[P4C800] Boot sequence verandert

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Topicstarter
Na uitgebreid gezocht te hebben toch maar deze vraag:

Ik heb hier een p4c800 met daarin 2 x 120Gb maxtor (in bracket).
voor winxp een scsci controller met scsci disk.

Alles loopt prima echter wannneer ik 1 120Gb maxtor (ide) uit de bracket haal (natuurlijk pc uit)en de pc opnieuw opstart is de bootsequence verandert van de raid kaart (scsci controller) naar 1 van de maxtor ide schijfen wat resulteert in de melding geen besturingssysteem, na het opnieuw instellen van de bootsequence in de bios loopt het weer prima.

Wederom hetzelfde probleem wanneer ik de schijf weer terugzet.

Al geprobeerd:

1).maxtors aan de ide controller
2).maxtors aan de raid controller
3).raid geconfigureerd als ide
4).alle bios settings waaronder de maxtors disabled bij bootdevice.
5).nieuwste bios geflasht

iedere keer verandert de bootsequence........

De schijven erin laten is geen optie omdat deze meegenomen moeten kunnen worden.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Er is ook een Functietoets waarmee je in een boot selection screen komt. B) Welke zoek je maar zelf uit, staat ook in beeld tijdens booten.

Is serieus een heel handige functie, je krijgt een scherm waarin je direct het apparaat kan kiezen, 1x enter en gaan...

[ Voor 31% gewijzigd door Voutloos op 09-12-2003 00:32 ]

{signature}

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Topicstarter
Dus wanneer ik hard in de bios opgeef dat hij dient te booten van een raid controller dien ik alsnog iedere keer via een functietoets (welke is dat?) mijn bootsequence te bepalen ...lekker handig 8)7

• Voutloos
  • Niet online
Jur schreef op 09 december 2003 @ 00:34:
Dus wanneer ik hard in de bios opgeef dat hij dient te booten van een raid controller dien ik alsnog iedere keer via een functietoets (welke is dat?) mijn bootsequence te bepalen ...lekker handig 8)7
Als je reboot zie je volgens mij de tekst "Press F8 toe enter BBS setup" staan. (ik dacht tenminste dat het F8 was)

En ja, je doet er weinig aan als je hardwarematig elke keer andere schijven erin hebt (feitelijk doe je dat door je ide rack).

En deze optie is minder omslachtig dan elke keer het hele bios in te gaan, daar dingen te wijzigen, dan saven, reset...

Eigenlijk ben je best onduidelijk over die 2 schijven... Het is geen RAID, en je hebt op beiden een primaire partitie, maar je wil geen bootmanager?

[ Voor 12% gewijzigd door Voutloos op 09-12-2003 00:41 ]

{signature}

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Topicstarter
Dus als ik het goed bgrijp is dit een "feature" van het mobo om zelf te bepalen wat hij als bootdisk wil gebruiken......
Dat heb ik nog nooit meegemaakt en ik zal het mobo dan ook retourneren wanneer dit echt zo is .

• Voutloos
  • Niet online
Jur schreef op 09 december 2003 @ 00:45:
Dus als ik het goed bgrijp is dit een "feature" van het mobo om zelf te bepalen wat hij als bootdisk wil gebruiken......
Dat heb ik nog nooit meegemaakt en ik zal het mobo dan ook retourneren wanneer dit echt zo is .
Maar heb je nou 1 schijf met een OS of 2?
Indien 1 en de 2e schijf alleen maar data heeft (en dit de schijf is die je er uit haalt)is het wel gek ja...

{signature}

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Topicstarter
Alleen de scsci disk heeft een OS de beide maxtors heb ik al gefdiskd om er zeker van te zijn dat er geen mbr'rtje te vinden was

Overigens moeten de schijven onafhankelijk van elkaar mee te nemen zijn (en ook weer te lezen zijn op een andere pc) en staan dus niet in een raid configuratie (wel geprobeerd als 2 x een stripe van 120Gb)

Even uit een ander draadje .............. is toch niet normaal zo'n feature |:(
H a N N o schreef op 05 augustus 2003 @ 17:58:
staan je boot settings wel goed, heb hetzelfde bordje maar als ik een andere hdd erbij hang veranderen de bootsettings

als dit gebeurt veranderd hij de schijf waarvan hij wil booten en loopt hij vast je ziet dan alleen een underscore in de linkerbovenhoek van je scherm knipperen

[ Voor 92% gewijzigd door Jur op 09-12-2003 01:50 ]

• Voutloos
  • Niet online
Dan is het wel vreemd...
Ik heb nu geen tijd om dit te testen...

offtopic:
Sorry, van het OS stond wel in je startpost, zij het wat onduidelijk

{signature}

Verwijderd

Jur schreef op 09 december 2003 @ 00:45:
Ik heb hier thuis een P4P800 met een sata schijf en ide. De ide heb ik al een paar keer uitgetrokken (voor booten) omdat het geluid van die 2e schijf me soms gek maakt :)
Maar als ik deze dan terug insteek (ook weer als hem afstaat natuurlijk) dan moest ik eerst in de bios de bootschijf op de sata schijf zetten.

Lijkt me toch een hele rare 'feature' dus zal wel een bug zijn...

Verwijderd

edit:
Niet goed gelezen...

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 20:18 ]

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Topicstarter
Iemand enig idee of dit in de toekomst verholpen wordt?

Van Asus wordt ik ook geen drol wijzer, wanneer ik ze bel (in NL)zeggen ze u moet Duitsland bellen, (idioot) wanneer ik Duitsland bel wordt ik iedere keer na een half uur in de wacht te hebben gestaan van de lijn afgedondert........... 8)7

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Topicstarter
Laat ik ook maar de oplossing posten:

Ik heb nu een soort workaround verzonnen door de maxtors aan de ide controller tehangen en in de bios de ide harddisk settings te disablen,
gelukkig herkent xp ze wel en kan er dus eindelijk normaal geboot worden

Verwijderd

Kan het met de jumpers op je harddisk te maken hebben.

Mijn enkele IDE harddisk moet ik beslist op master zetten, anders verandert hij ook elke keer de bootsequence. Als ik cableselect selecteer, gaat het niet werken.

Heeft er misschien niets mee te maken, maar check het eens.
Pagina: 1