[Externe opslag] NAS server voor kleine schijven?

Pagina: 1
Acties:

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hier op het werk hebben we nog een groot aantal kleine schijven liggen (gemiddeld 4 GB p/s).

Nu is het de bedoeling dat deze nog gebruikt kunnen worden op het netwerk, dit het liefst via een NAS server (waarin we dus zelf de schijven kunnen plaatsen). Een voorwaarde is wel dat ze allemaal samen als 1 schijf worden gezien, dus een raid oplossing is noodzakelijk vrees ik? Mocht dit niet mogelijk zijn wil ik het ook graag weten :)
Een andere oplossing is misschien via Firewire? De oude schijven trekken waarschijnlijk geen 50 mb/s, dus moet goed te doen zijn? Het mag op deze manier ook (of USB2.0, al is dat 3e keus.)

Ik heb de search veelvuldig gebruikt, maar kon niets vinden wat te maken had met oudere schijven en mijn wensen :(

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Verwijderd

Maak een server met een JBOD (Just a Bunch of Disks) kaart erin, waar je de schijven aanhangt. Dan ziet de server al die schijven als 1 schijf. Houd er echter wel rekening mee dat de snelheid van de array net zo snel zal zijn als de langzaamste schijf.

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Of een (software) raid 5 partitie, met als voordeel meer snelheid en meer zekerheid.

Onthoud wel: groote array = (kleinste schijf) * (aantalschijven -1)

• Elect
  • Niet online
Thnx voor de reply's
De mogelijkheden die we nu hebben is gewoon een drietal RAID controllers kopen die JBOD ondersteunen. Maar dan moeten we via Disk Spanning in windows XP (bijvoorbeeld) de raid schijven aan elkaar koppelen. Is een optie, maar werkt dit ook?

Onze 2e optie is een kaart met 12 ingangen van Escalade. Zie hier:
http://www.3ware.com/products/pdf/Escalade7500DS6-7.qk.pdf Deze werkt vast wel, en ondersteund JBOD.

Er is verder geen een bedrijf welke een oplossing aanbiedt wat wij willen. Het zijn in totaal 15 schijven met een totale omvang van 75 GB. Toch zonde om deze weg te gooien. Betrouwbaar hoeft niet persee. maar RAID 0 is geen mogelijkheid, omdat we niet willen dat alles kwijt is als 1 schijf het opgeeft.

Nergens een doorlus firewire/usb oplossing ofzo?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-03 11:46

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je zou een RAID 5 array kunnen bouwen op een controller met een groot aantal poorten. De prijs per poort staat echter in geen verhouding met de capaciteit van die 4GB schijfjes. Een 3ware Escalade 7506-12 kost 760 euro, oftewel 63,3 euro per poort. Die 4GB schijven zijn hooguit 15 euro waard.

Ik ga er dan vanuit dat het om ATA-schijven gaat. De prijs van een dual channel Ultra320 SCSI RAID-adapter is vergelijkbaar met de 3ware 7506, echter heb je dan wel een veel betere RAID 5 performance (de 3ware presteert matig in RAID 5 voor alles behalve sequentiële toegangspatronen).

Een NAS apparaat zou ik niet aan beginnen ivm wederom de hoge prijs per schijf/poort die je betaald voor het NAS-apparaat.

Ik zou trouwens die 4GB schijven aan de straat zetten en de NAS server samenstellen uit nieuwe hardware (bijv. 4x 80GB SATA schijf + LSI MegaRAID SATA 150-4 zodat je 160GB capaciteit in RAID 5 hebt plus een hotspare). Dat gaat ook beter presteren dan een stel hopeloos verouderde 4GB schijven.

[ Voor 11% gewijzigd door Femme op 10-12-2003 14:51 ]

• Skaah
  • Niet online
Als je persé die oude schijven wilt gebruiken, weet dan waar je aan begint.
  • Pak een oude pc (lieft met zo snel mogelijke processor)
  • Hang er die extra IDE controllers aan (EUR 40 / stuk)
  • Een extra voeding is ook niet overbodig met zoveel schijven
  • Zorg ervoor dat ze allemaal werken
  • Met Windows 2000 Server of 2k3 Server moet je van alle schijven dynamic disks maken.
  • En samenvoegen tot een raid 5 volume. JBOD is niet echt een optie, omdat je dan geen snelheid hebt en ik weet ook niet zeker of het uitvallen van schijven dan ook je hele array crashed? (Femme?)
Het werkt, maar snel is anders. Dit is meer iets voor in de gangkast van (mijn) studentenhuis dan een professioneel bedrijf. 15x 4 gb = nog maar 60 gb.

Verder: I'm with Femme B)

edit:

FW en USB doosjes kosten vaak zo'n 50EUR /min.

offtopic:
Mocht je vijftien schijven aan de straat willen zetten... ICQ of mail (niet sig)

[ Voor 26% gewijzigd door Skaah op 10-12-2003 17:47 ]

Verwijderd

Die kaart wat jij bedoeld kost volgens mij ongeveer 800 Euro

Misschiend dat het dan ook een optie is om twee Promise SX 6000 kaarten te kopen kosten ongeveer 325 euro per stuk (moet wel nog geheugen op).

Je hebt dan twee aparte kaarten met eigen geheugen. Dit zou voor een beter performance moeten zorgen dan alles op een controler te koppelen.

Ook is het zo dat je dan later als je groter schijven tot je beschikking hebt ook makkelijk het kan opsplitsen in twee "nas"boxen.

Maar verder is volgens mij de Escalade7500 indd de enigste andere mogelijkheid

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-03 19:05
gem. 4gb per stuk? Een hardeschijf van 300gb kost ong. 250 €. Daar heb jij dus 75 schijven voor nodig.

En jij wilt per se een dure raid / nas server oplossing? Ik zie de logica niet.

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03 19:52

4VAlien

Intarweb!

Uhm misschien is bij jullie op het werk het begrip NAS een beetje gehyped. Een backplane van een paar Gbit met Terabytes aan opslag is vast wel geil, maar 4GB schijven zijn gewoon zwaar verouderd. En was kost bijvoorbeeld Raid 0+1 in vergelijking met tot controllers voor die oude HDDs? En ga je die snelheid nodig hebben?? Ik heb een pentium 180 server en die trekt met een 7200RPM 40GB disk toch 3MB/sec voldoende voor de meeste Word toepassingen als je daar homedirs op hebt ;)

• Elect
  • Niet online
Het is niet direct dat we opzoek waren naar dure oplossingen, maar naar 'een' oplossing. NAS zou ideaal geweest zijn, maar de prijs / verhouding is idd niet rendabel. die 75 GB was bedoeld voor tijdelijke opslag, niet als gebruik op de servers waar de profiles van gebruikers opstaan bijv. Niettemin blijft het zonde om 75 GB weg te gooien :P

Maar er is niets wat een redelijke prijs heeft wat te gebruiken valt zo te zien. Jammer, dat wel.

• Dukey
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Skaah schreef op 10 december 2003 @ 15:00:
Als je persé die oude schijven wilt gebruiken, weet dan waar je aan begint.
  • Pak een oude pc (lieft met zo snel mogelijke processor)
  • Hang er die extra IDE controllers aan (EUR 40 / stuk)
  • Een extra voeding is ook niet overbodig met zoveel schijven
  • Zorg ervoor dat ze allemaal werken
  • Met Windows 2000 Server of 2k3 Server moet je van alle schijven dynamic disks maken.
  • En samenvoegen tot een raid 5 volume. JBOD is niet echt een optie, omdat je dan geen snelheid hebt en ik weet ook niet zeker of het uitvallen van schijven dan ook je hele array crashed?
Ik vindt dit een mooie en goedkope oplossing hoor, zo zou ik het zeker weten doen iig :Y)

15 schijven - > 1 voor OS (primary channel) en 2 los (secondary channel), aan de ingebouwde IDE controller.

12 / 4 = 3 controllers a 40 euro/stuk = 120 Euro

klaar!!!?

[ Voor 11% gewijzigd door Dukey op 10-12-2003 16:38 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• 4VAlien
  • Laatst online: 12-03 19:52

4VAlien

Intarweb!

120 euro is zeker een 120GB disk en dus meer ruimte voor hetzelfde geld

• Skaah
  • Niet online
Djoekie schreef op 10 december 2003 @ 16:36:
[...]

Ik vindt dit een mooie en goedkope oplossing hoor, zo zou ik het zeker weten doen iig :Y)

15 schijven - > 1 voor OS (primary channel) en 2 los (secondary channel), aan de ingebouwde IDE controller.

12 / 4 = 3 controllers a 40 euro/stuk = 120 Euro

klaar!!!?
Tnx :Y)

Ja, maar volgens mij kan dat bijna niet goed gaan, met zoveel IDE controllers. lijkt me vragen om problemen. Om nog maar niet te spreken van latencies door master/slave leiderschijf en volgschijf...

[ Voor 3% gewijzigd door Skaah op 10-12-2003 17:46 ]

• John2B
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Wat dacht je van de volgende NAS oplossing:

Neem een oude PC/Servertje, prik daarin de Open-E NAS module in het IDE slot,
(preinstalled on a secure disk on module, Open-E NAS plugs into the IDE connector )
Neem een 12 ports 3ware controller of 2x 8 ports 3Ware controller en hang er 12 resp. 16 schijven aan.

Controllers die ondersteund worden met de module:
3ware
Adaptec
ICP
Intel

't is wel geen Dell, maar easy is het wel..!!

Voor info Ancon module
http://www.open-e.de

tekoop op:
http://www.webconnexxion....?cPath=43&products_id=202

[ Voor 18% gewijzigd door John2B op 11-01-2004 20:50 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Pagina: 1