Toon posts:

Krijg SAMBA met users niet werkend

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik weet dat het nogal makkelijk gevraagd is ... wie krijgt mijn Samba even werkend :-)

Situatie is deze:
Op een Mandrake systeem (9.2, Samba 2.2.3a) krijg ik Samba alleen maar aan de praat met de volgende twee settings:
1) Guest login OK = yes
2) Guest account = <testaccount>

Dat werkt omdat de user-identificatie altijd fout gaat (lees verderop) en de user dus default naar mijn testaccount gaat. Een fallback dus. Ik krijg mijn share dus wel aan de praat, maar zonder enige authenticatie.

Wat ik graag wil is Security=User, en dan gewoon aanloggen met een Windows XP systeem, en met een geldige user, niet met het default fallback-account.
Maar, afhankelijk van settings die ik probeer en users (op de Linux bak) die ik aanmaak en wachtwoorden toewijs met 'smbpasswd', heeft mijn windows systeem twee mogelijke reacties voor mij:
- Geen toegang (error)
- Opnieuw vragen van uname/wachtwoord.

Het lijkt hem helemaal niets uit te maken of ik nu het juiste wachtwoord invul of niet.
Het frustrerende is dat ik dit al vaker geprobeerd heb, met artikelen van het internet erbij, maar wat ik ook probeer... je raad het al.

Dit geldt voor zowel de homes-shares als specifieke shares die ik aanmaak.

Ik heb al een hoop geprobeerd. Allerlei opties beïnvloeden elkaar, en www.samba.org heb ik bezocht. Het probleem met alle documentatie is dat ze wel altijd de opties uitleggen, maar niet welke opties en waarden je moet hebben om iets werkend te krijgen. Ik ben in feite op zoek naar een werkend voorbeeld.

Heeft iemand voor mij wellicht:
- Een smb-config file
- de instructies die ik moet uitvoeren (linux/windows) om het aan de praat te krijgen?

• MIT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-03-2025

MIT

KerMIT

Heb je
code:
1
smbpasswd -a <bestaande username>
gedaan?

No Signature

Verwijderd

Als je nou eerst eens komt met je huidige smb.conf en je verder het debuglevel opschroeft i.c.m. het bekijken van de logs dan komen we al een heel eind verder lijkt me zo.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 20:44 ]

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

dit probleem loop ik momenteel ook tegenaan op mijn stage, de Windows-machines blijven vragen om username+pass, ben toch al heel wat aan't prutsen geweest en uiteraard de nodige users al aangemaakt met smbpasswd -a <user> :)

Op zowel GoT als Google is hier veel over te vinden, maar geen van allen lost het probleem op...
Vreemd genoeg heb ik het op mijn FreeBSD machine thuis wel aan de praat gekregen (vraag me niet hoe), daarom hierbij (* klik * B)) de smb.conf daarvan (2.2.8a), [mp3] is de enige share en alles doet precies wat het moet doen :)

Hoi

Verwijderd

De oplossingen staan toch hier op GoT dacht ik, ff zoeken in m'n bookmarks :)

[edit]
Al eens in dit topic, rond gekeken? [rml][ Samba] Configuratie stappenplan[/rml]

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 22:29 ]

Verwijderd

NoBody schreef op 09 december 2003 @ 22:19:
dit probleem loop ik momenteel ook tegenaan op mijn stage, de Windows-machines blijven vragen om username+pass,
Bij een perfecte configuratie heb ik dit reeds meegemaakt met Win2K clients. Na een reboot "vergeten" die de username/pass die je gebruikt hebt om een share / printer aan te spreken. Wanneer je op de samaba bak exact dezelfde user aanmaakt als de ingelogde windows user met hetzelfde pass dan loopt alles goed en vraagt die nooit meer een pass. Bij WinXP is dit niet het geval.

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-02 11:41
Verwijderd schreef op 10 december 2003 @ 01:29:
[...]

Bij WinXP is dit niet het geval.
Bij mij werkt dit gewoon hoor (samba 2.2.8)

• active2
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Is windows xp wel gejoined op je Samba server ?

Tenminste ik neem aan dat je wil kunnen inloggen met winxp op je samba server waarbij samba de PDC server is.

En geef is wat meer informatie over je smb.conf. Ik ben wel benieuwd wat je er in gezet hebt.

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

Ik denk dat TS eerst 's moet upgraden naar Samba 2.2.8 oid, werkt in ieder geval beter met 2000 en in ieder geval XP.

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Hierbij een smb.conf;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
#======================= Global Settings =====================================
[global]
   interfaces = eth0
   workgroup = NEPWORK
   server string = %h (Samba %v)

hosts allow = 192.168.1. 127.

log file = /var/log/samba/%m.log
   max log size = 5
   security = user

encrypt passwords = yes
   smb passwd file = /etc/samba/private/smbpasswd

username map = /etc/samba/smbusers

socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192

os level = 65

#============================ Share Definitions ==============================

[Share]
        comment = Share
        path = /share/share
        public = yes
        writeable = yes
        create mode = 0777

[Warez]
        comment = Warez
        path = /warez/warez
        valid users = neptunus
        public = yes
        writeable = yes
        create mode = 0777

Wel moet je dan ook nog even een smbusers file aanmaken met de usernamen er in.
code:
1
2
3
# Users for SAMBA

neptunus=neptunus

Het kan zijn dat de username in je windows machine andersis dat je aangemaakte username in linux. Lees hiervoor even de man file's van samba. Natuurlijk moet je ook nog even smbpasswd -a EENUSER toevoegen.

[ Voor 11% gewijzigd door Neptunus op 10-12-2003 12:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor alle reacties zover, vooral voor de link naar het Samba-configuratie topic. Goud! Die had ik zelf nog niet gevonden!

Antwoorden op reacties:
Yep, ik heb met 'smbpasswd -a' geprobeerd om gebruikers toe te voegen. Hierbij erop gelet dat de users ook bestaan als unixusers (dus in /etc/passwd voorkomen). Windows blijft bij openen van de share om uname/ww vragen.

Ik heb in mijn vraag mijn versie verkeerd vermeld: Ik heb wel degelijk de meest recente versie (2.2.8a)

Wat betreft joinen van XP met SMB-domain: Ik zou het erg koel vinden om alles met domains aan de praat te krijgen, maar momenteel ben ik al blij als ik gewoon bij een share een wachtwoord-authenticatie erdoor krijg. Tenzij dat niet kan zonder domain, wil ik het domain verhaal graag nog heel even uitstellen (en met workgroups werken).

Mijn /etc/samba/smb.conf is deze:
[global]
workgroup = FFTO
netbios name = CINDY
server string = Samba Server %v
security = USER
encrypt passwords = Yes
domain logons = Yes
domain master = yes
map to guest = Bad User
log file = /var/log/samba/log.%m
max log size = 50
printcap name = cups
dns proxy = No
guest account = smb_mp3
printer admin = @adm
printing = cups

Zoals je ziet: Bij bad user gaat hij meteen naar Guest account. Zo kom ik tenminste op mijn share.

G.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2003 14:17 . Reden: configfout ]

• active2
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Verwijderd schreef op 10 december 2003 @ 12:44:
Ok, bedankt voor alle reacties zover, vooral voor de link naar het Samba-configuratie topic. Goud! Die had ik zelf nog niet gevonden!

Antwoorden op reacties:
Yep, ik heb met 'uname -a' geprobeerd om gebruikers toe te voegen. Hierbij erop gelet dat de users ook bestaan als unixusers (dus in /etc/passwd voorkomen). Windows blijft bij openen van de share om uname/ww vragen.

Ik heb in mijn vraag mijn versie verkeerd vermeld: Ik heb wel degelijk de meest recente versie (2.2.8a)

Wat betreft joinen van XP met SMB-domain: Ik zou het erg koel vinden om alles met domains aan de praat te krijgen, maar momenteel ben ik al blij als ik gewoon bij een share een wachtwoord-authenticatie erdoor krijg. Tenzij dat niet kan zonder domain, wil ik het domain verhaal graag nog heel even uitstellen (en met workgroups werken).

Mijn /etc/samba/smb.conf is deze:
[global]
workgroup = FFTO
netbios name = CINDY
server string = Samba Server %v
security = USER
encrypt passwords = Yes
domain logons = Yes
domain master = yes
map to guest = Bad User
log file = /var/log/samba/log.%m
max log size = 50
printcap name = cups
dns proxy = No
guest account = smb_mp3
printer admin = @adm
printing = cups

Zoals je ziet: Bij bad user gaat hij meteen naar Guest account. Zo kom ik tenminste op mijn share.

G.
Ik wist niet dat je met uname -a users kon toevoegen... :D

Dat moet je met smbpasswd -a doen. En als je het hier mee doet dan moet diezelfde user ook in /etc/passwd staan. Anders werkt het niet.

En als dit je smb.conf is. Nee dan kom je niet op een share idd. Je moet ook nog een share aanmaken.

offtopic:
Groeten hoeft niet op dit forum...

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Neptunus schreef op 10 december 2003 @ 12:35:
Hierbij een smb.conf;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
#======================= Global Settings =====================================
[global]
   interfaces = eth0
   workgroup = NEPWORK
   server string = %h (Samba %v)

hosts allow = 192.168.1. 127.

log file = /var/log/samba/%m.log
   max log size = 5
   security = user

encrypt passwords = yes
   smb passwd file = /etc/samba/private/smbpasswd

username map = /etc/samba/smbusers

os level = 65

#============================ Share Definitions ==============================

[Share]
        comment = Share
        path = /share/share
        public = yes
        writeable = yes
        create mode = 0777

[Warez]
        comment = Warez
        path = /warez/warez
        valid users = neptunus
        public = yes
        writeable = yes
        create mode = 0777

Wel moet je dan ook nog even een smbusers file aanmaken met de usernamen er in.
code:
1
2
3
# Users for SAMBA

neptunus=neptunus

Het kan zijn dat de username in je windows machine andersis dat je aangemaakte username in linux. Lees hiervoor even de man file's van samba. Natuurlijk moet je ook nog even smbpasswd -a EENUSER toevoegen.
En de computers die mogen inloggen hebben allemaal 192.168.1 als IP? Comment die lijn even, en vertel ons wat er gebeurt.

Probeer ook eens even browseable=yes bij die shares te zetten (hoewel ik het wel een vage path vind. je hebt een dir /warez en daaronder weer een dir Warez?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

verkeerde knop

[ Voor 96% gewijzigd door kmf op 10-12-2003 14:18 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Allemaal leuk en aardig al die voorstellen hier, maar iedereen lijkt er weer eens aan voorbij te lopen dat de eerste plaats waar je problemen oplost de logfiles zijn i.p.v. in het wilde weg te gissen ;)
Pagina: 1