Toon posts:

Firewire disk schrijfbewerkingen mislukken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers!

Ik heb sinds kort een externe firewire 1394 behuizing gekocht en daarin een western digital 80 Gb gegooid.

Dit kastje vervolgens op mn thuispc aangesloten en het werkt perfect.
(spec: P4 1.6Ghz 384Mb,Ati V9700 Sweex Firewire 1394 controller,OS win XP Pro)

Nu heb ik recent een asus L5800C notebook gekocht.
Als ik hierop mijn behuizing aansluit kan ik er geen data naar toe schrijven.
Het duurt meestal behoorlijk lang om bv 100 Mb over te zetten en vaak,als het te lang duurt, dan krijg ik ineens een melding met"schrijfbewerking is mislukt'en de harddisk is dan ineens uit 'deze computer verdwenen'

Nu heb ik gecontroleerd of mn firewire controller van de notebook gaar was m.b.v een kant en klare maxtor 250 Gb storage system en daar kan ik perfect de data heen schrijven.

Bij het ontkoppel pictogram in de taakbalk (op notebook met XP pro en de thuispc) staat dat het een 'oxford IDE device 'betreft. Waarschijnlijk is dit de chipset o.i.d

Ik weet dat dit probleem bij meerdere personen speelt,maar wat is een oplossing hiervoor?

Ik heb al de beleidsinstelling van de disk veranderd, voor schrijfcache en dat helpt niets.
En op ASUS hoef je niet te rekenen op support :(

bij de notebook staat 'asus OHCI compliant firewire controller'
Aangezien bij asus de driverupdates zelden worden opgeleverd ,kan ik daar ook niets uit halen.

Iemand enig idee? |:(

Thx

Endy

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 00:19 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb nul komma nul ervaring met FireWire, maar probeer eens de WD schijf op Cable Select te jumperen. Dit lost de meeste WD-gerelateerde IDE problemen op namelijk ;)

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Heb zelf dit probleem nog nooit gehad, maar een paar dingetjes die je zou kunnen controleren/proberen:

- Is het IRQ van de firewire controller geshared met een ander apparaat (bijv. geluidskaart of zo) Anders dat andere even uitschakelen in de Bios als dat kan.
- Ga naar Control Panel, Power options. Advanced. Kijk of daar PCI Bus Power Management staat. Zo ja, dan staat die waarschijnlijk op Automatic. Even op Disabled zetten.
- Schakel ACPI eens uit in de Bios van je laptop als dat kan.

Verwijderd

Ik heb dit probleem ook, zowel met Maxtor als WD schijven. Mijn Firewire zit op een Soundblaster Audigy, maar ik weet niet meer van welk merk die externe case is. Het probleem doet zich voornamelijk voor bij transfer van grote hoeveelheden data, bijvoorbeeld bij het draaien van een backup.

Inmiddels ligt deze externe behuizing stof te vergaren want ik werd er een beetje kriegel van en heb deze case afgeschreven.

Gelukkig had ik nog een extra IDE controller in mijn computer en loopt er nu een standaard flatcable met twee aansluitingen via één van mijn lege slots aan de achterzijde, evenals een dubbele Molex aansluiting. Meer de Russische methode dus..

Verwijderd

Topicstarter
Heya tweakers,

Ik ga de Cable select optie eens proberen,wie weet helpt het.
In de manual van mn behuizing stond wel dat de jumper op Master moest ,maar je weet het maar nooit. Ik moet er wel bij zeggen dat ik met eenzelfde firewire disk van Maxtor dit probleem ook ondervind.... |:( ik post de uitkomst morgen

Btw YNGWIE:
De IRQ is niet geshared en de power options> geavanceerd> daar kan ik niet de PCI Bus management instellen naar 'disabled'

Staat deze optie niet ergens anders?

evt nog enkele andere tips mogelijk

Thxx!! _/-\o_