Keuze s-ata raid of scsi

Pagina: 1
Acties:

• Egbert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-12-2025
Voor een server die ingericht gaat worden als linux mysql server moet ik de keus maken tussen een s-ata raid controller (lsi megaraid s150-2) + 2x WD raptor schijven en een enkele scsi-schijf (10k toeren, u320 oid)

Heeft iemand ervaringen hiermee?
-wat is sneller voor mysql: die ene scsi schijf of een mirror-set van die raptors.
-is er een betere s-ata raid kaart dan de genoemde lsi megaraid s150-2?
-is de linux-ondersteuning van genoemde kaart goed? (aparte bootdisk is geen optie)
-wat is betrouwbaarder?
-waarom zijn 4 (en meer poorts) sata-raid kaartjes zoveel duurder? (alleen maar vanwege raid-5 chip?)

Kortom: is het verstandig voor een linux-server een s-ata raid kaart te gebruiken, of kan ik maar beter op 'safe' spelen met een simple single scsi-schijf?

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:15
Als je raid 1 gaat draaien met die s-ata ben je denk ik safer als met 1 scsi schijf.

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-02 13:26
ik zou denk ik gaan voor 2x raptor en een megaraid. Je hebt met die raptor nagenoeg de toegangstijd die de u320 10k schijf ook heeft.

die raptor is gewoon een scsi schijf in s-ata uitvoering. De garantie is geloof ik 5 jaar dus dat zit ook wel snor (andere scsi schijven ook meestal).

Die megaraid zal je gewoon moeten proberen. Als het in de kernel te kiezen is dan hoeft het geen probleem te zijn.

Je kan evt. ook nog een sw raid maken met 2 'echte' scsi schijven.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40
sata raid 0: welke controller?

Recent (gisteren geopend) topic over linux en s-ata controllers. Misschien ook handig om dat topic in de gaten te houden.

Verwijderd

De 2x WD Raptor (74gb/10k rpm) op een 3ware sata hwraid geeft waarschijnlijk een net zo snelle oplossing als de enkele scsi en je hebt in de mirror nu meteen een backup.

http://www.3ware.com/products/serial_ata.asp

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 10:17 ]

• Egbert
In 3ware kaarten heb ik wel vertrouwen, echter, die beginnen allemaal vanaf 4-kanaals, met bijbehorende prijs.
Alle 2-kanaals sata raid kaartjes zijn stukken goedkoper. Ik ben best bereid wat meer uit te geven voor kwaliteit, maar 5x zoveel gaat wat ver, zeker als dat voornamelijk is voor iets wat je niet nodig hebt (4 kanalen, 64/66 pci)

[ Voor 15% gewijzigd door Egbert op 09-12-2003 12:07 ]

Verwijderd

Op de website van 3ware staan ook s-ata kaarten voor 2 schijven, dus niet minimaal 4.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Heb je niet voor hetzelfde geld als zo'n SATA RAID controller (en dan bedoel ik een echte, niet van die halve software crap zoals de meesten zijn), ook een degelijke SCSI controller. Voor het prijsverschil in disks hoef je het niet te laten. Heb zelf ook SCSI, en wil nooit meer terug. Ik heb nog de optie voor een Zero-channel RAID controller, maar software RAID doet het ook prima.

Wat bij databases vooral belangrijk is zijn de random acces dingen. De Raptor is hier minder goed in dan zijn SCSI vriendjes. Nouja.. eigenlijk zeg ik het verkeerd, de controller is er niet zo goed in. Omdat de SATA controllers namelijk over het algemeen nog geen command queing kennen blijft de performance bij database apps toch nog flink achter op SCSI. Met SATA-2 en SATA controllers die dat wel hebbem, zul je dit nadeel niet hebben. Geloof echter dat er bijna geen controllers te vinden zijn die dat al hebben.

[ Voor 41% gewijzigd door voodooless op 09-12-2003 13:04 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-02 21:54

John2B

I Love RAID5..!!

Verwijderd schreef op 09 december 2003 @ 12:46:
Op de website van 3ware staan ook s-ata kaarten voor 2 schijven, dus niet minimaal 4.
De 2 poorts SATA komen officieel was 1e kwartaal 2004 uit.

Toegevoegd op 10/1/2004
Afgelopen vrijdag 9 januari 2004 zijn de SATA 8006 2 ports volgens de Nederlandse dealer in Nederland te koop. Zie ook Pricewatch.

[ Voor 26% gewijzigd door John2B op 10-01-2004 20:17 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Als er een snelle database op moet draaien ben je met SCSI nog altijd beter uit dan met S-ATA + Raptor. S-ATA mist gewoon (nog) command queing, en dat is vooral bij DB's heel erg fein voor de performance. Daarnaast kun je aan een U320 controller nog een fink aantal extra disks hangen (max 15), bij S-ATA ben je meestal al klaar na 2 of 4 stuks (per controller).

@blaataaps: nu je hebt zegt :D Het kwam me al bekend voor, en nu zie ik dat ik twee post eerder al ongeveer hetzelf hebt gezegt 8)7

[ Voor 46% gewijzigd door voodooless op 06-01-2004 17:55 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Let er wel op dat dit topic al bijna een maand oud, de kans is dus aanwezig dat de topicstarter al lang een keuze gemaakt heeft, voor je eventueel een lange, goedbedoelde reply doet gericht op de topicstarter :)

[ Voor 3% gewijzigd door blaataaps op 06-01-2004 17:54 ]

• Egbert
De keuze is uiteindelijk gevallen op scsi met software-raid. Redenen:
-bewezen goed
-sneller (?)

De nieuwste raptor schijven en duurdere sata-raid kaarten ondersteunen btw inmiddels wel command queuning fwiw.

Inmiddels ook een server aangeschaft met een lsi 4 poorts raidkaart gecombineerd met 'gewone' sata schijven. Geen idee nog hoe dat bevalt, vooralsnog wil het nog niet helemaal werken.
Pagina: 1