[boot] scsi icm ide

Pagina: 1
Acties:

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:18
Hoi. :)

Doelstelling
Wil mijn (NTFS-geformatteerde) IDE schijven backupen en formatteren naar FAT32 zodat ik ze in mijn Debian machine kan gebruiken voor lezen en schrijven.

Situatie
Mijn systeem draait op SCSI (2x Atlas 10k2). Voor het lezen van de IDE schijven heb ik een IDE controlertje van Promise in m'n bak gezet. M'n bootsequence:
• SCSI
• CDROM
Boot other devices: disabled

Probleem
Als ik een hdd aan de IDE controler hang, en ik boot, komt er bij de initialisatie de melding "NTDSR" (of iets in die geest) is missing. Press CTRL-ALT-DEL to reboot.
Dit terwijl ik heb aangegeven in m'n BIOS dat er niet vanaf andere devices mag worden opgestart.

Vraag
Hoe kan ik die IDE schijven nu toegankelijk maken zodat ik ze kan backuppen en formatteren naar FAT32?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ik was al bekend met je probleem; je hoeft feitelijk niet eens te formatteren naar fat32; als je linuxbak er maar mee om kan gaan dadelijk. Leeg of een native linux partitie is dus (lijkt mij) ook afdoende :)

wat bij mij hielp (raid zat nog al es dwars):

- booten met drive er aan: bios herkent 'm
- hierna als een speer de powercable van de HD aftrekken die je niet geboot wilt zien
- vervolgens als het goeie OS boot, weer power er op

risico is mogelijk, maar werkte prima hier :)

[ Voor 41% gewijzigd door HunterPro op 09-12-2003 00:29 ]

• Willem
Ehm, wil lezen en schrijven op die hdd's. En met NTFS is it NOT going to happen. :)

edit:

oei, dat met die powercable is een nogal sneaky geintje lijkt me en niet geheel zonder risico's?

[ Voor 41% gewijzigd door Willem op 09-12-2003 00:30 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik zou even je SCSI los koppelen, vervolgens [google=delpart] op een diskette gooien, dat draaien en dan nogmaals proberen :)

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
willem169 schreef op 09 december 2003 @ 00:29:
Ehm, wil lezen en schrijven op die hdd's. En met NTFS is it NOT going to happen. :)
klopt, maar als jij die HD's, als je er klaar mee bent, gewoon omzet naar native linux, is dat toch ook goed en erg makkelijk? :P

• Willem
Ja, moet ik er wel eerst op kunnen :D

* Willem probeert ele's tip O+

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:28

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Waarschijnlijk wordt jouw Promise controllertje door je BIOS gezien als een SCSI device (dus Non-On-Board IDE cq. Non-IDE). Dan staat die COntroller (je Promise dus) in een hogere boot order dan je SCSI Controller, en tja, dan zal 'ie proberen van je IDE disk te booten.

Check eerst ff je BIOS van je Bootable SCSI Controller. Die moet op Controller Order 0 staan (Host Adapter 0). Kijk of je de Promise op een hogere Host Adapter nummer kunt zetten. Probeer anders eerst de IDE Disk op de On-Board IDE adapter te hangen. ALs e.e.a. niet lukt, dan kan het veranderen van het PCI Slot waar de kaartjes in zitten ook wel eens helpen, of zelfs het ROM Adres van de controllers aanpassen (kan soms, soms niet). Ik denk zelf dat het het eenvoudigst is om de schijven aan je on-board IDE te hangen.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

willem169 schreef op 09 december 2003 @ 00:29:En met NTFS is it NOT going to happen. :)
Das niet waar hoor, bij de wat nieuwere kernels (2.6 dus) is NTFS write stable verklaard en is het goed te gebruiken.
Het werkt nu gewoon zonder problemen en ik heb ook nog geen last gehad van dataverlies of beschadigingen

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Willem
Hm.

HunterPro's optie (power off na initialisatie, en bij booten weer power erop (hdd)) werkte helaas niet. Kreeg zwart scherm, gebeurde niets meer.

@DaRealRenzel:
Host Adapter nummer staat op 7, Controller Order op 0. Goed dus, zou je zeggen.
Dus, ik ga 'em op onboard IDE proberen nu. :)

[edit]
@Wolfboy:
Thnks, maar heb 1) geen ervaring met compilen van nieuwe kernels en alle gevolgen van dien en 2) zit ik hier al te ver in....

DaRealRenzel:
Je optie op 'em aan de onboard IDE controler te hangen en die in de BIOS als bootable device te disabelen werkte. Ik vind het vreselijk suf dat ik daar zelf niet op gekomen ben. Denk dat ik me een beetje blind heb gestaard op de opties...

Bedankt in ieder geval, ik ben weer blij. :)

[ Voor 45% gewijzigd door Willem op 09-12-2003 00:47 ]

Pagina: 1