oplossing voor noisy fan

Pagina: 1
Acties:

• increddibelly
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-01 20:37
In mijn kast zit 12x12cm fan die 88CFM wegblaast. Deze maakt nogal wat herrie (44dB) dus ik zoek een andere manier om de kast te koelen.

(Even vooraf: 88CFM is geen overkill, het is een 19"rack met kleine gaten voor luchtstromen

Alle 12x12 cm fans die ik bij Papst, Sunon en Sharkoon tegenkom zijn of niet krachtig genoeg (rond de 50 CFM) of ze maken (minstens) zoveel herrie.

Ik denk nu aan een andere oplossing en ik vroeg me af of iemand hier iets dergelijks al geprobeerd heeft:

ik wil proberen om de een enkele fan te verwijderen, en in plaats daarvan op verschillende plekken koelers te installeren die bij elkaar opgeteld ook 88 CFM wegblazen
Dus bijv. een PCI slotplaatje-koeler (15CFM) + een hard disk slot koeler (25CFM) + een trage 12x12 koeler (50 CFM), samen 90CFM ('t is maar een voorbeeld)

Zou deze techniek kunnen werken of is dat bij voorbaat al gedoemd te mislukken?
moeten voor- en achterkant even hard zuigen/blazen? Of is het onschadelijk als de hete lucht sneller wordt afgevoerd dan de koude lucht wordt aangevoerd?

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 21:52
Als je meerdere fans op een lager voltage laat draaien, heb je denk ik een goed resultaat.

De vraag over verschil in flow staat in de FAQ.

Verwijderd

OF anders koop/maak je een rheobus waarmee je de fans van snelheid kan regelen. Als je gamed, mag ie hard staan, want dan hoor je dat toch niet. En als je rustig gewoon op internet zit, wordt je pc niet echt warm, dus kan je ventilator minder laten draaien, dus minder lawaai...

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Verwijderd schreef op 09 december 2003 @ 17:35:
OF anders koop/maak je een rheobus waarmee je de fans van snelheid kan regelen. Als je gamed, mag ie hard staan, want dan hoor je dat toch niet. En als je rustig gewoon op internet zit, wordt je pc niet echt warm, dus kan je ventilator minder laten draaien, dus minder lawaai...
En als je gelezen had zag je dat ie het over een server had :/

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Kun je niet gewoon watercoolen met een rad buiten het rack? Je zegt dat het een server is, maar een echte rack server, daarbij maakt het toch niet uit datie veel herrie maakt? Daarom denk ik dat die bij jouw thuis staat, en er dus WC in kan.

edit:
het is geen server volgens mij, hij zegt "mijn pc" ... misschien een nieuwe kast kopen anders? Geef ook eens wat meer info!

[ Voor 25% gewijzigd door pierre-oord op 09-12-2003 18:16 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Probeer inderdaad een Waterkoeling oplossing of een rheobus.
Ik heb paar maandjes terug zon WC-setje gehaald hier online en sindsdien loopt mijn desktop en servertje lekker zonder geruis wel zo fijn!

Verwijderd

m33p schreef op 09 december 2003 @ 18:03:
[...]

En als je gelezen had zag je dat ie het over een server had :/
Kan een rheobus dan niet in een server?? Zou me dik verwonderen :/ :|

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Verwijderd schreef op 09 december 2003 @ 18:51:
[...]

Kan een rheobus dan niet in een server?? Zou me dik verwonderen :/ :|
Maar een rheobus is dan helemaal niet nuttig.. je zal namelijk geen spelletje's gaan spelen op de server....

Alleen als je gaat rekenen (een querry op een acces database op je server b.v) zal je processor echt belast gaan worden.. maar om daar elke keer voor naar je server te lopen :/

Verder denk ik dat het niet zoveel uit maakt qua geluid.. het geluid zal namelijk wel harder worden van die fan's omdat het op een gegeven moment ook wel opgeteld zal moeten worden ofzo..

1 auto op de snelweg maakt ook minder herrie als 10 zal ik maar zeggen..

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Neo289
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09-2024
hoe laat je eigenlijk een systeem fan op een lager voltage lopen? Je stopt toch gewoon dat 3 pinnig dingetje op zo'n aansluitplek op je mobo, kun je het voltage dan in bios je regelen?

• Hazuki
  • Laatst online: 18-01 01:28

Hazuki

On my Suzuki

Lager voltage lost dus nix op, want dan gaat je fan ook langzamer draaien (duh :P).
Meerdere stille fans levert meer luchtverplaatsing, terwijl het geluidsniveau slechts een beetje toeneemt. Das dus de beste oplossing.

*edit*
Heb zelf nooit fans op minder dan 12V draaien, maar als ik me niet vergis geef je ze een lager voltage door de draadjes op verschillende gaatjes van je molex aan te sluiten. Dus bijv. rood op de 12V en zwart op de -5V levert 7V op. Je kunt hierover wel meer vinden met de search.

[ Voor 41% gewijzigd door Hazuki op 09-12-2003 19:35 ]

Koekie?

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
Neo289 schreef op 09 december 2003 @ 19:27:
hoe laat je eigenlijk een systeem fan op een lager voltage lopen? Je stopt toch gewoon dat 3 pinnig dingetje op zo'n aansluitplek op je mobo, kun je het voltage dan in bios je regelen?
Weerstandjes of de lagere voltagekabel gebruiken ipv de +12v

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-02 15:26

w0w

12*12=144cm2, 4*4=16cm2, 144/16=9. In principe is er dus ruimte voor 9 4x4 fannetjes, deze zullen samen minder lawaai maken, en toch wel richting de 88 CFM gaan, want 88/9~10. Nou weet ik de regels van rekenen met CFM niet, maar kun je deze niet bijelkaar optellen :?, anders kun je misschien ook nog 1x8cm en 5x4cm fans proberen, dit past ook, en deze kun je dan misschien ook nog wel op 7 danwel op 5 volt laten draaien?
bijv. rood op de 12V en zwart op de -5V levert 7V op
Het verschil tussen 12V en -5V, is 17V, dit zou ik dus niet doen, je moet de zwarte draad gewoon op een +5V aansluiten, dan is het verschil maar 7V, en dat is precies de hoeveelheid volt die je nodig hebt :) Overigs is er maar één draadje waar een spanning van -5V op staat, en deze wordt tegenwoordig niet eens meer gebruikt

[ Voor 31% gewijzigd door w0w op 09-12-2003 19:37 ]

• Hazuki
  • Laatst online: 18-01 01:28

Hazuki

On my Suzuki

12*12=144cm2, 4*4=16cm2, 144/16=9. In principe is er dus ruimte voor 9 4x4 fannetjes, deze zullen samen minder lawaai maken, en toch wel richting de 88 CFM gaan, want 88/9~10. Nou weet ik de regels van rekenen met CFM niet, maar kun je deze niet bijelkaar optellen , anders kun je misschien ook nog 1x8cm en 5x4cm fans proberen, dit past ook, en deze kun je dan misschien ook nog wel op 7 danwel op 5 volt laten draaien?
Hier klopt dus absoluut nix van he 8)7

*edit*
Omdat verschillende fans ook op verschillende oerentallen werken. Je kunt er dus niet vanuit gaan dat als je de oppervlakte van de fans optelt, ze ook evenveel CFM aan luchtverplaatsing teweegbrengen. Ook is de vorm, hoek van plaatsing, afwerking en oppervlakte van de fanbladen van belang. 12x12=144 is wel waar, maar hier niet van belang. Iets anders wat je in je achterhoofd moet houden is dat grote fans meestal stillere lagers hebben.

[ Voor 33% gewijzigd door Hazuki op 09-12-2003 19:45 ]

Koekie?

• w0w

w0w

Hier klopt dus absoluut nix van he
En waarom niet? onderbouwing? aan zo'n post hebben we natuurlijk niks he :|

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-02 17:25
Nou... 'T klopt wel enigszinds, maar om nou 9 40mm fannetjes in plaats van 1 120 te zetten is ook weer zoiets, en die dingen maken best een irri geluid (maar da's subjectief)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Neo289
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09-2024
ik heb dus ook een systeem fan liggen, maar als ik hem aanzet dan lijkt het of je een stofzuiger onder je neus bezig is. Ik snap dat ik m dan op de één of andere manier 5v ipv 12 v moet geven, maar ik snap niet hoe dat moet. Dit past niet zo in dit topic, maar als iemand me een goede link wil geven.. _/-\o_

• w0w

w0w

Nou... 'T klopt wel enigszinds, maar om nou 9 40mm fannetjes in plaats van 1 120 te zetten is ook weer zoiets, en die dingen maken best een irri geluid (maar da's subjectief)
Persoonlijk Vind ik 9 4cm fans fijner, dan 1 12cm fan, dit omdat 9 fannetjes minder lawaai maken (waarschijnlijk) en toch net zo veel of meer luchtverplaatsing genereren.
ik heb dus ook een systeem fan liggen, maar als ik hem aanzet dan lijkt het of je een stofzuiger onder je neus bezig is. Ik snap dat ik m dan op de één of andere manier 5v ipv 12 v moet geven, maar ik snap niet hoe dat moet. Dit past niet zo in dit topic, maar als iemand me een goede link wil geven..
Op 5V laten lopen is nog veel makkelijker; de draad die naar de gele draad toe loopt, knip je door, en deze soldeer je vast een de rode; klaar is Kees :)

edit; Ik ben lekker sneller, Fallox :P

[ Voor 6% gewijzigd door w0w op 09-12-2003 19:51 ]

Verwijderd

Neo289 schreef op 09 december 2003 @ 19:39:
ik heb dus ook een systeem fan liggen, maar als ik hem aanzet dan lijkt het of je een stofzuiger onder je neus bezig is. Ik snap dat ik m dan op de één of andere manier 5v ipv 12 v moet geven, maar ik snap niet hoe dat moet. Dit past niet zo in dit topic, maar als iemand me een goede link wil geven.. _/-\o_
- van fan, op - van molex (zwart draadje)
+ van fan, op rode molex draadje

edit:grr boefje!!! :P

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 19:48 ]

Verwijderd

w8 ff éh, de fan heeft een rode en een zwarte draad. sluit je dit aan op de voeding zo--> Zwart op zwart, en rood op geel, dan heb je 12Volt denk ik.

Zwart op zwart en rood op rood heb je 5Volt

Correct me if i'm wrong

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 december 2003 @ 19:46:
w8 ff éh, de fan heeft een rode en een zwarte draad. sluit je dit aan op de voeding zo--> Zwart op zwart, en rood op geel, dan heb je 12Volt denk ik.

Correct me if i'm wrong
klopt.
Maar is dit niet standaard FAQ werk :?

• w0w

w0w

Maar is dit niet standaard FAQ werk

Correct me if i'm wrong
Klopt allebij als een bus ;), overigs zijn er volgens mij maar weinig fans die 'opdraaien' bij een begin spanning van 5V :?

edit; en dit keer is FalloX mij voor :)

[ Voor 20% gewijzigd door w0w op 09-12-2003 19:51 ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-02 15:23
Een server staat toch in een rack ergens in een datacenter? dan maakt geluidsproductie toch geen zak uit (immers stat hij ver weg ;)).

Wellicht dat je iets aan tempgestuurde fans kunt denken? dan hoeven ze niet altijd @ high volume te blazen. Of die kleine gaten groter maken?

Verwijderd

Icey schreef op 09 december 2003 @ 19:51:
Een server staat toch in een rack ergens in een datacenter? dan maakt geluidsproductie toch geen zak uit (immers stat hij ver weg ;)).

Wellicht dat je iets aan tempgestuurde fans kunt denken? dan hoeven ze niet altijd @ high volume te blazen. Of die kleine gaten groter maken?
Ik had zelf eerst ook een 19inch onder me bed liggen hoor :)
Pagina: 1