Toon posts:

Waar haalt men overtuiging vandaan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik schrijf dit naar aanleiding van eigen ervaringen. Ik zit namelijk nu in een fase waarin ik mijn gedachten over verscheidene dingen; alles van politiek tot mijn relaties met vrienden tot mijn studiekeuze, als het ware herevalueer.

Ik weet dat de oorsprong van overtuigingen vaak ligt in de opvoeding. Mijn politieke sympathie voor links heeft een direct verband met de overtuiging van mijn ouders: mijn moeder is een marxistisch politiek-econoom en sociologe, terwijl mijn vader leider was van een lerarenvakbond tijdens de Nicaragua crisis in de jaren '80. Zo krijgt iedereen vaak een overtuiging van huis uit. Het meest voorkomende geval is natuurlijk dat van geloof: mensen krijgen toch hun godsbesef van thuis mee.

Een ander factor dat mee kan spelen is denk ik ervaringen buiten de opvoeding. Iemand die veelvuldig slechte ervaringen heeft met allochtonen zal sneller om een strengere politiek op dat gebied roepen dan iemand die alleen fijne ervaringen daarmee heeft.

Maar waar ik me vooral in interesseer is de overschakeling van de ene naar de andere overtuiging, en al helemaal als deze gebeurt op puur (kan dat wel?) rationele gronden. Bij mijn eigen overpeinzingen heb ik namelijk vaak het gevoel dat bepaalde waarden, die ik principieel nog steeds goed vind, verwaarloos. Zo kom ik in een innerlijk conflict waarvoor ik vooralsnog geen uitweg heb gevonden.

Ik ben er wel zeker van dat er een aantal W&L'ers zijn die vaak (en sommigen) radicaal van overtuigingen veranderd zijn; wat ik graag wil weten is hoe men dat ervaren heeft.

hmm, misschien is de titel "hoe verandert men van overtuiging?" toepasselijker :P

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-01 13:31

MaDLiVe

.-Observer-.

Ik haal mijn overtuiging uit de dingen waar ik in geloof. Of die er nou zijn ingeprend of gewoon met levenervaring zijn meegegeven dat onderscheid kan ik niet altijd maken. Zo zijn mijn ouders beide religieus met mate (roomskatholiek en hindoeist) maar hebben ze mij altijd vrijgelaten in keuze, meningsvorming en hebben ze altijd opengestaan voor discussie. (hulde aan mijn ouders :P).

Hoe verander in mijn overtuigingen? Mijn overtuigingen zijn gebasseerd op argumenten. Argumenten die kunnen bestaan uit feiten, meningen en een combinatie daarvan. Nou zijn deze altijd voor verbetering vatbaar. Het veranderen van overtuigingen ligt in het feit dat je moet openstaan voor nieuwe visies, andere meningen etc. Als je er voor openstaat en altijd bereid bent de afweging te maken met jouw eigen visie kun je er op een dag achter komen dat jouw visie/overtuiging voor verbetering vatbaar is of misschien wel helemaal niet klopt.

Er zijn zat mensen die hun eigen mening/visie als ultieme waarheid zien en zich daarom afsluiten voor nieuw materiaal een groot gemis als je het mij vraagt.

Ik typ dit met een chaotische koppijn waar slapen niet tegen helpt :+ dus mochten er vage dingen in dit verhaal staan dan hoor ik het wel :P

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Vlabakje90
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Enige tijd geleden heb ik toch wel een grote ommezwaai gemaakt op het gebied van overtuiging. Ik ben van niet heel erg bewust naar zeer bewust gegaan. Vooral bewust op het gebied van hoe ik mijn leven wil inrichten en overtuigingen over 'het leven' van mij en anderen.

Een belangrijke factor in het maken van een ommekeer in overtuiging is denk ik het in levens kijken van andere mensen uit andere culturen (of andere verschillen) en je realiseren dat er ook nog iets anders is dan de manier waarop jij denkt. Niet alleen denken 'goh, er is iets anders dan de manier waarop ik denk', maar je volledig realiseren hoe andere mensen leven en hoe het zou zijn als jij op die manier zou leven.

Zo is het mogelijk om deze vele visie's op dingen af te wegen tegen elkaar en te kijken of jij wel de 'juiste' visie hebt (gekozen).

Verwijderd

Sinds ik me op politiek vlak (want daar zal deze discussie voornamelijk op uitdraaien) ben gaan orienteren heb ik van oorsprong altijd een linkse insteek gehanteerd, zonder daarbij de realiteit uit het oog te verliezen en tegelijkertijd pragmatisch te blijven denken. Dit heeft me 1,5 jaar goed bevallen, totdat ik dit jaar ben studeren.

Ben dit jaar dus gestart met m'n propedaeuse Politicologie (monodisciplinair) en heb tot een zekere ongerustheid mijner zijde toch moeten constateren dat ik in zekere zin aan het verrechtsen ben. Nu staat Leiden door zijn overvloed aan rechtenstudenten vaak toch al bekend om zijn rechtse imago, maar persoonlijk had ik deze kanteling in overtuiging zelf niet aan zien komen.

Ook het feit dat ik tijdens m'n studie gewoon zo diep op stof in ga dat het onmogelijk is om vrij te blijven van nuance. Sinds ik studeer is mijn nr.1 ergernis aan GoT dan ook de 'lompheid' waarmee veel mensen hier discussies voeren over immigranten, criminaliteit en wat al niet meer.

Als we de overheersende politieke dimensie (de sociaal economische) erbij pakken ben ik dus in een half jaar tijd al verschoven van links, naar het midden. Wie weet waar ik de komende jaren verder nog heen schommel.

Overigens is de bron van mijn oorspronkelijke overtuiging vrij moeilijk te traceren. M'n ouders zijn beiden gezonde middenstanders, stemmen CDA en VVD hebben me dus niet op de een of andere manier aangestoken.

Killahmonkey: Even een persoonlijke vraag; In je profiel staat dat je momenteel VWO doet, zou het kunnen zijn dat Politicologie een van de studies is die je momenteel overweegt om volgend jaar te gaan volgen?

In je posts vind ik namelijk altijd een zekere gelijkenis met de mijne terug, buitengewoon frappant. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 december 2003 @ 18:49:
Sinds ik me op politiek vlak (want daar zal deze discussie voornamelijk op uitdraaien) ben gaan orienteren heb ik van oorsprong altijd een linkse insteek gehanteerd, zonder daarbij de realiteit uit het oog te verliezen en tegelijkertijd pragmatisch te blijven denken. Dit heeft me 1,5 jaar goed bevallen, totdat ik dit jaar ben studeren.

Ben dit jaar dus gestart met m'n propedaeuse Politicologie (monodisciplinair) en heb tot een zekere ongerustheid mijner zijde toch moeten constateren dat ik in zekere zin aan het verrechtsen ben. Nu staat Leiden door zijn overvloed aan rechtenstudenten vaak toch al bekend om zijn rechtse imago, maar persoonlijk had ik deze kanteling in overtuiging zelf niet aan zien komen.

Ook het feit dat ik tijdens m'n studie gewoon zo diep op stof in ga dat het onmogelijk is om vrij te blijven van nuance. Sinds ik studeer is mijn nr.1 ergernis aan GoT dan ook de 'lompheid' waarmee veel mensen hier discussies voeren over immigranten, criminaliteit en wat al niet meer.

Als we de overheersende politieke dimensie (de sociaal economische) erbij pakken ben ik dus in een half jaar tijd al verschoven van links, naar het midden. Wie weet waar ik de komende jaren verder nog heen schommel.

Overigens is de bron van mijn oorspronkelijke overtuiging vrij moeilijk te traceren. M'n ouders zijn beiden gezonde middenstanders, stemmen CDA en VVD hebben me dus niet op de een of andere manier aangestoken.

Killahmonkey: Even een persoonlijke vraag; In je profiel staat dat je momenteel VWO doet, zou het kunnen zijn dat Politicologie een van de studies is die je momenteel overweegt om volgend jaar te gaan volgen?

In je posts vind ik namelijk altijd een zekere gelijkenis met de mijne terug, buitengewoon frappant. :)
De koppeling naar politiek maak ik vooral omdat dat mij het meest toegankelijk leek voor de lezers.

Maar de punten die je noemt zijn inderdaad punten waarop ik mezelf meer zie zweven. De uitgebreide verzorgingsstaat bijvoorbeeld: is dat niet meer een linkse fetisj dan een utopie?

Ik ga zelf denk ik in ieder geval geneeskunde studeren, hoewel ik wel langzaamaan aan mijn filantropie ga twijfelen, daarnaast was ik van plan een deeltijdstudie als veel tijdeisende hobby te volgen. Politicologie, sociologie en filosofie have crossed my mind; het wordt waarschijnlijk filosofie.
MaDLiVe schreef op 09 december 2003 @ 17:55:
Ik haal mijn overtuiging uit de dingen waar ik in geloof. Of die er nou zijn ingeprend of gewoon met levenervaring zijn meegegeven dat onderscheid kan ik niet altijd maken. Zo zijn mijn ouders beide religieus met mate (roomskatholiek en hindoeist) maar hebben ze mij altijd vrijgelaten in keuze, meningsvorming en hebben ze altijd opengestaan voor discussie. (hulde aan mijn ouders :P).

Hoe verander in mijn overtuigingen? Mijn overtuigingen zijn gebasseerd op argumenten. Argumenten die kunnen bestaan uit feiten, meningen en een combinatie daarvan. Nou zijn deze altijd voor verbetering vatbaar. Het veranderen van overtuigingen ligt in het feit dat je moet openstaan voor nieuwe visies, andere meningen etc. Als je er voor openstaat en altijd bereid bent de afweging te maken met jouw eigen visie kun je er op een dag achter komen dat jouw visie/overtuiging voor verbetering vatbaar is of misschien wel helemaal niet klopt.

Er zijn zat mensen die hun eigen mening/visie als ultieme waarheid zien en zich daarom afsluiten voor nieuw materiaal een groot gemis als je het mij vraagt.
Er zijn veel mensen die ik ken die hun overtuiging inderdaad baseren of een ervaring, die ze niet hun context plaatsen en vervolgens argumenten bedenken om hun eerste snelle indruk van hun ervaringen te kunnen verdedigen. Als je dan vervolgens niet ergens in dat proces erop inhaakt, dan is er (m.i.) een zeer incomplete overtuiging gevormd. Ik word vaak heel cynisch als ik dan een beetje verstand in zulke mensen niet erin kan stampen! }:O

Okee, okee, we hebben allemaal weleens zo'n bui, ik ben daar geen uitzondering in

Verwijderd

edit:
Beste hangman, jouw overtuiging is in dit topic niet relevant... Het gaat hier om de origine van die overtuiging.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2003 00:25 ]

Verwijderd

Maar hoe kom je aan die overtuigingen, Hangman? Want daar gaat het in dit topic om.

Als ik naar mezelf kijk, is een groot deel van m'n overtuigingen in belangrijke mate gevormd door m'n opvoeding en m'n jeugd. Pas de laatste jaren ben ik meer bezig met zoeken, met het opnieuw of voor de eerste keer funderen van overtuigingen. Daarbij merk ik dat het heel belangrijk is om in contact te komen met mensen met andere overtuigingen dan mijn huidige. Zoiets scherpt mijn blik, mening, en geest.

Ik zeg bewust 'huidige' omdat ik merk dat ik en mijn overtuigingen nog sterk in ontwikkeling zijn. Ik denk dat voor veel van ons geldt dat onze overtuigingen nog (lang) niet uitgekristalliseerd zijn.
Ik heb tot nu toe niet een radicale (180 graden) omslag gemaakt in mijn opvattingen. Daarom ben ik ook wel benieuwd naar de ervaringen van iemand die echt een radicale ommekeer in zijn opvattingen heeft (mee)gemaakt.

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:08

JustDutch

was ambtenaar :)

Als ik het even puur op het politieke vlak betrek, is mijn overtuiging afhankelijk van mijn kennis op het politieke vlak. Deze kennis wordt beinvloed door wat ik lees, wat ik meemaak en wat anderen mij vertellen. Vooral dit laatste is bij mij van grote invloed. Het leidde ertoe dat ik meermalen van links naar rechtliberaal en terug ben gegaan. Maar zoals MadLive al opmerkte, je moet voor andere invalshoeken open staan. Als jij je mening bij voorbaat hebt vastgelegd, zal deze niet veranderen, ongeacht wat er zich voordoet. (ergo, dan staat je overtuiging dus vast door je opvoeding (vergelijk voor het gemak even indoctrinatie))

Mijn opvoeding heeft mij in dit opzitcht een kader gegeven. Open staan voor andere ideeen was daarbij van belang. Daarom ben ik ook van mening, dat ik uberhaupt mijn eigen mening/ visie/ overtuiging kan vormen. Daarom heb ik mij bijvoorbeeld ook losgemaakt van de kerk, omdat ik niet achter de kerk als instituut sta. Op zich was dit een heel rationeel besluit dat erg werd beinvloed door irrationele gevoelens. Rationeel gezien had ik de keuze al lang gemaakt, maar mijn gevoel zij anders. Pas op het moment dat ik gevoel (geloof) loskoppelde van kerk, was het voor mij mogelijk om afstand van de kerk te nemen. Je moet dus niet bang zijn om tegen je heersende overtuiging in te gaan. Ben je dit wel, dan zul je hem ook niet kunnen veranderen.

Samenvattend. Ik denk dat je overtuiging voor een groot deel afhangt van je opvoeding. De mate waarin je deze in je latere leven kunt aanpassen aan je eigen ervaringen/ inzichten is ook afhankelijk van diezelfde opvoeding. Als je te veel niet rationele inzichten uit je opvoeding meekrijgt, die je objectief gezien niet kunt weerleggen, dan zal het moeilijk zijn om je visie die je uit je opvoeding meekrijgt te veranderen.

Forza Mucca

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Karel V

Een simpele ziel

JustDutch - Wednesday 10 December 2003 00:43
Als ik het even puur op het politieke vlak betrek, is mijn overtuiging afhankelijk van mijn kennis op het politieke vlak. Deze kennis wordt beinvloed door wat ik lees, wat ik meemaak en wat anderen mij vertellen. Vooral dit laatste is bij mij van grote invloed.
De kennis die je opbouwt (in dit geval politiek) wordt meen ik altijd beinvloed door wat je leest, wat je meemaakt en wat anderen vertellen. Daardoor vorm je je eigen mening. De basis wordt gelegd door je ouders en daar boorduur je eigenlijk in je verdere leven op door. Deels zal je mening dan gaan afwijken, meestal een wat modernere tijdsdenken. Het is wel waar dat er ook mensen zijn die hun mening totaal wijzigen tegenover hetgeen wat hun ouders hebben meegegeven.
Je mening wordt beinvloed door wat je leest en ziet en hoort.
En aangezien we onze dagelijkse kennis van zaken krijgen via de media, krijg je deels toch dat als de media A zegt het grote gros van de mensen dan ook A gaat zeggen. Een voorbeeld: vroeger was Europa pro-Joods, tegenwoordig kun je het standpunt meer pro-palastijns dan pro-Joods terwijl er aan de situatie in het midden oosten bijna niets verandert is. (in 1960 waren er ook al palastijnse vluchtelingenkampen, en niet veel later begon er toen ook al een stroom van aanslagen, voor of rond 1970 begonnen).
Het verschil: de media geeft andere berichten af. Mijn mening is dat we voor een groot deel naast de opvoeding door de media worden beinvloed. Kinderen van 3 kijken al hele dagen TV en horen de radio, dus dat is ook niet verbazend.
En dat vindt ik eigenlijk het nadeel van de moderne media, want wie zegt dat het waar is?

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-01 13:31

MaDLiVe

.-Observer-.

Sja, je vergeet 1 belangrijk punt in je betoog hierboven. Je wordt idd vanaf allerlei punten blootgestelt aan informatie die wellicht eenzijdig belicht kan zijn. De vraag is echter of jij de informatie blindelings opneemt of dat je instaat bent er kritsche kanttekeningen bij de plaatsen en ze weer in context te plaatsen. Ik ben het ermee eens dat er veel mensen zijn die blindeling van alles aannemen. Maar er zijn zat mensen die informatie afwegen en dan pas conclusies trekken.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Pagina: 1