Toon posts:

[MOBO] PC-Chips of Asus ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen, ik weet dat er al een heleboel dit óf dat topics zijn geweest, maar ik wil deze vraag gewoon ff stellen eigenlijk...

Ik heb momenteel mijn systeem rete stabiel draaien, PC-Chips M848A, AMD2600+, 2x512Mb PC400 Samsung en een geflashde Radeon 9700@9700Pro en een Audigy 2.

Nu heb ik ook nog tot mijn beschikking een Asus A7N8X Deluxe Rev2.

Heeft het enig nut/zin om de mobo's om te wisselen? Ik lees zo veel shit over de A7N8X serie, dat ik het even niet meer weet. (Lees er ook goeie dingen over, maar het merendeel is ellende lijkt het wel)

De hoofreden dat ik eigenlijk de mobo's wil wisselen zijn de performance verschillen tussen de SiS chipset van de M848A en de NForce2 chip van de A7N8X.

Iemand hier nuttige tips voor? Of juist aanraders uit persoonlijke ervaring?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Als je je mobo wisselt dan zou ik er wel een verse install van je windows op zetten, dan heb je geen problemen i.v.m. verschillende chipsets etc.
Ik hoor toch vooral goede dingen over de nforce 2 mobo's, ben zelf geen fan van PcChips en SIS (budgetbordjes) en een ASUS mag je weléén van de A-merken noemen. Denk dat je qua performance er zeker op vooruit gaat :)

[ Voor 11% gewijzigd door Turkish op 09-12-2003 00:04 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik zou niet gaan sleutelen voor die eventuele paar procentjes snelheidswinst. en dan nog zul je het waarschijnlijk alleen in games merken. de ide performance van de sis is beter. ik draai zelf asrock met sis 746 chipset en zie helemaal geen reden om te gaan upgraden ofzo. sinds ik een gig ram heb wil mijn brakke windows ook weer vooruit dus over snelheid heb ik ook geen klagen meer. ik wil weleens een raptor, en die heeft s-ata nodig, en een controller is bijna even duur als een mobo, dus een mobo upgrade zit er bij mij ook nog wel aan te komen. maar puur en alleen voor die raptor dan.

waarschijnlijk moet je idd een verse install doen, iets wat ik altijd koste wat het kost probeer te vermijden omdat je er gewoon bruut veel werk aan hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door smvs op 09-12-2003 00:08 ]

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 16:47
if it ain't broke don't fix it :D

Verwijderd

Topicstarter
Tja, die verse install zal ik toch niet onderuit komen.....

Enige waar ik me aan erger, is de vertraging die in de boot van het board zit. Ik draai mijn HDD's namelijk via een Promise Ultra133 controller (totaal 320Gb) en bij het booten "hangt" het bootscreen van Windows altijd een seconde of 5 voordat hij verder gaat.

Kijk als het echt niet zoveel uit maakt in performance kan ik misschien beter de A7N8X als backup board houden, maar ik vindt het eigenlijk zonde dat ik die Asus hier heb liggen en er niets mee gebeurd.

Verwijderd

Topicstarter
T-Blizzard schreef op 09 december 2003 @ 00:09:
if it ain't broke don't fix it :D
Helemaal mee eens!!

Maar dan zou niemand zijn PC mee upgraden... Alleen als het kapot is, dus ook niet als je nou net niet meer genoeg performance hebt voor het nieuwste. (Geen last van overigens)

• T-Blizzard
  • Laatst online: 14-08 16:47
Tja ik heb pas mijn moederbord uit me server vervangen:

kt133 -> kt133a

In de hoop dat ik er dan een Athlon XP in kon zetten, nou ging mooi nie door en uiteindelijk ben ik niks opgeschoten. Ja van ATA66 naar ATA100 dat was het enigste voordeel :)

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Prestatieverschil tussen chipsets ga je in dagelijks gebruik niet merken. Blijft alleen stabiliteit over en aangezien dat nu juist niet je probleem is zou ik het lekker laten voor wat het is.

Wil je echt meer snelheid dan zou ik nog eerder dat andere bord + je huidige proc verkopen via V&A of Marktplaats en voor dat geld een snellere proc kopen. Schiet je uiteindelijk heel wat meer mee op dan door van chipset te wisselen.

de betaler vervuilt

• dion_b
  • Laatst online: 22:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 09 december 2003 @ 00:13:
[...]

Helemaal mee eens!!

Maar dan zou niemand zijn PC mee upgraden... Alleen als het kapot is, dus ook niet als je nou net niet meer genoeg performance hebt voor het nieuwste. (Geen last van overigens)
Of een upgrade de moeite waard is, hangt grotendeels van de kosten (werk, moeite, kleine, maar non-zero risico op defecten en incompatibiliteiten) tegenover de baten (snellere PC).

In dit geval zijn de baten (nF2-400 tov SiS748) vrij klein (volgens deze vergelijking van 12 chipsets voor SoA scheelde het al tussen de nF2 en de 745 maximaal 12%, vaker 5% - en de SiS745 ondersteunde maximaal PC2700...), waardoor de eveneens kleine kosten (geen geld iig) toch nauwelijks de moeite waard zijn IMHO.

Oslik blyat! Oslik!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 23:56:
Heeft het enig nut/zin om de mobo's om te wisselen?
Gewoon proberen! :Y) Eigen ervaring is de beste ervaring namelijk ;) Daarnaast is het ook leuk om weer eens een beetje met hardware te klussen :)
Ik lees zo veel shit over de A7N8X serie, dat ik het even niet meer weet. (Lees er ook goeie dingen over, maar het merendeel is ellende lijkt het wel)
Sja, GoT is dan ook een forum voor technische problemen, nogal wiedes dat je alleen maar problemen leest 8)7 Dat het er zoveel zijn is gewoon relatief, de A7N8X is de meestverkochte AMD moederbord namelijk ;)

Verwijderd

Topicstarter
Mja...

Ik denk dat ik in het weekeinde weer eens de schroevendraaier ter hand ga nemen dan. Kan ik meteen de PC van mijn vrouw even updaten met de M848A en een AMD2400+ (Heb ik ook nog liggen...) Zij zal er dan wel iets mee op vooruit gaan denk ik... Pentium III 667 momenteel :D

• LollieStick
  • Laatst online: 20-05 23:59
Ik heb zelf een Asus nForce2 bord (A7N8X-X) en ben er zeer tevreden over. Voorheen had ik een Jetway V266b (VIA KT266A) en dit ding is echt wel een stuk sneller en voor mijn gevoel ook iets stabieler. Met die bord heb ik nog nooit problemen gehad.

PcChips ken ik nog van mijn oude Pentium bord die na 3 jaar is overleden als gevolg van oververhitting (Cyrix met kapotte koeler = heet 8)7)

Ik had met dat bord destijds veel problemen om het stabiel te krijgen (ook met een functionerende koeling). Voor mij in ieder geval geen PcChips meer.

In mijn server zit een Abit waar ik 1x problemen mee gehad heb. Condensatoren waren namelijk geëxplodeerd. RMA naar Abit en gratis en voor niets gerepareerd. Moest alleen verzendkosten betalen. Bord draait nu 24/7 vanaf januari zonder ook maar een kik te geven.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:12
BalusC schreef op 09 december 2003 @ 06:47:
A7N8X is de meestverkochte AMD moederbord namelijk ;)
Onzin, waar baseer jij dat nu weer op?

En wat bedoel je? Wereldwijd, enkel in NL? Alltime, of enkel van de laatste maand? Enkel van Asus of van alle vendors samen? Of enkel van de nForce2 chipsets van een bepaalde winkel keten?

Anyway marktaandeel VIA is in K7 segment nog altijd groter dan nVidia, dus het bestverkopende AMD mobo is alvast zeker gebaseerd op een VIA chipset.

[ Voor 47% gewijzigd door The Source op 09-12-2003 19:28 ]

• smvs
  • Niet online
Anyway marktaandeel VIA is in K7 segment nog altijd groter dan nVidia, dus het bestverkopende AMD mobo is alvast zeker gebaseerd op een VIA chipset.
die redenatie is krom. er kan wel 1 nforce mobo zijn wat bruut goed verkoopt en allemaal verschillende via borden die samen beter verkopen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LinuxUser schreef op 09 december 2003 @ 09:28:
Ik heb zelf een Asus nForce2 bord (A7N8X-X) en ben er zeer tevreden over. Voorheen had ik een Jetway V266b (VIA KT266A) en dit ding is echt wel een stuk sneller en voor mijn gevoel ook iets stabieler. Met die bord heb ik nog nooit problemen gehad.
Daar heb je het gelijk over een veel groter verschil, de SiS 745 was al sneller dan de KT266A, laat staan de 748 :z
PcChips ken ik nog van mijn oude Pentium bord die na 3 jaar is overleden als gevolg van oververhitting (Cyrix met kapotte koeler = heet 8)7)

Ik had met dat bord destijds veel problemen om het stabiel te krijgen (ook met een functionerende koeling). Voor mij in ieder geval geen PcChips meer.
Die oude PC Chips plankjes van voor de fusie met ECS waren soms wat merkwaardig inderdaad (spreekwoordelijke plankjes met 'handleiding' wat ironisch is gezien chronisch gebrek aan fatsoenlijke handleidingen). Recenter hoor je eigenlijk alleen maar goede dingen over ECS/PC Chips plankjes- denk maar aan de K7S5A/M830, in het verleden de meest verkochte SoA plank, die na een paar kinderziekters (die BIOS bug) gewoon snel en stabiel bleek, en jaren na dato nog altijd goed verkoopt. Maw die angst is voorlopig ongegrond.
In mijn server zit een Abit waar ik 1x problemen mee gehad heb. Condensatoren waren namelijk geëxplodeerd. RMA naar Abit en gratis en voor niets gerepareerd. Moest alleen verzendkosten betalen. Bord draait nu 24/7 vanaf januari zonder ook maar een kik te geven.
Denk aan wat ze zeggen in beleggingsadvertenties- in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Ik heb betrouwbare Jetway en oude PC Chips planken gezien en hopeloos instabiele Asus, Abit en Epox gevallen. Zijn Asus, Abit en Epox slechter? Neuh, gewoon pech gehad (plus dat als je ziet hoe ik aan m'n moederborden kom het niet verwonderlijk is dat een groot percentage wat mankeert :+ )

Verdiep je in de statistiek, dat is een stuk betrouwbaarder dan op hopeloos gedateerde eigen ervaringen af te gaan.

Maareh, dat alles om te zeggen dat IMHO het zowel qua snelheid als stabiliteit geen steek zal schelen hier, daarom zou ik de moeite niet doen iets te veranderen. Als ik nieuw moest kopen zou ik wel voor de nF2 gaan, maar dat is dan weer vooral voor de MCP-T met z'n geniale geluid en NIC :z

Oslik blyat! Oslik!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

The Source schreef op 09 december 2003 @ 19:22:
En wat bedoel je? Wereldwijd, enkel in NL? Alltime, of enkel van de laatste maand? Enkel van Asus of van alle vendors samen? Of enkel van de nForce2 chipsets van een bepaalde winkel keten?
In Tweakland, bedoel ik ;)

Verwijderd

Turkish schreef op 09 december 2003 @ 00:03:
Als je je mobo wisselt dan zou ik er wel een verse install van je windows op zetten, dan heb je geen problemen i.v.m. verschillende chipsets etc.
Ik hoor toch vooral goede dingen over de nforce 2 mobo's, ben zelf geen fan van PcChips en SIS (budgetbordjes) en een ASUS mag je weléén van de A-merken noemen. Denk dat je qua performance er zeker op vooruit gaat :)
ben ik niet zo zeker van! heb zelf een mobo pc chips, heb asus gehad idem msi gigabyte soyo fic en nog een tiental ,tot nu toe (ik weet het is een budget board)
draait de pc chips het snelst! ook met opstarten! bios geen probleem om de 3 a 4 maanden een nw bios op de site .

ben alleen bn of adsl goed zal draaien(medio jan-feb 2004)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn hele idee over performance was overigens op het volgende artikel gebaseerd:

http://www.digit-life.com...pmobo/sis748-chipset.html

SiS748 vs NForce2 vs KT600 (?)

Net nog even gekeken, maar mobo is dus een A7N8X Deluxe/GOLD rev1.04.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2003 16:45 ]

• LollieStick
dion_b schreef op 09 december 2003 @ 19:38:
[...]

Daar heb je het gelijk over een veel groter verschil, de SiS 745 was al sneller dan de KT266A, laat staan de 748 :z
Je hebt gelijk, de KT266A is inmiddels ook wel een verouderde chip. Dat neemt niet weg dat ik er eigenlijk (op een rotte IDE kabel na) nog nooit problemen mee gehad hebt.
[...]

Die oude PC Chips plankjes van voor de fusie met ECS waren soms wat merkwaardig inderdaad (spreekwoordelijke plankjes met 'handleiding' wat ironisch is gezien chronisch gebrek aan fatsoenlijke handleidingen). Recenter hoor je eigenlijk alleen maar goede dingen over ECS/PC Chips plankjes- denk maar aan de K7S5A/M830, in het verleden de meest verkochte SoA plank, die na een paar kinderziekters (die BIOS bug) gewoon snel en stabiel bleek, en jaren na dato nog altijd goed verkoopt. Maw die angst is voorlopig ongegrond.
Ik geef je wel gelijk dat het op het moment ongegrond is maar als je een nieuw bord koopt neem je eerdere ervaringen wel mee in je oordeel om een nieuw bord te kopen. We hebben destijds een bende BIOS updates er op los gelaten maar die waren soms ook niet alles, en na dat alles liet de stabiliteit nog steeds te wensen over.
[...]

Denk aan wat ze zeggen in beleggingsadvertenties- in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Ik heb betrouwbare Jetway en oude PC Chips planken gezien en hopeloos instabiele Asus, Abit en Epox gevallen. Zijn Asus, Abit en Epox slechter? Neuh, gewoon pech gehad (plus dat als je ziet hoe ik aan m'n moederborden kom het niet verwonderlijk is dat een groot percentage wat mankeert :+ )
Zeker, daar heb je een punt. Het is ook algemeen bekend dat stabiliteit en betrouwbaarheid ook afhangt van andere zaken als mobo (denk aan geheugen, IDE kabels, etc.) Ik heb ook rotte Asus borden gezien en slechte Abit borden (KR7 series bijvoorbeeld).

Natuurlijk kan het ook zo zijn dat mijn Asus nu nog prima werkt maar dat er morgen rookwolken uit komen of bij de Abit. Ik ga af op ervaringen die ik nu heb en onderbouw dat met de argumenten die ik nu heb. Het wordt ook niet getollereerd als ik zeg at PC-chips rot is en Asus the best zonder verdere argumenten te geven;)
Verdiep je in de statistiek, dat is een stuk betrouwbaarder dan op hopeloos gedateerde eigen ervaringen af te gaan.
Ik had een 1 voor statistiek op school :o
Maareh, dat alles om te zeggen dat IMHO het zowel qua snelheid als stabiliteit geen steek zal schelen hier, daarom zou ik de moeite niet doen iets te veranderen. Als ik nieuw moest kopen zou ik wel voor de nF2 gaan, maar dat is dan weer vooral voor de MCP-T met z'n geniale geluid en NIC :z
Er wordt vaak gezegd dat er op een moederbord niet bezuinigd moet worden. Vaak merk je dat de ondersteuning van de wat duurdere merken (Abit, Asus, etc.) beter is als de goedkopere merken (Jetway, ECS, PC-Chips). Dat zou ik ook meenemen in mijn oordeel om tot een nieuw bord te kopen.

Ga er niet van uit dat je er niets mee krijgt maar hoop dat je er niets mee krijgt. Het lijkt op elkaar maar zijn twee heel verschillende zaken.

just my 2 cents :)

• frv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07-2024

frv

Verwijderd schreef op 09 december 2003 @ 00:11:
Enige waar ik me aan erger, is de vertraging die in de boot van het board zit. Ik draai mijn HDD's namelijk via een Promise Ultra133 controller (totaal 320Gb) en bij het booten "hangt" het bootscreen van Windows altijd een seconde of 5 voordat hij verder gaat.
offtopic:
Ik heb een identiek probleem met een asus p4p800 ata raid 0 array. (via onboard controller). Net voor dat blauw balkje begint te bewegen van links naar rechts hang windows voor een 5tal seconden. Denk dat ik er maar eens een apart topic over open. Via bootvis heb ik kunnen vaststellen dat cpu tijdens die 5 sec maximaal belast wordt. Vermoed dat het die via drivers zijn ...

Jij enig vermoeden naar de oorzaak ?

[ Voor 5% gewijzigd door frv op 12-12-2003 01:38 ]

• LollieStick
welke via drivers?

• frv

frv

VIA 6410 Raid drivers (meegeleverd met p4p800 dlx mobo)

• LollieStick
Heb je de VIA 4-in-1 drivers wel geinstalleerd? Dat zijn aparte drivers. Download de nieuwste eventueel van het internet.

Recente versie 4-in-1: 4.51 (is stabiel)
Note: maak geen gebruik van 4.50 drivers

• frv

frv

Ik hoed die 4 in 1 drivers niet. Het gaat hier over een VIA RAID controller. Daar heeft VIA aparte drivers voor uitgebracht. Trouwens die aparte drivers zijn te vinden op de asus site en ik zie niet in waarom ik voor mijn mobo een ANDER driverpakket zou moeten installeren dan de fabrikant aanraad. Van alle soft die ik nu al van de asus site gehaald heb heb ik niet dan goede ervaringen mee.

Ter info het gaat om versie 5.1.2600 van die raid drivers. (die geloof ik ook op de via site te vinden zijn maar zou eerst eens moeten kijken)

edit :
VIA Hyperion drivers are suitable for any VIA chipset and all Microsoft Windows Operating Systems (Win95/98/98SE users, see **Note below). If you are looking for VIA 4in1 drivers, these are the drivers you are looking for. The "Hyperion" name was added to the 4in1 driver set name in December 2002. Users with hybrid chipsets (with a VIA southbridge and AMD northbridge for example) should obtain drivers from their motherboard manufacturer.
Uitgaande van het bovenstaande ben ik heel zeker dat ik die bepaalde drivers NIET nodig heb.

[ Voor 52% gewijzigd door frv op 13-12-2003 18:08 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

gen schreef op 13 december 2003 @ 17:57:
Ik hoed die 4 in 1 drivers niet. Het gaat hier over een VIA RAID controller. Daar heeft VIA aparte drivers voor uitgebracht. Trouwens die aparte drivers zijn te vinden op de asus site en ik zie niet in waarom ik voor mijn mobo een ANDER driverpakket zou moeten installeren dan de fabrikant aanraad. Van alle soft die ik nu al van de asus site gehaald heb heb ik niet dan goede ervaringen mee.

Ter info het gaat om versie 5.1.2600 van die raid drivers. (die geloof ik ook op de via site te vinden zijn maar zou eerst eens moeten kijken)

edit :

[...]

Uitgaande van het bovenstaande ben ik heel zeker dat ik die bepaalde drivers NIET nodig heb.
Sterker nog:

Je hebt helemaal geen Via moederbord chipset, alleen een losse RAID controller. De Hyperion drivers zijn ALLEEN voor mobo chipsets. Die moet je dus niet hebben.

Oslik blyat! Oslik!

• frv

frv

overbodige post.

[ Voor 95% gewijzigd door frv op 15-12-2003 00:31 ]

Pagina: 1