[Wazig] Lens schoonmaken.

Pagina: 1
Acties:
  • 294 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Ik probeer net me lens schoon te maken van me digitale camera (Nikon Coolpix 3100). Die kwam terug van reparatie (pixels) en ik kocht gelijk een schoonmaaksetje en de fotoboer kwam met een setje van Hama op de proppen.
Dus een flesje met vloeistof, kwastje+pompje en lens doekjes. MAar nu heb ik in het midden van me beeld een wazige plek!

Ik heb de lens schoongeblazen met dat pompje, dan vloeistof er beetje op, paar seconden in laten trekken en dan voorzichtig met het doekje het eraf vegen...
Maar ik heb nu in het midden van me beeld een wazige plek???!! :'(

Het flesje was alleen voor glazen lenzen en ik weet niet beter dan dat ik dat heb.

en nu?

search kwam ook niet met echt veel op de proppen, google ook niet zo

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 17:49
tis heel makkelijk om te kijken of je een plastic kapje hebt tik er op, hoor je een dof geluid dan is ie van plastic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40255

klinkt alsof je de beschermcoating van je lens enigszins hebt opgelost... :|

Probeer met een klein beetje afwasmiddel en water op een doekje de lens schoon te krijgen. Even naboenen met puur water. Lukt dit niet dan ben ik bang dat je je lens onherstelbaar hebt beschadigd :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
Mijn camera heeft geen los kapje.

Ik heb eens goed gekeken en het lijken wel een soort van "druppeltjes" die erop liggen (hij is wel droog).
Mocht dat de coating zijn heb ik dan een kans dat als ik die er helemaal mooi afkrijg dat het weer goede foto's maakt? Dus alleen gevoeliger dan normaal of word het echt niets? :'(
Mij geluk is dat deze camera inmiddels een heel stuk goedkoper is.. dus mocht het niets zijn kan ik voor de helft van toen een nieuwe krijgen... maar dan nog :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:56

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Wat stond er dan in de gebruiksaanwijzing van dat lenzenschoonmaakspul?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-04 00:14
De meeste lenzen zullen wel van kunstof zijn. vooral goedkope lenzen.
In je schoonmaakvloeistof zal waarschijnlijk iets van aceton hebben gezeten, wat reageert met kunstof.

En alleen in het midden wazig? lijkt wel of het gehele beeld wazig is.

[ Voor 35% gewijzigd door Karlok[JY-616] op 09-12-2003 19:35 ]

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oxigun schreef op 09 december 2003 @ 19:00:
Mijn camera heeft geen los kapje.

Ik heb eens goed gekeken en het lijken wel een soort van "druppeltjes" die erop liggen (hij is wel droog).
Mocht dat de coating zijn heb ik dan een kans dat als ik die er helemaal mooi afkrijg dat het weer goede foto's maakt? Dus alleen gevoeliger dan normaal of word het echt niets? :'(
Mij geluk is dat deze camera inmiddels een heel stuk goedkoper is.. dus mocht het niets zijn kan ik voor de helft van toen een nieuwe krijgen... maar dan nog :(
Je moet erachter zien te komen of het de coating is die is beschadigd of dat de lens van kunststof is. In het eerste geval kun je proberen om de coating op dezelfde manier geheel te verwijderen, in het 2e geval heb je je lens onherstelbaar gesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
met zeep+demi water kwam ik al een heel eind, daarna TOCH met de vloeistof geprobeerd en het ziet er al veel beter uit! Er was nog 1 wazig plekje maar op de laatste foto is die ook weg. Als ie over een uurtje nog goed is noem ik het geslaagd :7

Afbeeldingslocatie: http://www.oxipage.nl/download/download.php?cat=got&image=cheer_icoon2.gifAfbeeldingslocatie: http://www.oxipage.nl/download/download.php?cat=got&image=cheer_icoon2.gifAfbeeldingslocatie: http://www.oxipage.nl/download/download.php?cat=got&image=cheer_icoon2.gif is dit niet een stuk beter? Afbeeldingslocatie: http://www.oxipage.nl/download/download.php?cat=got&image=cheer_icoon2.gifAfbeeldingslocatie: http://www.oxipage.nl/download/download.php?cat=got&image=cheer_icoon2.gifAfbeeldingslocatie: http://www.oxipage.nl/download/download.php?cat=got&image=cheer_icoon2.gif
edit:
Die donkere plekken komen door de flitser, op foto's die niet zo dichtbij genomen zijn hebben dat helemaal niet

die druppeltjes onder lens.. na verdere bestudering onder een lamp blijken die een regelmatig patroon te hebben, ik denk voor de autofocus

[ Voor 19% gewijzigd door Oxi op 09-12-2003 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-06 22:30

nrg

Als je de lens hebt gesloopt kun je toch terug gaan naar die winkel? Als zelfs die winkel je het spul aanraadde, lijkt mij dat ze het daar op mogen lossen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oxigun schreef op 09 december 2003 @ 19:47:
met zeep+demi water kwam ik al een heel eind, daarna TOCH met de vloeistof geprobeerd en het ziet er al veel beter uit! Er was nog 1 wazig plekje maar op de laatste foto is die ook weg. Als ie over een uurtje nog goed is noem ik het geslaagd :7

[afbeelding][afbeelding][afbeelding] is dit niet een stuk beter? [afbeelding][afbeelding][afbeelding]
mooi behang dude :+

je hebt wel erg veel last van donkere hoekjes zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
nou die donkere hoekjes kwam omdat ik met flitser deed op korte afstand, dan is dat normaal imho :)

maar om zeker te zijn maak ik ff een andere foto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-04 00:14
Ziet er al beter uit.
Donkere plekken zitten alleen in de hoeken -> vignettering

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Pagina: 1