Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

3 ccfl's op 1 converter

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi tweakers. Ik ben heb in mijn kast :

1x UV Cathode
1x Groen Cathode

deze zitten op 1 converter
nu wil ik dus nog een UV Cathode erbij, en die moet worden aangesloten bij de Groene ccfl. Dan moet er een schakelaar tussen komen die

-OF de groene
-OF de UV
laat branden.

Ik wil dus mijn 1ste cathode (UV) laten branden en parrallel OF een groene OF een UV laten branden. Het heeft natuurlijk een speciaal doel en je zou denken waarom koop je nie gewoon nog een converter. Nou dat heeft met veel dingen te maken en is onderdeel van mijn special casemod :D

ik heb ff in paint een schets gemaakt. dat maakt het iets duidelijker

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/casemott/Garbage/switch.jpg

Mijn vraag nu:
- Is het wel mogelijk
- Waar moet ik op letten ivm stroom enz (ben elektro n00b)
- Wat voor een schakelaar moet ik hebben?

greetz dp

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 10:49 . Reden: edit ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:41
Is het wel mogelijk om 2 ccfl's op 1 inverter te hangen? :?
Volgens mij niet hoor, dat gaat hij niet trekken.

Verwijderd

Nu nog een vraag en het is helemaal geweldig;) Ja, een beetje snel editten he! ;)
Fire69 schreef op 09 december 2003 @ 10:49:
Dat werkt al bij hem :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 10:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
op een standaard converter zitten 2 aansluitingen... dat weet toch iedereen ?
of heb je zelf geen cathodes ?

Verwijderd

Fire69 schreef op 09 december 2003 @ 10:49:
Ik heb thuis 2 inverters, beide met 2 aansluitingen. Je hebt ze ongetwijfeld ook waarbij je er maar 1 aan kunt hangen, maar blijkbaar heeft de TS er 1 waar gewoon 2 CCFL's op kunnen.

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
2 ccfl's hoort hij al nauwelijks te kunnen trekken ja, maar aangezien het bij jou werkt -> top. (let op; bij een converter met 1 aansluiting)
3 ccfl's zou ik niet weten.. je kunt het natuurlijk proberen, lijkt me sterk dat ze kapot gaan.
Je opstelling is wel een goed idee en voor de schakeling kan je gewoon van die standaard switches gebruiken die je voor <€1 bij de lokale elektroboer koopt.
Ik heb zelf 1 ccfl en 4 fans op 1 converter zitten met 4 van zulke schakelaartjes ertussen dus op zich moet het lukken..

[ Voor 7% gewijzigd door Peedy op 09-12-2003 10:54 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:41
Ik heb thuis ook 2 ccfl's erin, elk aan hun eigen converter, er zit op elk maar 1 aansluiting.... :/
pEeDy16 schreef op 09 december 2003 @ 10:53:
[...]

Ik heb zelf 1 ccfl en 4 fans op 1 converter zitten met 4 van zulke schakelaartjes ertussen dus op zich moet het lukken..
Hoe hang jij fans aan een convertor? :?

[ Voor 60% gewijzigd door Fire69 op 09-12-2003 10:55 ]

Verwijderd

pEeDy16 schreef op 09 december 2003 @ 10:53:
3 ccfl's zou ik niet weten.. je kunt het natuurlijk proberen, lijkt me sterk dat ze kapot gaan.
Omdat hij er een schakelaar tussenzet staan er nooit meer dan 2 tegelijk aan. Als hij het nú trekt lukt het dan dus ook.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nooit problemen gehad met 2ccfls op 1 converter. omdat er natuurlijk ook plaats is voor 2 ga ik ervan uit dat er ook 2 op kunnen. daarvanaf gezien zal ik het es gaan proberen.
maar begrijp me niet verkeerd: er moeten telkens maar 2 !!!! ccfls branden NIET 3 !!! ok ?

maar dan telkens of de 1ste en de 2de OF de 1ste en de 3de

snap je ?

edit: Juist Riffic

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 10:56 ]

Verwijderd

Ik denk overigens dat het wel mogelijk is, maar niet met enkel een schakelaar. Als je de switch voor de invertor zet schakel je gewoon 12v, erna is het toch even wat meer. Je zult dus met een elco de inschakelstroom op moeten vangen. De meeste schakelaars zijn wel gewoon geschikt.

[edit] Hmz, volgensmij is een relais in jouw geval een stuk handiger.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 11:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja ik snap wat je bedoeld. maar denk niet dat het een probleem is.
ik heb vorige week een met handen voor mijn ogen geprobeerd ze tijdens het branden gewoon uit de converter te trekken en ze dan gewoon weer in te pluggen. dat werkte.... dus ik denk niet dat het een probleem is als ik ze schakel

edit: en hoe werkt zo een relais ?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 11:06 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 december 2003 @ 11:05:
ja ik snap wat je bedoeld. maar denk niet dat het een probleem is.
ik heb vorige week een met handen voor mijn ogen geprobeerd ze tijdens het branden gewoon uit de converter te trekken en ze dan gewoon weer in te pluggen. dat werkte.... dus ik denk niet dat het een probleem is als ik ze schakel
Het kán ook wel, maar je voeding zal het niet fijn vinden. Uiteindelijk is het dus gewoone slecht voor je hele pc :P Maar zie m'n edit ^.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik denk wel dat het idd niet zo goed is voor mn voeding. en hoe werkt zo een relais ? en hoe wordt dat aangesloten ?
heb je anders nog een oplossing ?

Verwijderd

Het probleem zal zijn door de hoge voltages is dat als de schakelaar te klein is dan springt de stroom over, een relais schakeling zal beter zijn.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:59
werkt niet!

een normale schakelaar kan daar niet zitten, omdat er op die draden hoogspanning zit slaat de schakelaar door
en je mag die draden niet verlengen. als je dat wel doet krijg je een hoop storing.

je moet gewoon 3 convertors kopen

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 december 2003 @ 11:09:
ja ik denk wel dat het idd niet zo goed is voor mn voeding. en hoe werkt zo een relais ? en hoe wordt dat aangesloten ?
Je zou hier een twee polig relais voor kunnen gebruiken, zoals deze (die gebruik ik meestal):

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/17799/full.jpg

Je schakelt het relais met de pootjes aan de linkerkant, die kun je gewoon op een schakelaar met 5v of 12v (afhankelijk van het relais) schakelen. Pootjes helemaal rechts gaan op een CCFL en de midelste pootjes op de andere CCFL. De overgebleven pootjes zijn dus voor de invertor.

Aangezien het relais het misschien niet leuk vind om de hoge invertor spanning te schakelen kan vóór het schakelen beter de spanning van de invertor worden gehaald. Ook daar zet je dus een relais, hier kun je gewoon een 1 polig relais gebruiken. Met een elco zorg je ervoor dat deze heel even de spanning van de invertor haalt zodat je veilig kunt schakelen.
Verwijderd schreef op 09 december 2003 @ 11:09:
heb je anders nog een oplossing ?
Nee, maar d'r is vast nog iemand die me tegen gaat spreken en met iets anders komt :+

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2003 09:19 ]

• bmwman
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-07 11:40
Maak de inverter maar eens open...zie je toch duidelijk een tweede aansluiting zitten.. 8)

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10 21:48
bmwman schreef op 09 december 2003 @ 11:18:
Maak de inverter maar eens open...zie je toch duidelijk een tweede aansluiting zitten.. 8)
Twee lege plekken om te solderen ja, maar een inverter met maar 1 connector is ook alleen maar voor de belasting van 1 ccfl, en geen twee.

• sleeping_hollow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

sleeping_hollow

We want your soul.

ik zou het maar niet doen, aangezien de spanning na je inverter iig +1000 volt is. Weinig schakelaars die dit volhouden, gewoon je 2 oude ccfl's op die inverter met 2 uitgangen, en die nieuwe op een nieuwe inverter (eventueel met 2 uitgangen voor latere uitbreiding) hangen.

You are free to do as we tell you to

Verwijderd

sleeping_hollow schreef op 09 december 2003 @ 19:35:
ik zou het maar niet doen, aangezien de spanning na je inverter iig +1000 volt is. Weinig schakelaars die dit volhouden, gewoon je 2 oude ccfl's op die inverter met 2 uitgangen, en die nieuwe op een nieuwe inverter (eventueel met 2 uitgangen voor latere uitbreiding) hangen.
Bij het gebruik van een relais hoeft er maar 12v over de schakelaar te staan. Volgens mij moet het met dat relais best lukken.
Pagina: 1