[VB.NET] extended ASCII in bronbestand

Pagina: 1
Acties:

• Stimpy001
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09-2025
Hoewel ik, naar eigen mening, redelijk wat snap van VB.NET kom ik niet uit het volgende probleem. Ook het zoeken in Google leverde niet het gewenste resultaat.

Probleem:
Ik wil een bestand, regel voor regel, inlezen en dit dan afdrukken. Momenteel wil ik het alleen nog maar afdrukken maar later wil ik de waarden opslaan in SQL-server. Het bestand bevat extended ASCII characters maar deze worden niet goed weergegeven (er staat gewoon een ?) in mijn programma. Ik heb de Encoding van de StreamReader als gezet naar ASCII i.p.v. de standaard UniCode maar dit leverde ook niet het gewenste resultaat op.

Voor het uitlezen van het tekstbestand en het afdrukken van de waarden in een RichTextBox gebruik ik de onderstaande code:
Visual Basic:
1
2
3
4
Dim sr As New StreamReader(file, System.Text.Encoding.ASCII)

line = sr.ReadLine()
lstOutput.Text = line & vbCrLf

Wie kan mij uitleggen wat ik moet doen om ervoor te zorgen dat ik ook de goede ASCII-characters te zien krijg i.pv. het vraagteken

Wat jij vergeten bent, hoeft voor mij geen spoed te zijn.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Je moet je encoding op het type zetten wat je wil hebben. Voor extended ASCII is geen standaard. In windows word meestal de 1252 encoding gezet dus dan zou je gebruik moeten maken van de volgende encoding.

C#:
1
System.Text.Encoding.GetEncoding( 1252 )

Anders moet je eerst even opzoeken van welke codepage je gebruik maakt en die encoding gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door Woy op 09-12-2003 11:07 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:14
Je moet de codepage meegeven aan je reader.

code:
1
StreamReader sr = new StreamReader(aStream, System.Text.Encoding.Default);

Hiemee ga je de ascii file inlezen met de huidig ingestelde code-page in je systeem.

https://fgheysels.github.io/

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
whoami schreef op 09 december 2003 @ 11:21:
Je moet de codepage meegeven aan je reader.

code:
1
StreamReader sr = new StreamReader(aStream, System.Text.Encoding.Default);

Hiemee ga je de ascii file inlezen met de huidig ingestelde code-page in je systeem.
Als de textfile in de encoding van je systeem is is dat natuurlijk het makkelijkst. Anders moet je zelf dus even de codepage opgeven.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”