukken dan die dingen die binnen de context van onze taal zelf iets betekenen.
En een taal die begrippen bevat die abstract zijn maar wel gerelateerd aan onwaarneembare maar volgens gangbare definities "bestaande" zaken als gevoel, emotie en dergelijke? En natuurlijk de veronderstelling die daaraan ten grondslag ligt, is er wel een "werkelijkheid", en zo nee, wat zorgt er dan wel voor dat waarnemingen reproduceerbaar lijken te zijn? :P
Wat mij betreft is er een werkelijkheid. wow, wat een ruimhartigheid van strangeloop!.

De werkelijkheid vormt denk ik de gemeenschappelijke grond waarop we communiceren. Dat wil zeggen, zo ervaar ik de werkelijkheid, namelijk, als gemeenschappelijke grond waarop we communiceren. Ik zeg het twee keer, dat weet ik, maar ik dacht het ook twee keer. Ik bedenk dat ik zo'n werkelijkheid een bruikbaar houvast vind.
Ik heb dat ook, dat deze materie me enigzins verwart. Maar laten we deze jungle intrekken en op ontdekkingstocht gaan!

• mrClass
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-04 19:14
Verwijderd schreef op 10 december 2003 @ 18:58:
[...]
**

**
Het is niet alleen zo dat de taal alleen een extensie is van het beswustzijn. Taal IS het bewustzijn. Als je Linker en Rechter hersenhelft niet meer met elkaar kunnen "praten" door bijvoorbeeld de verbindingen door te snijden (Toegepaste methode voor epelepsie). Dan kan de hersenhelft waar het taalcentrum in zit geen objecten meer opzoeken in de relationele index van beelden, ervaringen en gevoelens. Hierdoor weet zo'n persoon die met die hersenhelft kijkt (Het oog verbonden met die hersenhelft) niet het woord te benoemen wat hij ziet. En zegt zelfs dat hij niet weet wat dit is (!).

Mensen moesten ergens in de evolutie na gaan denken over dingen die hij tegenkwam in plaats van op basis van intuitie te handelen (Zoals veel dieren nu nog doen). Hierdoor hebben ze iets ontwikkeld waarmee ze konden praten. En om te kunnen praten moet je ook dingen in relatie kunnen brengen met elkaar, en dus kunnen denken. Je er dus bewust van zijn.

Maar Taal is niet het beste middel om te kunnen communiceren met elkaar. Beelden zouden beter zijn.

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-09 09:09

Eelke Spaak

- Vlad -

dijkstar schreef op 11 december 2003 @ 09:41:
[...]

Het is niet alleen zo dat de taal alleen een extensie is van het beswustzijn. Taal IS het bewustzijn. Als je Linker en Rechter hersenhelft niet meer met elkaar kunnen "praten" door bijvoorbeeld de verbindingen door te snijden (Toegepaste methode voor epelepsie). Dan kan de hersenhelft waar het taalcentrum in zit geen objecten meer opzoeken in de relationele index van beelden, ervaringen en gevoelens. Hierdoor weet zo'n persoon die met die hersenhelft kijkt (Het oog verbonden met die hersenhelft) niet het woord te benoemen wat hij ziet. En zegt zelfs dat hij niet weet wat dit is (!).
Maar wanneer zo'n zelfde persoon (split-brain patiënt) wordt gevraagd om het ding wat hij in z'n linkergezichtsveld (niet ogen, maar gezichtsvelden zijn met de verschillende hersenhelften verbonden) heeft gezien met zijn linkerhand te pakken lukt hem dat wel. De visuele informatie komt aan in de rechterhemisfeer, en deze kan ook de linkerhand aansturen. Daarom lukt hem dát wel. Ik weet niet helemaal zeker of we nu kunnen concluderen dat de persoon niet bewust is van het object dat hij heeft opgepakt. We kunnen wél zeker zeggen dat hij er niet over kan praten.
Maar Taal is niet het beste middel om te kunnen communiceren met elkaar. Beelden zouden beter zijn.
Dat ben ik helemaal niet met je eens. Denk alleen maar aan een begrip als "filosofie"; hoe wil je dat overbrengen met behulp van beelden? Trouwens, hoe wil je überhaupt mensen beelden laten creëren en overbrengen naar elkaar?

TheStreme - Share anything with anyone

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 december 2003 @ 20:08:
[...]

Even mierenneuken: ik denk niet dat wij afgesproken hebben dat onder 'stoel' alle stoelvormige objecten vallen, maar dat wij afgesproken hebben om alle 'stoel-like'-objecten 'stoel' te noemen.
Wie het eerste beweert, moet volhouden dat we het woord 'stoel' uitspreken, om vervolgens met een voldoende lange aanwijsstok in de richting van stoelachtige voorwerpen een betekenis te bepalen. Wie het tweede beweert, zegt dat wij, bij ieder stoelachtig object dat we tegenkomen, de klank 'stoel' uitspreken. Wat hieromtrent je standpunt ook is, het is helemaal geen triviale zaak.

En zelfs dit is geen gemiereneuk:
Ik denk dat het misleidend is om te zeggen dat we 'samen hebben afgesproken' dat een klank een voorwerp aanduidt. Dat klinkt wel gezellig polderlijk, maar een afspraak is toch iets anders: Aan een afspraak kan je je al dan niet houden. Met taal is dat niet zo. Dat zou hetzelfde zijn als ik, wanneer ik te laat kom, zou beweren dat volgens de Azteekse zonnekalender de afspraak wel degelijk rond deze tijd viel. Ten tweede, een afspraak maakt men bewust, in consensus, tussen twee of meer subjecten. Bij taal werkt er niets van dien aard. Ten derde, een afspraak kan op afroep veranderd worden, met instemming van alle partijen. Niemand gelooft toch dat er iets verandert wanneer Balkenende morgen afkondigt dat we voortaan in plaats van 'stoel' en 'tafel', 'norm' en 'waard' zeggen?
Met Vladimir G ben ik van mening dat er wel wiskundige schoonheden bestaan die raken aan de schoonheid van een goed gedicht. Maar het is zo dat een belangrijk deel van de schoonheid van een goed gedicht te danken is aan de uitzonderlijke flexibiliteit van de taal waarin het geschreven is.
De bekoring van een wiskundige oplossing is misschien helemaal niet zo verschillend van die van goede poezie. De werking van poezie berust voor een groot deel op ritme, melodie en toon, eerder dan op, bijvoorbeeld, de ambiguiteit van bepaalde woorden.

Maar goed, waar het om gaat is CP's vraag:
In hoeverre is het van belang dat taal gebaseerd is op empirie?
Wanneer je hiermee bedoeld dat een taaluiting - een woord - moet verwijzen naar een waarneembaar object, dan kunnen we er heel kort over zijn: niet of nauwelijks. Veel woorden beduiden geen waarneembare objecten. De meest voorkomende woorden verwijzen naar relaties tussen waarneembare objecten, of tussen een waarneembaar object en een relatie tussen waarneembare objecten...enzovoorts. Tot duizelingwekkende abstractieniveaus waarop men toch nog zeer vruchtbaar van gedachten kan wisselen.
In een taal die dat niet is, zoals vele vormen van wiskunde, valt bar weinig uit te drukken behalve die dingen die binnen de context van die taal zelf iets betekenen. Echter, geldt dat niet voor alle taal, ook voor die talen die wel op empirische waarnemingen gebaseerd zijn en daarom misschien wel uitspraken kunnen bevatten die iets te maken hebben met een werkelijkheid?
Als kunstmatige talen niet op 'empirische waarnemingen' zijn gebaseerd, dan is een groot deel van de normale spreektaal, die ze immers omvat, dat ook niet. Wanneer je niet kunstmatige talen bedoelt, maar gewoon 'wiskundige' begrippen als nul, plus, punt of oneindig, dan vraag ik me af hoe jij dagelijks woorden als 'niets', 'meer', 'ergens' of...'oneindig' gebruikt. Niet, neem ik aan, als 'op empirische waarneming gebaseerde taal'? En wat bedoel je daar eigenlijk mee? Niet een taal waarin 'gevoel' kan worden uitgedrukt, want gevoel is volgens jou misschien wel waar te nemen, maar zeker niet empirisch. Wat dan wel?
is er wel een "werkelijkheid", en zo nee, wat zorgt er dan wel voor dat waarnemingen reproduceerbaar lijken te zijn?
Je bedoelt, bestaat er in werkelijkheid een werkelijkheid? Laten we aannemen dat je in plaats van die onzin, doelt op de vraag of taal betrekking heeft op de werkelijkheid. Daaruit volgen twee andere vragen: Kunnen wij de wereld beschrijven door middel van taal? En zegt dat iets over de wereld? Ja, resepectievelijk neen, denk ik. Het is geen eigenschap van de wereld dat ze door taal kan worden beschreven. Het is een eigenschap van taal dat ze een wereld kan beschrijven.
Weet je dat zeker? Volgens mij berust dit op hetzelfde misverstand als hierboven, dat de objecten van taal aantoonbaar of, nog primitiever, zichtbaar zouden zijn. Taal zou gebonden aan beelden een heel beperkt communuicatiemiddel zijn, oneindig veel beperkter dan taal. Probeer om te beginnen eens deze alinea door 'beelden' te vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrClass
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-04 19:14
Vladimir G. schreef op 11 december 2003 @ 11:26:

Dat ben ik helemaal niet met je eens. Denk alleen maar aan een begrip als "filosofie"; hoe wil je dat overbrengen met behulp van beelden? Trouwens, hoe wil je überhaupt mensen beelden laten creëren en overbrengen naar elkaar?
Ja sorry ik bedoelde eigenlijk beelden/gevoelens. Dus eigenlijk op de manier zoals je ook met jezelf communiceerd (En je snapt zelf ook wat filosofie betekend) . En over of dit mogelijk is: Neej nu nog niet, maar zoals met veel dingen in het verleden gezien is, worden een heleboel dingen mogelijk die eerst onmogelijk waren.

"Turning today's impossibilites in tomorrow's reality"
Pagina: 1