Toon posts:

Logs in Exchange

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

vanmorgen was onze exchange server niet te benaderen. Dit kwam doordat er op de harddisk nog maar 10mb schijfruimte was.

Exchange heeft alle log filetjes bewaard van een lange periode. Ongeveer 7 gb aan logfiles stonden er op de server.

We hebben de logfiles nu bijna allemaal handmatig verwijdert, maar kan dit ook automatisch, ongeveer na 14 dagen??

Ik heb al op de Knowlegde Base van Microsoft gezocht maar kon hier niets vinden.
Ook op tweakers kon ik niets vinden over dit onderwerp.

Kan iemand mij misschien helpen???

• geurtd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 16:47

geurtd

www.geurt.com

Ik denk dan dat je het hebt over Transaction log files.
Deze worden verwijderd als je een full backup draait van exchange.
Je kan ook circulair logging aanzetten in exchange (NOT RECOMMENDED).

Life is like a box of chocolates, you never know wich one will kill you

• ramonp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:04
Handmatig de logfiles weggooien is niet zo slim.
Je zal ze erg hard nodig hebben als je Exchange een keer crasht.

Gewoon even een full backup maken dan gaan de vanzelf weg

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:03

Arno

PF5A

Je transaction logs wegdonderen is het domste wat je kunt doen. Ik hoop dat je deze nog kunt terugzetten. Zoals geurtd al zegt, is een full backup met ntbackup al voldoende om deze pages in de database te laten opnemen. Nadeel is wel dat je dbase groeit met het risico dat je schijf alsnog volloopt.

Circulair logging is niet zo'n probleem, echter als het het aanzet moet je er wel rekening mee houden dat je hierna een full backup MOET draaien van Exchange, de incremental/differantal backup zal daarna niet meer werken.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• geurtd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 16:47

geurtd

www.geurt.com

Traag schreef op 09 december 2003 @ 13:38:
Je transaction logs wegdonderen is het domste wat je kunt doen. Ik hoop dat je deze nog kunt terugzetten. Zoals geurtd al zegt, is een full backup met ntbackup al voldoende om deze pages in de database te laten opnemen. Nadeel is wel dat je dbase groeit met het risico dat je schijf alsnog volloopt.

Circulair logging is niet zo'n probleem, echter als het het aanzet moet je er wel rekening mee houden dat je hierna een full backup MOET draaien van Exchange, de incremental/differantal backup zal daarna niet meer werken.
Niet helemaal waar Traag.
De data in de transaction logs is al gecommit naar de Store van exchange, dat wordt niet gedaan tijdens een backup.
De transaction logfiles blijven staan zodat je in geval van een calamiteit een oude database (ergo je vorige full backup) kan restoren en met behulp van de nog aanwezige transaction logfiles weer helemaal terug kunt tot op moment van calamiteit.
Het nadeel wat je noemt voor de Dbase gaat dus ook helemaal niet op. (Data staat namelijk al in de database).
Circulair logging hoeft ook niet perse in combinatie te worden gebruikt met een full backup, het heeft gewoon als nadeel dat als je store crasht halverwege de dag en je laatste backup is van de vorige nacht je alle tussenliggende data ook kwijt bent.

Life is like a box of chocolates, you never know wich one will kill you

Verwijderd

Nou ben ik niet zo heel erg bekend met Exchange, maar het weg donderen van de Smtp logs is toch nooit zo'n probleem? Het is alleen handig voor debug doeleinden, als er een klant belt/mailt/faxt, maar verder heb ik het nog nooit nodig gehad.

Werkt dit met Exchange anders?

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat de oplossing is dat je de locatie van de log files aan moet geven in Backup Exec. Heb nog eens verder gezocht. Ben er achter gekomen dat het met twee zaken te maken kon hebben:

- De virusscanner mocht de 'm' schijf van exchange niet scannen
- Locatie aangeven van de logfiles in Backup Exec

Wacht vanacht even af wat er gebeurd met de backup.
Als 't niet is gelukt kom ik hier wel weer op terug.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:25
Verwijderd schreef op 09 december 2003 @ 14:09:
Nou ben ik niet zo heel erg bekend met Exchange, maar het weg donderen van de Smtp logs is toch nooit zo'n probleem? Het is alleen handig voor debug doeleinden, als er een klant belt/mailt/faxt, maar verder heb ik het nog nooit nodig gehad.

Werkt dit met Exchange anders?
ja, dit werkt zeker anders.

Op het moment dat je store crasht, en naar de eeuwige jachtvelden is heb je een probleem.

Wat doe je dan met exchange, je zet je backup terug.
Als je backupt, gooit exchange je transaction logfiles weg.

Dus je restored je backup, en "replayed" je transaction log files, zodat je niks kwijt bent. Backup je weer, dan gooit ie weer de log files weg, daarna hebben ze ook geen nut meer, want dan zit die info al in de backups

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Dus je restored je backup, en "replayed" je transaction log files, zodat je niks kwijt bent. Backup je weer, dan gooit ie weer de log files weg, daarna hebben ze ook geen nut meer, want dan zit die info al in de backups
Maar de feitelijke inhoud van een email bericht staat toch niet in de logs? Of is het geen standaard smtp log, want daarin staat alleen maar <<< DATA

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

Je zet je backup terug .. dus je bent vanaf uur X mailkwijt. hierna kun je de logfiles terug lezen. e.e.a staat allemaal keurig op www.microsoft.com/technet > disaster recovery Exchange5.5 server. Hierin staan verschillende backup methodieken beschreven en wat je dan nodig hebt.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:25
Verwijderd schreef op 09 december 2003 @ 17:35:
[...]

Maar de feitelijke inhoud van een email bericht staat toch niet in de logs? Of is het geen standaard smtp log, want daarin staat alleen maar <<< DATA
je feitelijke mail staat ook in die "transaction logs".

Open maar eens zo'n log met notepad

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Pagina: 1