Toon posts:

[XP] veel interrupts zorgt voor hoge procload?

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het cpu-gebruik van mijn systeem (athlon 1400) is ineens sky-high (80-100 %).
Volgens een diagnostisch programma is een hoog aantal hardware interrupts hier de oorzaak van.
Mijn cpu-koeler is de laatste tijd wat meer herrie gaan maken en wordt dus kennelijk slechter. Weet iemand of een slechte koeler voor (veel) meer interrupts kan zorgen????

Overigens lijkt het erop dat een hoog cpu-gebruik gepaard gaat met veel harde-schijf aciviteit. Dus ook daar kan het probleem zitten.

Dank voor evt. antwoorden,
_/-\o_
Henri Bruntink

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Volgens mij weet je niet helemaal wat interrupts zijn. Bij mijn weten zijn dat hardware adressen (IRQ's). Dat je CPU-verbruik 'sky-high' is kan verschillende oorzaken hebben. Draai je een koetje misschien? Kijk anders eens bij task manager welk proces het meeste verbruikt en post dat hier even.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 18:07
AtleX schreef op 09 december 2003 @ 15:15:
Volgens mij weet je niet helemaal wat interrupts zijn. Bij mijn weten zijn dat hardware adressen (IRQ's).
Nee, een IRQ is een Interrupt ReQuest. Dat is een melding van een stuk hardware aan de processor of die even wil stoppen met waar hij mee bezig is, omdat dat stuk hardware iets van de processor wil. Een soort deurbel dus.

Ontopic: Een koeler kan niets te maken hebben met interrupts. Ik denk dat je de oorzaak eerder in de software moet vinden. Kijk eens in je windows taskmanager welk proces je cpu capaciteit gebruikt.

[ Voor 21% gewijzigd door Pino op 09-12-2003 15:24 ]

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties.

Dat het niks met de koeler te maken kan hebben lijkt me wel duidelijk.
Wat ook duidelijk is...is dat Windows (XP) taakbeheer geen processen aanwijst die veel van de cpu vragen. Ik heb alle processen gecheckt en die blijken allemaal betrouwbaar en normaal.

Als ik in plaats van taakbeheer het progje Process Explorer (www.sysinternals.com) draai, blijkt dat hardware interrupts bijna alle cpu tijd vragen.
Overigens is het cpu-gebruik zo hoog zonder dat er een applicatie draait. Na enige tijd komt het wel weer tot rust, maar vaak is het aanraken van de muis al voldoende om de cpu naar 80-100% te jagen. Nogmaals: dat gaat altijd gepaard met veel activiteit van de harde schijf.

Enneh....spyware is het ook niet. Alle tests uitgevoerd. (dito met virusscan)

Ik vrees dat ik moet formatteren en herinstalleren. (Dat gedoe!!!)

Verwijderd

Probeer eens Adaware te installeren.

Wat anders, misschien is de activiteit swappen omdat er niet zoveel geheugen inzit eventueel en de harde schijf wat vol raakt ? En dat suffe indexeren dat XP in de achtergrond doet, beide komen niet in de tasklist voor.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
Verwijderd schreef op 09 december 2003 @ 15:36:
Dank voor de reacties.

Dat het niks met de koeler te maken kan hebben lijkt me wel duidelijk.
Wat ook duidelijk is...is dat Windows (XP) taakbeheer geen processen aanwijst die veel van de cpu vragen. Ik heb alle processen gecheckt en die blijken allemaal betrouwbaar en normaal.

Als ik in plaats van taakbeheer het progje Process Explorer (www.sysinternals.com) draai, blijkt dat hardware interrupts bijna alle cpu tijd vragen.
Overigens is het cpu-gebruik zo hoog zonder dat er een applicatie draait. Na enige tijd komt het wel weer tot rust, maar vaak is het aanraken van de muis al voldoende om de cpu naar 80-100% te jagen. Nogmaals: dat gaat altijd gepaard met veel activiteit van de harde schijf.

Ik vrees dat ik moet formatteren en herinstalleren. (Dat gedoe!!!)
hoeveel ram heb je of hoe groot is je virtueel geheugen? te weinig geheugen kan er voor zorgen dat iedere actie de cpu gedwongen is data opte halen van de hdd oid en dus heel veel cpu tijd vreet

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Topicstarter
512MB sdram PC133.

Adware draai ik wekelijks. (vanochtend nog).

Extra vraag: is dat swappen (tijdelijk) te blokkeren om te kijken of het probleem daar zit?

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:24

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op 09 december 2003 @ 15:36:
...

Een virusscanner derectreerd niet echt spyware. Probeer eens Spybot - Search & Destroy en Ad-aware te draaien.

ow iets te laat :X

[ Voor 5% gewijzigd door _Ernst_ op 09-12-2003 15:51 ]

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
Ook Spybot brengt geen problemen aan het licht.

Hieronder is een lijstje met lopende processen. In dit voorbeeld nemen de interrupts zoveel cpu tijd dat zelfs een lopende virusscan met Norton(onderaan de lijst) tot stilstand komt.

PROCES PID CPU OMSCHRIJVING

System Idle Process0 0 3
Interrupts 0 92 Hardware Interrupts
DPCs 0 1 Deferred Procedure Calls
System 4 1
smss.exe 456 Windows NT Session Manager
csrss.exe 532 Client Server Runtime Process
winlogon.exe 556 Toepassing Windows NT-aan
services.exe 604 1 Services en controllertoep.
svchost.exe 800 Generic Host Process
svchost.exe 836 1 Generic Host Process
spoolsv.exe 932 Spooler SubSystem App
CCEVTMGR.EXE 964 Event Manager Service
alg.exe 1516 Application Layer Gateway S.
GBPoll.exe 1544 GoBack Autorun Menu
NAVAPSVC.EXE 1608 Norton AntiVirus
nvsvc32.exe 1644
outpost.exe 1708 Outpost Firewall
ScsiAccess.EXE 1752
MsPMSPSv.exe 1828 WMDM PMSP Service
svchost.exe 1064 Generic Host Process
svchost.exe 132 Generic Host Process
lsass.exe 616 LSA Shell (Export Version)
taskmgr.exe 1612 2 Windows Taakbeheer
explorer.exe 1108 Windows Verkenner
hpztsb04.exe 1188 HP
ccApp.exe 1208 Common Client CC App msmsgs.exe 1276 Messenger
rundll32.exe 1288
iexplore.exe 1860 Internet Explorer
AcroRd32.exe 988 Acrobat Reader 5.0 Adobe
msimn.exe 1736 Outlook Express
procexp.exe 2268 1 Sysinternals Process Explorer
NMain.exe 2236 Symantec Integrator

Verwijderd

Je kunt het virtuele geheugen uitzetten ja, maar vertel eens wat de vrije ruimte op HD is ?

Ondertussen, hoort dit in Windows Operated Systems thuis, en niet in Diehard Overcloking & Cooling.. ;)

Ook lijkt het erop dat je een printjob hebt misschien, maar de printer staat uit..?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-04 17:48

Remy

I usually get 100% accuracy

Hmm geen DOC inderdaad :P.

Move DOC > WOS met titelfix :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Een printjob is het ook al niet. Printer staat aan en werkt ook gewoon.

Mijn C-schijf is 40 GB en is net half vol.
Ik draai normaal ook nog een 100 GB schijf als slave, maar die heb ik in verband met de problemen tijdelijk afgekoppeld. Op die schijf staat voornamelijk data.

Verwijderd

Een hoge interruptload wijst meestal op slecht geschreven drivers. Heb je iets op dat gebied aan je systeem gewijzigd recentelijk? Eventueel zou je ook naar BIOS updates voor mobo en eventuele controllers kunnen kijken.

Verwijderd

Check ook even of de DMA-mode nog wel wordt gebruikt voor het aansturen van je IDE apparaten.

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de bijdragen.

Het probleem is opgelost.

Waarschijnlijke oorzaken waren een niet geinitialiseerde harddisk en een gigantische swapfile.

_/-\o_
Pagina: 1