Ik heb hier een IBM Aptiva met PIII 500 MHz. Tevens heb ik nog een PIII 766 MHz CPU uit een defecte Compaq Proliant. Dus ik dacht: dan maak ik daar mijn IBM een beetje sneller mee. Maar wanneer ik de CPU plaats krijg ik een melding dat de CPU BIOS niet compatible is. Is dit op te lossen met een BIOS update, of gaat het gewoon niet werken?
Probeer het, zou ik zeggenIs dit op te lossen met een BIOS update
Kun je overigens wel tot in Windows doorbooten?
Een PIII 500 heeft een FSB van 100 MHz.
Latere PIII's kunnen een FSB van 133 MHz hebben.
Echter, de PIII 766 bestaat niet.
Er is wel een Celeron 766. Dus je bent of in de war met het CPU type of met de beoogde kloksnelheid.
Om het verhaal compleet te maken: Indien je een 133 MHz CPU nu wil installeren, en indien je mobo officieel geen 133 MHz FSB ondersteunt, zal je moeten OC'en.
(overigens heeft de Celeron 766 een FSB van 66)
Latere PIII's kunnen een FSB van 133 MHz hebben.
Echter, de PIII 766 bestaat niet.
Er is wel een Celeron 766. Dus je bent of in de war met het CPU type of met de beoogde kloksnelheid.
Om het verhaal compleet te maken: Indien je een 133 MHz CPU nu wil installeren, en indien je mobo officieel geen 133 MHz FSB ondersteunt, zal je moeten OC'en.
(overigens heeft de Celeron 766 een FSB van 66)
[ Voor 8% gewijzigd door Voutloos op 09-12-2003 10:51 ]
{signature}
@ BalusC
Ik wilde eerst even uitzoeken of het wel zin heeft voor een BIOS update te doen op een systeem dat verder ok draait.
En: nee, kom niet in Windows (XP-Pro), kem volgens mij de BIOS niet eens door.
@ Voutloos
De CPU komt uit een Compaq proliant ML370, zie in een ander document weer dat het een PIII-667Mhz CPU is.
Vast geen FSB van 67 MHz.
Wat mijn IBM Mobo ondersteunt ben ik nog aan het uitzoeken.
OC'en, dat zou ik dan met de oorspronkelijke PIII moeten doen. Maar mol hem liever niet, anders eist mijn zoontje mijn Athlon XP 1900+ op
Ik wilde eerst even uitzoeken of het wel zin heeft voor een BIOS update te doen op een systeem dat verder ok draait.
En: nee, kom niet in Windows (XP-Pro), kem volgens mij de BIOS niet eens door.
@ Voutloos
De CPU komt uit een Compaq proliant ML370, zie in een ander document weer dat het een PIII-667Mhz CPU is.
Vast geen FSB van 67 MHz.
Wat mijn IBM Mobo ondersteunt ben ik nog aan het uitzoeken.
OC'en, dat zou ik dan met de oorspronkelijke PIII moeten doen. Maar mol hem liever niet, anders eist mijn zoontje mijn Athlon XP 1900+ op
kijk, die bestaat wel.
Dus moet je FSB 133 kunnen draaien om de echte kloksnelheid te halen.Met dank aan BalusC' site.
Pentium!!! 667
Coppermine (6-8-1/3/6)
10/1999 03/07/2000 663MHz 133MHz 5,0x 1,65/1,65/1,7V L1 32KB
L2 256KB 13,3A
17,5W
75ºC 28M
0,18µm
106/105/90mm²
{signature}
Waarschijnlijk is de 667 een Copeprmine en de 500 niet.
Idd eens zoeken naar een BIOS-update
Idd eens zoeken naar een BIOS-update
tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/
Dat houdt dus in dat je nieuwe CPU een fsb van 133mhz heeft. Dat is dus een multiplier van 5.
Aangezien je moederbord hoogstwaarschijnlijk gespecced is op 100mhz fsb, zal het dus niet uitmaken als je deze erin duwt (blijft dus 5*100), tenzij je gaat overklokken.
De kans is redelijk groot dat je een i440BX chipset in je aptiva hebt zitten; en die kunnen meestal wel tegen de 133mhz fsb aan komen.
Suc6 ermee dan
Kijk eens in je bios of er een optie is in de geest van "Boot on error:" en verander deze eens, kan zijn dat ie daardoor niet verder boot.
Aangezien je moederbord hoogstwaarschijnlijk gespecced is op 100mhz fsb, zal het dus niet uitmaken als je deze erin duwt (blijft dus 5*100), tenzij je gaat overklokken.
De kans is redelijk groot dat je een i440BX chipset in je aptiva hebt zitten; en die kunnen meestal wel tegen de 133mhz fsb aan komen.
Suc6 ermee dan
Kijk eens in je bios of er een optie is in de geest van "Boot on error:" en verander deze eens, kan zijn dat ie daardoor niet verder boot.
[ Voor 15% gewijzigd door Leon T op 09-12-2003 17:18 . Reden: wat toegevoegd ]
Kan wel een BIOS update vinden, maar er zit geen info bij.
In de huidige BIOS geen "boot on error" optie. Ook geen FSB instellingen dus ik vermoed dat de FSB fixed is. Einde oefening ben ik bang. Ga maar eens uitzoeken hoe je een PIII OC't
In de huidige BIOS geen "boot on error" optie. Ook geen FSB instellingen dus ik vermoed dat de FSB fixed is. Einde oefening ben ik bang. Ga maar eens uitzoeken hoe je een PIII OC't
Pagina: 1