Toon posts:

Dynamisch volume uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Stel, ik heb HD1 en HD2 beide als dynamisch volume geconfigureerd met partitie E:\
Nu wil ik HD3 erbij zetten als dynamisch volume met ook partitie e:\ (gewoon dus simpelweg volume grootte uitbreiden door een extra HD toe te voegen en in te richten als Dynamisch volume op E:\)

Nu vraag ik me af of de data die al bestond op e:\ niet verdwijnt als ik dus die extra HD toevoeg op e:\
Is dit mogelijk zonder dat ik mijn gegevens op HD1 en HD2 verlies?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als het om een Spanned Volume gaat, dan kun je deze inderdaad eenvoudigweg uitbreiden. Een Striped Volume kun je niet zonder dataverlies uitbreiden. Doe bij een Spanned Volume gewoon een rechtsklik op de bestaande volume en kies uitbreiden. Daarna zul je HD3 kunnen kiezen :)

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 09-12-2003 11:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goed, laten we zeggen dat mijn vraag vrij duidelijk en direct beantwoord is :)

Wat mij betreft kan er een hangslot op.

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Waarschijnlijk ten overvloede, maar wel iets om in het achterhoofd te houden. (Data verlies kan flink vervelend zijn) Als er met een van de gedeeltes van zo'n spanned volume iets gebeurd (Een van de 2 HD's crashed of zo) is wel het gehele volume verloren. Tis niet zo, dat er dan nog een gedeelte te zien blijft. :)

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Yngwie- schreef op 09 december 2003 @ 11:31:
Waarschijnlijk ten overvloede, maar wel iets om in het achterhoofd te houden. (Data verlies kan flink vervelend zijn) Als er met een van de gedeeltes van zo'n spanned volume iets gebeurd (Een van de 2 HD's crashed of zo) is wel het gehele volume verloren. Tis niet zo, dat er dan nog een gedeelte te zien blijft. :)
Huh? De bestanden en de informatie staan toch verspreid over de schijven? Iederen schijf heeft toch zijn eigen bestandstabel?

Ben je niet in de war met Raid-0 achtige oplossingen?

Verwijderd

Topicstarter
[/quote]

Dit maakt het inderdaad een stuk interessanter en tevens riskanter.

Wat is eigenlijk een aanbevolen opstellingen, met oog op, veel HD ruimte, en tevens betrouwbare opslag? of valt dit slecht te combineren!?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wat is eigenlijk een aanbevolen opstellingen, met oog op, veel HD ruimte, en tevens betrouwbare opslag? of valt dit slecht te combineren!?
Is per definitie slecht te combineren. Betrouwbaarheid impliceert redundantie en redundantie betekent inefficiënt gebruik van capaciteit. De meest efficiënte en veilige manier is volgens mij nog steeds RAID5.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

koraks schreef op 09 december 2003 @ 11:58:
Is per definitie slecht te combineren. Betrouwbaarheid impliceert redundantie en redundantie betekent inefficiënt gebruik van capaciteit. De meest efficiënte en veilige manier is volgens mij nog steeds RAID5.
RAID5 is zwak qua schrijfperformance en daarnaast heb je hier ook nog minimaal 3 schijven voor nodig. Een volledige schijf wordt in beslag genomen voor de pariteit.

RAID1 performeert in theorie gelijk als een enkele schijf. Naar mijn ervaring is de praktijkperformance met SoftwareRAID1 onder WinXP zelfs beter dan een enkele schijf :) Zie de SWRAID1 resultaten hier: [rml][ Review] Mylex AcceleRAID 600[/rml]

Zie voor het RAID gebeuren ook de RAID FAQ die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden ;)

En verder:
Hier zit iets in, alleen kan ik hierover nergens iets terugvinden. Maxaa zou het kunnen uitproberen door eerst een backup te maken, dan de PC afsluiten, een powerkabel van een spanned HDD lostrekken, PC booten en dan nagaan of de resterende deel van de volume/data beschikbaar is :)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 09-12-2003 12:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hier zit iets in, alleen kan ik hierover nergens iets terugvinden. Maxaa zou het kunnen uitproberen door eerst een backup te maken, dan de PC afsluiten, een powerkabel van een spanned HDD lostrekken, PC booten en dan nagaan of de resterende deel van de volume/data beschikbaar is
Dit is inderdaad een optie om even te testen in praktijk, waar ik mij vanavond even mee ga bezighouden.
ik post mijn bevindingen z.s.m

• Yngwie-

Yngwie-

Murphy was an optimist

Ik heb het net nog even nagezocht en het is echt zo: linkje

En dan de regel onder het kopje Caution. Natuurlijk zal het wel mogelijk blijven om met GetDataBack en zulke utils een en ander terug te halen, maar da's emergency recovery.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als dat zo is, dan ben je in de praktijk performancewise veel beter af met RAID0. Voor datasecurity moet Maxaa maar eens RAID1 of RAID5 overwegen. Echter dit kost wel de ruimte van een volledige schijf.

• Yngwie-

Yngwie-

Murphy was an optimist

Yup, RAID oplossingen zijn in elk opzicht beter dan een spanned volume. Ik heb het in een grijs verleden ook alleen maar toegepast in situaties waar ik moeilijk data kon backuppen om de schijven opnieuw in te delen maar wel her en der stukken vrij had op verscheidene schijven. Dan krijg je een soort van JBOD maar dan met volumes. Enige voordeel is dat je geen hele schijven hoeft te gebruiken en dat je er gewoon achteraan kunt blijven plakken.

Maar als enigszins mogelijk is, zou ik ook voor RAID oplossingen gaan al of niet met redundancy.
Pagina: 1