Uitrol PDA (900 stuk) in verkoop organisatie strategie

Pagina: 1
Acties:

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:50
Zit met het volgende:

Voor een international organisatie, met een extreem verspreide gebruikersgroep
ben ik gevraagd om mee na te denken over de optimale uitrol van pda's onder de verkoop organisatie.

Er zijn een aantal faktoren waarmee rekening te houden:

+ Extreem verspreide gebruikersgroepen
+ Verschillen in taal (engels is grotendeels geen moedertaal)
+ Gebruikers staan waarschijnlijk niet erg open voor vernieuwing
+ Geen ervaring met training voor pda platform
+ Geen ervaring met uitrol op dit formaat

De applicatie die als eerste draait op de pda is simpel van opzet, en bestaat maar uit een paar schermen.

Nu heb ik net mijn tanden in deze vraag gezet, en ben dus op zoek naar voorbeelden van zulke acties, of vergelijkbare acties.
De installatie en technische realisatie valt buiten de scope.

Het gaat primair over de manieren van training.
Nu heb ik hier een aantal ideen over:

training door dmv.

+ CDROM
+ Webcast
+ Train the trainer (eerst per land trainen 1 gebruiker, die dan per land andere trainen)
+ Train the trainer dmv webcast (eerst per land trainen 1 gebruiker, die dan per land andere trainen)

(allemaal of / of )

Ik heb al verschillende voor en nadelen op een rijtje gezet, en een voorlopige afweging gemaakt voor deze situatie.

1. Train the trainer
2. CDrom
3. Train the trainer dmv webcast
4. Webcast

Nu is mijn vraag, welke soort dingen zal ik tegenkomen tijdens deze operatie en waar moet ik aan denken.
Ik zie dit als een discussie en niet als een topic op een kant en klaar antwoord te krijgen

cd /pub && more beer

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Hier ga je in PNS meer antwoord op krijgen.

Windows Operated Systems >> Professional Networking & Servers

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Wat wel leuk altijd was aan trainingen van bijvoorbeeld telefoon provider
o2 was een internet site waarop je punten kon verdienen per behaald
onderdeel... daaraangekoppeld was een soort incetieve programma
waarmee je met die punten wat kon bestellen...

Dus volgens mij kan je met behulp van een goede internet-site met een duidelijk
opgezet materiaal een heel eind komen.

[ Voor 5% gewijzigd door avon op 09-12-2003 16:20 ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:52

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Volgens mij gaan jullie 1 ding ontzettend vergeten, en dat is de acceptatie door de gebruiker :) Je traint de mensen wel, maar gaan ze het echt gebruiken? Komt er geen weerstand door?

Dit gedeelte mis ik wel in je verhaal. Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd in welke scope je vraag ligt; de problematiek met de 'technisch informeren' door middel van trainingen, of meer de vraag hoe je het in zijn algemeen succesvol kan implementeren (en dan komen er gelijk een hoop meer vakgebieden bij kijken).

Als je mensen alleen maar gaat trainen hoe iets werkt, door middel van bijvoorbeeld train de trainer / webcast, uitleg verschaft, betwijfel ik of het een succes wordt. Eigenlijk vraag ik me af of het uberhaupt zin heeft om hier over na te gaan denken, voordat je zorgt dat mensen de vernieuwing gaan accepteren c.q. gebruiken.

Waar je ook over na moet denken is, hoe gek het ook klinkt, in welk land je gaat beginnen met uitrollen. Een aantal 'politieke' redenenen kunnen ook de acceptatie bemoeilijken.
Een voorbeeldje hiervan. Ik heb een keer op een congres een verhaal gehoord van een bedrijf dat wereldwijd een applicatie wilde uitrollen. Ook zij kwamen voor de keus te staan waar zij zouden beginnen met uitrollen. In ieder geval niet het moederland. De reden was: Als wij in het moederland gaan beginnen, dan:
  • eisen zij dat de taal aangepast wordt aan die van het moederland; wat moeilijker is voor de rest van de wereld
  • Eventuele fouten in de procedure komen dan wel vrij cruciaal naar voren.
Het moederland is toen pas in een latere fase aan de beurt gekomen; de fouten waren er toen al min of meer uit. Verder konden zij geen eisen meer stellen aan de taal; omdat die al overal geimplementeerd was.
AvOn schreef op 09 december 2003 @ 16:19:
Wat wel leuk altijd was aan trainingen van bijvoorbeeld telefoon provider
o2 was een internet site waarop je punten kon verdienen per behaald
onderdeel... daaraangekoppeld was een soort incetieve programma
waarmee je met die punten wat kon bestellen...
O2 is niet de enige; ook BT en Siemens hebben dit bijvoorbeeld gedaan; deze laatste met de introductie van een Knowledgebase-achtig systeem. In eerste instantie maakte niemand er gebruik van; door middel van een incentive-programma is het eindelijk nog een succes geworden.

Ik denk ook zeker dat het voor dit project belangrijk is om een soort van incentive system te maken, waarbij mensen kunnen sparen.

[ Voor 91% gewijzigd door gorgi_19 op 09-12-2003 17:29 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:50
gorgi_19 schreef op 09 december 2003 @ 17:13:
Volgens mij gaan jullie 1 ding ontzettend vergeten, en dat is de acceptatie door de gebruiker :) Je traint de mensen wel, maar gaan ze het echt gebruiken? Komt er geen weerstand door?

Dit gedeelte mis ik wel in je verhaal. Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd in welke scope je vraag ligt; de problematiek met de 'technisch informeren' door middel van trainingen, of meer de vraag hoe je het in zijn algemeen succesvol kan implementeren (en dan komen er gelijk een hoop meer vakgebieden bij kijken).

Als je mensen alleen maar gaat trainen hoe iets werkt, door middel van bijvoorbeeld train de trainer / webcast, uitleg verschaft, betwijfel ik of het een succes wordt. Eigenlijk vraag ik me af of het uberhaupt zin heeft om hier over na te gaan denken, voordat je zorgt dat mensen de vernieuwing gaan accepteren c.q. gebruiken.
ik ben het met je eens, aan de gebruikersacceptatie is ook gedacht, alleen wilde men eerst kijken welke mogelijkheden er waren voor het technisch uitleggen van een applicatie.

een uitrol staat of valt bij acceptatie. Hierdoor moet door de business goed over worden nagedacht.

heb je toevallig nog enkele tips over gebrukersacceptatie? of het accepteren van vernieuwing?

links naar literatuur bijv?
studies?
een bedrijf dat wereldwijd een applicatie wilde uitrollen. Ook zij kwamen voor de keus te staan waar zij zouden beginnen met uitrollen. In ieder geval niet het moederland. De reden was: Als wij in het moederland gaan beginnen, dan:
  • eisen zij dat de taal aangepast wordt aan die van het moederland; wat moeilijker is voor de rest van de wereld
  • Eventuele fouten in de procedure komen dan wel vrij cruciaal naar voren.
In dit geval is een van de landen (nederland) bezig met een pilot fase van de applicatie en pda combinatie.

Een probleem waar we idd mee geconfronteerd zijn is de taal. De uiteindelijke gebruikers zijn verspreid over europa van noorwegen tot griekenland.

De voertaal binnen het bedrijf is engels (van origine een amerikaans bedrijf)
maar op het niveau waar de eindgebruikers zijn is het vaak het geval dat ze niet allemaal vloeiend in engels zijn.

Nu is het bij train the trainer wel mogelijk dat ze training krijgen in hun eigen taal , maar de applicatie gewoon in het engels blijft.
Dit zou eventueel ook kunnen bij de cdrom bijvoorbeeld, maar dan moet voor elk land specifiek alles vertaald worden , dit breng enorme kosten met zich mee.
Dit wil elk bedrijf voorkomen denk ik.
O2 is niet de enige; ook BT en Siemens hebben dit bijvoorbeeld gedaan; deze laatste met de introductie van een Knowledgebase-achtig systeem. In eerste instantie maakte niemand er gebruik van; door middel van een incentive-programma is het eindelijk nog een succes geworden.

Ik denk ook zeker dat het voor dit project belangrijk is om een soort van incentive system te maken, waarbij mensen kunnen sparen.
Ik zal dit idee meenmenen!

cd /pub && more beer

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 13:46

ATS

Misschien heb je http://wwwhome.cs.utwente.nl/~sikkel/papers/ps/ocdoc0030.pdf wat aan (of aan de referenties erin)? Het is een ingang voor wat wetenschappelijke literatuur wat de factoren zijn voor het al dan niet accepteren van ICT toepassingen door de potientiele gebruikers.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:52

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

links naar literatuur bijv?
studies?
Ik ben heel erg geneigd om te zeggen dat je eens moet kijken naar Changemanagement / verandermanagement (ja, dat is een heel eigen vakgebied binnen de management en organisatie).

Meerdere methodieken worden er daarin beschreven; concrete links of boeken kan ik je alleen niet aanraden.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 17:13

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

In zo'n geval zou ik of:
groep trainen die groepen weer trained met verandwoordelijken die voor een afdeling (vestiging) verandwoordelijk zijn (werkt meestal niet).
of
Een bedrijf in huis halen die dit wel kan trainingen (werkt meestal beter).
Vervelende hiervan is dat deze meestal ook de hardware en software erbij willen doen :(.
of
gefaceert invoeren per afdeling en de hele afdeling gaan trainen.

EEn website en/of cast stream werkt wel als hulpmiddel maar niet om mensen het te leren.
RTFM is niet voor niets de meest gesproken zin van een helpdesk.

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Pagina: 1